Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    18-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.afwerking: schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals je op deze foto kan zien is de laatse fase van het schilderij aangebroken. In deze toestand laat ik het schilderij meestal een paar weken staan om telkens ik voorbij kom te kijken wat er eventueel nog aan verbeterd kan worden. Al de opmerkingen die mij bij dit soort overpeinzingen te binnen schieten schrijf ik op en na een drietal weken bekijk deze opmerkingen en indien het nodig is breng ik aanpassingen aan. Als beschrijving van deze fase kan ik zeggen dat de detaillering verder doorgezet is op de voorgrond. Je kan zien dat de dakbedekking zeer nauwkeurig uit getekend is waardoor je de indruk krijgt dat je op zeer korte afstand op dit gebouw neerkijkt. Door de bladeren van de boom die de linker zijde van het schilderij bedekt redelijk gedetaileerd weer te geven en hen ook een overlappend effect te geven op verschillende gebouwen krijg je de indruk dat deze nog korter bijstaat dan de verschillende gebouwen. Door een schilderij met deze structuur op te bouwen krijg je een schilderij dat bestaat uit verschillende lagen en waardoor een  grotere dieptewerking ontstaat. Zelf vind ik dat dit een geslaagde impressie is van een fantastische vakantie.
    Tot slot wil ik nnog iets over de Passe-partout kwijt: Ik heb hier gekozen voor een dubbele passe-partout waarvan de buitenste een neutrale creme kleur kreeg en de binnenste een donker bordeau tint heeft. Hij is tamelijk breed (12 cm zijdelings) en heeft ook een verhoogde onderkant (14 cm). Deze verhoogde onderkant geeft het schilderij meer steun waardoor het mijns inziens nog beter de dieptewerking ondersteund. De totale afmeting (passeparout en kader inbegrepen) is 125cm /90cm.

    18-08-2005 om 11:54 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    17-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase vier:schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals je kan zien is er in deze fase werk gemaakt van de voorgrond. Hier heb ik alles wat er in de vorige fase besproken is "hoe kan je diepte krijgen in een schilderij" toegepast. In de eerste plaats is de achtergrond gebleven zoals hij was in de vorige fase, aan het middengedeelte is er nog een klein beetje verder gewerkt wat de kleur betreft en op de voorgrond ben ik begonnen  met alle details te tekenen die nodig waren om een goed onderscheid te maken tussen de drie onderdelen. Ik heb vooral dit gebouw op de voorgrond geplaatst omdat dit gebouw een zeer typische dakformatie had enerzijds door de dakkapellen die zeer ver naar voor kwamen en anderzijds door zijn diversieteit aan dakbedekking. Je kan dit gebouw in werkelijk heid ook van bovenaf bekijken en het leek me een interresant standpunt om dit al schilderend weer te geven. Wat opvalt is dat ik de linkerzijkant van het schilderij tot nu toe heb opengelaten, wel deze kant zal ingevuld worden door een gedeelte van een boom maar daar kom ik in de volgende fase op terug.

    17-08-2005 om 14:32 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    16-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase drie: schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase ben ik wat verder gegaan met de uitwerking van de verschillende gebouwen. Om dieptewerking te creëren worden deze gebouwen (op het middenvlak) iets beter uit gewerkt dan de gebouwen op de achtergrond. 
    Diepte in een schilderij kan je krijgen door een atmosferisch gevoel op te wekken bij de toeschouwer van het schilderij.
    Wat betekend een atmosferisch gevoel bij de toeschouwer?
    Bijzonder bij landschappen is het opwekken van een atmosferisch gevoel van belang om een goede dieptewerking te krijgen. Men doet dit door bv de bomen, huizen of andere objecten op de horizon  een zelfde kleur te geven meestal is dit een blauwachtg grijs (alle onderwerpen hebben ongeveer dezelfde kleur). 
    Ten tweede gaat men op het middenvlak de kleuren en vormen iets meer intensiveren. En tenslotte gebruikt men op de voorgrond de meest intense kleuren en werkt men de details het beste uit.
    Als je goed kijkt zijn op dit moment in dit schilderij reeds enkele van deze wetmatigheden toegepast namelijk de achtergrond is waziger (je moet al goed kijken wat er eigenlijk staat) zie je bv de appartementsblokken en zie je de bomen . Indien ja dan zie je ook dat het kleurgebruik miniem is om het onderscheidt tussen deze objecten aan te geven. De achtergrond kleuren zijn nogal blauw- grijsachtig.
    Omdat men hier moeilijk een horizon kan vinden (alhoewel die er wel is) heb ik een tussenvlak ingelast waar ik de kleuren iets intenser maakte en de details iets meer uit gewerkt zijn.
    Je kan reeds de afbladerende verf bekijken aan de verschilllende gebouwen, ook zie je beter de onderverdeling van de ramen maar de daken zijn nog meer egale vlakken maar de aanzetten van de verschillende vlakken kan je wel onderscheiden. Ondanks je geen afzonderlijke dakpannen (deze zijn te klein en versmelten tot een vlak) kan zien ga je de daken toch bedekt zien met dakpannen.
     

