Het Islamitische dieet
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De voordelen van gematigdheid in eten:
1-Zuiverheid van hart, mentale alertheid en diepe inzicht. Verzadiging veroorzaakt domheid en verblind het hart. Vandaar het gezegde Degene wiens maag hongerig is zal in staat zijn diep na te kunnen denken en zijn intelligentie zal verbeteren.
2-Nederigheid en het verlies van hoogmoed, lust en schaamteloosheid, welke het fundament van tirannie zijn en de veronachtzaming van Allah.
3-Men zal de toorn en straf van Allah niet vergeten, of de mensen die getroffen zijn door rampen. Want degene die verzadigd raakt vergeet degene die honger lijdt en vergeet honger, en degene die verstandig is ziet niemand die geteisterd is door een ramp zonder dat hij hiermee word herinnerd aan de ramp in het hiernamaals.
4 Een van de grootste voordelen is dat het een einde maakt aan alle zondige verlangens, en geeft controle over het ego dat geneigd is naar kwaad, omdat de bron van alle zonden verlangen en energie zijn, en de brandstof voor energie en verlangens voedsel is. Dhu'l-Noon zei: Nooit at ik totdat ik verzadigd werd zonder dat ik zou zondigen of dacht aan zondigen.
5-Laat je niet door slaap overmannen en bent in staat wakker te blijven. Degene die veel eet zal ook veel drinken, en degene die veel drinkt zal ook veel slapen. Veel slapen is tijdverspilling en veroorzaakt het missen van Tahajjud [het nacht gebed]. Veel slapen maakt men traag worden en verhardt het hart. Tijd is het meest kostbare geschenk en het is het kapitaal van een persoon, maar slaap is [gelijk aan de] dood en teveel slapen verkort iemands leven.
6-Fysieke gezondheid en het afweren van ziekten, die worden veroorzaakt door te veel eten en het mengen van voedsel in de maag. Artsen zeggen dat eetzucht de oorzaak is van ziekten en gematigdheid tot genezen leidt. [Samengevat uit Ihya Uloom Ad-Deen 3/103-104]
Jabir Ibn Abullah heeft overgeleverd: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Voedsel voor één persoon is voldoende voor twee, voedsel voor twee personen is voldoende voor vier personen, en het voedsel voor vier personen is voldoende voor acht personen. [Saheeh Muslim]
De Profeet [SallAllahu alayhi wa selam] heeft gezegd: De gelovige eet met een enkele darm, de ongelovige eet met zeven darmen. [Saheeh Bukhari nr. 5393, 5394 en Muslim 2060, 2061]
Abu Hurairah overlevert: de Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] nodigde een ongelovige uit. Hij vroeg om een schaap, om deze te melken. De gast dronk al het melk dat gemolken werd. Toen brachten ze een tweede schaap en hij dronk al haar melk. Daarna dronk hij al het melk van de derde schaap tot hij uiteindelijk het melk van zeven schapen gedronken had. De volgende morgen bekeerde de gast zich tot de Islam. De Boodschapper van Allah vroeg om een schaap te melken voor hem. Hij dronk van haar melk maar toen ze voor hem een tweede schaap gemolken hadden, kon hij de melk niet helemaal opdrinken. De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] zei toen: De gelovige drinkt om een enkele darm te vullen, de ongelovige drinkt om zeven darmen te vullen. [Saheeh Muslim nr. 2063]
Het werd overgeleverd dat Naafi' zei: Ibn 'Umar was gewend om niet te eten totdat er een arme man werd gebracht om samen met hem te eten. Ik bracht een man om samen met hem te eten en hij at buitengewoon veel. Ibn Umar zei: O Naafi', laat deze man niet meer bij mij binnen treden, want ik heb de Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] horen zeggen: De kaafir eet met zeven darmen. [Verhaalt door Bukhari 5393 en Muslim 2060]
Het werd overgeleverd dat Ibn Umar zei: Een man boerde in aanwezigheid van de Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] en hij zei: Houd jouw boeren weg van ons, voorzeker degene die zich het meest met voedsel vult in deze wereld zal het langst hongerig zijn op de dag der Opstanding. [Verhaalt door At-Tirmidhi 2015; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi]
Dit was ook overgeleverd door Ibn Abi-Dunya, At-Tabaraani in al-Kabeer en Al-Awsat, en door al-Bayhaqi, van Abu Juhayfah, en ze voegde er aan toe: Abu Juhayfah at nooit totdat hij helemaal vol zat, totdat hij vertrok uit deze wereld. Als hij ontbeten had zou hij niet dineren, en als hij gedineerd had zou hij niet ontbijten. Volgens een verslag overgeleverd door Ibn Abi-Dunya, Abu Juhayfah zei; Ik heb mijn maag nooit gevuld voor dertig jaar lang.
