Manieren om jezelf tegen de Shaytan te beschermenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Je moet weten dat de beste manier is waarop de Moslim zichzelf kan beschermen tegen de Shaytan, het herinneren van Allah is. Volgens de hadeeth verhaal door al-Tirmidhi (2863), droeg Allah Yahya ibn Zakariyya (vrede zij met hem) op om de kinderen van Israel te vertellen dat ze vijf dingen moesten doen, waaronder het volgende:
Ik draag je op om Allah te herinneren, zoals een man die wordt achternagezeten door de vijand, totdat hij bij een sterk fort komt waar hij bescherming vind voor zichzelf. Zo ook, kan iemand zich niet tegen de Shaytan beschermen, behalce door het herinneren van Allah. Geclassificeerd als saheeh door al-Albaani in saheeh al-Tirmidhi.
Als de Moslim Allah op alle gebieden vreest, en vasthoudt aan dat wat Allah heeft opgedragen, en datgene wat Hij verboden heeft vermijdt, bidt en vast en andere soorten van aanbidding doet, dan beschermt hij zichzelf door de Quraan in de nacht en overdag te lezen, hardop en in stilte, en hij reciteert de wirds en dhikrs die in Islam voor de morgen en de avond voorgeschreven zijn regelmatig, en als hij eet, drinkt, zich aankleed of gaat slapen, dan zal Shaytaan bij hem weg gaan, afkeurenswaaridg en verslagen, en hij zal geen kracht hebben om iets bij hem te doen. Hoe kan het ook anders zijn als Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satan's plan is zwak. [al-Nisa 4:76]?
De Shaytaan komt alleen dicht bij degenen die ver weg zijn van hun religie en Quraan. De Shaytaan kan proberen om de rechtschapene van het rechte pad af te doen dwalen, om hun leven, religieuze betrokkenheid en wereldlijke belangen te ruïneren. Maar er kan op de manier die hierboven beschreven is, bescherming tegen hem gezocht worden. Je kunt ook verwijzen naar de boeken van dhikr zoals al-Adhkaar door al-Nawawi; Aml al-Yawm wal-Laylah by al-Nasaai; Aml al-Yawm wal-Laylah door Ibn al-Sunni; en andere boeken van dhikr die met dit onderwerp te maken hebben, of boeken of sunan in het algemeen. Als je dat doet hopen we dat jouw situatie je zal verbeteren en dat je rust zult vinden, en dat Allah je situatie zal veranderen naar een betere.
Onder de dhikrs die we je aanbevelen om regelmatig te reciteren, zijn de volgende:
1 Adhkaar voor de ochtend en de avond
(a) iedere avond de woorden , Aoodhu bi kalimaat Allaah il-taammah min sharri ma khalaqa reciteren (Ik zoek toevlucht bij de perfecte woorden van Allah tegen het kwade dat Hij heeft geschapen).
Het werd verhaald dat Abu Hurayrah zei: Een man kwam bij de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) en zei, O Boodschapper van Allah, ik lijdt vanwege een schorpioen die me gisteren heeft gebeten. Hij zei, als je in de avond , Aoodhu bi kalimaat Allaah il-taammah min sharri ma khalaqa (Ik zoek toevlucht bij de perfecte woorden van Allah tegen het kwade dat Hij heeft geschapen) had gezegd, zou het je niet geschaadt hebben.
Verhaald door Muslim.
Inderdaad, de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) moedigde ons aan om dat op elke plaats waar we stopten (terwijl we aan het reizen waren) te zeggen.
Het werd verhaald dat Khawlah bint Hakeem al-Salamiyyah zei: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zeggen: Wie stopt op een plek, en dan zegt, , Aoodhu bi kalimaat Allaah il-taammah min sharri ma khalaqa (Ik zoek toevlucht bij de perfecte woorden van Allah tegen het kwade dat Hij heeft geschapen), zal niets hem schaden totdat hij van die plek weggaat.
Verteld door Muslim, 2708.
(b) Het werd verteld dat Uthmaan ibn Affaan (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: Er is niemand die in de morgen en de avond van elke dag drie keer Bismillaah illaahi laa yadurru maa ismihi shayun fil-ard wa la fil-sama wa huwa al-samee ul-aleem (In de naam van Allah, met Wiens naam niets op de aarde noch in de hemelen wordt geschaad, en Hij is de Alhorende, de Alwetende) zegt, of niets zal hem schaden.
Verhaald en als saheeh geclassificeerd door al-Tirmidhi, 3388; ook verhaald door Ibn Maajah 3869. Geclassificeerd als saheeh door al-Albaani in Saheeh ibn maajah.