    16-08-2005 om 12:18 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    15-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase twee:schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase heb ik verder geborduurd op mijn herrinneringen en ik moet zeggen dit viel uitstekend mee. Na het eerste gedeelte of eerstefase werden de kleuren steeds lichter en aangenamer van kleur. Ook kwamen de vormen van de verschillende huizen volledig uit het niets te voorschijn. De wazige structuur van de monotome appartementsblokken op de achtergrond moesten plaats maken voor de grote soms drie-, vier-, ja zelfs vijf verdiepingen tellende gebouwen. De kleuren van de muren met hun afgebladderde gevels werden in een voorzichtige kleurschakering op gezet. De eenvoudige daken gaven in deze fase reeds kleur aan het tot dan opgezette gedeelte van het schilderij. Het was een waar genoegen hier aan te werken en wat het mooiste was ik moest niet vechten met mezelf om alles voor de geest te halen, neen alles vloog op de juist  manier op mijn tekenkarton. Bij het einde van deze tweede dag stond er ongeveer een derde van het schilderij op het tekenkarton.  Het vervolg van het schilderij was voor mij reeds duidelijk,  wat zich vertaalde in een nauwkeuriger uitwerking van de ondergrond tekening.

    15-08-2005 om 13:20 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    14-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste fase/schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals ik reeds aangaf is dit schilderij ontstaan uit een vakantiereis, foto's en enkele krabbels die gemaakt werden terplaatse. Terug thuis rustig op mijn terras rijpte een idee om een schilderij over dit prachtige stadje te maken. Als je ooit terplaatse komt zul je deze ineenvoorstelling nooit helemaal ineens kunnen overschouwen het is namelijk een samenvoegen van verschillende indrukken uit deze streek.. Eigenlijk is het fantastisch hoe het menselijk brein in elkaar zit te weten dat je na een bepaalde periode van gelukzalig nietsdoen, terug thuis de film van de voorbije weken terug kunt afspelen en dan bedoel ik niet een letterijke film maar meer een zalige gedachtengang van beelden die je al dat moois dat je gezien en beleefd heb terug op je netvlies branden.
    Wel uit zulke momenten is dit schilderij ontstaan. Ik heb het voor het grootste gedeelte gemaakt op mijn terras en dit kan je ook zien in deze eerste fase. Ik ben begonnen met mijn herinneringen van boven naar beneden weer te geven en dit zonder een al te grote  voorbereidende schets. Op enkele dagen stond het schilderij erop en was volledig klaar . Ik zelf hou enorm veel van dit werk omdat ik weet op welke manier dit schilderij tot stand gekomen is.
    Op dit schilderij zul je merken dat er praktisch geen lucht te zien is en toch heb ik een zeer grote diepte werking kunnen creëren.

    14-08-2005 om 00:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    13-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reportage onstaan schilderij Sintra (Portugal)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Naar aanleiding van een vakantie in Portugal had ik nogal wat vakantiefoto's. Onder deze foto's waren er een hele reeks foto's met mooie stadsgezichten. Enkele van deze foto's waren van Sintra en omgeving. Omdat deze streek mij zo had aangesproken heb ik bij mijn thuiskomst een schilderij gemaakt. Niet dat dit zo speciaal is, maar van dit schilderij heb ik ook verschillende foto's getrokken in verschillende afwerkings stadiums.
    Ik ga dan ook proberen aan de hand van de verschillende foto's een kleine reportage te maken. 

