de 250 cc Eso motoren waren kompleet gelijk aan de 500 motoren, enkel de cilinder inhoud maakte het verschil.
ook hier werd gebruikt gemaakt van de "desmodromische klepsturing" ttz de kleppen werden open en dichtgedaan door een nok en niet door een veer.
deze methode van nokbesturing had bij de "crossers" eigenlijk niet zoveel zin, daar de toerentallen toch meestal niet zo hoog oplopen bij terreinsport.
hier een reclame van FN met de namen van hun fabrieksrijders oa Victor Leloup, Mingels en Frantz waren zeker te duchten tegenstanders op de FN crossmotoren.
een zeer mooie en degelijke crosser was de FN uit de fabrieken van Herstal.
de FN had een motor waar de versnellingsbak en de motor één geheel vormden, deze constuctie van het motorblok kwam ook de stugheid van het frame ten goede.
René Baeten werd er in 1958 werelkampioen mee, maar zijn voorganger August Mingels werd in 1953 en 54 Europees kampioen met FN.
Leon Keteleers heeft op nationaal vlak lang op FN aan de top meegereden.
hier zie je affiche uit 1961 met foto's van Jeff Smith en Bil Nilsson.
deze internationale cross werd ingericht door AMC Torhout en was een succes in de jaren 60, alle grote namen hebben er gereden.
in 1962, ik was toen 12 jaar, heb ik er Nilsson, Smith, Jef Teuwissen en alle andere toppers zien rijden.
ik herinner me nog zeer goed dat Smith een 5 tal minuten voor de start van de 2de reeks doodkalm nog zelf aan zijn BSA sleutelde en juist op tijd aan de start verscheen, ja dat maakte toen en nu nog altijd indruk op mij.
rond deze lac is er later een camping aangelegd maar sedert begin 2006 is de camping opgedoekt en zou er in principe weer kunnen gecrosst worden, wie weet.
Prins Laurent heeft ... sorry ik ben verkeerd, het gaat hier over iets helemaal anders, een mens zou zich nog laten afleiden van de serieuze dingen.
even uw aandacht voor een oproep van de zoons van Gilbert Bleyaert, ze zoeken namelijk fotomateriaal en dokumentatie ivm hun vader die vanaf de jaren 1947 tot ongeveer 1960 er stevig tegenaan ging op zijn JAP, AJS en MATCHLESS crossmotoren.
Hij reed vooral bij de BLB maar ook een korte tijd bij de BMB.
Gilbert Bleyaert had in Oost-Vlaanderen een grote schare supporters die met hem meegingen naar de cross.
soms reed hij 2 crossen per dag en reed met zijn crossmotor van de ene cross naar de andere, vaak achtervolgd door de zwaantjes of plaatselijke politie, die hem maar moeilijk konden bijhouden.
samen met zijn vriend Robert Smessaert die vaak met FN reed en die later tijdens een cross verongelukte, laat hij ons een stuk motorcross geschiedenis na.
het zou mooi zijn mochten zijn zoons in het bezit kunnen komen van een paar foto's en wat dokumentatie ivm uitslagen, krantenknipsels en dergelijke.
mochten er lezers zijn die een en ander hebben liggen dan kunnen ze via dit blogje kontakt nemen.