(IED-UL-ADHA / QURBANI)
OFFEREN WAJIB !!! het offeren van een dier is wajib na Eid-el-Adha voor elke gezonde, volwassen moslim die in het bezit is van nisaab (87.68 gram goud of 612.36 gram zilver of de waarde daarvan in baargeld of voorraden).
Waarom offeren?
Quran(37:103-109) Maar waarom wilde Allah Ismael offeren?
Daar was een reden voor.
Maar wat was die reden dan?
Het was niet mogelijk dat H. Ibrahiem zijn zoon zou offeren, omdat Allah niet wil dat mensen geofferd moeten worden.
Hier was het niet alleen de bedoeling om H. Ibrahiem te beproeven, maar er zat wat anders in.
Hiervoor was H.Ibrahiem al een grote beproeving ondergaan nl. toen hij opdracht kreeg om zijn vrouw en kind naar Makkah Maazma te brengen, midden in de woestijn waar nu de bron Zam Zam is in het dal bij de bergen Sava en Marwa. Daar was de grote beproeving en het grote offer. Midden in de woestijn je vrouw en kind achterlaten zonder enige overlevingskansen, is dat niet een grote beproeving?
Toen Hazrat Ibrahiem zijn vrouw en kind in de woestijn achter liet, vroeg zijn vrouw aan hem waarom hij hen hier achter liet. Hij zei, omdat Allah het zo wilde. Zij antwoordde, dat als Allah het gezegd had dan accepteerde zij het wel.
H. Hazra legde het kind op de grond en ging op zoek naar eten en drinken. Het kind lag in de volle zon op de grond en begon te huilen. H. Harzra werd onrustig en begon uit wanhoop van de ene berg Sava naar de andere berg Marwa te rennen. Dit heeft Zij 7 keer gedaan. Op dat moment heeft H.Gabriel H.Ismael Zabie Oella gemaakt. Zabie komt van Zabba dat offeren betekent. Hier is H.Ismael geofferd aan Allah , alle slechte dingen worden door H.Gabriel weggehaald. Dat gebeurt bij iedere profeet en daarom zijn zij niet bang voor de dood, de problemen die zij onderweg tegen zullen komen en daarom zijn zij goedhartige mensen. Hierna ging H.Hazra naast haar kind zitten en begon te bidden. En de grond waar het kind tijdens het huilen zijn voeten op sloeg, daar begon water uit de grond te komen.
Toen maakte zij een dammetje om het water tegen te houden, maar het water stroomde door en om het water te stoppen, riep zij Zam, Zam, dat stop, stop betekent. Waar water is daar komen veel vogels op af. De vogels die cirkelden boven het water in de lucht. Er waren vroeger veel handelaren met karavaan die door de woestijn trokken.
Zij zagen de vogels in de lucht cirkelen en trokken daar naar toe, want zij wisten waar vogels in de lucht cirkelen moet water zijn. Zij kwamen altijd water tekort voor hun dieren. Toen zij daar aankwamen, vroegen zij water voor hun dieren aan H.Hazra en die zei dat het water van Allah was en je mag er dus gebruik van maken.
"omdat jij de eerste hier bent", zeiden de handelaren, "geven wij jou voedsel in ruil voor water". Zodoende ontstond daar een stadje.
Na lange tijd kreeg H.Ibrahiem toestemming om zijn vrouw en kind op te zoeken. Hij dacht, dat zij al gestorven waren. Toen hij op de plek aankwam, waar hij ze achtergelaten had, zag hij tot zijn grote verbazing, dat daar een stadje was ontstaan en dat zijn vrouw en zoon nog in leven waren. Toen H.Ismael de dertien jarige leeftijd had bereikt, kreeg H.Ibrahiem een droom/visioen, waarin hij door Allah werd opgedragen zijn meest geliefde op te offeren. (En zijn meest geliefde was zijn zoon H. Ismael). H.Ibrahiem heeft dit aan zijn vrouw verteld, maar het geloof in Allah was zo sterk dat ze het met hem eens was en toen hij aan H.Ismael vroeg, zei Hij: "zoals Allah dat wil". Hij was het ook hiermede eens geworden. Omdat hij tot ZABIOELLA was verheven door Allah , was hij niet bang voor het offer.
Het verhaal verspreidde zich door de hele stad. In Arabie was het toen gewoonte, dat de volkeren mensen offerden. Het waren alleen zonen die geofferd werden. Ze gingen beelden aanbidden en zonen offeren en ook werden in die tijd dochters levend begraven.