(c Aayat al-Kursiy en al-Muawwidhaat reciteren voordat je gaat slapen
Het werd verteld dat Abu Hurayrah zei: De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) vertrouwde me het bewaken van de zakaah van Ramadaan toe. Iemand kwam naar me toe en begon handen vol van het voedsel te grijpen. Ik greep hem vas en zei, Ik zal je meenemen naar de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem). Hij zei, Ik zal je enkele woorden leren waarmee Allah je zal begunstigen. Ik zei, Wat zijn ze? Hij zei, Als je naar bed gaat, reciteer dan deze aayah
Allaah! Laa ilaaha illa Huwa [al-Baqarah 2:255]
Totdat hij de aayah voltooid had. Dan zal Allah een bewaker voor je aanwijzen die bij je zal zijn, en er zal geen shaytaan (duivel) bij je komen tot aan de morgen. De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) vroeg me, wat zei je gevangene afgelopen nacht? Ik zei, O Boodschapper van Allah, hij leerde me iets, en beweerde dat Allah me ermee zou begunstigen. Hij zei, Wat was dat? Ik zei, Hij leerde me Aayat al-Kursiy te reciteren wanneer ik naar bed ga, en zei dat geen shaytaan naar me toe zou komen tot aan de morgen, en dat Allah een bewaker aan zou stellen die bij me zou blijven. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zei met hem) zei, Hij vertelde de waarheid, ookal is hij een doorgewinterde leugenaar. Dat was de Shaytaan.
Verhaald door al-Bukhaari, 3101; Muslim, 505.
Er zijn vele van zulke dhirks; we hebben geen plek om ze hier allemaal te vermelden.
Ten derde:
Met betrekking tot de hasad (jaloersheid) en het kwade oog waar je over spraakt, het is mogelijk dat dit kwaad door hasad naar je toe is gekomen. Bescherming daartegen moet gesmeekt worden door het reciteren van dhikrs die in de shareeah zijn voorgeschreven.
Het werd verteld dat Ibn Abbaas (moge Allah tevreden zijn met hen beide) zei: De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zocht zijn toevlucht bij Allah voor al-Hasan en al-Husayn. Hij zei; Jouw vader, [dwz. Ibraaheem] zocht zijn toevlucht bij Allah voor Ismaaeel en Ishaaq met deze woorden:
Aoodhu bi kalimaat Allaah al-taammah min kulli shaytaanin wa haammah wa min kulli aynin laammah (Ik zoek mijn toevlucht bij de perfecte woorden van Allah, tegen het kwade en elk giftig reptiel, en tegen elk kwaad oog.).
Verteld door al-Bukhaari, 3191.
Met betrekking tot de genezing;
Het werd verteld van Ibn abbaas dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: Het kwade oog is echt, en als er iets zou zijn wat het goddelijke oordeel (al-qadar) zou overmeesteren, dan zou het het kwade oog zijn. Als je gevraagd wordt om een bad te nemen (om voor een genezing te zorgen) van koorts of van het kwade oog, dan moet je een bad nemen.
Verhaald door Muslim, 2188.
Als je weet dat het kwade oog door een bepaald persoon bij jou is gebracht, dan moet je hem vragen om ghusl en wudoo te doen, dan moet je het water van zijn ghusl of wudoo over jezelf gieten. De manier waarop dit gedaan moet worden is uitgelegd door ibn al-Qayyim, die zei:
In Sunan Abi Dawood wordt verteld dat Aaishah (moge Allah tevreden met haar zijn) zei: De aain (degene die het kwade oog bij een ander heeft veroorzaakt) zal opgedragen worden om wudoo te doen, dan zal de maeen (degene bij wie het kwade oog is) ghusl doen in dat water.
In al-Saheehayn wordt verteld dat Aaishah zei: De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) droeg mij op of hij droeg ons op om ruqyah te reciteren voor bescherming tegen het kwade oog.
Al-Tirmidhi vertelde van Sufyaan ibn Uyayanah van Amr ibn Dinaar van Urwah ibn Aamir van Ubayd ibn Rafaaah al-Sarqi dat Asma bint Umays zei: O Boodschapper van Allah, de kinderen van Jafar zijn getroffen door het kwade oog, zullen we ruqyah voor hen reciteren? Hij zei, Ja, want als er iets is dat het goddelijke oordeel zou overmeesteren, dan zou het het kwade oog zijn. Al-Tirmidhie zei: een saheeh hasan hadeeth.
Dan vermeldde hij de hadeeth die beschreef hoe Aamir ibn Rabeeah Sahl ibn Hunayf trof met zijn oog, en de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) droeg Aamir op om ghusl te doen.
Dus hij waste zijn gezicht, handen, voorarmen, knieën en de kanten van zijn voeten, en in zijn izaar in de kom. Dan werd dat water over hem heen gegoten, en een man goot het van achter hem over zijn hoofd en rug. Hij deed dat bij hem, dan stons Sahl op en vergezelde de mensen.
Al-Tibb al-Nabawi, p. 127-129
Als de feiten de oren bereiken, en de waarheid de ogen bereikt, keren ze hun rug omdat hun hoofden gevuld zijn met leugens
.
Bron: Islam Q&A
Vertaald uit het Engels door Amal
Moge Allah mij vergeven voor het maken van eventuele vertaalfouten, Ameen!
|