Naar analogie met 4 jaar terug gaan we op donderdag 29/10 de voorbereiding van de sociale verkiezingen opstarten. Dit wil zeggen:
Alle stembrieven vouwen / afstempelen en tellen
Alle stemmen per brief aangetekend versturen (volgens een geijkte procedure van 2x stembrief in omslag met etiket en dit opnieuw in een andere omslag met etiket, etc)
GEZOCHT: 4 administratieve medewerkers
Start: Donderdag 29/10 vanaf 9u (in zaal Trefpunt – Campus Molenaarsstraat)
Kris Sorgeloos hoopt tegen de middag klaar te zijn, maar het kan zijn dat we kort na de middag nog even werk hebben.
Alvast bedankt voor de medewerking!
Vriendelijke groeten
Chantal
06-10-2020 om 09:54
geschreven door Pikuurtje
01-10-2020
SAVE THE DATE! VRIJWILLIGERSFEEST
Beste vrijwilligers,
In normale omstandigheden ontvangen jullie in de maand augustus de “save the date” voor ons jaarlijks vrijwilligersfeest, een moment waar we allemaal samen zo verlangend naar uitkijken…
Jammer, maar helaas is ook hier COVID-19 spelbreker. Geen groot feest zoals jullie gewoon zijn dit jaar, maar… Sint Lucas zou Sint Lucas niet zijn mocht er niet aan een coronaproof alternatief gewerkt worden….
Een heus bedankingsmoment, een moment van waardering en kleine verwennerijen is in de maak… Noteer alvast in jullie agenda’s volgende data:
Maandag 2 november – 16u
Vrijdag 6 november – 16u
Maandag 9 november 16u
Zaterdag 14 november – 14u
LOCATIE: az sint lucas – Gent - Baudelozalen – straat 31
De plaatsen zijn beperkt, maximaal 20 personen per moment!
Snel inschrijven per kerende mail is de boodschap! Zorg dat je erbij bent , het wordt vast de moeite.
Vriendelijke groeten
Chantal
01-10-2020 om 17:40
geschreven door Pikuurtje
12-09-2020
GRIEPVACCIN
Beste vrijwilliger,
Als zorgmedewerker loop je niet alleen zelf een groot risico om griep te krijgen, maar kan je ook anderen, zoals verzwakte patiënten of kwetsbare familieleden, besmetten.
Met het griepvaccin bescherm je dus niet alleen jezelf, maar ook iedereen in je omgeving.
Net zoals vorige jaren bieden we alle artsen, medewerkers en vrijwilligers een gratis griepvaccin aan. Het vaccin kan toegediend worden tijdens één van de centrale priksessies.
Nieuw: dit jaar moet iedereen die een griepprik wil ook een contact laten aanmaken aan de kiosk in straat 60. Dat kan tussen 12 oktober en 15 november. Dat hoeft niet op de dag van de vaccinatie te zijn. Meer instructies hierover volgen later.
Studenten en vrijwilligers kunnen zich laten vaccineren tijdens een centrale priksessie en hoeven zich niet te registreren via het fotoboek, neem uw badge mee naar de priksessie. Ze moeten zich vooraf wel met hun eID aanmelden aan de kiosk.
De vaccinatiesessies en data kan je vinden op de foto.
Vriendelijke groeten
Chantal
12-09-2020 om 15:57
geschreven door Pikuurtje
04-09-2020
Speciale mondmaskers maken: handleiding
Klik op de link, die kan je downloaden, onderaan je scherm kan je die download ook openen.
Onderwerp:maskers voor doven en slechthorenden <+ opvolging van nieuw project vervoer van bewoners van WZC Domino naar AZSL
Beste vrijwilliger,
1) In het kader van het diversiteitsbeleid – extra steun voor wie het nodig heeft willen we specifieke mondmaskers voorzien voor hulpverleners die bezig zijn met doven en slechthorenden.
Wie kan eventueel zo’n masker naaien?
