Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    16-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel met geraniums: fase 1/ deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag weer wat extra uitleg over dit schilderij. Alvorens te starten met mijn uitleg wil ik toch even zeggen dat het goed doet om te horen van verschillende lezers, dat ze wel degelijk wat hebben aan mijn beschrijvingen over het maken van aquarellen. Ik zeg nogmaals dat het zeker niet de bedoeling is om hier een cursus voor schilderen te geven maar ik probeer wel door middel van mijn bevindingen een aantal dingen naar voor te brengen die op de één of andere manier bepalend zijn geweest bij mijn aquarellen en als die dan iemand anders op het juiste spoor kunnen brengen dan is dit extra meegenomen. Dat die mensen dan dankbaar zijn en me dat laten weten, vind ik super en daar ben ik hen zeer erkentelijk voor.
    Vandaag wil ik starten met een tip die ik zelf ook nog al eens vergeet. Als je met aquarel werkt dan moet je van licht naar donker werken. Het wit van het papier moet je hoogste licht in de aquarel zijn. Hier is mijn tip: probeer niet te snel naar een oplossing en een eindresultaat te werken bij aquarel maar neem voldoende tijd. Zeker als je in lagen gaat werken zoals ik doe (en de meeste aquarellisten doen dat als ze een schilderij opbouwen) dan moet je elke laag de tijd geven om voldoende te drogen. Doe je dat niet dan gaat de nieuw opgebrachte laag de laats aangebrachte laag terug nat en vloeibaar maken. Daardoor lopen de verschillende lagen in elkaar en dat geeft naar verloop van tijd een vuile kleur en de helderheid verdwijnt helemaal uit je aquarel. Ik geef dit mee omdat ik me er ook nog meer dan eens op betrap dat ik te snel wil werken. Als je het droogproces wil versnellen dan kun je een haardroger gebruiken om de lagen sneller te drogen waardoor je dan sneller kan werken. Dus denk er aan dat het bij aquarelleren er op aankomt, om voor 80 % van de tijd te denken en te wachten tot alles droog is en maar voor 20 % van de tijd gebruikt om te schilderen.
    Nu terug naar dit werkje. Zoals je op de foto kan zien ben ik vandaag begonnen met het schilderen van alles wat zich in het vensterraam bevindt. Ik heb er voor gezorgd dat ik eerst de donkere achtergrond heb ingekleurd in het venster. Hierbij heb ik er voor gezorgdt dat ik zorgvuldig om de geraniums heen heb geschilderd en dat ik ook de doek die voor het venster hangt vrij gelaten heb. In de vorige fase had ik al een eerste kleuraanzet van de bloempotten die op de vensterbank staan geschildert zodat je nu al een goed zicht begint te krijgen waar alles om gaat draaien. Alleen kan ik er nog bijvermelden dat het onderwerp van de doek er dinet voor te zorgen dat het schilderij een mooie kleurrijke uitstraling krijgt. Maar dat worden zorgen voor een volgende keer te bespreken.

    foto 004

    16-02-2009 om 17:02 geschreven door priet  


    >> Reageer (9)
    12-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag




    Ik wil iedereen bedanken die zo vriendelijk was om mij gelukwensen te sturen voor mijn verjaardag.

    Hartelijk dank.

    Pierre

    12-02-2009 om 00:11 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Gevel met geraniums: fase 1: deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer enkele woorden schrijven over deze aquarel. Zoals altijd probeer ik een aantal dingen op een rij te zetten die ik gevolgd heb om tot een redelijk aanvaardbaar resultaat te komen. Het zijn altijd mijn bevindingen en mijn gevolgde werkwijze die ik probeer te beschrijven waarbij ik niet de pretentie wil hebben om alles beter te weten. Neen het zijn enkel mijn ervaringen en gewaarwordingen die ik hier uitschrijf. En als ik daardoor één iemand iets kan bijbrengen over het benaderen van schilderen in het algemeen en met aquarel in het bijzonder dan is alles voor mij meer dan geslaagd.
    Nu iets meer over deze aquarel waarbij ik me van in het begin voorgenomen had dat het een zeer zonnige schilderij zou moeten worden.
    Alvorens verder te gaan met het venster heb ik besloten om een van de luiken een eerste laag te geven.
    Waarom ? Wel dat weet ik zelf niet zo goed maar ik had het gevoel dat ik beter eerst aan de luiken zou werken alvorens ik terug verder aan het werk zou gaan met het vernster en alles wat zich daar binnen bevindt. Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je buiten werkt de schaduwvormen zeer snel veranderen maar daar voorzie ,ik mij altijd op door een aantal foto's te trekken die ik als geheuggensteun kan gebruiken bij het verder af werken in het atelier. Het meest a-typische aan dit schilderij is dan nog wel dat ik aan de rechterkant ben beginnen te werken en dat ik dat nu ook weer doe bij het rechterluik. Vraag me niet waarom, ik weet het niet want meestal begin ik aan de linkerkant van het papier (dit omdat ik rechtshandig ben) en met eniege reden om zeker niet met mijn arm in het pas geverfde gedeelte te komen liggen.
    Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik gekozen heb voor heel bleke luiken die als het ware schitteren in het zonlicht. Ik ga weer iets doen dat het tegenovergestelde is wat veel schilders doen. Ik ga namelijk de schaduwen schilderen waardoor het luik als het ware van zelf tevoorschijn gaat komen. Dit is een methode die ik me zelf eigen heb gemaakt en die heeft het voordeel dat je niet steeds bezig bent met het schilderen van een bepaald iets of een bepaalt object,  maar dat je, je eerder gaat concentreren op een aantal vormen. En door deze vormen te schilderen of te tekenen ga je het onderwerp zonder dat je er erg in hebt weergeven.
    In de eerste plaats heb ik de achtergrond al geschildert en dat is natuurlijk een goede basis om verder op te werken. Vervolgens ben ik op het luik een aantal schaduwvlakken gaan aangeven die ik terplaatse kon waarnemen van verschillende onderdelen die door het zonlicht meer of minder beschenen werden en daardoor een grillige schaduw op het witte luik wierpen. Ook heb ik er voor gezorgd dat ik de verschillende planken waar het luik uit bestaat aangeef door de ruimtes die er door de tijd ontstaan zijn tussen deze planken te schilderen. Wat missien wel het meeste opvalt in dit stadium is dat ik weer geen zwarte of heel donkere schaduwen geschildert heb. Ik kan je zeggen dat ik dit enerzijds bewust gedaan heb en anderzijds waren deze schaduwen ook niet zo uitgesproken aanwezig. Door ze weer te geven met een ietwat donkerder kleurtint van wit als ik het zo mag zeggen, waardoor ik dat zonnig karakter volledig blijf behouden waardoor ik mijn uitgangspunt van zonig goed kan behouden.
    Als je goed kijkt naar het rechterluik dan zie je dat ik op de smalle strook die het luik van het raam af ligt benut heb om een tweetal scharnieren weer te geven. En je ziet dat ik daar niet veel voor heb moeten doen, enkel en alleen het donkere tussenlijntje tussen de twee scharnierhelften te schilderen en de scharnieren waarmee het luik aan de muur is bevestigd komen te voorschijn. Ik kan je zeggen dat dit de zaken zijn waar ik zelf enorm kan van genieten namelijk met een paar kleine dingen een object goed weer te geven. Let er ook even op dat ik de spleten die tussen de planken ontstaan zijn in de loop der jaren niet zwart of heel donker geschildert heb maar eigenlijk heb ik daar ook alleen maar de kleur van de muur geschildert. Maar dan wel iets donkerder dan het luik. Ook dat is weer zeer bewust gedaan omdat daardoor alles een heel zachte en zonnige uitstraling zou gaan krijgen. Tot slot wil ik er ook op wijzen dat ik aan het linker luik begonnen ben op net dezelfde wijze als rechts maar dat ik daar nog iets extra's ga doen. Ik ga de verf die aan het afbladeren is duidelijk weer geven maar daar ga ik de volgende keer weer iets meer over vertellen.


