De persoon met twee gezichtenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Geschreven door Amal
De persoon met twee gezichten is iemand die vaak wisselt tussen twee personen die vijanden van elkaar zijn, en tegen ieder van hen met woorden van lof over hem spreekt, en tegen de vijand van de ander spreekt. Dit is ook het geval bij iemand die iemand op een bepaald moment prijst (zoals bij zijn aanwezigheid), en op een ander moment, hem verlaagt. Dit is een van de tekenen van hypocrisie.
Er werd tegen Ibn Umar, moge Allah tevreden zijn met hen beiden, gezegd dat wanneer we onder onze leiders zijn, we hoog over hen spreken. Maar, wanneer we weg gaan, zouden we iets anders zeggen (dwz. Slecht over hen spreken). Ibn Umar zei (over die houding): Wij (de Shahabas) beschouwden die houding als hypocrisie gedurende de tijd van de Profeet (vrede zij met hem).
[Ibn Abi Duniya Kitaabl Gheeba wan-Nameemah]
De woorden van de ene persoon naar de ander overbrengen wordt ook beschreven als iemand met twee tongen. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: De slechtste persoon is de persoon met twee gezichten die naar de ene komt met het ene gezicht en naar de anderen gaat met een ander gezicht.
Hij (vrede zij met hem) zei ook: Degene die twee gezichten heeft in deze wereld zal op de Dag des Oordeels twee tongen van vuur hebben.
[Abu Dawood]
Maar, als iemand bij beiden komt, en het eens is met wat waar is van iedere kant zonder dat hij probeert partijdigheid bij een van beiden te hebben, maar zijn wens is om goed te zijn en te proberen hun verschillen bij te leggen, dan is dit niet iemand met twee gezichten, noch een hypocriet. Integendeel, dit is een nobele daad.
Spot, sarcasme en Moslims verlagen
Het is slecht voor een moslim om zijn tong verkeerd te gebruiken, door toe te geven aan spot, sarcasme, het verlagen van Moslims, honen, etc. Spotten is om iemands zwakheden en fouten te belichten, op zon manier dat er op gelachen wordt. Dit kan zowel door een uitspraak als door een daad. Deze en andere gerelateerde eigenschappen als ironie, schimpen, honen, etc. zijn alle verboden in Islam.
Allah, de Glorieuze zei: : " O, gij die gelooft! Laat een volk het andere volk dat waarschijnlijk beter is dan zij, niet bespotten, noch vrouwen andere vrouwen, die misschien beter zijn dan zij.... " [Al-Hujuraat 43:11]
Dit Is omdat, in de meeste gevallen, het gebruikt wordt om de persoon die bespot wordt te verlagen. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei:
Het is alleen kwaad dat ervoor zorgt dat iemand zijn Moslim broeder verlaagt
(Muslim)
Geheimen verspreiden en openbaar maken
Geheimen zijn bedoelt om bewaart te worden. We zijn verboden de geheimen van mensen openbaar te maken en te verspreiden. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: Als iemand iets toevertrouwd (aan iemand anders), dan is het een vertrouwen. [Abu Dawood, Ahmad en anderen].
Dus, het verspreiden van geheimen zal daarna disloyaliteit zijn, of het verraden van een vertrouwn. Als hier kwaad uit voorkomt, dan is dit haraam. Als er geen kwaad is, dan is het afkeurenswaardig, omdat Allah, de Meest Hoge, zei: : " En vervult het verbond..." [Al-Israa 17:34]
Het breken van een vertrouwen is een teken van Hypocrisie. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: Er zijn vier tekenen van hypocrisie
(van onder hen is) als hij iets toevertrouwd wordt en hij verbreekt het
. [Bukhari and Muslim].
Het is verboden om anderen te herinneren aan iemands vrijgevigheid.
Allah, de Sublieme zei:
" O, gij die gelooft, maakt uw aalmoezen niet waardeloos door verwijt of krenking...." [Al-Baqarah 2:264]
Allah, de Almachtige, zei ook:
" ij, die hun rijkdommen ter wille van Allah besteden, en het besteden niet doen volgen door (anderen) te verwijten of te krenken, voor hen is er beloning bij hun Heer... " [Al-Baqarah 2:262]
Abu Dhar zei dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: Allah zal op de Dag des Oordeels tegen drie (groepen) mensen niet spreken, noch naar hen kijken, noch hen zuiveren, en zij zullen een strenge bestraffing hebben. Hij (Abu Dhar) zei: De Boodschapper van Allah zei dit drie maal. Abu Dhar zei: Zij hebben gefaald en zijn losers, wie zijn zij, O Boodschapper van Allah? Hij (vrede zij met hem) zei: Al-Musbil (iemand die zijn onderste kledingstuk onder zijn enkels draagt), degene die (de persoon aan wie hij gaf) herinnert aan zijn vrijgevigheid
(Muslim)
De goede houding wordt door Allah, de Wijze, beschreven:
" Een vriendelijk woord en vergiffenis schenken is beter, dan liefdadigheid, gevolgd door krenking. En Allah is Zichzelf genoeg, Verdraagzaam..." [Al-Baqarah 2: 263]
Bron:
Benefit of the the day magazine
Vertaald uit het Engels door Amal
Moge Allah mij vergeven voor het maken van eventuele vertaalfouten, ameen.
|