Kandidaten kunnen zich melden bij Chantal Deboel (cc Henk Maes) Indien het haalbaar is willen we 50 stuks maken.
Dank voor jullie respons en bijdrage in warme zorg.
2) Wie nog interesse heeft om deel te nemen aan het project – vervoer door vrijwilligers van bewoners van WZC Domino kan zich nog steeds melden bij Henk Maes (cc Chantal Deboel) - er zijn reeds 6 kandidaten en we zoeken graag 10 tot 15 personen die ½ dag per week beschikbaar zijn voor een gepland zittend vervoer (de dag voordien wordt je verwittigd) - we willen starten op 1 oktober 2020
We vragen ook geïnteresseerden via andere vrijwilligersorganisaties en bij de medewerkers. Je mag het dus ruim rondvertellen!
Met vriendelijke groeten,
Henk Maes Diensthoofd patiëntenbegeleiding
04-09-2020 om 13:27
geschreven door Pikuurtje
03-09-2020
PILOOTPROJECT PEDIATRIE
Beste vrijwilliger,
Naar aanleiding van een pilootproject in de wachtzaal pediatrie – straat 61, zijn we op zoek naar 10 begeleiders, ma-vrij 2 pers/dag. 1 iemand in de voormiddag en 1 iemand in de namiddag.
HET PROJECT:
De consultatiedienst Pediatrie (straat 61) start als pilootproject met een wachtzaalbeheersysteem.
Patiënten krijgen aan de inschrijfkiosk (of aan de balie) naast hun patiëntenklevers ook een route-etiket met een QR-code. Deze code dient gescand te worden op het moment dat de patiënt de wachtzaal pediatrie binnenkomt. Hierdoor weet de arts dat de patiënt aanwezig is.
De patiënt mag dan in de wachtzaal plaatsnemen en moet zich niet aanmelden aan het secretariaat. De arts kan dan de patiënt oproepen.
De patiënt ziet op de schermen in de wachtzaal wanneer zijn/haar volgnummer verschijnt en kan zich dan naar de juiste consultatieruimte begeven.
DE TAAK VAN DE VRIJWILLIGER:
Na eerst zelf de nodige demonstraties gekregen te hebben,
- Tonen hoe het route-etiket dient gescand te worden
- Uitleg geven aan de patiënten hoe het systeem werkt (scannen – plaatsnemen wachtzaal – volgnummer verschijnt op scherm – naar consultatieruimte)
UURROOSTER:
MA-VRIJ
Voormiddag: 9.00u – 12.00u
Namiddag: 14.00u – 16.00u
STARTDATUM:
Voorziene start: Maandag 7 september 2020
EINDDATUM:
Voor de opstart van het pilootproject zouden we de vrijwilligers voorlopig dagelijks inplannen voor een periode van 6 weken.
Concreet wil dat zeggen tot en met 18 oktober 2020.
OPMERKING:
Bij opstart andere consultatiediensten met het wachtzaalbeheersysteem kan de vraag volgen om ook daar vrijwilligers in te zetten.
Bent u kandidaat om dit project uit de startblokken te helpen? Meld je dan snel aan per kerende mail.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
03-09-2020 om 10:40
geschreven door Pikuurtje
28-08-2020
Vrijwilligers die halve dag beschikbaar zijn.
Beste vrijwilliger,
Voor het najaar 2020 willen we een nieuwe service aanbieden aan personen met een sociale kwetsbaarheid. Als wij naar het ziekenhuis komen nemen we de wagen of het openbaar vervoer en hebben we hulp nodig dan vragen we dat aan familie of vrienden. Het is anders voor personen die geen familie hebben om chauffeur te zijn als ze zelf niet meer kunnen autorijden of over beperkte financiële middelen beschikken.
Wij zoeken vrijwilligers die graag (oudere) personen helpen om naar het ziekenhuis te komen en met de wagen kunnen rijden!
Concreet zetten we een project op met verschillende partners om minimaal de bejaarde bewoners van Domino voor geplande onderzoeken of voor een opname in het ziekenhuis te vervoeren.