    foto 011-1

    12-02-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (6)
    08-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Gevel met geraniums: Fase 1/deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag zoals afgesproken in de vorige  beschrijving weer wat meer uitleg over deze aquarel. Zoals je op de bijgeplaatste foto duidelijk kan zien ben ik in dit stadium gewoon verder gegaan met het schilderen van de gevel zelf. En ik moet zeggen dat dit een heel leerzame en fijne ervaring is geworden. Ik heb zoals ik al eerder schreef een grof papier genomen om op te schilderen en dat heeft tot gevolg dat er een redelijk oneffen oppervlaktestructuur aanwezig is. Deze oneffen structuur zorgt ervoor dat je zo'n gevel redelijk goed kan nabootsen. Ik heb dan ook dankbaar gebruik gemaakt van deze eigenschap en met een redelijk vloeibare verf de gevel ingekleurd. Daarna ben ik begonnen met een iets donkerdere kleur, maar let erop dat je, indien je iets zonnig wilt houden, je een kleur moet nemen die veel licht uitstraalt zoals bijvoorbeeld een lichte gele oker, gebrande sienna en ook napels geel of een menging van deze kleuren lenen zich uitstekend voor deze lichte en door de zon beschenen gevel. Wanneer je de donkerste kleuren in trransparante lagen over de eerder aangebrachte kleuren aanbrengt dan krijg je een mooie kleurnuance die een aantal oneffenheden in de gevel nog meer gaat benadrukken en laten uitkomen. Het spreekt voor zich dat we deze kleuren enkel daar toepassen waar we een schaduwplek willen hebben. En let er op dat de onderliggende lagen steeds helemaal droog zijn alvorens je er een nieuwe laag over aanbrengt want anders gaat de onderste laag loskomen en zich vermengen met de nieuwe laag. en ik kan je verzekeren dat dit meestal uitmondt in een smeerboel van doffe en smerige kleuren. En meestal ook in een ontevreden schilder die stopt met het aquarelleren omdat het zo moeilijk is. Wanneer je nu oordeelkundig de verschillende lagen toepast op deze meer schaduwrijke plaatsen dan krijg je een prachtige nuance in je gevel of in eender welk oppervlak dat je wil weergeven.
    Je ziet op dit moment ook op de foto dat ik rondom het venster een smalle okergele strook heb aangebracht. Deze smalle strook is van belang, omdat dit, in een latere fase de omlijning van het venster dient te worden. Het is dan ook redelijk belangrijk dat je hier probeert om de kleur die je voor ogen hebt redelijk snel op papier zet.
    Het is ook aan te raden om niet teveel kleuren met elkaar te vermengen omdat je anders snel vuile kleuren gaat krijgen die niet meer zo sprankelend zijn als dat men van een aquarel verwacht. Daarom probeer ik ook zeker nooit meer dan drie kleuren met elkaar te vermengen. En ik zeg er dan ook dadelijk bij dat dit het absolute maximum voor mij is. Ik zeg altijd dat er genoeg kleuren in de handel te verkrijgen zijn om alle kleuren die je in de praktijk nodig hebt, te maken. En natuurlijk dien je kleuren te mengen om bijvoorbeeld een goede schaduwkleur te krijgen (want zwart is daarvoor uit den boze) maar leer je dan te beperken tot een menging van maximum drie kleuren en je zal zien dat alles veel helderder gaat overkomen. Ik weet dat dit soort zaken niet vaak verteld worden door meer ervaren schilders omdat dit soort dingen zogezegd de ervaring van een schilder zijn,  maar voor mij is het belangrijk dat je dit soort wetenswaardigheden wel verteld als je iets wilt uitleggen.
    De volgende bespreking zal handelen over het aanbrengen van een zeer donkere en contrasterende kleur in de opening van het raam, waardoor de verschillende andere onderdelen veel beter in het oog gaan springen.


    foto 009-1

    08-02-2009 om 12:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (7)
    04-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: venster met geraniums: Fase 1 / deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik aan de hand van een foto weer iets meer vertellen over dit schilderij. Op de foto kan je duidelijk zien dat ik weer een stapje verder gegaan ben met het schilderen.
    Er wordt wel eens beweerd dat je met aquarel niet gelaagd kunt schilderen, maar niets is minder waar. Als je er zorg voor draagt dat de wassingen die je aanbrengt over een eerdere wassing, dat deze laatste zeer goed droog is dan kan je verschillende lagen over elkaar aanbrengen. Wanneer je dan ook nog zorg draagt over welke wassing en welke kleur dat je gaaat aanbrengen dan kan je zeer mooie aquarellen maken. Als je er voor zorgt dat je met transparante lagen schildert dan gaat er een heel nieuwe dimensie voor je open. Want door deze techniek kan je een aantal zeer mooie en prachtige effecten creëren.
    Zoals je op de foto kan zien heb ik door middel van een nieuwe kleurwassing, de kleuren van de gevel dieper en kleurrijker gemaakt. Bijzonder goed kan je dit zien, rechts onder en onder het raam zelf. Je kan nu zelf duidelijk constateren dat ik hier een aantal technieken heb gecombineerd. Enerzijds is er een heel lichte kleur opzetting die ik als grondlaag heb aangebracht, om een zonnig effect te krijgen op de gevel en anderzijds heb ik met een iets donkerdere kleur verschillende wassingen over elkaar, op een aantal plaatsen aangebracht. Dit heeft tot gevolg dat ik een mooie schakering in de stenen gevel kan maken, maar ook kan je op bepaalde plaatsen schaduwen en diepere putten en of gaten sugereren. Door een grovere papiersoort te nemen heb ik al op voorhand rekening gehouden om de ruwe stenen gemakkelijker te schilderen. Het is immers zo dat je op ruw papier meestal de toppen van het papier gaat raken met verf en naargelang je meer verf gaat gebruiken of verf vloeibaarder maakt, gaan de kleurstoffen zich ophopen in de putjes van het papier. En natuurlijk heb ik deze eigenschap van het papier gebruikt om de stenen nog ruwer te maken. Ook kan je zien dat ik op verschillende plaatsen de eerste laag onbeschildert heb gelaten en je kan ook duidelijk zien dat er zelfs een aantal plaatsen alleen maar het papier zichtbaar is. Ook dit helpt mee om een mooie textuur te verkrijgen. Bijzonder onder het venster kan je dit laatste effect goed bekijken en beoordelen.
    Ik kan dan ook iedere beginnende aquarellist aanbevelen om eens iets gelijkaardigs uit te proberen om te zien hoe deze techniek in zijn werk gaat. En je moet er in eerste instantie niet van uitgaan om een groot kunstwerk te maken, neen ga er van uit  dat je dit eerst als een oefening gaat doen. Want geloof me vrij aquarelleren is in de eerste plaats veel oefenen. En door te oefenen ga je proberen het water en de verf te beheersen en wanneer je dat onder de knie hebt dan kan je er gaan aan denken om mooie werken te maken. Want zoals je weet zegt het spreekwoord "Oefening baart kunst". En als je dit doet dan mag je van mij aannemen dat je na enige tijd van oefenen een aantal mooie werkjes gaat maken.
    Zelf heb ik er nu spijt van dat ik me niet eerder heb toegelegd op het maken van aquarellen maar ik probeer de opgelopen achterstand met mondjes maat in te halen.
    Mijn volgende bespreking zal nog iets meer van de gevel laten zien en kan je ook weer lezen hoe dit in zijn werk gegaan is.
      