Als zij zelf geen zonen hadden werden de zonen van de familie geofferd. H.Ibrahiem wist zelf niet wat eigenlijk de bedoeling van Allah was en waarom Allah aan hem vroeg zijn zoon op te offeren.
De dag van het offer bracht H.Ibrahiem zijn zoon naar een hoge plek, waar iedereen hem kon zien. Alle mensen verzamelden zich daar en iedereen dacht: "Zie je wel nu is H.Ibrahiem het ook eens met onze God en gaat hetzelfde ook doen". Ze waren in grote getale aanwezig om het te zien gebeuren.
Toen H.Ibrahiem op het grote moment het mes pakte om zijn zoon te offeren, hield H.Djibrail zijn hand vast. Toen zei Allah : "Jij hebt de droom waargemaakt" en hij moest een dier offeren (Doemba-Bhera). In die tijd hadden zij veel schapen in Arabie en hij heeft dus een gezonde doemba geofferd.
Door deze geschiedenis is het offeren van mensen afgeschaft/vernietigd/afgelopen. Deze herinnering is in het nageslacht van H.Ismael in Arabie gebleven en deze herinnering duurt tot nog toe voort. Onze profeet komt uit het nageslacht van H.Ismael en alles wat H.Ibrahiem niet wist (waarvoor hij zijn zoon moest offeren) heeft onze profeet later in de openbaring over gehad. In soera As-Saffat!
"Het vlees noch het bloed ervan zal Allah bereiken, maar de godvrezendheid van jullie bereikt Hem." (Koran 22:37)
De hoofdbedoeling waarom men Muslims toestond het dierenoffer te blijven brengen, bestond erin deze traditie in een instelling van liefdadigheid om te vormen. Al de verzen van de Koran Majeed die over dit onderwerp gaan, eindigen met de provisie (voorwaarde) dat het vlees moet dienen om de armen, behoeftigen en diegenen die te bescheiden zijn om te bedelen zowel als de mendicanten (diegen die openlijk bedelen) te voeden. (Koran 2:196, 22:28, 35-37)
In sommige gevallen worden de offeraars van het offer toegestaan een deel van het vlees zelf te consumeren, terwijl in andere gevallen het geheel van het karkas aan liefdadigheid moet gegeven worden.
Een Offer wordt verondersteld een daad van aanbidding en dankbetoon te zijn, om de goedkeuring van te zoeken, echter niet in de zin van een (offer ter) Verlossing (van zonden), noch in de zin van het overbrengen van iemand's zonden op dat van "zondebok" (scapegoat). Het is integendeel bedoeld een daad van liefdadigheid (goedheid, Ihsan) te zijn om aan de sociale verplichtingen te voldoen. Na het lezen van de Koranische versie van het offer, blijft er geen enkele twijfel over bestaan dat het zelfs zo is dat elk offer dat verspild wordt, een zondige zowel als elke criminele schending is van de Islamitische wet (Shariah). Verzen 22:36 en 37 maken deze proviso uitvoerig duidelijk.
De Koranische injuncties (verboden) zijn zo veeleisend op het punt van het niet wegnemen van een leven van een dier zonder een rechtvaardigbare reden (Be-ghair-e-haqqin) dat het verspillen van vlees, zelfs door het offeren aan afgoden en godheden, een duivelse daad genoemd wordt.
Bron: samenvatting van "Animals in Islam" van Imam Masri , sectie: Offeren van dieren
Wanneer offeren?
Het tijdstip waarop begonnen mag worden met het slachten is na het offerfeestgebed en het is niet rechtsgeldig als dat eerder gebeurd. De Profeet heeft degenen bevolen alsnog een offer te brengen na het gebed. (Boechari) Het uiterste tijdsdomein voor het slachten is het zonsondergang 3de dag na het offerfeestgebed
Wat offeren?
De Islam heeft aangegeven welke dieren als offer geschikt zijn: namelijk veedieren, d.w.z. kamelen/dromedarissen, runderen, schapen en geiten. En natuurlijk moet hij onder deze soorten de beste uitkiezen Een geit of schaap moet minimaal 1 jaar oud zijn, een koe minimaal 2 jaar en een kameel minimaal 5 jaar. Ook moeten de dieren vrij zijn van lichamelijke gebreken.