    13-08-2005 om 21:06 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    12-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevel uit de Provence
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit schilderij is gemaakt in mijn atelier aan de hand van een aantal schetsen die ik terplaatse maakte tijdens een vakantie in de Provence. Op foto lijkt het een gewone pastel maar ik kan u verzekeren er zijn heel wat uren extra werk ingekropen eer het schilderij voldeed aan mijn verwachtingen.
    Ik kan er bij vertellen dat dit het lievelingswerk is van mijn vrouw en het schilderij behoort tot onze prive-colectie. Ik wil ook even vertellen welke de moeilijkheden waren bij het vervaardigen van dit schilderij.
    In de eerste plaats betrof het de gevel: deze was terplaatse bedekt met een zand-cementachtige substantie die er voor zorgde dat het zonlicht een specaal effect had op het geheel, hierdoor sprong deze gevel meer in het oog dan verschillende andere.
    In de tweede plaats was het weergeven van de draad die voor de vensters gespannen was achteraf gezien een hele uitdaging om dit weer te geven.
    Men kan natuurlijk zeggen dat niemand weet hoe die gevel er uit ziet in de werkelijkheid maar ik wist het wel en hij moest voor mijn identiek worden aan de bestaande. Ook de draad moest er bij.
    Voor de korrelige structuur (minder goed te zien op de foto,maar is wel aanwezig op het schilderij) heb ik verschillende zaken toegepast die tot mijn geheimen behoren maar ik kan wel verklappen dat een ouderwets koffiezeefje er aan te past gekomen is en heel veel geduld.
     De draad heb ik kunnen weergeven door een papier te gebruiken met een honingraat motief waardoor de draad niet hoefde getekend te worden alleen moest ik de juiste manier vinden om deze honigraten aan de oppervlakte te krijgen. Ik kan zeggen het is mij (na verschillende mislukkingen) uiteindelijk tot zeer grote voldoening gelukt.
    Tot slot wil ik het schilderij nogmaals tonen met zijn dubbele passe-partout welke zijn kleur ontrekt aan de kleuren in het schilderij. Ik kan er ook bij vermelden dat ik alle passpartoutes zelf aankoop en op maat uitsnij. 

    12-08-2005 om 14:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    11-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgende reportages.
    In de volgende dagen/weken zou ik nog graag enkele reportages over het ontstaan van schilderijen willen brengen.
    Allereerst wil ik een tekening bespreken welke behoort tot de favorieten van mijn vrouw ( Een gevel uit de Provence) en in onze privecollectie thuis hoort. In tweede instantie wil ik enkele schilderijen bespreken die tot mijn favoriete onderwerpen namelijk gebouwen of onderdelen van gebouwen behoren en als afsluiter in deze reeks "ontstaan van een schilderij " wil ik mijn favoriete portret weergeven.
    Mijn voorliefde om oude gebouwen en onderdelen van gebouwen te tekenen heb ik reeds van in mijn jeugd. Mijn basisopleiding als technisch tekenaar was een voortzetting van deze voorliefde en een opflakkering in deze liefde voor tekenen en schilderen kwam er nadat ik de tekeningen van Jef van Grieken kon aanschouwen. Deze meester pastellist (persoonlijk contact met hem bij een tentoonstelling in Maaseik) bracht ook bij mij de overtuiging dat met pastel fantastische dingen kunnen gerealiseerd worden. Deze kunstenaar maakt prachtige etsen en fantastische pastels over interieurs, gebouwen en verstilde ja zelfs desolate landschappen.
    Dus er is nog stof genoeg om de volgende dagen te vullen met voor mij aangename bezigheden.
    Ik hoop dat de bezoekers van mijn blog dit eveneens als aangenaam zullen ervaren.