    Foto 007-1

    04-02-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (6)
    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: venster met geranium: Fase 1 /deel1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag beginnen we met het echte schilderwerk. Dat is natuurlijk wel interessanter dan het tekenen op zich van het te schilderen. Alhoewel ook het tekenen een mooie bezigheid is. Maatr natuurlijk is het werken met kleur nog wat fijner.
    Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik weeral begonnen ben met een eerste en heel dunne wassing op te zetten. Ik heb gekozen om een zeer zonnige schilderij te maken met veel schaduwen die op de muur en op het venster vallen. Dan moet je natuurlijk kiezen voor zonnige kleuren. En wat kan je dan beter nemen dan deze licht gele kleur die nu al het geheel doet stralen van de zon. Wanneer je zulk een besluit neemt dan weet je ook dat je zult moeten gaan werken met zeer uitgesproken schaduwpartijen wil je het geheel aantrekkelijk maken. Voor het eerst kan je nu ook zien dat ik niet voor niets de verschillende textuurlijnen in de muur aangebracht heb. Het zijn namelijk een aantal plaatsen waar de zon ofwel vol op schijnt of dat de zon er een schaduw op werpt. In de eerste plaats dien je rekening te houden van waar dat de zon komt en onmiddelijk hier aan verbonden leg je dan ook de plaatsen van de schaduw vast. Dit is zeer belangrijk om in het hele schilderij vol te houden. Omdat de zon op dagen met veel zonneschijn nogal schaars zijn maar ook omdat de zon zich vrij snel verplaatst maak ik altijd wat foto's van zo'n zicht. Enerzijds om het geheel als geheugensteun in mijn atelier te hebben maar ook om een aantal details en hier zijn dat de schaduwplaatsen te onthouden. Er zijn wel veel schilders die zeggen dat het niet goed is om naar foto's te werken maar ik zeg hier altijd op je mag en moet de middelen die je ter beschikking staan om je schilderij beter te maken volledig gebruiken. en indien dat foto's zijn (die je niet persé slaafs moet volgen) mag je die zeker gebruiken. Zeker als da tgoede foto's zijn die je zelf genomen hebt om het één en ander te verduidelijken.
    Je ziet nu al goed dat ik van in het begin van het schilderen de lichte en schaduwkanten een eerste kleurlaag geef die ik naarmate het schilderij zal vorderen alleen maar dieper en kleurrijker ga maken. In de volgende bespreking gaan we weer een stapje verder met het uitwerken van dit mooie tafereel.


    foto006/1

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (6)
    28-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Venster met geranium: Opzet
    Vandaag enkele woorden uitleg over een nieuw schilderij dat ik ga maken. Het is weer een aquarel die ik ga maken,, eentje waarin ik de verschillende strukturen en texturen ga proberen weer te geven. Het zal niet gemakkelijk zijn omdat , zoals je weet, het niet eenvoudig is om met aquarel een aantal lagen over mekaar aan te brengen. Als je met een dekkende verf werkt zoals bv: olieverf of akrylverf of met pastel dan kan je iets gemakkelijker een kleur over een andere kleur heen zetten. Daar je bij aquarelverf meestal met doorschijnende lagen gaat werken, is dat iets moeilijker. Maar het heeft dan wel weer als voordeel dat als je op een goede manier gelaagd gaat werken, de onderste lagen de andere lagen kan beïnvloeden, wat dan weer dat speciale aquarelkarakter geeft.
    Op de foto zie je dat het een redelijk ingewikkelde tekening is die ik heb gemaakt. Je kan je afvragen waarom maakt hij die verschillende onderverdelingen in de muur die rond het venster aanwezig is. Wel dat is even eenvoudig als doeltreffend. Deze onderverdeling maak ik, om enige houvast te hebben bij het schilderen van de verschillende licht- en schaduwkanten van de stenen waaruit de muur is opgebouwd. Natuurlijk gaan deze onderverdelingen naarmate het schilderij vorderd, minder en minder belangrijk worden, omdat dan omdat het aquarelverf is alles in elkaar gaat vloeien.
    Maar ik doe dit ook, om aan te tonen, datgene wat ik hierboven heb gezegd. Ik wil u laten zien dat wanneer je een bepaalde kleur als eerste gebruikt, deze kleur, al de andere transparante lagen in een aquarel gaat beïnvloeden. En natuurlijk is het aanbrengen van verschillende transparante lagen en de manier waarop je het wit van het papier laat spelen, van enorm belang om een ietwat presentabele aquarel af te leveren en te maken.
    Op de foto kan je niet alleen onderscheiden dat ik een raam getekend heb in een muur, maar dat voor dat raam een doek hangt dat de bloemen op de vensterbank voor een gedeelte bedekt. Zodoende kan ik nu verschillende materialen in één schilderij gaan bewerken. Enerzijds het hardere materiaal in de muur (stenen) daarnaast heb je de doek die voor het venster hangt en je hebt ook nog een bloem die ik ga weergeven. Zo zie je maar weer, dat de uitdaging, om iets te schilderen, steeds weer op de één of  andere manier gaat spelen. Hier is de uitdaging zoals ik al zei enerzijds de verschillende stofuitdrukkingen weer te geven en anderzijds door middel van een aantal transparante lagen een mooie gelaagdheid en diepte sugereren. Of dit gaat lukken zal in de volgende dagen moeten tot uiting komen.
    De volgende bespreking zal handelen over de eerste transparante laag die ik op het schilderij heb aangebracht.
     

    foto 003/1

    28-01-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (4)
    26-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Tuinschuurtje in Herbricht:: afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer enkele woorden schrijven over het afwerken van deze aquarel. Het zal niet zo lang zijn hetgeen ik vandaag ga vertellen omdat ik de meeste dingen al verteld heb in de voorgaande besprekingen.
    In de eerste plaats ben ik het hele schilderij nog eens gaan overlopen om te kijken waar er nog wat diende toegevoegd of waar er iets diende afgezwakt te worden. Als je de foto bekijkt dan zie je in de eerste plaats heel duidelijk dat ik de kleuren iets niet veel heviger gemaakt heb. Door dit te doen gaat het schilderij nog meer spreken en gaat ze nog meer stralen. Naatuurlijk mag je iets overdrijven in kleur als dat je werk in de positieve zin beïnvloed. Zo kan je heel duidelijk zien dat ik links achter in de donkere achtergrond een aantal witte strepen getrokken heb. Hierdoor krijg je de indruk dat er een aantal takken aanwezig zijn die iets meer gaan opvallen. natuurlijk zie je niet zo vaak witte takken maar tegen deze donkere achtergrond leek het me een goed idee om deze donkere vlek iets meer te onderbreken maar de kleurintensiteit van deze achtergrond te behouden. Door met een klein penseel dat ik goed nat gemaakt heb, ben ik een aantal lijnen gaan tekenen in de achtergrond. Door verschillende keren deze handeling te herhalen (penseel enkel gevuld met zuiver water) heb ik op die plaatsten wat kleur weggenomen en worden die plaatsen lichter van kleur.
    Een andere plaats waar ik nog redelijk wat werk aan gedaan heb is de voorgrond. Je kan duidelijk onderscheiden dat ik de schaduwzijden van de verschillende kolen en rond en onder deze kolen wat donkerder aangezet heb. Het is ook hier van uitzonderlijk belang dat je dit niet gaat doen met zwart aan te brengen want dan gaat alles veel te hard overkomen. Neen door het mengsel waarmee ik deze stukken al geschildert had iets te verdonkeren met een neutrale tint heb ik deze plekken bewerkt. het voordeel is dat je een goede kleur behoudt en dat de lichtere delen nog meer gaan afsteken. denk ook hier weer aan de positieve en negatieve vormen die je in een schilderij hebt. Daarna heb ik op de donkerste bladeren de kleur wat wegnomen op dezelfde manier als ik in de achtergrond heb beschreven waardoor ik ook hier weer de nerven van deze bladeren weer wat beter in de kijker plaats. Door dit te doen ga ik een extra dimensie aan het schilderij toevoegen waardoor alles toch weer waarheids getrouw gaat overkomen. Natuurlijk is dit geen fijn schilderen zoals je met olieverf kan doen maar toch benadert het heel goed mijn betrachting om een mooi werkje te maken van een zeer alledaags landschap.
    Om alles iets beter te maken zodiat je het schilderij nog beter kan naar waarde schatten heb ik er ook al een passepartoute rondgezet. Wat mij vooral tevreden stemt is dat ik door een groot gedeelte van het blad wit te laten en de passepartoute groter te nemen dan het schilderij op zich een prachtig beeld kan oproepen waarin je oog werkelijk naar het onderwerp wordt getrokken. En dat is wat ik wilde maken een aquarel waarin je een alledaags tafereel verheft boven het alledaagse zonder dat het iets of wat maar afbreuk doet aan dit gewone beeld.
    De volgende keer ga ik een nieuw werkje bespreken wat het zal zijn weet ik nog niet maar ik hoop dat het weer enkele mensen kan bekoren.


