Hoe binnen de Islaam om te gaan met boosheid ?
Boos worden!
Een persoon klaagt en zegt: "Ik word erg snel boos. Bij de kleinste provocatie lijk ik te exploderen, dingen te breken, te vloeken en te dreigen met scheiding. Dit probleem heeft mij veel schaamte bezorgd en het heeft ervoor gezorgd dat veel mensen een hekel aan mij hebben gekregen; zelfs mijn vrouw, kinderen en naaste vrienden. Op welke manier kan ik afkomen van deze ziekte en duivelachtige vuur doven?
Boos worden is iets dat afkomstig is van de shaytaan. Alleen Allah weet hoeveel kwaad en zonde voortkomt uit deze slechte eigenschap. Dit is dan ook de reden dat de Shari'ah veel zegt over de negatieve aspecten van dit slechte gedrag en in de Soennah zijn verschillende geneesmiddelen vermeld om dit probleem op te lossen en de schade zoveel mogelijk te beperken.
De volgende oplossingen kunnen bijdragen om boosheid tegen te gaan:
1. Het zoeken van toevlucht bij Allah tegen de Shaytaan.
Soelaymaan ibn Sard zei: "Ik zat met de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, en er waren twee mannen die elkaar aan het uitschelden waren. Het gezicht van één van hen werd rood en aderen in zijn nek waren opgezet. De profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, zei: "Ik ken een zin die ervoor zorgt dat, als hij die zou zeggen, hetgeen voorkomt (d.w.z. boosheid) hem zou verlaten. Als hij zei, "A'oedzoe billahi minna shaytaan",(Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de Shaytaan) hiermee zou hetgeen hem overkomt hem verlaten. [Al-Boekhaarie]
2. Zwijgen.
De boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd: "Als iemand van jullie boos wordt, laat hem dan zwijgen." [Imam Ah'mad]
3. Stil zitten.
De boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd: "Als iemand van jullie boos wordt terwijl hij staat, laat hem dan zitten. Als dit zijn boosheid doet verdwijnen (dan is dat goed) en anders laat hem gaan liggen." [Moesnad Ah'mad]
De geleerde al-Khattaabi (moge Allah hem genadig zijn) zei in zijn uitleg op Aboe Daawoed: "Degene die overeind staat, staat gereed om te bewegen en dingen te breken. Het is echter minder aannemelijk dat degene die zit, hetzelfde zal doen. Degene die ligt, is helemaal niet in staat om iets van dat soort te doen. Het lijkt erop dat de Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam,hem gebood om te gaan zitten of te liggen, om te vermijden dat hij iets zou doen, waarvan hij later spijt zou krijgen. En Allah weet het beste. [Soenan Aboe Daawoed wa ma'ahoe ma'aalim as-soenan, 5/141]
4. Het gedenken van het advies van de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam.
Aboe Hoerayra heeft overgeleverd dat een man naar de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, kwam en zei: "Geef mij advies." Hij, salla Allahu alaihi wa salaam, zei,"Wordt niet boos". De man herhaalde zijn vraag een aantal keren en elke keer antwoordde de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam: "Wordt niet boos." [Al-Boekhaarie]
Volgens een andere overlevering zei de man, "Ik dacht na over wat de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, had gezegd en ik realiseerde me dat boosheid de bron is van al het kwaad." [Moesnad Ah'mad]
5. Wordt niet boos en het Paradijs zal van jou zijn. [At Tabaraanie]
De profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft ons verteld over deze grote beloning: "Degene die zijn boosheid onderdrukt terwijl hij in staat was om het te uiten; Allah zal zijn hart vullen met tevredenheid op de Dag der Opstanding." [Aboe Dawoed]
6. Kennis hebben van de hoge positie en het onderscheid dat wordt toegekend aan degene die zichzelf in de hand houdt.
De boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd: "De ware sterke man is degene die ontzettend boos wordt, zodat zijn gezicht rood wordt en zijn haar rechtovereind staat, maar toch zijn woede onderdrukt." [Imam Ahmad]
