Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • Dua bij reizen
  • De maand Sha'baan is aangebroken
  • De 1e openbaring uit de koran.
  • Wist je dat.. er altijd een bepaalde maat neer gezonden wordt
  • Honderd beste van het beste
  • Het Islamitische dieet
  • Het gelukkige einde!
  • Ethieken van het spreken
  • De juiste tijdsbenadering
  • Liefde en haar bezegeling
  • Deel 1 - Tussen de ahzaab van toen en nu
  • Vervolg deel 2 - Tussen de ahzaab van toen en nu
  • Het beschermen van onze bronnen
  • Da'wah doen met weinig kennis
  • De Moslim in een spiegelbeeld
  • Consumentisme:
  • Enkele Islamitische zeden
  • Tips in de Islamitische opvoeding Deel 1
  • Tips in de Islamitische opvoeding deel 2
  • Enkele onderwijs methoden
  • Karakter ontwikkeling en ontplooiing begint bij omgangsvaardigheden
  • De Ummah en haar zelfbeeld
  • Onze relatie met Allah en Zijn gunsten
  • Het neerslaan van blikken
  • Het verharde hart
  • De duistere wereld van de Djinn
  • Aardse leven
  • Waarde van de geloofsbelijdenis
  • De ziel van de overledene komt niet terug
  • Zien de doden de engelen en de Djinn?
  • De wereld en alles wat het bevat
  • Wat is er in het Paradijs voor de vrouwen?
  • De poorten van het Paradijs
  • De kleine tekenen van Qiyamah
  • De komst van de Mahdi
  • De komst van Jezus
  • De komst van Dajjaal
  • De komst van Gog en Magog
  • De laatste tekenen van Qiyaamah
  • Van de ene wereld naar de andere
  • De betekenis en waarheid van de dood
  • De zegen van het graf
  • De straf in het graf
  • Jezelf redden van de straf in het graf
  • De overledene redden van de straf
  • De verplichting om zichzelf en de familie tegen de hel te beschermen
  • Berechting op de dag des oordeels
  • Kenmerken van de engelen
  • Plichten van de engelen
  • De eigenschappen van Jibreel
  • Het effect van engelen op het leven van mensen
  • Manieren om jezelf tegen de Shaytan te beschermen
  • Je bent in het midden van een strijd..
  • Oprechtheid & intenties
  • De aard van de intentie
  • De weg naar al-Ikhlaas
  • Onthul je zondes niet
  • Oprechtheid en goede intentie
  • Al-ihsaan, volmaakt geloof
  • De betekenis van aanbidding
  • Tips voor een zwak Imaan
  • Al-Imaan (het geloof) wordt beproefd
  • Vrees dat aanbidding niet geaccepteerd wordt
  • Imaan versterken door Tawheed
  • Het eten van vlees met bloed is verboden,
  • Wijsheid achter de schepping van de duivel.
  • Het Islamitische begrip betreffende het leven
  • De zakaah
  • Bid'ah hassanah; beloning voor een vernieuwing?
  • Dromen en interpretatie ervan in Islam
  • Een definitie voor Taghut
  • De betekenissen van de shahaada
  • Tawheed
  • Shirk
  • Wordt niet boos en ik geef je Djennah
  • Kibr (hoogmoed)
  • Goede manieren
  • De persoon met twee gezichten
  • Belasteren
  • Het belang van een goed karakter
  • Omgaan met woede
  • De vier vragen die Allah swt ons stelt...
  • Wanhopige zoektocht..
  • Dertien deugden van Tawheed
  • Echte liefde
  • De Islamitische manier van slachten is beter
  • We hebben er allemaal kaas van gegeten
  • De Moslim is tolerant en vergevensgezind
  • Straf & Beloning in het hiernamaals
  • De wonderen van Zam Zam water
  • Bescherm je ogen deze zomer
  • Ben je tevreden over jezelf ?
  • Tijdsbesteding
  • Levensarchief
  • Berouw (Tawbah)
  • Het Goede Karakter
  • Relaties voor het huwelijk
  • Les over Riyaa-e
  • Parels der wijsheid
  • De aanvaardbare daden
  • Valse getuigenis afleggen
  • De zegeningen van Bismillah
  • Gebeurtenissen van dit leven
  • De sleutels tot het leven van het hart
  • Het hiernamaals als hoofdzorg maken
  • De dood
  • Tien adviezen aan de Moslimvrouw & Moslimman
  • De Hijaab (hoofddoek)
  • De Correcte Hijaab
  • De positie van de Vrouw in de Islam
  • Het verhaal van een bekeerde zuster
  • De belangrijkste punten aan een goede echtgenoot
  • Mijn lichaam is mijn privé