    foto 009

    26-01-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (9)
    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: tuinhuisje in Herbricht Neerharen:Fase 1 / deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer iets verder met het schrijven over de manier hoe ik dit werk tot stand heb gebracht. In de vorige beschrijving heb ik uitgelegd dat ik met de negatieve vormen te schilderen een object (in dit geval de kolen) kan weergeven.
    Vandaag ga ik iets meer schrijven over het op kleur brengen van deze kolen. Op de foto kan je duidelijk zien dat ik nu heel gemakkelijk de verschillende kolen kan gaan bewerken. Door het feit dat zij door de negatieve vormen te schilderen zelf als object naar voor komen kan je gemakkelijk het resultaat gaan voor op zetten. Door in de eerste plaats goed te kijken naar de verschillende onderdelen van dit gewas krijg je natuurlijk een heel goede kijk op de struktuur en de onderdelen waar de kolen zijn uit opgebouwd. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je weet waaruit je onderwerp bestaat maar het is evenzeer van uitzonderlijk belang dat je de relatie die de verschillende onderdelen tot elkaar hebben weet te vangen en ontleden. Om het eenvoudig te zeggen moet je weten dat zulke groene kolen bestaan uit een aantal bladeren die rond een middenste hart van bladeren zijn opgebouwd. Natuurlijk weten de meesten onder ons dat zo'n kool uit verschillende bladeren bestaat maar deze ontleding is voor ieder object van belang. Wanneer je het onderwerp ontleed hebt, dan komt weer het gegeven van heel goed te kijken om de hoek loeren. Je weet natuurlijk ook weer uit ervaring dat de buitenste bladeren meer licht gaan vangen dan de bladeren die iets verder in de kool zitten maar je moet ook de verschillende nerven en struktuur gaan weergeven. Ook is het in dit geval zeer belangrijk dat je de verschillende kolen ten opzichte van elkaar gaat bekijken. Je moet als het ware iedere kool als een los van elkaar staand gegeven of object gaan beschouwen. Je moet er van uitgaan dat iedere kool verschillend is en andere kenmerken heeft. Dat wil ook zeggen dat iedere kool een iets andere kleur heeft. En meestal worden tegen de kleur de grootste fouten gemaakt. Het is niet omdat het allemaal groene kolen zijn dat je ze allemaal  met hetzelfde groen moet schilderen. Neen je moet voor iedere kool een aangepaste kleur verzinnen en of maken. En je moet er zeker niet voor terug deinzen om een aantal kleuren die het geheel opvrolijken te gebruiken. In dit geval zie je dat ik in één van de kolen een roodachtige/bruine kleur gebruikt heb. Je ziet dat door deze kleur en het okergeel dat ik op verschillende plaatsen gebruikt heb, het zeer banale onderwerp (kolen) iets moois en ondefinieerbaars over zich gaat krijgen.
    En laat dat nou net de kunst zijn, om die kleine verschillen die er tussen de verschillende onderwerpen (van dezelfde soort) bestaan, weer te geven. Je mag van mij aannemen dat je schilderij zal slagen op het moment dat je durft een aantal beperkingen in kleur en of vorm over boord te gooien en het onderwerp speels gaat benaderen. Want wanneer je dat gaat doen, dan komt er iets op het papier of de doek te staan dat iets meer dan alledaags is en daar gaat het om. Met andere woorden de alledaagse dingen zo te schilderen dat zij boven het alledaagse uitstijgen en dat je door de juiste benadering deze onderwerpen de moeite worden om door derden bekeken te worden.
    De volgende keer zal ik starten met de afwerking waardoor je kan zien hoe ik het schilderij verder afwerk en er een mooie aquarel van maak.


    0121

    22-01-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (10)
    16-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Schuurtje in Herbricht Neerharen: fase 1 / deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik, ondanks de pijn die mijn lichaam teistert, toch wat schrijven over deze aquarel. Het zal voorwat afleiding zorgen en dan denk ik en voel ik misschien wel wat minder van die vervelende fibromyalgie die weer eens besloten heeft om echt de baas te spelen over mijn lichaam.
    Als je op de foto kijkt dan kun je duidelijk zien dat er weer een aanttal zaken bijgekomen zijn ten opzichte van de vorige bespreking.
    Je kan duidelijk zien dat ik verder naar de voorgrond aan het werken ben en dat ik ook een aantal kleuren in de achtergrond en het middengedeelte versterkt heb. Als je nu alleeen naar de voorgrond kijkt dan zie je, dat ik, door enkel de negatieve vormen te schilderen, de kolen die op het veld groeien vorm geef.
    Wat zijn nu precies negatieve vormen zul je, je misschien wel afvragen?
    Wel een negatieve vorm is datgene wat zich rond een object bevindt en dat object afbakend ten opzichte van zijn achtergrond of een in de omgeving staand ander object.
    Moeilijk om te begrijpen?
    Helemaal niet. Als je naar de tekening kijkt dan zie je precies wat deze ingewikkelde zin betekend. In dit specifiek geval zijn het alle vormen en kleuren die rond de kolen te vinden zijn die je als eerste gaat invullen en schilderen.
    Je kan natuurlijk denken waarom schilder je dan niet onmiddelijk de kolen zelf?
    Wel dat doe ik ook, maar ik kijk niet naar de kolen omdat die kolen een bepaalt beeld gaan oproepen in mijn hersenen. Als ik zou denken, ik ga snel die kolen schilderen, dan zeggen mijn hersenen die kolen zien er zo uit. Punt aan de lijn. Zij zeggen niet kijk naar de vorm die de kolen hebben en die je ziet, neen zij zeggen dat is een bloem- of groenekool en daar mee basta. Maar zij geven je wel een symbool dat in onze hersenen is opgelsagen voor die kolen. En een symbool is meestal een karikatuur van dat wat zich in dit geval op de akker afspeelt. Dus probeer ik mijn hersenen buitenspel te zetten door te zeggen ik schilder geen kolen maar ik schilder de vorm die er rond de kolen zit. Want die vorm is interessant voor mijn hersenen. Daar hebben zij niet onmiddelijk een symbool of pasklaar antwoord voor. En omdat ze daar geen symboool voor hebben gaan zij zich extra inspannnen om de vorm die ze zien te bevatten en waardoor jij die perfect (willeswaar na enige oefening) kan weergeven. En dan kom je tot de essentie van tekenen en schilderen, dan ga je dat tekenen wat je ziet, je moet je inspannen om te tekenen wat je ziet omdat er geen onmiddelijk symbool voorhanden is. Je mag nu denken wat een ingewikkelde theorie voor zoiets eenvoudigs maar ik raad iedereen aan om dit eens zelf uit te proberen met een aantal voorwerpen. Je neemt en plaats een aantal voorwerpen voor je op tafel en je gaat dan de vormen tussen die voorwerpen tekenen. Je zal zien dat dan inderdaad die voorwerpen die best alledaags kunnen zijn redelijk goed gaat weergeven.
    In mijn geval heb ik niet alleen de vormen geschildert maar ook heb ik de kleuren die deel uitmaken van die vormen in één keer mee geschilderd en dat geeft een extra troef. Want hierdoor krijg je ook nog eens diepte in je werk en het is daar waar het allemaal om gaat. Iets weergeven op een vlak blad papier dat je de illusie geeft dat je het in de werkelijkheid zelf terplaatse de verschillende dingen gaat aanschouwen. Laat dat nu net mijn drijfveer zijn om realistisch te schilderen en niet abstract te werken.
    De volgende bespreking zal ik weer iets verder gaan met de uitbreiding van dit schilderij.