    11-08-2005 om 12:45 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    10-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inlijsten, van pastelschilderijen
    Ik heb reeds bij het opstarten van mijn blog gesproken dat ik een woordje uitleg zou geven over het inlijsten van pastelschilderijen. Het lijkt me nu een goed moment om dit te doen.
    In de eerste plaats wil ik zeggen dat ik niet de pretentie heb om te zeggen hoe men moet inlijsten ik wil hier alleen uitleggen hoe en waarom ik bepaalde zaken doe bij het inlijsten van pastels.
    Belangrijk hierbij is dat men er moet van uitgaan dat pastelschilderijen dienen beschermt te worden achter glas om dat ze nogal kwetsbaar zijn iets wat ook met aquarelle dient te gebeuren.. Ook ga ik er steeds vanuit dat zowel de passe-partout als de lijst een onderdeel van het schilderij dienen te zijn. Zeker niet omgekeerd waarbij het schilderij een onderdeel van de kader is. Iets wat je nogal dikwijls hoort " o wat een schone kader (lijst) geeft aan dat de lijst de hoofdtoon voert bij vele mensen en niet het schilderij. Wat het eigenlijk motief dient te zijn om een aangepaste inlijsting te verzorgen is dat het kunstwerk door een goede lijst opgewaardeerd wordt. Dit geldt voor de estetische waarde van de kunst, omdat het kunstwerk hierdoor nog beter tot zijn recht kan komen door een goede inlijsting. Daarnaast wordt met name bij grafische kunsten, bij aquarelles en pastels, de waarde van een kunstwerk gewaarborgd doordat een goede inlijsting met zuurvrije materialen de prent, tekening of schilderij beschermt tegen schadelijke invloeden als vocht en uv-straling wat met name bij aquarelles en etsen van groot belang is. Onderstaande richtlijnen worden niet gegeven om indiviuele expressie en of creativiteit te beperken. Het zijn ook geen vaste regels maar zoals ik reeds zei mijn aanvoelen om het logisch denken en werken  tijdens het inlijstingsproces te ondersteunen.Velen zullen niet met mij akkoord zijn maar het is dan ook aan iedere persoon afzonderlijk het recht  om elk individueel kunstwerk goed te bekijken en samen met een lijstenmaker of  zelf te beslissen wat de beste oplossing is.   

    Waaruit bestaat het ontwerpproces:
    1) de keuze van het passe-partout (kleur en structuur)
    2) de keuze van het formaat zowel passe-partoute als lijst
    3) keuze van de lijst en het glas.
    Alle onderdelen staan natuurlijk in verbinding met elkaar maar hoeven niet in dezelfde volgorde toegepast te worden.

    Ik ga het ontwerp proces in een zevental stappen onder verdelen te weten:
    Stap 1: welke kleur passe-partoute en profiel past het beste bij je kunstwerk.
    Stap 2: hoe kies je de meest passende passe-partout-structuren of -patronen?
    Stap 3: kies je voor gelijkzijdige passe-partout of voor een passe-partout met verlengde onderzijde?
    stap 4: wat is de beste passe-partoute breedte?
    Stap 5: wat wordt de kleur van de lijst?
    stap 6: wat wordt de stijl van de lijst?
    Stap 7: hoe selecteer je de beste lijstverhoudingen?. 

    Om het niet te langdradig te laten worden en alleen maar tekst te geven ga ik dit proces in verschillende fases schrijven

    10-08-2005 om 17:29 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    09-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindresultaat: portret broertjes Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het resultaat is spijtig genoeg iets onduidelijker omdat ik toen nog niet kon digitaal fotograferen. 

    09-08-2005 om 17:39 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beoordeling van dit portret: broers Severijns
    Als eerste punt geldt voor mij dat ik zelf helemaal moet tevreden zijn over het resultaat, als tweede punt hoop je dan dat de opdrachtgever ook tevreden is met het aangeleverde resultaat. Dit is niet altijd even evident kan ik je vertellen.
    In dit geval was ik zelf redelijk tevreden en waren de opdrachtgevers zelfs heel tevreden wat het voor de kunstenaar alleen maar aangenamer maakt.
    Nu nog enkele woordjes uitleg over het schilderij en waarom ik het schilderij op deze manier gemaakt heb.
    1) een portret dient herkenbaar te zijn (in dit geval redelijk goed)
    2) het dient aangenaam en goed over te komen (zeker bij een dubbel portret van belang)
    3) het moet redelijk kleurrijk zijn (iets wat ik steeds vind van een schilderij) maar de kleur moet niet overheersen, de kleur dient een middel te zijn om een goed schilderij te maken
    4) de compositie dient evenwichtig te zijn 
    a) in dit geval heb ik gekozen voor een gelijke vlak verdeling, omdat er reeds een klein verschil in grootte is tussen de twee broertjes
    b) in deze vlak verdeling heb ik gekozen vor een diagonale lijn dewelke loopt van links onder naar rechts boven waardoor er een extra verbinding tussen de twee hoofdfiguren ontstaat
    5) er is een zeer kleurijke oog trekker op deze diagonale lijn geplaatst, dit wil zeggen dat de lappenpop het oog het schilderij dient in te trekken en daarna via deze diagonale lijn naar het gezicht van Tobias en van daaruit naar Senne en weer naar de lappenpop leidt.
    6) ik heb gekozen voor een egale en neutrale achtergrondkleur (kleur van het pastelpapier) omdat anders het schilderij te overdadig zou worden en mischien wel de twee hoofdfiguren, zou wegdrukken.
    Tot slot heb ik gekozen voor een dubbele passe partoute omdat dit een iets rijkelijker geheel vormt.
    De kleuren van het passe partoute komen steeds terug in het schilderij en in de lijst maar daar in een verder hoofstuk meer over. 