7. Het volgen van de leiding van de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, met betrekking tot boosheid.
Eén van de bekendste overleveringen is die van Anas, radia Allahoe anhoe, waarin hij zegt: "Ik liep met de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, en hij droeg een Nadjraani gewaad met een harde kraag. Een Bedoeïen kwam naar hem toe en trok er heel hard aan. Ik keek naar de nek van de Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, en zag een afdruk die was veroorzaakt door de harde kraag. Toen zei hij (d.w.z. die bedoeïen): "O Moeh'ammed, geef me wat van de rijkdom van Allah, die jij hebt." De Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, draaide zich naar hem en lachte en gebood dat hem iets gegeven moest worden. [Al-Bazzaar]
Een ander punt waarin wij de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, dienen te volgen, is door onze boosheid te bewaren omwille van Allah - wanneer Zijn wetten worden overtreden. Dit is de enige boosheid die eerbiedwaardig is. De profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, werd boos, toen hij werd geïnformeerd over de Imaam die het de mensen moeilijk maakte doordat zijn recitatie te lang was. Hij werd boos toen hij zag dat een gordijn, in het huis van Aisha, versierd was met de afbeeldingen van levende wezens. Hij werd boos toen Oesaamah hem aansprak over de Makhzoemiyyah vrouw, die schuldig was aan diefstal. De Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, zei: "Bemiddel jij om één van de straffen, die Allah heeft voorgeschreven, op te heffen?" Hij werd boos toen hem vragen werden gesteld waartegen hij een afkeer had. Zijn woede was slechts omwille van Allah, Subhana wa Ta'ala.
8. Weet dat het onderdrukken van boosheid één van de tekenen van Taqwa (godsvrees/vroomheid) is.
Allah heeft in Zijn Boek bepaalde mensen geprezen en de Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft hen geprezen. Voor hen zijn de tuinen gereedgemaakt, die zo breed zijn als de aarde en de hemelen. Eén van hun kenmerken is dat zij...
... uitgeven in voorspoed en in tegenspoed, en de weelde inhouden en vergevers van de mensen zijn. En Allah houdt van de weldoeners. [Soerah Al-Imraan: 134][color=]
Dit zijn de mensen met goede eigenschappen. Allah heeft de mensen genoemd, die door anderen bewonderd worden en waarop mensen graag willen lijken. Een andere eigenschap van hen is dat "wanneer zij boos zijn, dan vergeven zij" [Soerah As-Shoerah: 37]
9. Ergens aandacht aan schenken wanneer men eraan herinnerd wordt.
Ibn 'Abbaas heeft overgeleverd dat een man toestemming vroeg om 'Oemar, radia Allahoe anhoe, te mogen zien; Deze toestemming werd gegeven. De man zei, "O zoon van Khattaab, bij Allah, jij geeft ons niet zoveel en jij heerst niet rechtvaardig!" 'Oemar, radia Allahoe anhoe, werd zo boos, dat hij de man bijna sloeg, maar al-h'oer ibn Qayq, (die onder de mensen was die met 'Oemar zaten) zei: "O Amier al-Moeminien (leider der gelovigen), Allah (de Almachtige, de Majesteitelijke) zei tegen Zijn Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, Aanvaard de verontschuldigingen en roep op tot het goede en wend je af van de onwetenden. [Soerah Al-A'raaf: 199], en deze man is één van de onwetenden. Bij Allah, 'Oemar ging niet langer door met hetgeen hij wilde doen, toen dit vers aan hel gereciteerd werd. Hij gehoorzaamde de woorden van Allah, de Almachtige, de Majesteitelijke. [Al-Boechaarie]