    foto 114

    16-01-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (17)
    12-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Schuurtje in Herbricht: fase 1 / deel drie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag weer wat meer uitleg over dit schilderij, dat zoals de titel het zegt een schuurtje is dat ik vond in mijn zoektocht naar mooie dingen aan de Maaskant.
    Zoals je op de foto kan zien, ben ik verder gegaan met het schilderen in de achtergrond maar heb ik ook een stuk van het middengedeelte mee opgenomen, dit om een eerste kleur aanzet te geven. Het schilderen in de achtergrond heb ik op dit moment nog zeer wazig gehouden dit om in eerste instantie zeker niet te veel detail in de achtergrond aan te brengen. Want het is natuurlijk altijd gevaarlijk om teveel in detail te gaan werken in de achtergrond. Als je dit zou doen dan ga je de achtergrond teveel naar voor halen en dan verlies je natuurlijk een groot gedeelte aan diepte in je schilderij. Wat verder nog van belang is, is dat je in de eerste plaats alles één eerste kleur aanzet probeert te geven. dit is een algemene regel maar van uitzonderlijk belang bij het schilderen met aquarel.
    Wanneer ik bijvoorbeeld de achtergrond al volledig zou afwerken, dan weet ik niet hoe het middengedeelte en de voorgrond er gaan uitzien en dat houdt wel degelijk een gevaar in. Want als je dan naar de voorgrond en of het middengedeelte gaat gaan, dan ben je volledig afhankelijk van de volledig uitgewerkte of afgewerkte achtergrond. en dat is nu net wat ik niet wil. Ik probeer wel de juiste toon te zetten in de achtergrond maar ik ga hem niet uitwerken. Wanneer ik in een latere fase vind dat er iets aan de achtergrond moet wijzigen dan kan ik dat nog altijd op mijn gemak doen maar nu ga ik niet mijn hele schilderij afhankelijk maken van een achtergrond. 
    Als je goed kijkt naar het schilderij dan zie je dat ik het schuurtje een redelijk opvallende kleur heb gegeven die later als het schilderij af is, zal gaan afsteken tegen de achtergrond. Maar ik ga het schuurtje ook niet teveel uitwerken want ik wil dat de groente op de voorgrond ook hun aantrekking hebben op de toeschouwer en dat die voorgrond de toeshouwer als het ware naar het schuurtje begeleidt.. Dat zal de kunst zijn om het geheel die uitstraling te geven, waarmee je een toeschouwer kan en blijft boeien. Ik heb ook een aantal dingen aan de knotwilg aangebracht omdat ik ook dit object de moeite vind om de aandacht mee op te eisen.
    Je moet er altijd van uitgaan dat je op voorhand weet welk(e) object(en) de aandacht gaat opeisen en welke andere objecten er dienen om het schilderij te volmaken. Bij het schilderen van een landschap is dit van groot belang dat je dit op een goed uitgekiende manier doet. Als je bijvoorbeeld van plan bent om een heel grote omgeving in het schilderij op te nemen, dan moet je er toch nog voor zorgen dat er één bepaalt punt als aandachtstrekker fungeert waar je de hele omgeving rond opgebouwd hebt. En dat je de toeschouwer weet te boeien door de omgeving die je rond dit aandachtspunt construeert de moeite waard is om het geheel als een geheel te zien en niet als een opbouw van verschillende elementen. Tenzij je natuurlijk van te voren beslist hebt dat je, je schilderij gaat opbouwen uit een aantal alleenstaande objecten, maar daar ben ik geen voorstander van. Ik weet dat dit niet zo eenvoudig is als dat ik dit alles hier nu schrijf, maar in één van de volgende besprekingen zal ik hier uitgebreider op terug komen.


    foto 112

    12-01-2009 om 14:17 geschreven door priet  


    >> Reageer (5)
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua: Tuinschuurtje in Herbricht: Fase1/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ga vandaag weer wat verder met het beschrijven van dit werk. Ik moet zeggen dat dit weer één van de betere werken van het voorbije jaar is. ook dit werk heb ik gemaakt in het kader van Kusntenaars zien het Maasland.
    Op de foto kan je goed zien dat ik begonnen ben met de achtergrond van kleur te voorzien. Om dat ik een aantal struiken en takken wil weergeven heb ik alles nogal fel opgezet. Natuurlijk krijg van dit soort werk een tamelijk goed overzicht van het werk dat er gebeurt is. Je kan er goed bij zien dat je bij elk werk een goede planning moet maken om naar een eindpunt toe te werken. er zijn schilders die zeggen dat ze alles op het gevoel doen maar ik geloof dat niet helemaal. Ik doe ook veel op het gevoel maar ik zorg toch altijd dat ik een degelijk plan in mijn hoofd heb hoe ik het schilderij ga uitwerken. Door met een goed plan te schilderen ga je een aantal uitschuivers kunnen vermijden en bij aquarel kan je, je niet veel uitschuivers permiteren omdat de kleinste fout heel moeilijk te herstellen is. Daarom maak ik voor elk schilderij een plan op welke manier ik het schilderij ga afwerken. En in dit geval begint het met een aanzet van de achtergrond.
    In een volgende beschrijving ga je nog duidelijker zien waarom ik op deze manier aan het schilderij ben begonnen.


    Foto 0111

    07-01-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (9)
    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua:Schuurtje in Herbricht Project Kunstenaars zien het Maasland Fase 1/Opzet
    Vandaag ga ik starten met de beschrijving van een schilderij dat ik gemaakt heb in het kader "Kunstenaars zien het Maasland".  Als ik alles overdenk dan is het alweer geleden van in het voorjaar  2008 dat ik dit schilderij gemaakt heb. En ik moet zeggen dat het net is, of ik dit schilderij een maand geleden gemaakt heb. En als ik dan bedenk dat we binnen drie maanden weer aan april gaan beginnen dan moet ik bekennen dat de tijd gewoonweg veel te snel draait. Een aantal dagen geleden dacht ik bij mijn eigen, Pierre als je er nog 10 jaren bij hebt dan ben je ...... bijna 70 jaar en als ik dan bedenk dat alles zo snel voorbij vliegt de laatste jaren dan raakt het je toch wel even. Maar we gaan daar niet te lang bij stil staan en er bij bedenken dat het alles zijn charme heeft ook het ouder worden heeft nog veel mooie dingen in petto hoop ik .
    Maar het was mijn bedoeling om vandaag een tekst te schrijven bij een nieuw schilderij.
    Zoals steeds ben ik begonnen met een goede tekening te maken en dat heb ik ook hier gedaan. Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik ook hier er voor gezorgd heb dat de verschillende onderdelen van het schilderij uitgetekend zijn.
    Op de tekening kan je al heel goed zien dat ik een verdeling gemaakt heb in het schilderij. Een verdeling die het schilderij opdeelt in minstens drie delen te weten een voorplan, een middengedeelte en een achtergrond. Je ziet op de voorgrond heel goed dat er een aantal groenten (groene kool) getekend zijn. Ik ben van plan om deze kolen redelijk goed uit te werken waardoor ik de opdeling van het schilderij nog eens zal versterken en waardoor het dieptezicht nog beter tot zijn recht gaat komen.
    In het middenste gedeelte zie je een schuurtje en een knotwilg; Ook dit gedeelte ga ik redelijk goed uitwerken waardoor dit eigenlijk de aandachtstrekker moet worden in het schilderij. Want zeg nu zelf wat is er mooier om te schilderen dan een oude verweerde schuur die zomaar in het landschap geplant is en waar ook nog iemand een moestuintje rond gemaakt heeft. Deze twee elementen aangevuld met een zeer knoestige en door de wind verwrongen knotwilg geven aan deze plaats iets magisch bijzonder als je het beziet van uit mijn standpunt en met de ogen van een schilder. Want ik moet bekennen dat je niet zo snel een plek tegenkomt die zich zomaar leent tot een schilderij. Zeker als je dan bedenkt dat dit tafereel zich bevindt in de korte omgeving van mijn ouderlijke woonst dan kan je wel denken dat dit nog meer mijn aandacht trekt dan het al het geval zou zijn indien het op een andere plaats ingeplant zou zijn.
    En tot slot zie je achter het schuurtje een aantal struiken en takken die ik helemaal niet ga uitwerken maar die gaan dienen om het schilderij te omkaderen. Ik kan er wel bijzeggen dat deze takken en struiken zich niet juist achter het schuurtje bevinden maar dat ik ze verplaatst heb om het schilderij een mooie omkadering te geven. Want dat is zeker zo belangrijk als je onderwerp, namelijk je schilderij of het te schilderen onderwerp zo te plaatsen en te omkaderen dat het de moeite loont om te dienen als onderwerp voor een schilderij en het moet dan ook nog de moeite zijn om een aantal mensen te beroeren en te laten genieten.


    foto 0110

    04-01-2009 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (7)
    31-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zalig en gelukkig 2009

    Aan al de lezers en bezoekers van mijn blog wil ik voor 2009 een zeer gelukkig en gezond 2009 wensen. Moge alles wat jullie je maar wensen uitkomen en bijdragen tot een betere wereld.