  • De Godvruchtige vrouw
  • Kleding van de vrouw
  • De status van de vrouw in de islam
  • Het verhaal van de zuster die getuige was van een wonder
  • Handen schudden tussen een vrouw en een man
  • Een man mag de Hijaab van zijn vrouw niet verbieden
  • Zal een vrouw die geen hijaab draagt naar de hel gaan?
  • Onze moeders en wij
  • 25 smeekbedes uit de Koran
  • De volgorde van openbaring van alle verzen 1 tot 56
  • De volgorde van openbaring van alle verzen 57 tot 114
  • Uitleg van Ayat El Koersie
  • Surah Al Qaf nader bekeken
  • Bij de vijg en de olijf {Koran Surah 95 : Ayah 1}
  • Dit zijn de 99 Schone Namen van Allah (s.w.t.).
  • Het gedenken van Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Wanneer de mens zijn lippen sluit, begint Allah te spreken
  • Vertrouw op Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • De liefde van Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Spreken over zegeningen van Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Veel vragen over Allah (Subhana Wa Ta'ala)
  • Allah (Subhana Wa Ta'ala) doet leven en sterven
  • Een brief aan Allah (s.w.t.)
  • Er is geen discriminatie in de Islam
  • Concentratie tijdens het Gebed
  • Het geloof in de Laatste Dag
  • Islamitische Kalender
  • Islaam, Imaan & Ihsaan
  • ABC over de Islaam
  • Liefde in de Islam
  • Het Paradijs
  • De Heilige Ka?bah in Mekka
  • Hazretie Salih (a.s)
  • Hazretie Noah (Nuh) (a.s)
  • Hazretie Loeth (a.s)
  • Hazretie Idris (a.s.)
  • Het leven van de profeet Hoed (a.s)
  • De Profeten
  • De schepping van Adam
  • Salaam Alaikoem broeders en zusters
  • Halal en Haram
  • 40 Rabbana Smeekbededes uit de Koran
  • Mekka door de eeuwen heen
  • Geschiedenis van het offerfeest
  • Offerfeest - (IED-UL-ADHA / QURBANI)
  • Offerfeest
  • QURBÂNI OF HET OFFEREN
  • Extremisme en de Gemeenschap van de Middenweg
  • Mijn oemmah zal zich opsplitsen in 73 groepen
  • Zeer mooie leerzame site
  • De afscheidsbedevaart
  • Eenheid van de Ummah
  • 15 adviezen voor de Moslim
  • Wat betekent Halal & Haram ?
  • Wist je dat? (adzaan24/7)
  • Hoe denkt de Islam over : ziekte, dood en geboorte
  • De maand Dhul-Hijjah
  • Soorten ziekten die het Hart aanvallen en hun genezing
  • Grootheid van Allaah subhanahu wa ta'ala
  • De betekenis van Laa Ilaaha Illa-Allah
  • VARKENSVLEES VERBODEN
  • Hoe binnen de Islaam om te gaan met boosheid ?
  • Waarom is alcohol verboden?
  • Liefde in de Islaam
  • Latifa
  • 7 eisen van la ilaha illa Allah
  • Voorkom fouten in het gebed
  • Ziehier de mirakels van de Koran
  • Mijn hart lijdt pijn
  • De sleutels tot het leven van het hart
  • Het Huwelijk in de Islam
  • Het woord zonder daad, is slechts een vruchteloos einde
  • Haya' (bescheidenheid) tegenover Allah.
  • Ben je tevreden over jezelf ?
  • 25 tips om dichterbij Allah te komen
  • Vandaag 17 - 10 - 2010 WERELDVOEDSELDAG
  • De dood
  • DE WAARDE VAN DE DUA
  • Vergane volkeren - Deel 8 - Metgezellen van de Grot
  • Vergane volkeren - Deel 7 -Het volk van Saba en de Arim Zondvloed
  • Vergane volkeren - Deel 6 - Farao die verdronken werd
  • Vergane volkeren - Deel 6 - Farao die verdronken werd - Vervolg
  • Vergane volkeren - Deel 5 - Thamoed
  • Vergane volkeren - Deel 4 - Het volk van '˜Ad en Oebar: het 'œAtlantis van het zand'
  • Vergane volkeren Deel 3 - Het volk van Loeth en de stad die ondersteboven gekeerd werd
  • Vergane volkeren deel2 : Het leven van Profeet Abraham
  • de waarheid over vergane volkeren deel1:noah
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Islaam
    Moge Allah ‘azza wa djal onze kennis doen vermeerderen, Ameen. Moge Allah ons leiden naar de waarheid en ons weerhouden van het slechte, Ameen. Moge Allah ons sieren met de schoonheid van Imaan & Taqwa, Ameen.
    07-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De aard van de intentie

