Imaan versterken door Tawheedxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
.De betekenis van imaan is niet alleen maar denken dat we in Allah geloven, of blindelings veronderstellen dat we Hem kennen, want echte imaan is gebaseerd op stevige kennis.
In London levend lijkt het alsof we omringd zijn door mensen die ons geloof niet begrijpen. Verward door onze omgeving, moeten we onszelf afvragen Begrijpen we ons eigen geloofsysteem? Onze imaan is niet altijd sterk, en soms zien we dat we afglijden van het rechte pad door niets anders dan onze eigen onwetendheid, in het bijzonder wat betreft hoe we onszelf en ons geloof kunnen versterken om zowel tegen onze innerlijke verlangens als tegen de verleidingen te strijden.
Veel van ons zien onszelf Islam omarmen of (wanneer men verder is) de Islam zoals die ooit aan ons door onze geliefden onderwezen is herzien, maar dan met een veel oprechtere benadering. Door een gebrek van wat basis kennis zou moeten we zijn, lijkt het alsof we een staat van emotioneel geloof bereiken dat ons op een overgankelijk niveau plaatst. We beginnen zelden bij de basis waarvandaan we zouden moeten werken, en we vertrouwen op een kleine gids om ons te helpen om ons te leiden of om ons te helpen de spannende en opwindende gevoelens die we hebben gevonden te behouden. Iman is specifiek beschreven in de Hadith overleverd door Umar (radi allahu anhu):
Op een dag zaten we met de Boodschapper van Allah (sallalahu alayhi wa salam) en plotseling verscheen er een man voor ons, hij droeg erg witte kleding, hij had intens zwart haar, zonder enige tekenen van reizen op hem. Hij kwam dichterbij totdat hij tegenover de Profeet (sallalahu alayhi wa salam) ging zitten en zijn knieën raakten de knieën van de Profeet aan en hij plaatste zijn handen op zijn dijen en zei; O Mohammed, informeer mij over Islam. De Boodschapper van Allah (sallalahu alayhi wa salam) zei; Islam is getuigen dat niemand het recht heeft aanbeden te worden dan Allah, en dat Mohammed de Boodschapper van Allah is, de salat verrichten, zakat betalen, vasten gedurende de maand van Ramadan, en Hajj maken wanneer je in staat bent hiertoe en de middelen hebt om de reis te maken. De man zei, Je hebt de waarheid gesproken. We waren er verbaasd over dat hij tegelijkertijd vroeg en bevestigde. Hij zei; Informeer mij over Iman. De Profeet (sallalahu alayhi wa salam) zei; Iman is geloven in Allah, Zijn Engelen, Zijn Boeken en Boodschappers, de Laatste dag en geloven in Zijn goddelijke voorbestemming voor alles wat goed en slecht is. Hij zei opnieuw; Je hebt de waarheid gesproken. Hij zei; Informeer mij over Ihsan. Hij (sallalahu alayhi wa salam) zei; Ihsan (perfectie) is Allah aanbidden alof je Hem ziet; als je hem niet kan zien, waarlijk Hij ziet jou. Hij zei; Informeer mij over het Uur. Hij (sallalahu alayhi wa salam) zei: Degene aan wie het wordt gevraagd heeft er niet meer kennis over dan de vrager. Hij zei, Informeer mij over Zijn tekenen. Hij zei, De slavin zal geboorte geven aan haar meesteres en je zult de blootvoeste, naakte, verarmde herders met elkaar wedijveren in hoge gebouwen. Toen ging de vreemdeling weg. De Profeet (sallalahu alayhi wa salam) bleef een tijdje zitten, toen vroeg hij Umar, Oh Umar weet je wie de vrager was? Hij zei, Allah en Zijn Boodschapper weten het beste. Hij zei; Dat was Jibree, hij kwam om jullie je religie te leren. 1
Besteed als eerste aandacht aan de pilaren van Islam, aangezien men moet weten wat van hem of haar vereist wordt om aan vast te houden wanneer men een praktiserende moslim wordt. De shahadah draagt een belangrijke en invloedrijke status, zo belangrijk is het dat we moeten verwijzen naar onze shahadah als onze eerste stap van overtuiging en daarom moeten we Allah en Zijn boodschapper kennen.
Wanneer onze pilaren van imaan geciteerd worden, moeten we hier goed op letten. Er wordt ons aan het einde van de hadith verteld dat Jibreel (alayhi salam) kwam om jullie religie te leren en we moeten het belang van deze hadith in ons leven van vandaag de dag begrijpen. In deze hadith wordt het geloof beschreven en er is ons een richtlijn gegeven die wij moeten volgen.
Waar ik naar wil verwijzen als een emotioneel geloof dat velen van ons lijken te hebben en dat ons bezig houdt, en we neigen vaak naar deze staat als een eerste reactie op de ijver bij het praktiseren van Islam en het uitspreken van onze eerste shahadah. Overweldigt door de emotie die deze eerste shahadah kan brengen, raken we gehecht aan de emotie die het met zich mee brengt. Net zoals het gevoel van liefde, heeft het een dominante invloed en kan het ons gemakkelijk afhankelijk ervan maken. Het vasthouden van deze soort imaan is extreem moeilijk, aangezien het geen sterke basis heeft, en onvermijdelijk worden we op sommige momenten overweldigt door onze emoties die gemakkelijk ons geloof overheersen. Als Imaan gebaseerd is op een gevoel of emotie, dan zal het onderwerpend worden, net zoals vrees sterker kan worden dan geluk, liefde sterker kan worden dan verdriet, en zo voort. We proberen deze imaan vast te houden met nasheeds waarvan we geloven dat ze ons geloof versterken, en het lijkt dat we andere mensen vertrouwen om ons te helpen en ons (onze imaan) op te tillen. Dit is een gevaarlijke en eigenlijk luie manier om ons geloof te vestigen, en hoewel het in het begin natuurlijk is, heeft afhankelijkheid van dit gevoel van enthousiasme geen basis in de deen.