    31-12-2008 om 13:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (14)
    27-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van rekem: Afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag nog enkele woorden over het afwerken van dit schilderij. Ik heb er voor gezorgt dat het kasteel zelf al afgewerkt was in de vorige fase zodat ik nu alleen nog maar moet werken om de verschillende onderdelen op elkaar af te stemmen. Maar ook dat is een belangrijk werkje omdat je daardoor er voor kan zorgen dat het schilderij een eenhied krijgt die het aangenaam maakt om naar het werk te kijken.
    Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik toch nog verschillende zaken heb aangepast ten opzichte van de vorige fase. In de eerste plaats zie je dat ik in de achtergrond aan de rechterkant een aantal dingen aangebracht heb die een aantal gebouwen sugereren. Deze gebouwen zijn helemaal niet uitgewerkt en er is alleen maar een grijsachtige en roodachtige kleur te onderkennen. Waarbij het grijs voor de daken staat en het fletse rood voor de bakstenen muren waaruit deze gebouwen zijn opgetrokken. Ik heb vrijwilleg geen enkele detail aangebracht omdat daardoor de achtergrond nog verder naar achter komt te liggen en ook daarom heb ik nogal vale kleuren gebruikt. Want indien je hevige kleuren in de achtergrond gaat gebruiken dan gaat dat de achtergrond naar voor brengen en dat wil ik zeker niet hebben in dit geval. Door alles zo te schilderen zoals ik nu gedaan heb krijg je een nog beter dieptewerking in je schilderij.
    Voor de achtergrond laten we dat het midden gedeelte van het schilderij noemen heb ik een aantal bomen en sturiken geschildert. Ook heb ik aan de rechterkant een aantal takken van een appelaar die in bloei staat op het moment dat ik aan het schetsen was weergegeven. Je ziet dan ook dat de bloesem van deze appelaar een mooi roze kleur heeft en door zijn kleur deze rechterkant van het schilderij als het ware opfleurt. Je ziet ook dat het roze van de appelboom iets heftiger is dan de rood-roze kleur van de gebouwen op de achtergrond. Maar toch sluit de bloesemkleur zeer goed aan bij de achtergrond en maakt door zijn intensiteit verschil ook een verschil in de afstand die de verschillende voorwerpen innemen op het schilderij. Ook heb ik de omheining die op het muurtje voor het kasteel staat iets beter aangegeven en in kleur gezet. Tot slot heb ik aan de rechterzijde een paar taxusstruiken die redelijk donkergroen van kleur zijn mee aangegeven om een goede overgang te maken naar de voorgrond.
    Als je de voorgrond bekijkt dan heb ik me aan de rechterzijde van het schilderij beperkt om alleen maar het gras te suggereren. Door de droge borstel techniek heb ik met een ietwat donkerdere kleur een aantal plaatsen op het papier aangeraakt en daardoor krijg je een goed zicht op het gazon dat zich voor het kasteel uitstrekt. Door dit te doen hou ik het schilderij vrij strak op de voorgrond en zorgt dit ervoor dat de meeste aandacht naar links verhuist waar ik de struiken die daar stonden verder uitgewerkt heb tot volwaardige struiken. Je krijgt nu een goed zicht op het volume van de verschillende struiken en bomen en dat is wat ik voor ogen had. Ook heb ik aan de linkerkant enkele takken getekend die het geheel aan de bovenkant iets verlevendigen waardoor het schilderij nog iets meer aan zeggingskracht wint.
    Als je nu naar dit schilderij kijkt dan zou je blik aan de linkerkant moeten vertrekken en dan naar het kasteel moet gezogen worden om aan de rechterkant via de appelaar het schilderij te verlaten. Als jou blik op die  manier over het schilderij dwaalt en je alle dingen die je onderscheidt goed kan invullen dan is dit werk meer dan geslaagd. Voor mij is dit althans een van mijn betere aqua's van gebouwen vooral wat de architectuur en het kleurgebruik in het algemeen aangaat.
     

    foto 004

    27-12-2008 om 16:35 geschreven door priet  


    >> Reageer (7)
    20-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Rekem: Fase 2 / deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag enkele woorden over het verder afwerken van deze aquarel. Als je op de foto kijkt dan kan je zien dat er weer enkele details zijn toegevoegd aan dit werk. Je ziet ook dat ik zowel op de voorgrond als in de achtergrond aan het werken ben. Alhoewel dit niet helemaal mijn werkwijze is om tegelijkertijd  in de voorgrond en in de achtergrond te werken heb ik dit hier wel gedaan. en de reden is even eenvoudig als praktisch van aard. Omdat ik eerst het kasteel wilde afwerken om te kijken of dit goed tot stand zou komen ben ik eigenlijk tussen de voorgrond en achtergrond gaan werken en heb ik eerst het kasteel op papier gezet.
    Nu dit redelijk gelukt is en er enkel nog een paar kleine details dienen toegevoegd te worden aan het kasteel ben ik verder gegaan met de voorgrond. Je ziet dan ook heel duidelijk dat ik de twee struiken aan de linkerkant verder heb uitgewerkt. Ook heb ik aan de linkerkant nog een kleine aanzet van het bijgebouw van het kasteel (wat ik het oude Lazaret noem) gegeven. Door dit te doen kan ik het schilderij mooi laten verlopen in het niets. Ook door de takken van de boom die helemaal op de voorgrond staat summier weer te geven krijg je een mooie afronding aan deze kant van het schilderij. Om het grasperk dat de hele voorgrond beslaat niet te zwaar te laten overkomen heb ik met een nat penseel met een weinig aan kleur over het papier gehaald waardoor net de indruk ontstaat van plukjes gras en dat is net wat ik wilde. Ook heb ik het grasveld doorsneden door de toegangsweg naar het kasteel waardoor de groene vlakte voor het kasteel niet te zwaar van groene kleur is geworden.
    Net voor het kasteel bevindt zich een muurtje met een afrastering en ook deze muur met afrastering ga ik helemaal weergeven. Tot nu toe heb ik nog maar enkel de muur geschildert maar het hekwerk ga ik nog aanbrengen.
    Tot slot zie je dat ik ook aan de rechterkant van het schilderij aan het werken ben geweest het is nog niet helemaal klaar maar daar vertel ik in een volgend stukje iets meer over.


    foto 001

    20-12-2008 om 15:21 geschreven door priet  


    >> Reageer (7)
    16-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Rekem: fase 2/deel1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer iets verder met de uitleg over dit werk. De vorige bespreking handelde over de werkwijze hoe ik de verschillende schaduwpartijen in de vensters uitwerkte. Natuurlijk kan je ook goed zien hoe die schaduwpartijen zich verhouden in de dakgoot. Je ziet duidelijk dat de dwarsbalkjes van dakgoot een donkere en een lichtere kant hebben. Eigenlijk is het hier nog beter te zien dat ik geen zwart gebruikt heb om de schaduwpartijen aan te geven. En ik kan nog meer zeggen, deze dwarsbalkjes zijn ontstaan door de donkere stukjes te schilderen waardoor de lichtere onderdelen (kleur van het papier) als vanzelf te voorschijn kwamen. Maar je moet natuurlijk zeer omzichtig te werk gaan bij dit soort werk omdat je er voor moet zorgen dat de donkere stukken op de juiste plaats staan maar ook omdat dit onderdeel van deze aquarel zeer klein is.
    Als je nu op de bijgeplaatste foto kijkt dan zie je dat ik iets meer ben gaan werken aan de omgeving van het kasteel. Meer bepaalt aan de struiken en het groen van die omgeving. Ik heb in de eerste plaats een aantal struiken in de onmiddelijke omgeving van het kasteel een eerste kleurlaag gegeven. Je kan nu ook al heel duidelijk zien dat ik van in het begin probeer de donkere en lichte vlekken in deze struiken op te zetten. En dat is weer één van de voornaamste wijsheden die je bij het schilderen in het algemeen en bij het aquarelleren in het bijzonder moet toepassen. Probeer van in het begin een zo goed mogelijke kleurtoon op te zetten. Wanneer je er in slaagt om van in de eerste penseelstreken een goede toonwaarde op te zetten dan is je schilderij of onderdeel van het schilderij al voor 50% geslaagd.  Het is van belang dat je dit soort onderdelen van je schilderij werkelijk als abstracte vormen gaat benaderen en niet gaat denken ik ga nu deze boom of die struik schilderen. Neen je moet enkel kijken naar de donkere en lichtere vlekken die er ontstaan door het spel van licht en schaduw en wanneer je er in slaagt om deze vlekken op de juiste plaats te zetten met hun juiste toonwaarde  dan ontstaat je boom of struik als vanzelf; Je hoeft dan eigenlijk naderhand maar alleen die onderdelen die je al met een goede toonwaarde hebt ingekleurd verder te gaan uitwerken en er op toe te zien dat je steeds de goede verhouding tussen licht en donker bewaart. Natuurlijk vergt het wel wat meer oefening om dit bij aquarel te doen dan bv bij olieverf. Dit komt in de eerste plaats omdat olieverf een dekkende materie is en dat je bij aquarel werkt met dunne doorschijnende lagen. Wanneer je bij olieverf iets minder goed hebt gedaan dan kan je dat nog altijd overschilderen iets wat bij aquarel veel moeilijker tot zelfs uitgelsoten is. Daarom is het ook van zo groot belang dat je eerst alles goed overdenkt alvorens je gaat aquarelleren. Ik heb op dit moment vrijwillig de achterkant (voorkant op het schilderij) van de voorste struik zeer donker opgezet omdat je heel goed het verschil kan zien tussen licht en donker. Het kan goed zijn dat ik deze donkere kleur achteraf iets moet gaan oplichten maar dat zal niet veel zijn.
    Ook kan je nu heel goed zien dat ik nog wat meer de schaduw aan de bleke of zonbeschenen zijde van het kasteel heb aangebracht. Ook deze dunne grijze wassing is van kapitaal belang voor de driedimensionaliteit van het werk. Natuurlijk is een schilderij maar twee dimensioneel maar door de schaduwpartijen juist en met de juiste intensiteit aan te brengen krijg je de indruk dat er een drie dimensioneel object op papier staat. En voor dit te bereiken is het dan ook van zeer groot belang dat je ook in de lichtere partijen die schaduwen aanbrengt die er zijn. Natuurlijk dien je ervoor te zorgen dat ze aangepast zijn aan de kleurintensiteit van de omgeving. Je kan het verschil in intensiteit goed zien tussen de schaduw die op de voorste gevel valt die werkelijk in het zonlicht baadt en de schaduw die in het rode gedeelte van het kasteel valt waar alles veel donkerder van kleurintensiteit is.
    Natuurlijk moet je al deze shakeringen goed in het oog houden en nauwgezet weergeven want anders krijg je een lappendeken van verschillende kleuren en toonwaarden en dat is helemaal nefast voor je werk.
    De volgende keer ga ik nog iets verder met het uitwerken van het groen rond het kasteel zodat je een nog beter zicht krijgt op het geheel.