10. Het kennen van de negatieve gevolgen van boosheid.
'Alqamah ibn Waa-iel, radia Allahoe anhoe, heeft overgeleverd dat zijn vader hem vertelde: "Ik zat met de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, toen een man langskwam, die een andere man aan een gevlochten touw trok. Hij zei; "O boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, deze man heeft mijn broer gedood." De boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, vroeg aan degene met het touw om: "Heb jij hem gedood?" Hij zei, "Ja, ik heb hem gedood." Hij vroeg hem, "Hoe heb je hem gedood?" Hij zei: "Hij en ik sloegen tegen de bomen, om de bladeren te laten vallen (zodat wij dit konden gebruiken als veevoer). Hij schold me uit waarop ik boos werd en hem sloeg tegen de zijkant van het hoofd met een bijl en hem doodde..." [Moeslim]
11. De boze persoon dient over zichzelf na te denken in tijden van boosheid.
Als de persoon zichzelf in de spiegel kon zien ten tijde van boosheid, dan zou hij zichzelf verafschuwen; de manier waarop zijn kleur verandert, de manier waarop hij oncontroleerbaar trilt, zijn gezicht rood aanloopt, ... Hij zou afgeschrikt worden door zijn eigen lelijkheid, maar het is alom bekend dat de lelijkheid die binnen een persoon huist, vele malen erger is dan hetgeen aan de buitenkant is. Hoe blij zal de shaytaan zij als iemand in deze staat verkeert! Wij zoeken toevlucht bij Allah tegen de shaytaan en tegen het falen van het onderdrukken van onze boosheid.
12. Doe'aa-e (smeekbede).
Dit is het permanente wapen van de gelovige. Hij vraagt zijn Heer om hem te zuiveren van kwaden, problemen en slechte eigenschappen. Tevens zoekt de dienaar toevlucht bij Allah tegen het vallen in de kuil van koefr (ongeloof) en onrecht, welke wordt veroorzaakt door woede. Een van de drie kwaliteiten, die een persoon namelijk tegen het Hellevuur zullen beschermen, is het rechtvaardig en eerlijk zijn, in zowel tijden van tevredenheid als in tijden van woede. [Sah'ieh' al-Djaami', 3039]
Eén van de smeekbedes van de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, is:
"Allaahoemma bi 'ilmika l-ghayb wa qodratika 'ala l-khalqi ah'yieni maa 'alimta l-h'ayaata khayran li, wa tawaffani idza 'alimta l-wafaata khayran li. Allaahoemma wa as-saloeka kalimata l-ikhlaasi fi r-ridaa wa l-ghadab, wa as-aloeka l-qasda fi l-faqri wa l-ghina, wa as-aloeka na'ieman la yanfad, wa qoeraata 'aynien la tanqati', wa as-aloeka r-ridaa bi l-qadaa-e, wa as-aloeka barda l-'ayshi ba'da l-mawt, wa as-aloeka laddzata l-nadhari ilaa wadjhiek wa s-shawqa ilaa liqaa-ik, fi ghayri daraa-a moedirrah wa laa fitnatien moedillah. Allahoema zayyinnaa bi zienati l-iemaan wa dj'alnaa hoedaatan moehtadien."
O Allah, bij Uw kennis van het Onwaarneembare en Uw macht over de hele schepping, houdt mij levend zo lang U weet dat leven goed voor mij is en breng mijn dood op het moment dat U weet dat de dood goed voor mij is. O Allah, ik vraag U mij vrezend te maken voor U zowel in het geheim als in het openbaar. Ik vraag U om mij eerlijk te laten spreken in tijden van tevredenheid en in tijden van woede, ik vraag U om mij gemiddeld te laten zijn in armoede en in rijkdom. Ik vraag U voor een gunst die niet eindigt, tevredenheid die nooit ophoudt en voor acceptatie van Uw besluit. Ik vraag aan U een goed leven na de dood en ik vraag U om de blijdschap van het kijken naar Uw gezicht en het verlangen U te ontmoeten, zonder schadelijke tegenspoed of misleidende beproevingen (fitnah). O Allah, versier ons met de schoonheid van het geloof, leidt ons en laat ons een middel zijn om andere te leiden."
[An-Naasaa-ie in as-Soenan, 3/55; en door al-H'aakiem in sah'ieh' al-Djaami', 1301]
|