Al-Imaan (het geloof) wordt beproefdxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala verklaart in de Qoraan:
Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala heeft gezegd
Zeg: Willen jullie Allah informeren omtrent jullie religie?Terwijl Allah al datgene weet wat in de hemelen en op de aarde is en Allah is Volledig Bewust van alles.(al-Hoedjoeraat: 16)
In deze aya vervolgt Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala Zijn berisping ten opzichte van zowel de stam van Banoe Asad als al diegenen die de onbeschaamdheid hebben te beweren diep geloof (imaan) te hebben, kort na hun toetreding tot de islaam.
Er is verteld dat de profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam hen vroeg wat het nut was van hun verklaring omtrent hun diepe geloof in Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala, aangezien Hij weet wat zij pogen te verbergen met hun valse voorwendsels. Hij Soebhanahoe Wa Ta'ala is wel bekend met de reden waarom zij naar Medinah kwamen en waarom zij toetraden tot de islaam, want Hij Soebhanahoe Wa Ta'ala was het, Die de droogte en ook het uitdrogen van hun oase had bepaald. Dus was er geen noodzaak om anderszins voor te wenden.
Oprecht geloof bouwt zich op in stadia gedurende een bepaalde tijdsperiode en als resultaat van het doorstaan van een reeks van testen en na het geduldig aanvaarden van een aantal beproevingen. Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala verklaart in de Qoraan:
Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala heeft gezegd
Denken de mensen dat zij (met rust) zullen worden gelaten, alleen omdat zij zeggen: Wij geloven zonder dat zij worden beproefd?(al-Ankaboet: 2)
Safiyya Radia Allahoe Anhoe/Anha, de dochter van Hoeyyay (de vrouw van de profeet) heeft overgeleverd:
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd
Shaitaan circuleert in het lichaam van de mens zoals bloed...
(Gedeelte van een hadieth van Moeslim, tevens overgeleverd door al-Boechaarie en Aboe Dawoed)
Het geloof (al imaan) van de mens wordt voortdurend getest en beproefd en het is alleen vanwege vastbesloten volharding waarmee de verschillende obstakels overwonnen kunnen worden en waar het geloof groeit en zich verrijkt.
Dientengevolge isoleert de gelovige zichzelf niet van de gemeenschap teneinde zichzelf te reinigen en om zijn imaan te ontwikkelen. Nee, oprecht geloof komt voort vanuit de wrijving tussen menselijke relaties.
Ibn Omar Radia Allahoe Anhoe/Anha heeft overgeleverd dat: :
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd
De gelovige die omgaat met mensen en het kwaad verdraagt dat zij hem berokkenen is beter dan de gelovige die noch met hen omgaat, noch hun kwaad verdraagt.(at-Tirmidhie en Ibn Maadjah en authentiek verklaard door Al-Albaanie in Sahih ad-Djaamie as Saghier )
Wanneer men tot de islaam toetreedt wordt men als pas toegetredene blootgesteld aan een door Allah bevolen morele code waarvan sommige regels al eerder waren aangenomen, terwijl andere (van deze regels) volledig nieuw zijn. Echter, het enthousiasme van de pas toegetredene leidt er vaak toe dat hij al deze regels accepteert. Dat wil zeggen, sommige van de nieuwe principes omvatten gebruiken die de pas toegetredene als aangenaam ervaart voorafgaand aan zijn of haar bekering en welke niet automatisch als verwerpelijk worden opgevat na toetreding (tot de islaam). Feitelijk kan er een lange tijd overheen gaan voordat sommige verderfelijkheden zoals tot de zinnen sprekende muziek, erotische dansen, verboden films, flirten, enz. hun aantrekkingskracht verliezen op de pas toegetredene.
Echter, iedere keer wanneer een moeslim die pas is toegetreden tot de islaam deze zaken vermijdt door het herinneren van Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala en het zoeken van Zijn Welbehagen, des te minder grip deze verdorvenheden kunnen hebben op zijn ziel.
Wanneer eenmaal de grip op deze verboden genoegens is gebroken, komt een afkeer hiervoor in de plaats. Na verloop van tijd komt de gelovige volledig in opstand tegen dergelijke zaken van ongeloof vanwege zijn of haar groeiende geloof en liefde voor Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala. Deze liefde voor Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala betekent dat waar Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala van houdt, de gelovige ook van houdt en waar Hij Soebhanahoe Wa Ta'ala afkerig van is de gelovige ook afkerig van is.
Aboe Dharr heeft overgeleverd:
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd
Allahs boodschapper kwam naar buiten en kwam naar ons toe en vroeg: Weten jullie welke handeling het meest geliefd is bij Allah, de Meest Verhevene. Toen een man salaah en zakaah en een ander djihaad suggereerde, zei de profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam :De daad het meest geliefd bij Allah, de Meest Verhevene is houden van voor de Zaak van Allah en haten voor de Zaak van Allah. (Ahmad en Aboe Dawoed en authentiek verklaard in Soenan Aboe Dawoed)
Het is alleen in dit stadium dat de gelovige uiteindelijk de smaak van imaan (geloof) proeft, waarover de profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam zei:
Overgeleverd door Anas Radia Allahoe Anhoe/Anha :
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd
Degene die de volgende drie kwaliteiten bezit zal de zoetheid van het geloof smaken:
1) Degene voor wie Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala en Zijn profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam dierbaarder zijn dan al het andere.
2) Degenen die van iemand houdt alleen omwille van (de zaak van) Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala .
3) Degene die het haat terug te keren naar al-koefr (ongeloof), net zoals hij het haat om in het Vuur gegooid te worden.(al-Boechaarie)
Deze hadieth verklaart datgene wat eerder aan de orde is geweest. Degene die volledig tevreden is met Allah als zijn Rabb, met de islaam als religie en met Mohammed Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam als boodschapper zal de zoetheid van het geloof smaken. Al imaan is een gemoedstoestand waarbij de liefde voor Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala en die voor Zijn profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam iedere andere vorm van gehechtheid overheerst.
Het tweede gedeelte, dat hij van iemand houdt omwille van Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala, is een natuurlijk iets wat voortkomt uit het eerste principe. Hij houdt van iemand in het belang van de Zaak van Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala en baseert zijn houden van Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala niet op eigenbelang of op basis van materiële zaken. Uiteindelijk is zijn liefde voor de islaam (en dus voor Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala ) zo immens gegroeid dat zijn ziel al-koefr (ongeloof) net zo pijnlijk ervaart als het Vuur van de Hel...
Bron:
- Tafsier al-Hoedjoeraat, door Aboe Ameenah Bilal Philips;
- Sahih Moeslim - deel 1.
www.eltawheed.nl
|