Burahnu Deen Al-Halabi verhaalt: Wij zijn een volk dat niet eet totdat we honger hebben. En als we eten, doen we dit niet totdat we verzadigd zijn. [Seerah Al-Halabi, 3/295]
Al Miqdad Ibn Mad Yakib overlevert dat hij de Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] heeft horen zeggen: De mens vult geen erger vat dan zijn maag. Enkele hapjes volstaan om terug op krachten te komen. Als de mens meer wil eten, dat hij dan een derde voorbehoudt voor zijn eten, een derde voor water en een derde voor lucht. [Saheeh hadeeth, overgeleverd door At-Tirmidhi nr. 2380. Ibn Madjah nr. 2349. Ibn Hibban in zijn Saheeh nr. 674, 5236. Ahmad in Al-Musnad nr. 1324. Haakim in Al-Mustadrak 4/330, die haar authentiek verklaard heeft, bevestigd door Ad-Dhahabi en Al-Baani in Saheeh Al-Djaami nr. 5674]
Ibn Masaweh, een Moslimdokter, zei na het lezen van deze hadeeth: Als de mensen alleen deze woorden zouden gebruiken, zouden zij alle ziektes en kwalen vermijden en zouden de klinieken en apotheken overbodig zijn.
Een andere dokter, Al-Harith ibn Kalda zei: Datgene wat de mensheid vermoord heeft, is de introductie van voedsel bovenop voedsel voordat het verteerd is.
De Profeet [SallAllahu alayhi wa selam] heeft gezegd: Eet, drink, kleed je, geef aalmoezen, zonder buitensporigheden of uiterlijk vertoon. [Saheeh Bukhari, hoofdstuk van kledij. Ibn Madjah nr. 3605. An-Nasai 5/79. Ahmad in Al-Mustadrak 2/192]
Ibn Abbas heeft gezegd: Eet wat je wil, kleed je zoals je wil, zolang je veilig bent voor buitensporigheden en uiterlijk vertoon. [Overlevert door Bukhari]
Umar Ibn Khattab heeft gezegd: Wees op je hoede voor een dikke buik, het is een last in dit leven en het geeft een slechte geur na de dood.
Al-Harith ibn Kalda, bekend als de dokter van de Arabieren, zei: Diëten is de bron van remedie, en de maag is het huis van ziekten. [Zaad Al-Ma´aad, 4/104]
Luqman de wijze heeft tegen zijn zoon gezegd: Mijn kind! Als de maag gevuld word, valt de geest in slaap, de wijsheid vervliegt en de ledematen worden gevoelloos als het gaat over aanbidding.
Abu Sulaymaan Ad-Darani heeft gezegd: Degene die eet tot hij verzadigd is zal zien hoe zes kwalen bij hem binnensluipen; hij verliest de zoetheid van het gedenken van Allah in het geheim; hij kan zijn wijsheid niet behouden; hij kent geen mededogen tegenover de mensen, want als de mens verzadigd is, denkt hij dat iedereen dat ook is; de daden van aanbidding lijken hem erg zwaar; zijn waanvoorstellingen vermeerderen; de meeste gelovigen draaien rond de moskeeën en de verzadigden draaiden rond de toiletten.
