Vandaag weer iets meer uitleg over het schilderen van pastel op doek. Op de bijgeplaatse foto kan je duidelijk zien dat ik aan het werken ben om het kleed een betere uitstraling te geven. Om tot een goede stofuitdrukking te komen ben ik begonnen met harde pastels te werken. Door middel van te arceren wil ik een zicht op de werkelijkheid krijgen maar ook op donker en licht. Wat zijn nu harde pastels? Dit zijn meestal vierkant geperste staafjes pastel. Deze pastel soort is harder doordat men ze geperst heeft waardoor men er tekenachtiger kan mee werken. Je kan er als het ware mee tekenen en daardoor ook een aantal lijnen weergeven die je met zachte pastels moeilijk kunt uitvoeren. Als je goed op de foto kijkt dan zie je ook dat ik het geheel van schaduw en licht opzet met allemaal fijne en dunnen strepen naast en over elkaar. Deze strepen lopen naargelang het onderdeel van het kleed, horizontaal of vertikaal. Maar als het kleed een bolling heeft dat kan je nu goed zien aan de linkerkant van het kleed, dan werk ik de strepen met deze bolling mee. Ook hier is de reden weer zeer eenvoudig. Wanneer je een geweven stuk stof bekijkt dan zie je dat dit meestal uit zeer kleine vierkantjes of rechthoekjes bestaat. Maar als je dat stuk stof zo legt of hangt dat er een aantal hoogten en laagten te zien zijn, dan zie je ook dat deze vierkantjes of rechthoekjes de vorm mee aannemen die deze doek op die plaats heeft. Natuurlijk geldt dit ook voor het kleed en daarom is het zo belangrrijk om op de plaatsen waar het kleed een boller of holler stuk heeft deze vierkantjes of rechthoekjes te tekenen hoe ze daar te zien zijn. En al is de weving van de stof nog zo klein en fijn, toch moet je rekening houden met de toestand van de doek of het kleed op de verschillende plaatsen. Er zullen nu wel mensen zijn die zeggen dat je dat allemaal niet gaat zien op zo'n schilderij. Wel het zal voor de leek miniscuul lijken maar als je iets wil weergeven zoals het is dan moet je met dit soort eigenheden rekening houden. Dat wil niet zeggen dat ik alle minuscuul kleine veirkantjes of rechhoekjes teken. Dat zou natuurlijk onbegonnen werk zijn. Maar dat wil wel zeggen dat ik de vorm van het kleed volg met mijn arceringen waardoor het oog van de toeschouwer weer misleid wordt door de hersenen. Want de hersenen van ons die zeggen dat deze stof opgebouwd en of geweven is door die heel kleine vierkantjes. Doe je dit niet dan gaatde toeschouwer zeggen dat is wel goed geschilderd maar er ontbreekt iets. Ik weet niet wat het is ,maar daar is iets niet zoals het hoort. En dat wil ik nu net niet hebben. Dus je kan dan ook begrijpen dat dit soort schilderijen zeer veel geduld en juist werken inhoudt. De volgende keer ga ik verder met het afwerken van het kleed en dan ga ik ook iets meer vertellen over licht en donkerpartijen in het kleed.
26-08-2008 om 13:23
geschreven door priet
|