    09-08-2005 om 17:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste fase: broers Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals je kan zien is het schilderij af. Ook heb ik reeds een dubbele passe partoute rond het schilderij gezet, dit om het schilderij af te zonderen van zijn omgeving. In deze staat laat ik het schilderij meestal een paar weken staan op een schildersezel in mijn salon. Mischien vraag je, je af waaromin deze onbeschermde toestand?
    Dit is om me zelf ervan te overtuigen dat het schilderij wel degelijk af is. Zo kan ik op de verschillende ogenblikken van de dag naar kijken en eventuele opmerkingen die ik dan nog heb noteren. Deze opmerkingen bekijk ik later waarbij ik mij afvraag of er al dan niet nog verbeteringen dienen aangebracht te worden. 
    Er is een vaste regel in het schilderen dat je op tijd moet stoppen met aan het schilderij te werken, doe je dat niet dan kan je het schilderij "kapot" werken.
    In volgende fase zal ik het schilderij bespreken.

    09-08-2005 om 16:52 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase zes: broers Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals je in deze fase kan zien is de tekening zo goed als klaar. Er is een laatste hand gelegd aan de verschillende vormen en ook aan de kleuren. Tevens heb ik de kleuren over heel de tekening beter met elkaar in harmonie gebracht waardoor de tekening als een geheel gaat werken.
    Ik heb hier ook gekozen om geen achtergrond te plaatsen gezien dit de tekening niet ten goede zou komen (wegens te druk). In de laatste fase zal ik het hebben over het beschermen en verfraaien van de tekening door middel van een passe partoute. Ook zal ik wat dieper ingaan op de compositie en het nut van een goede paase partoute en kader.

    09-08-2005 om 12:17 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    08-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderhanden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor mij is het steeds weer een uitdaging om de verschillnde onderdelen van een mens nauwkeurig weer te geven.
    In dit geval zijn dat kinderhanden wbij ik probeer de nagels en de vingerkootjes zeer duidelijk weer te geven dit kan enerzijds door een goede tekening of anderzijds door een juist kleurgebruik. Ik probeer de twee zo goed en zo kwaad samen te voegen tot een geheel.
    Het is natuurlijk wel zo dat de kwaliteit van de foto hier niet honderd procent is maar toch geeft ze een eerste indruk van deze handen.

    08-08-2005 om 21:57 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase vijf: broers Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase heb ik de armen en handen verder afgewerkt. Het moeilijke van handen is dat je er goed moet op letten dat de vingers geen worstjes worden en dat het handen zijn die bij de persoon horen die je tekent.
    Ik bedoel hiermee dat je er goed moet op letten dat de handen van kinderen er totaal anders uitzien dan handen van volwassenen.
    Ook zit er een enorm verschil tussen de handen van de volwassenen zelf.

    08-08-2005 om 17:13 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase vier: broers Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase is er verdergewerkt aan de hand van Senne. Zoals je kan zien is ook hier weer van belang dat de hand redelijk correct wordt opgezet waardoor je achteraf niet al te veel wijzigingen dient aan te brengen. Ook heb ik verder gewerkt aan de klederen van Tobias. De moeilijkheid lag hier in het feit dat zij allebei dezelfde kleren aan hadden en dan te weten dat ze beiden een wit hemd droegen. Om het wit en blauw niet te hard tegen elkaar te zetten heb ik het wit verzacht met een licht blauwe tint waardoor het geheel weer beter tot een eenheid versmolt.
    Ook worden in deze fase nog enkele corecties aangebracht in de gezichten zowel wat structuur als wat kleur betreft. Door de kleur van het gezicht op de zijkanten wat te verdonkeren krijg je meer diepte op deze plaatse waardoor het driedimentionele van deze gezichten beter naar voor komt.
    De lappenpop begint zoals je ziet ook meer haar rol te vervullen om het oog van de toeschouwer de tekening in te trekken, tevens zal de compositie er wel bij varen. Dat dit kleurrijk gedeelte opgenomen is in de tekening heeft nog andere gevolgen maar daar komen we in een latere fase op terug.