Het slachtdier
Het vervoer van de slachtdieren mag geen pijn of letsel veroorzaken bij deze dieren, dan wel de gezondheid of het welzijn van deze dieren benadelen. Verder moet het immobiliseren op een voor de te slachten dieren humane en doeltreffende wijze plaatsvinden en elke opwinding, pijn, lijden of verwondingen of kneuzingen moet deze dieren bespaart blijven. Het mes waarmee de halssnede wordt toegebracht moet voldoende lang en vlijmscherp zijn. Eveneens het neerleggen van deze dieren voor het slachten moet op een uitstekende en humane manier gebeuren zodat de dieren verwondingen, pijn en dergelijke niet toegebracht worden. Ook dient men het slachtmateriaal te verbergen en het mes niet in het bijzijn van het dier te scherpen. Verder moet de slager in staat zijn met één meshandeling een halssnede aan te brengen bij de te slachten dieren. Het is niet toegestaan om het dier te zagen, de nek te breken, te onthoofden, ruggenmerg aan te prikken alvorens het dier dood is.
De profeet zei:
.en als je erbarmen tegenover de schaap toont, zal Allah erbarmen met je zijn. (Ahmed)
Hoe moet je het Ied-al-Adha gebed verrichten ?
In het algemeen, bij elk gebed (Salaah), volg je altijd de Imam. Maak je bewegingen nooit voordat hij dat doet en doe niets anders dan hij.
Ied-gebed bestaat uit twee raka'aat (onderdelen van het gebed, één raka'a en twee raka'aat). Het grootste verschil tussen dit gebed en andere gebeden die uit twee raka'aat bestaan, is het aantal Takbirs die uitgesproken worden. Takbirs is een Arabisch woord die refereert aan wanneer "Allahu Akbar" (Allah is groter) wordt gezegd en wanneer de handen worden opgeheven tot de oren.
Maak de intentie om twee raka'aat te gaan verrichten achter de Imam voor Ied gebed, tesamen met zes aanvullende Takbirs.
De eerste raka'a
Nadat de Imam "Allahu Akbar" heeft gezegd voor de eerste keer, moet je je handen opheffen en hem volgen. Dit is de eerste takbir van het gebed.
Er worden 3 takbirs verricht, voordat de imam de Koran gaat reciteren. Iedere keer als de imam "Allahu Akbar" zegt, moet je volgen, door je handen op te heffen en vervolgens weer langs je lichaam te strekken. Na de derde takbir, zal de imam beginnen met het reciteren van de Koran. Op dat moment, leg je je handen op je navel met de rechterhand over de linker.
Luister naar de recitatie van de Heilige Koran. De imam zal soera Al Fatiha (de eerste soera van de Koran) reciteren en daarna een andere soera.
Wanneer de imam "Allahu Akbar"zegt ga je in rukoe (naar voren buigen).
Rechtop gaan staan wanneer de Imam "Sami Allahu liman Hamidah (Allah hoort degene die hem prijzen)" zegt, en zeg "Rabbana lakal Hamd" (alle lofprijzingen zijn voor U mijn Heer) zachtjes voor jezelf.
Als de imam "Allahu Akbar" zegt ga je in sujud (neer knielend met je neus en voorhoofd op de grond). Twee keer sujud, zoals in het gewone gebed. Daarna ga je weer in de staande positie.
De tweede raka'a
De imam zal eerst weer uit de Heilige Koran reciteren (eerst soera Al Fatiha en daarna een andere soera).
Na de recitatie, voordat je in ruku gaat, worden weer 3 takbir uitgesproken. Volg de imam. Hef je handen op na iedere "Allahu Akbar". Na de derde takbir, ga je weer in ruku (buigende positie).
Rechtop staan wanneer de imam "Sami Allah huliman Hamimdah" zegt en zeg zachtjes voor je zelf "Rabbana lakal Hamd".
Wanneer de imam "Allahu Akbar" zegt ga je weer in sujud. Twee keer.
Na dit, zit je rechtop voor de complete Tashshahud ((AT-TAHI-YÁTU LIL-LÁHI WAS-SALAWÁTU WAT-TAY-YIBÁTU
enz.)
Nadat de imam het gebed beeindigd heeft, door zijn hoofd eerst naar rechts te draaien en "Assalamu alaikoum wa Rahmatullah" (vrede en zegeningen met u) zegt, en daarna naar links te draaien en nogmaals "Assalamu alaikoum wa Rahmatullah" (vrede en zegeningen met u) zegt, volg je hem hierin.
Niet direct gaan staan. De imam zal nu een korte khutbah (toespraak of lezing) gaan houden. Het is aanbevolen om te luisteren en niet te gaan praten.
|