En er werd gezegd: Degene die zijn maag onder controle krijgt, krijgt controle over alle goede daden. En: Wijsheid verblijft niet in een volle maag.
Nafi heeft gezegd: Een man zette een paar dingen neer naast Ibn Umar die hem vroeg: Wat is dit? Iets wat de vertering vergemakkelijkt antwoordde hij hem. Ik heb dit niet nodig, er gaat soms en volledige maand voorbij zonder ik mij volgegeten heb zei Ibn Umar.
Muhammed Ibn Wasi heeft gezegd: Degene die minder eet, getuigd van gezond verstand en heeft gezond verstand gegeven aan een ander, hij heeft de zuiverheid en scherpzinnigheid van de ziel gekend. Wat betreft het overvloedig eten, vertraagt het de mens in veel van zijn projecten.
Abu Ubayda Al-Khawass heeft gezegd: Je verlies schuilt in je verzadiging, je redding schuilt in je honger. Als je eet tot je verzadigd bent, zal je slap worden en zo zal de vijand (Shaytaan) zich meester maken over jou en je bedelven onder zijn gewicht.
Amr Ibn Qays heeft gezegd: Wees op je hoede voor een volle buik, want het maakt het hart hard.
Al-Hassan Al-Basri heeft gezegd: De beproevingen van jullie vader Adam [alayhi selaam] was het eten en het zal jullie beproeving blijven tot de Dag van de Opstanding.
Er werd gezegd: Als je wil dat je lichaam gezond is en dat je minder slaap nodig hebt, eet dan met mate.
Bishr heeft gezegd: Het past niet dat de mens zich vol eet met wat toegestaan is, want als hij daarvan verzadigd is, zal zijn ziel hem ertoe aansporen om van het verbondene te eten.
Ibrahim Ibn Ad-Ham heeft gezegd: Degene die zijn buik onder controle houdt, houdt ook zijn godsdienst onder controle. Degene die zijn honger bedwingt, bedwingt ook de goede deugden. De ongehoorzaamheid aan Allah is ver van degene die met mate eet en dicht bij de verzadigde. Verzadiging doodt het hart en het is van haar dat vreugde, vermaak en het lachen afkomstig zijn.
Er werd overgeleverd dat Iblees de duivel tegen Yahya [alayhi selaam] gezegd heeft: Het is mogelijk dat je gegeten hebt tot je verzadigd was en dat we het gebed zwaar gemaakt hebben voor jou. Yahya zei: Ik verbind me ertoe bij Allah om nooit meer te eten tot ik verzadigd ben. Iblis zei: Ik verbind me ertoe bij Allah om nooit meer raad te geven aan een Moslim.
Ash-Shafii heeft gezegd: Verzadiging maakt het lichaam zwaar, neemt de scherpzinnigheid weg, brengt slaap met zich mee en maakt de persoon zwak voor aanbidding.