    De aard van de intentiexml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

     

    De intentie van een persoon is niet zijn uitspraak van de woorden, “mijn intentie is zo en zo” het is een overstroming van het hart dat stroomt als overweldiging, geïnspireerd door Allah. Op sommige momenten wordt het makkelijk gemaakt, op andere momenten moeilijk. Een persoon wiens hart overweldigend rechtschapen is, vind het meestal makkelijk om goede intenties op te roepen. Zo iemand heeft een hart dat over het algemeen geneigd is naar de wortels van goedheid die, meestal, bloeit in de manifestatie van goede daden. Wat betreft degenen wiens harten neigen naar wereldse zaken en daardoor overweldigd worden, zij vinden het moeilijk om dit te bereiken en zelfs verplichte daden van aanbidding kunnen moeilijk en vermoeiend worden.

     

    De Profeet (salallahu aleyhi wa salam) zei: “Daden zijn slechts naar gelang de intentie, en iedereen zal hebben wat in overeenstemming is met zijn intentie. Dus hij wiens hijra voor Allah en Zijn Boodschapper was, zijn hijra was voor Allah en Zijn Boodschapper, en hij wiens hijra was om werelds profijt er van te krijgen of om een vrouw in huwelijk te nemen, zijn hijra was voor dat waarvoor hij hijra maakte.” 1

     

    Imam ash-Shaf’i zei: “Deze hadith is een derde van alle kennis.” De woorden, “daden zijn slechts naar gelang de intentie”, betekenen dat daden die in overeenstemming met de sunnah verricht worden, alleen acceptabel zijn en beloond worden als de intenties daarachter oprecht waren. Het is als de uitspraak van de Profeet, moge Allah hem zegenen en vrede geven, “Daden hangen af van hun resultaat.”2

     

    Zo ook, de woorden, “iedereen zal hebben wat in overeenstemming is met zijn intentie,” betekenen dat de beloning voor een daad afhangt van de intentie erachter. Na dit principe verklaard te hebben, gaf de Profeet (sallalahu aleyhi wa salam) er voorbeelden van door te zeggen, “Dus hij wiens hijra voor Allah en Zijn Boodschapper was, zijn hijra was voor Allah en Zijn Boodschapper, en hij wiens hijra was om werelds profijt er van te krijgen of om een vrouw in huwelijk te nemen, zijn hijra was voor dat waarvoor hij hijra maakte.”

    Dus daden die identiek schijnen te zijn kunnen verschillen, omdat de intenties erachter anders zijn in gradaties van goedheid en slechtheid, tussen de ene persoon en de andere.

     

    Goede intenties veranderen de aard van verboden daden niet. De onwetende moet de betekenis van de hadith niet verkeerd interpreteren en denken dat goede intenties verboden daden in acceptabele daden kunnen veranderen. De bovenstaande uitspraak van de Profeet (sallalahu aleyhi wa salam) gaat in het bijzonder over daden van aanbidding en toegestane daden, niet over verboden daden. Aanbidding en toegestane daden kunnen in verboden daden veranderd worden vanwege de intenties erachter, en toegestane daden kunnen door middel van de intentie goede of slechte daden worden; maar slechte daden kunnen nooit daden van aanbidding worden, ook al is het met een goede intentie. 3  Wanneer slechte intenties vergezeld worden door gebrek in de daden zelf, dan wordt hun ernst en bestraffing vermenigvuldigt.

