Trial was vroeger meer dan nu verbonden met het crossgebeuren, veel piloten deden tijdens de wintermaanden aan trial om het gevoel met de motor niet te verliezen, om behendigheid op te doen en gewoon omdat ze het leuk vonden.
dat laatste heb ik onlangs nog ondervonden toen ik bij Trial West Vlaanderen eens ging piepen bij de tweede trial van het jaar in Eernegem, een gezellige winterse sfeer, zeer mooie non-stops aangepast aan zowel de "inters" als aan de " recreanten", gemoedelijke inrichters en een goede opvang voor nieuwkomers, wat wenst men nog meer.
wat me vooral interesseerde waren de oudere trial motoren, zowel de classics als de pré 65 4 en 2 takt machines en inderdaad ze waren aanwezig, al was het in kleine mate, maar ze waren er en dat is belangrijk.
ik ben er van overtuigd dat vele oudere motorliefhebbers hier en daar nog een trialmachine hebben staan, maar er niet mee durven buiten komen uit schrik dat ze zullen worden uitgelachen met dat stuk oud ijzer waar een al even oude berijder op zit die meer dan normaal een voetje aan de grond moet zetten.
edoch, eigen pret gaat voor op die van een ander (om eens echt egoistisch uit de hoek te komen) en wie zelf trialist is zal wel weten dat het echt niet gemakkelijk is, dus smeer die ketting van je trialmachine en neem deel aan een van de volgende wedstrijden.
alle inlichtingen, gegevens, plaats en data kun je terecht op de site van "Trial West Vlaanderen"
hieronder nog een paar foto's van classic en pré 65 motoren die regelmatig deelnemen aan de trialwedstrijden.
Vincent Vanbetsbrugge met de BSA B40 tijdens de Trial van Egem ingericht door KAMCE Torhout, de mensen van Torhout hebben verleden jaar een oproep gedaan om zoveel mogelijk oude trialmotoren aan de start te krijgen, de opkomst was redelijk maar het kan nog veel beter (foto Egem 2009)
de BSA van Eddy Zels toont sporen van intensief gebruik (foto Egem 2009)
Montesa, gekend van cross en trialmotoren (foto Egem 2009)
wie kent er deze trialist (foto Egem 2009)
Franse trialist in retro outfit met een tweetaktmachine zonder achtervering en met Villiers 2takt krachtbron (foto Egem 2009)
Fantic trialmachine (foto Eernegem 2010)
Montesa (foto Eernegem 2010)
nog een Fantic (foto Eernegem 2010)
voor diegene die het serieus willen aanpakken hier nog een tip voor een doorgedreven trialopleiding
Hier opnieuw een oproep voor een foto uit ongeveer 1963. Ik zoek een actie foto van Pierre Karsmakers uit de 50cc periode toen dat hij begonnen is met een Royal Nord en zijn eerste wedstrijden reed op de Kreidler, dus spit de oude fotodozen eens om en kijk wie mij blij kan maken. (www.motocrossadvies.nl)