Allah heeft dit allemaal samengevat in zijn woorden: Eet en drinkt maar overdrijft/verkwist niet. Allah heeft de verkwister zeker niet lief. [Surah Al-Anfaal, hoofdstuk 7, aya 31]
Enkele eetgewoonten
Wasi' Ibn Harb verhaalt: Sommige metgezellen vroegen: We eten maar stillen de honger niet. De Profeet [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Wellicht eten jullie gescheiden? De metgezellen bevestigden dit. De Profeet zei: Eet gezamenlijk en spreek er de naam van Allah over. Allah zal het dan voor jullie zegenen. [Overgeleverd door Abu Dawud]
Ibn Abbas verhaalt: De Profeet [SallAllahu alayhi wa selam] zei: De zegeningen worden in het midden van het bord nedergezonden, dus eet (eerst) aan de zijkanten van het bord en eet niet uit het midden van het bord. [Overgeleverd door At-Tirmidhi en Abu Dawud]
Umar Bin Abu Salamah verhaalt: Ik was een kind onder de hoede van de Profeet, en mijn hand dwaalde rond in het bord, hij [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Noem de Naam van Allah, eet met je rechter hand, en eet van hetgeen wat voor je ligt. [Saheeh Bukhari en Muslim]
Abu Juhaifah Wahb Bin 'Abdullah verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Ik eet niet leunend (op een kussen, of liggend). [Saheeh Bukhari]
Abu Hurairah verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] bekritiseerde voedsel nooit. Als hij iets lekker vond at hij het, en als hij het niet lusten dan liet hij het liggen. [Saheeh Bukhari en Muslim, 5380 en 5409]
Annas verhaalt: De Profeet [SallAllahu alayhi wa selam] verbood ons te drinken wijl staand. Qatadah verhaalt: Wij vroegen hen: Hoe zit het met eten? Hij [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Dat is zelfs nog erger, (of hij zei) nog afschuwelijker. Een andere overlevering: De Boodschapper van Allah berispte ons voor het drinken wijl staand. [Saheeh Muslim]
Ibn Abbas verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Drink niet in één teug zoals een kameel, maar in twee of drie slokjes. Zeg de Naam van Allah als je begint met drinken en dank Hem wanneer je klaar bent met drinken. [Overgeleverd door At-Tirmidhi]
Umm Salamah verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Voorzeker, hij die eet of drinkt in gouden en zilveren drinkbekers en borden vult zijn buik met het hellevuur. [Saheeh Muslim]
Hudhaifah verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Deze zijn bedoelt voor de ongelovigen in deze wereld en voor jullie in het hiernamaals. [Saheeh Bukhari en Muslim]
Anas verhaalt: Verdunt melk werd aan de Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] gegeven. Aan zijn rechterzijde zat een bedoeïen en aan zijn linkerzijde zat Abu Bakr. De Profeet dronk ervan en gaf de rest over aan de bedoeïen en zei: Degene die aan rechts zit heeft de voorkeur, dan weer de andere (naast hem) aan de rechterkant. [Saheeh Bukhari en Muslim]
Abu Qatadah verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] zei: Degene die (als gastheer) anderen bedient met drinkwater zou de laatste moeten zijn die zelf drinkt. [Overgeleverd door At-Tirmidhi]
Abu Hurairah verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] verbood het direct drinken uit een fles. [Saheeh Bukhari]
Abu Qatadah verhaalt: De Profeet [SallAllahu alayhi wa selam] verbood ademen in een drinkbeker tijdens het drinken. [Saheeh Bukhari en Muslim]
Ibn Abbas verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] verbood ons het ademen in een drinkbeker of het blazen erop. [Overgeleverd door At-Tirmidhi]
Abu Hurairah verhaalt: De Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] zei: Als iemand heeft gegeten, zou hij datgene weggooien wat hij met een tandenstokje verwijderd en datgene doorslikken wat hij met zijn tong verwijderd. Als hij dit doet, dan heeft hij juist gehandeld, zo niet, dan is dit niet erg (het is niet schadelijk en zal hem niet aangerekend worden). [Overgeleverd door Abu Dawud en Ibn Madjah]
Op gezag van Ka'b ibn Malik is er overgeleverd dat de Boodschapper van Allah [SallAllahu 'alayhi wa selam] met drie vingers zou eten, en zijn vingers zou likken voor hij zijn hand afveegde. [Saheeh Muslim 5297]
Op gezag van Abbas is er overgeleverd dat de Boodschapper van Allah [SallAllahu alayhi wa selam] melk dronk en vervolgens zijn mond spoelde. Hij zei: Het bevat (namelijk) vet. [Saheeh Bukhari en Muslim, 5609 en 798]
|