     

    Iedere prijzenswaardige daad moet geworteld zijn in een oprechte intentie; alleen dan zal het de beloning waardig geacht worden. Het fundamentele principe moet zijn dat de daad alleen met de intentie voor de aanbidding van Allah is. Als het onze intentie is om op te scheppen, dan zullen deze zelfde daden van aanbidding in feite daden van ongehoorzaamheid worden. Wat betreft toegestane daden, zij hebben alle intenties – die hen mogelijk kunnen veranderen in excellente daden die de mens dichter bij Allah brengen en hem de gift van dicht bij Hem zijn verlenen.

     

    Umar ibn al-Khattab, moge Allah tevreden met hem zijn, zei: “De beste daden zijn doen wat Allah opgedragen heeft, ver wegblijven van wat Allah verboden heeft, en oprechte intenties hebben voor wat Allah van ons vereist heeft.” 4

     

    Enkele van onze voorgangers zeiden: “Veel kleine daden worden groot gemaakt door de intenties erachter. Veel grote daden, aan de andere kant, worden klein gemaakt omdat de intenties erachter ontbreken.”

     

    Yahya ibn Abu Kathir zei: “leer over intenties, want hun belang is groter dan het belang van daden.”

     

    Ibn Umar hoorde een man die zijn ihram aandeed een keer zeggen: “O Allah! Mijn intentie is om de Hajj en Umrah te verrichten.” Dus hij zei tegen hem: “Zijn het in feite niet de mensen die je informeert van jouw intenties? Weet Allah niet al wat in jouw hart is?”5 Het is omdat goede intenties exclusief de zorg van het hart zijn, dat zij niet uitgesproken zouden moeten worden gedurende de aanbidding.

     

    Notes:

    1.    Al-Bukharie en Muslim

    2.    Al-Bukhari. Kitab al-Qadar 11/499

    3.    Dit wordt geïllustreerd in een hadith die opgenomen is door Imam Muslim in zijn Sahih, waarin het op de autoriteit van Abu Dharr wordt verteld dat de Profeet Muhammad, moge Allah hem zegenen en vrede geven, zei, “Jullie zullen zelfs wanneer jullie geslachtsgemeenschap met jullie vrouwen hebben de beloning voor sadaqa verdienen.” De sahaba zei, “Zullen we werkelijk beloond worden voor het tevredenstellen van onze fysieke verlangens?” Hij antwoordde, “Als jullie haram geslachtsgemeenschap hebben, zullen jullie een zonde begaan; zo ook, als je halal geslachtsgemeenschap hebt, zullen jullie beloond worden.” Imam an-Nawawi zei, “Deze hadith laat duidelijk zien dat toegestane daden daden van gehoorzaamheid worden als er een goede intentie achter is; geslachtsgemeenschap wordt een daad van aanbidding wanneer het vergezeld word door een van de volgende goede intenties; in vriendelijkheid jouw vrouw gezelschap houden, zoals Allah ta’ala heeft opgedragen; hopen om als resultaat van de geslachtsgemeenschap goed en rechtschapen nageslacht te hebben; jouw kuisheid en die van jouw vrouw bewaken; helpen om haram lustvolle blikken of gedachten te voorkomen, of haram geslachtsgemeenschap, en iedere andere goede intentie.”

    4.    Tadhib al-‘Asma’li-Nawawi, 1/173, Abu Ishaq Ash-Sirazi ging eens de moskee binnen om iets te eten te nemen, zoals zijn gebruik was, en dan realiseerde hij dat hij een dinar had laten vallen. Hij ging terug en zag het op de grond liggen, maar liet het toen liggen waar het was, en zei “Misschien is het niet van mij, misschien behoort het tot iemand anders.”

    5.    Sahih, Ja’mi ‘l’-Ulum wa l’-Hikam p 19

     

    Bron: hoofdstuk 2 van het boek “Purification of the soul”, een artikel van Ibn al Qayyim

    Vertaald uit het Engels door Amal

    Moge Allah mij vergeven voor het maken van eventuele vertaalfouten, ameen!

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010


    Foto


    Foto


    Foto


    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!