We moeten vele moeilijkheden en ellende verduren in onze levens, en in deze staat van imaan maken we geen kans. Op een bepaald punt zullen we verzwakken zonder dat we het zelfs merken. Het leren en studeren van andere takken van kennis, zoals politiek en globale wetgeving, voordat we onze (kennis van) pilaren van geloof sterk vestigen, kan vrijwel zeker beschreven worden als een verleiding van Shaytaan die ons helpt te geloven dat we kennis opdoen en dat het ons helpt om succesvol te zijn. Terwijl dit alles gebeurt, helpt hij ons om datgene waar we ons werkelijk aan vast moeten houden te omzeilen onze basis en ratio, dat is Tawhid.
Hoe veel van ons kennen de Namen en Eigenschappen van Allah? Allah kennen is een erg belangrijk deel van onze relatie met Hem, en wanneer je kennis hiervan verkrijgt, vormt deze kennis een sterke basis voor onze Tawheed, en zo ook voor ons geloof ons ware geloof. Allah kennen zorgt ervoor dat men zowel van Hem houdt als hem vreest, het helpt ons om ons vertrouwen in Hem te stellen en oprechtheid in alle daden te verhogen. Dit is de essentie van menselijk geluk. Er is geen andere manier om Allah te kennen dan door Zijn meest schone namen te kennen en hun betekenissen te begrijpen. Onze relatie met Hem wordt versterkt door onze eerste pilaar van imaan toe te laten nemen door Allah te kennen.
As Sheikh Abd Al-Rahman ibn as-Sa'di (moge Allah hem genadig zijn) zei:
Ook Ibn Al Qayyim Al Jawziyyah (moge Allah hem genadig zijn) zei:
Geloven in de meest schone namen van Allah en hen kennen bevat drie soorten van Tawhid: Tawhid al Rububiyyah (Eenheid van Goddelijke Heerschappij), Tawhid al Uluhiyyah (Eenheid van Goddelijke aard) en Tawhid al Asma wa'l safaat (eenheid van Goddelijke namen en Eigenschappen). Deze drie soorten van Tawhid vormen de essentie en het genot van geloof (genot betekent hier vrede en verlossing van stress) en kennis ervan is de basis en het doel van geloof. Hoe meer men leert over de Namen en Eigenschappen van Allah, hoe meer zijn geloof toeneemt en hoe sterker zijn overtuiging wordt. 2
De sleutel tot de oproep van de Boodschappers, de essentie van hun boodschap, is Allah kennen door Zijn Namen, Eigenschappen en Daden, want dit is het fundament waarop de rest van de boodschap van het begin tot het einde is gebouwd. 3
Wanneer we onszelf bezighouden met het leren over Allah, doen we waar we voor geschapen zijn. De betekenis van imaan is niet slechts denken dat we in Allah geloven, of blindelings veronderstellen dat we Hem kennen, want echte imaan is gebaseerd op een stevig gefundeerde kennis.
De Profeet Mohammed (sallalahu alayhi wa salam) bracht meer dan tien jaar door met zijn sahabah in Makkah, en versterkte hun geloof, zelfs voordat het gebed vastgesteld werd. De vroegste hoofdstukken zijn over Imaan en kunnen aan de pilaren gerelateerd worden. Geloof dringt binnen door een cognitieve, scherpzinnige en subtiele wijsheid alle door kennis.
Allah, de Allerhoogste, verklaart in de Quran:
En degenen die zij naast Allah aanroepen bezitten geen macht tot bemiddeling, behalve hij, die de Waarheid getuigt; en dat weten zij. 4
Onze hele levens zijn gebaseerd op kennis. We zijn nooit geboren met wijsheid. We hebben de staat met de mogelijkheden die we nu hebben alleen bereikt met onze kennis en leiding dat wij mochten verkrijgen, gegeven door Allah door middel van onze omgeving. Laat ons niet tot iets anders wenden wanneer het tot onze deen en het kennen van onze Schepper komt.
Het kan altijd een taboe onderwerp zijn wanneer we toegeven dat we wegglijden in onze inspanningen om ons geloof vast te houden, en daarom, verwijzen we niet altijd naar dat soort onderwerpen. Door compleet begrip van wie Allah is, en het bouwen van kennis in plaats van emotie, hopen we dat we onze relatie met Allah waar we zo wanhopig behoefte aan hebben en voor leven, kunnen vestigen. Wanneer we zulke kennis verkrijgen, zullen we zien dat onze emoties van een dieper en betekenisvoller niveau van geloof worden. We moeten onze Heer kennen om onszelf tevreden te stellen, en onszelf een waar imaan verkrijgen, volledig hersteld wat door geen emotie beïnvloedt kan worden, emoties die ontstaan als een resultaat van kennis.
[1]Sahih Muslim
[2]Al Tawdah wa'l Bayan li Shararat al Iman by Sa'di - p.41
[3]Al sawaa'iq al-Mursalah 'ala al-Jahamiyah wa'l-Mu'attilah by Ibn al Qayyim. p.150-151
[4]Al- Zukhruf 43:86
|