    08-08-2005 om 11:58 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    07-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase drie: broertjes Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op dit moment heb ik verder gewerkt aan de kleding van Senne en is ook de lappenpop ten tonele verschenen.
    Tevens zal u kunnen opmerken dat er ook nog gewerkt is aan de twee gezichten. Er is namelijk wat verder doorgewerkt in alle onderdelen van het gezicht waardoor er  een kleurrijker geheel ontstaat.
    De lappenpop zorgt voor een kleuraccent waardoor het oog het schilderij ingetrokken wordt en van daaruit rechtstreeks naar .....Tobias gaat.
    Natuurlijk heeft dit een bedoeling maar daarover meer bij de volgende fase.

    07-08-2005 om 12:23 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    06-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede fase: broers Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals je kan zien is in deze fase werk gemaakt van het gezicht van Senne en is er ook een eerste aanzet gegeven voor de klederen.
    Een extra moeilijkheid in dit portret is dat ik beide kinderen met open mond heb weergegeven. Je moet er namelijk zeer goed vooor observeren wil je een open mond niet hinderlijk laten overkomen. In dit geval is het kenmerkend aan de twee kinderen dat zij zulke gelaatsuitdrukkingen maken. Tobias lacht op zijn ietwat verlegen manier en Senne draait steeds zijn tong naar zijn mondhoeken als hij zich wat onwennnig voelt. Let ook op het kleurgebruik in de haarpartijen: waar een aanzet oranje kleur gebruikt is (wat meestal niet voorkomt in natuurlijke kleur) en dit in zijn geheel niet als storend ervaren wordt.

    06-08-2005 om 12:06 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    05-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste fase: portret van broertjes Severijns
    Zoals u in de volgende foto zult merken is het voor mij van groot belang dat een portret:
    1) gelijkend is
    2) kleurrijk overkomt
    3) niet stijf maar eerder losjes is opgezet
    4) een geheel vormt met zijn achtergrond en lijst.

    In de meeste van de portretten die ik tot nu gemaakt heb begin ik steeds met het opzetten van het gezicht. Hierin spelen voor mij de ogen , neus en mond een zeer belangrijke rol. Het zijn immers deze "atributen" van de mens die ieder gezicht herkenbaar en gelijkend maken. Ook de oren en handen spelen een voorname rol  maar in dit geval (gezichten enfaçe) zijn zij van minder belang gezien zij practisch niet te zien zijn.
    Ook streef ik van in het begin een zo groot mogelijke gelijkenis na.
    Achteraf worden er nog andere elementen toegevoegd maar daar kom ik nog op terug in de volgende (voorgaande) fases uitvoerig op terug.
    In dit portret ben ik zoals reeds gezegd met het hoofd van Tobias(rechts op de foto) begonnen en als dit gezicht reeds een tamelijke gelijkenis vertoonde ben ik overgestapt naar het gezicht van Senne. Je kan ook duidelijk zien in deze fase dat het gezicht van Senne iets minder doorgewerkt is ten opzichte van dat van Tobias.
    Voor mijzelf noem ik dat de spookfase (gezicht Senne in de huidige fase).

    05-08-2005 om 20:42 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste fase: portret broers Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het maken van enkele studie's (zie volgende foto) ben ik begonnen met een nauwkeurige opzet van de twee gezichten. Ook wordt er hier al rekening gehouden met de positie waarin de twee kinderen dienen geplaatst te zijn. Bij een portret in opdracht is het natuurlijk zeer belangrijk dat er een gelijkenis bestaat.
    In dit geval heb ik gekozen om de positie van  twee broers op elkaar af et stemmen en hen beide zittend weer te geven. Om het portret te verlevendigen is er een lappenpop toegevoegd.
    Deze lappenpop zal ook het kleurgebruik ten goede komen waardoor het portret in zijn geheel aan kracht zal winnen.

    05-08-2005 om 11:44 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hartkronkels
    blog.seniorennet.be/hartkro
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    grijze_geuzen
    blog.seniorennet.be/grijze_
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    gerardkeijser
    blog.seniorennet.be/gerardk


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!