    foto 32

    16-12-2008 om 12:59 geschreven door priet  


    >> Reageer (6)
    11-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Rekem: Fase1: deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag iets meer over het schilderen van de verschillende onderdelen van dit schilderij vertellen. Er zijn een aantal dingen in dit schilderij die een speciale aandacht verdienen omdat ze van zeer groot belang zijn om het schilderij geen doodse indruk te geven.
    In de eerste plaats wil ik zeggen dat wanneer je een gebouw of een onderdeel van een gebouw gaat schilderen je er van dient uit te gaan dat het gevaar bestaat dat je er een doodse boel van kunt maken. Ik bedoel hiermee dat een gebouw een statisch gegeven is, maar dat je het moet proberen te benaderen als een levend iets. Je kan nu denken van goed en wel, maar hoe kan ik een gebouw benaderen als een levend iets. Een eenvoudige stelregel is probeer er zeker voor te zorgen dat je sprankelende kleuren gaat gebruiken, tenzij je natuurlijk een doodse indruk of stilte wilt weergeven. Want door middel van de kleuren kan je hetzelfde wat voor een onderwerp zeer sprankelend maken. Ook is het van zéér groot belang om de "ogen" van het gebouw niet doods te maken door ze bijvoorbeeld diep zwart te gaan weergeven. En met de ogen bedoel ik de "vensters en deuren" die er in een gebouw zijn. Want wanneer je die heel donker (lees zwart) gaat weergeven dan krijg je een overheersende sombere gemoedsgesteldheid en dat vertaald zich in je gevoel naar het gebouw zelf.
    Ik wil aan de hand van een foto van het kasteel aantonen dat ik de vensteropeningen nooit zwart (tenzij ik er een bepaalde bedoeling mee heb) inschilder. Het is daarom van het grootste belang dat een beginnend aquarellist en een beginnende schilder toute court probeert om de zwarte kleur zoveel mogelijk uit zijn palet te verbannen. 
    Als je op de foto kijkt dan zie je heel goed dat ik verschillende kleuren grijstinten gebruikt heb om de ramen aan te geven. Natuurlijk moet je er bij aquarel altijd voor zorgen om zeer licht te beginnen want dat is ook een regel die nogal eens met de voeten wordt getreden. Door de kleur zodanig te kiezen dat de toonwaarde zeer goed benaderd wordt, daardoor kan je een aquarel zeer open houden en dat is wat je met een aquarel dient te bereiken. Het wit van het papier moet kunnen meespelen in de hele aquarel en de sfeer mee bepalen. En in alle eerlijkheid moet ik ook bekennen dat ik soms nog te veel wil schilderen. Dit is natuurlijk een gevolg van mijn opleiding als tekenaar (technisch-bouwkundig) waar je alle details wil en moet weergeven. Je moet eigenlijk en dat is bijzonder van belang bij het aquarelleren (en bij het schilderen in het algemeen ) de toeschouwer de ruimte geven om zelf een aantal dingen in gedachte te laten weergeven en of in te vullen. De toeschouwer zal zelf zijn idee van hetgeen daar geschildert is invullen.
    Als je op de foto kijkt dan zul je duidelijk zien dat de verschillende ramen op de één andere manier ingevuld zijn. De ramen in het rode gedeelte zijn iets donkerder van kleur dan de ramen in het gele gedeelte en ook dat is weer normaal. Want het rode gedeelte ligt veel meer in de schaduw dan het lichtere gedeelte waardoor de lichtinval en weerkaatsing in glas in het rode gedeelte veel donkerder is. Je zult ook zien dat er in ieder vensterraam verschillende kleuren aangebracht zijn want ook in het venster zelf is er nog een bepaalde weerkaatsing van de vensterraam of raamkozijn. Je zal nu zeggen als je dat allemaal moet onthouden dan kan je toch niet meer heel spontaan schilderen. En ook hier moet ik je overtuigen met een heel eenvoudig antwoord, eigenlijk moet je niks onthouden "je moet alleen maar kijken en schilderen wat je ziet en zeker niet schilderen wat je denkt dat je ziet". Ik hoop dat je deze zin zeer goed begrijpt want hier ligt alles in vervat wat een goed schilder onderscheidt van een gewone sterveling namelijk " een schilder zal namelijk dat weergeven wat hij ziet  en niet dat wat dehersenen zeggen (symbool) weer  te geven." Want als ik nu even terugstap naar het venster, je hersenen zeggen dat de vensters heel donker zijn in een huis dat is het symbool dat zij door de tijd opgebouwd hebben maar wanneer je goed naar de vensters kijkt dan zul je daar van alle soorten kleuren en vormen die de omgeving weergeven in ontdekken. en dan zul je ook begrijpen dat ik daarom de vensters als de ogen van een gebouw beschouw. Een klein kind zal de vensters nooit heel zwart weergeven omdat de hersenen hier nog geen symbool voor opgebouwd hebben. Want als je naar een mens zijn ogen kijkt wanneer je met hem spreekt, dan zul je het binnenste van zijn ziel kunnen zien en ik hoop voor jou dat het dan niet zwart is wat je in die ogen ziet.  
    De volgende bespreking ga ik weer verder met het afwerken van het schilderij.
     

