mijn eerste optreden in het trialmidden werd al meteen vastgelegd op de gevoelige plaat, of moeten we nu spreken van "digitale plaat" dank zij Hans Staelens en Andy Verloigne, erefotografen, en gedreven om alles wat voor hun lens komt vast te leggen, kan ik terug een paar mooie foto's wegschrijven in mijn archief en bewaren voor het nageslacht, bij deze mijn dank aan Hans en Andy zoals ik al schreef ging ik een kijkje nemen te Eernegem waar de tweede trial van het jaar werd verreden onder een stralend winterzonnetje (zie ook: http://www.trialwestvlaanderen.be/ ) ik had voor alle zekerheid mijn BSA C15 uit 1963 meegebracht maar ik vond het nog wat te vroeg om we reeds officieel in te schrijven en om wat voeling te krijgen met het grote werk mocht ik van de mannen van de inrichtende macht een oefenwedtrijdje tegen mezelf rijden, buiten de non-stops weliswaar maar daarom niet minder plezierig.
rechtop blijven bij lage snelheid is moeilijker dan rechtop blijven bij hoge snelheid, zoveel is zeker, en dan spreken we nog niet over het "surplassen" (foto: Hans Staelens)
concentratie en dosering van het gas is hier de boodschap (foto: Hans Staelens)
echt plezierig is dat de BSA zeer veel trekkracht heeft bij een zeer laag toerental (foto: Hans Staelens)
ook hier weer, traag een heuvel oprijden, is moeilijker dan er wat sneller overwippen (foto: Hans Staelens)
de BSA C15 in zijn trial vorm, vroeger werd de C15 uit de fabriek geleverd zowel in Trial als in Cross uitvoering met als uiterlijke verschilpunten, de banden, de knaldemper en de verlichting voor de "long distance" trialmotoren, wat het innerlijke betreft verschilden ze van elkaar op gebied van versnellingsbak, compressieverhouding en de vorkveren, soms werden de motoren zowel voor trial als voor het crossen gebruikt, maar daarover meer in een volgend artikeltje (foto: Andy Verloigne)
misschien meer dan 40 jaar verschil tussen de motoren en de piloten maar de fun is zeker dezelfde (foto: Andy Verloigne)
een doefje gas en de BSA gaat zonder probleem in slow motion het heuveltje op (foto: Andy Verloigne)
en nog een keer want oefening baart kunst (foto: Andy Verloigne)
de bedoeling was om in Mesen-Heuvelland van start te gaan in een echte wedstrijd maar door de fraaie weersomstandigheden van zondag laatst ben ik wijselijk thuisgebleven, de volgende trial die nu op het lijstje staat is Zandvoorde bij Oostende op zondag 21 maart
Reacties op bericht (2)
26-03-2010
zingende wielrenner
Hoi Etienne,ik denk dat je uw ding gevonden hebt,zeer mooie sport,en je BSA komt heel knap over als trialmachinne,hier had ik 20 jaar geleden mee moeten beginnen,VOLHOUDEN!!!CENTER>
26-03-2010 om 15:21
geschreven door Andre Syvertsen
03-03-2010
surplacen
Hey Etienne,
Surplacen doe je zo: je zet het stuur "blok" in de linker of rechter stuurhoek, bedien zowel de voorrem als de achterrem en plaats je gewicht zo veel mogelijk op je stuur.
Zo gaat het prima!
Een losse ondergrond (zand of weidegrond) surplaced gemakkelijker dan beton of asfalt.