    foto 3 kopie 3

    11-12-2008 om 12:58 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua:Kasteel van Rekem vanaf het Oude Lazareth: Fase 1/deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ga vandaag weer wat verder met mijn uitleg over dit mooie kasteel in Maaslandse stijl. Als ik nu alles weer opnieuw bekijk en bedenkt met wat voor "ijver" ik aan dit monument gewerkt heb dan doet het dubbel goed om te zien hoe zulk schilderij groeit en tot leven komt. Want geloof me op dit moment als ik deze woorden schrijf dan is het net of ik het hele schilderij opnieuw aan het schilderen ben. Ik voel me terug geplaatst in de tijd van het voorjaar 2008 toen ik terplaatse een aantal schetsen aan het maken was en toen ik ook verschillende mensen uit Oud Rekem terug gesproken heb. En ook het mooie weer voel ik terug op mijn huid. Het is soms raar dat een mens als hij iets doet wat een tijd geleden in de tijd heeft plaatsgevonden zich alles opnieuw kan herinneren. Ik zou bijna zeggen je beleeft alles opnieuw met gevoel, reuk, smaak ja met al je zintuigen. En je mag het geloven of niet maar ik heb op dit moment zo'n belevenis.
    Maar nu tot de orde van de dag. Je kan goed zien op de bijgeplaatste foto dat er weer een aantal dingen zijn bijgekomen op het schilderij. Ik heb al enkele keren gezegd dat dit een aquarel is maar en dat het niet zo evident is om verbeteringen aan te brengen bij aquarel. Ook hier is het dus van groot belang dat je goed overlegt alvorens je ook maar een streek op papier zet.
    Ik ben nu begonnen met de muren van een kleur te voorzien. In de eerste plaats zie je dat er twee totaal verschillende kleuren in de muren gebruikt zijn. Dit heeft alles te maken door het feit dat er twee verschillende soorten materialen in de muren gebruikt zijn. de gele kleur van de muren staat voor de mergelssteen die gebruikt is en de rodere kleur staat voor de bakstenen die op bepaalde plaatsen gebruikt zijn. De bakstenen zouden uit ovens komen die de boeren uit de leemstreek vroeger opzetten en daar werden de lemenbakstenen gebakken tot ze en zeer hard materiaal waren. De mergelstenen komen uit de streek rond Riemst en Zichen Zussen Bolder waar je nu nog mergelgrotten hebt. Ook in de streek rond Maastricht in nederlands limburg zouden deze stenen gewonnen zijn. Ik moet zeggen dat deze mergelstenen vrij hard en glad zijn maar dat zou komen door dat men er vroeger een bepaalde bewerking zou op tegepast hebben. Ik weet niet of dit allemaal historisch voor 100% juist is maar ik heb me dat laten vertellen door een gids toen ik terplaatse aan het schilderen en schetsen was.
    Je kan al goed zien dat ik van in het begin de schaduwplekken mee opneem in het schilderij. Door dit te doen krijg je onmiddelijk een redelijk goed zicht op licht en donker en gaat je schilderij al van in het begin spreken. Je kan dit bijzonder goed zien in de roodbruine muur waar ik er voor gezorgd heb dat je een heel donkere schaduw krijgt daar waar de binnenplaats in de schaduw ligt. en dat deze schaduw zich verder zet op de muren kan je hier heel goed zien.
    De lichtere muren hebben nog niet zo een uitgesproken licht donker karakter maar dat komt in de eerste plaats omdat deze muren zich aan de zonzijde bevinden en omdat dit werkelijk de eerste kleurlaag die ik op deze muren heb aangebracht nu te zien krijgt. Ik heb al verschillende malen gezegd dat je bij aquarel van licht naar donker werkt en hier zie je daar een heel goed voorbeeld van. Ik heb het heel gedeelte van deze muur met de lichtste kleur opgzet. Als je naar de torentjes kijkt die op het dak staan dan zie je dat deze torentjes zelfs één kant wit gebleven zijn. Dit heb ik gedaan omdat deze torens zoveel licht vangen waardoor je zelfs geen kleur meer kunt waarnemen. En vermists het papier dat ik voor dit schilderij niet helemaal helder wit is (bewust zo gekozen wegens de kleuren van het kasteel) kan ik het papier op deze plaatsen onbeschilderd laten. Door dit te doen krijgt het schilderij een mooi open karakter en kan je goed zien hoe je met aquarel moet en kunt schilderen.
    Waar je ook goed kan zien hoe je door een schaduwtint aan te brengen het in het licht badende gedeelte vanzelf oproept is op de plaats waar ik de goot van he dak al voor een gedeelte (schaduw)geschildert heb. Hier zie je nu al dat er een aantal uitsteeksels en inhammen in de muur zijn.
    Let ook al even op het uitproberen van de takken aan de linkerzijde van het schilderij. Ook hier heb ik al geprobeert om een eerste invulling te geven aan de boom die aan deze zijde van het het schilderij moet komen. Tot slot zie je ook dat er aan de toren die op de hoek van het gebouw staat een klein beetje donker blauwe verf van het dak in de lucht gelopen is waardoor je een kleine blauwe uitloop krijgt die nu wat storend werkt. Ik zal moeten trachten om deze weg te werken want anders gaat het hele schilderij van mindere kwaliteit worden.
    Bekijk ook even hoe ik de eerste aanzet van de vernsters gedaan heb. Dit was en is een heel moeilijke oefening geweest. De vensters van het kasteel liggen namelijk allemaal min of meer verdoken in nissen en vangen op die manier veel minder licht dan je zou vermoeden. En dat is niet zo heel makelijk weer te geven als je, je niet wilt bezondigen aan de beginners fout van dan die vernsteropeningen allemaal maar zwart te schilderen. Want dat is wat er meestal gebeurt wanneer een onervaren iemand met dit gegeven geconfronteerd wordt. En eht resultaat laat zich dan wel raden zeker, men verkrijgt een zeer doods beeld als gevolg.
    Hoe ik dit en andere problemen verder aangepakt heb daar breng ik je in de volgende bespreking van op de hoogte.


    foto 049

    07-12-2008 om 14:04 geschreven door priet  


    >> Reageer (11)
    04-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Rekem: Project Kunstenaars zien het Maasland: Fasse 1/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik verder met het uitleggen van deze aquarel. zoals ik de vorige keer al geschreven heb vind ik dit een van mijn betere aquarellen van de laatste tijd. In de eerste plaats omdat je een vrij goed zicht op het kasteel hebt en in welke staat het kasteel zich bevindt. In de tweede plaats omdat het niet zo heel eenvoudig is om een gedetaillieerd schilderij te maken met aquarel. Als je naar de tekening kijkt die ik gemaakt heb van dit onderwerp dan kan je alleen maar vaststellen dat er een heleboel werk aan het eigenlijke schilderen is vooraf gegaan. Meestal maak ik een redelijk uitgewerkte tekening maar hier was het extra noodzakelijk om dit te doen omdat ik op die manier een aantal moeilijkheden als onder handen kon nemen tijdens het tekenen. Het tekenen op zich heeft meer dan één dag in beslag genomen. Maar ik heb er achteraf heel veel plezier aan beleefd. Door dit te doen kon ik me tijdens het schilderen dan ook helemaal laten gaan omdat ik wist waar de moeilijkheden nog zaten en omdat ik alles helemaal op papier had staan.
    Ik ben begonnen met het dak en niet met de onderkant van het kasteel. Natuurlijk kan je zeggen dat bij het bouwen van een huis altijd eerst de fundamenten gemaakt worden en het dak één van de laatste onderdelen van het gebouw is maar bij het schilderen ga ik ook chronologisch te werk maar dan wel in een chronoligie die betrekking heeft op het schilderen. Als ik hier beneden begonnen was met schilderen dan zou ik altijd door over deze onderkant heen moeten werken. En zou de kans om de onderkant te ruïneren veel groter worden. Want je kan gemakkelijk met je mouwen de onderkant gaan besmeuren als je achterna de bovenkant doet. 
    je ziet nu heel goed dat ik in de eerste plaats de blauwgrijze leien en dakbedekking geschilderd heb en dat ik er al van in het begin redelijk goed rekening heb trachten te houden met de licht en schaduwkanten op het dak. Door dit van bij de aanvang te doen krijg je al van in het begin een redelijke drie dimensionale opbouw van het schilderij. Want ook dit is weer heel belangrijk en geeft de nodige steun bij de verdere afwerking van het schilderij. er zijn aquarellisten die het hele schilderen vrij waterig gaan opzetten maar ik vind dat wanneer je een aantal dingen zeer goed waar te nemen zijn je best deze dingen of elementen zo snel mogelijk en in zo weinig mogelijke sessies op papier zet. Ook dit is een manier om je schilderij open en fris te houden. Sommige onderdelen van het schilderij zullen een andere benadering vragen en dat doe ik dan ook ook omdat het wel heel belangrijk is om dit soort benaderingen die het best bij het onderdeel dat je aan het schidleren bent toe te passen.
    Bij de volgende bespreking zul je zien dat ik door een heel stuk van de muren te schilderen al een vrij goed beeld van het schilderij krijgt. Ook zal ik nog iets meer zeggen over de gefaseerde opzet van het geheel.
      

    foto 0043

    04-12-2008 om 17:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (5)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    zegel
    blog.seniorennet.be/zegel
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    gerry_jente
    blog.seniorennet.be/gerry_j
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    spelendevormen
    blog.seniorennet.be/spelend


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!