We hebben reeds een wagen met een lift voor rolstoelgebruikers die klaar staat op de parking van het ziekenhuis
We hebben een plan, ideeën en goesting om belevingsgerichte zorg verder uit te bouwen.
Het gaat om ‘zittend’ vervoer zonder verpleegkundig toezicht
Een glimlach, een arm en een vriendelijk contact doen wonderen
Heb je vragen of twijfel je, neem contact want ook jij kan het verschil maken!
Concreet: - we zoeken vrijwilligers die een halve dag per week willen beschikbaar zijn om een transport op zich te nemen - gepland, zittend vervoer tussen 08.00 en 17.00 uur - de vrijwilliger beschikt over rijbewijs B - begeleidt de persoon naar het zh en terug naar het WZC - ondersteuning door de vrijwilligersverantwoordelijke en het diensthoofd patiëntenbegeleiding - de wagen, verzekering, richtlijnen over (corona) hygiëneafspraken worden voorzien door AZ Sint-Lucas - een halve dag per week beschikbaar waarbij u de dag vooraf de afspraak met uur wordt gemeld door de coördinator in AZ Sint-Lucas - u maakt deel uit van het vrijwilligersteam van AZ Sint-Lucas en kan een maaltijd gebruiken als je in het ziekenhuis aanwezig bent
Jouw vragen?
Wanneer starten? Graag starten we eind september en uiterlijk tegen oktober 2020.
Met vriendelijke groeten,
Henk Maes
28-08-2020 om 10:39
geschreven door Pikuurtje
04-07-2020
FEEDBACK VORMING STANDAARDVOORZORGSMAATREGELEN
Beste vrijwilligers,
Naar aanleiding van de mail van Henk Maes rond de regels op de handhygiëne wil ik graag als aanvulling de interessante bundel “Standaard voorzorgsmaatregelen”In bijlage met jullie delen.
Deze bundel omvat:
Basisvereisten
Wassen versus ontsmetten
Persoonlijke hygiëne
Het mondmasker correct dragen
Reinigen en desinfecteren van de zorgomgeving
Bijkomende afspraken
Niet alles zal letterlijk in jullie takenpakket van toepassing zijn, maar het is wel een heel interessante basis om onszelf en onze medemens te beschermen tegen het vervelende coronavirus waar we allemaal willen van gespaard blijven.
Vriendelijke groeten
Chantal
04-07-2020 om 15:29
geschreven door Pikuurtje
30-06-2020
Opvolging van hygiënische maatregelen tijdens heropstart vrijwilligerswerk
Beste vrijwilliger,
Wij zijn tevreden dat jullie stapsgewijs terug kunnen bijdragen aan onze warme en betrouwbare zorg. We kunnen weer beter zorg dragen voor alle aspekten in de zorg maar het coronavirus is nog niet verdwenen. We blijven dus alert door heel nauwkeurig te handelen. We zijn genoodzaakt strikt toe te zien op de naleving van de hygiënemaatregelen. Daarom wil ik via deze mail een oproep maken naar alle vrijwilligers!
De vrijwilligers aan het onthaal zijn reeds gestart, op 5 juli verwelkomen we de vrijwilligers voor de communie te brengen en op 15 juli starten de meeste vrijwilligers op de afdelingen…. . We kunnen goed starten als iedereen onderstaande boodschap wil helpen herhalen.
In het ziekenhuis draagt elke vrijwilliger een jasje met korte mouwen en JUWELENVRIJE HANDEN !!!!!
Dwz: geen uurwerk, geen ringen, geen nagellak en kortgeknipte nagels We wassen regelmatig onze handen en ontsmetten na elk contact, na niezen, na aanraken van andere materialen….
De dienst infectiepreventie en alle verantwoordelijken zien naast de verpleegkundigen erop toe dat we die veilige omgeving samen creëren. We hopen op jullie medewerking en geven elkaar feedback want de patiënt en de collega heeft recht op zo veilig mogelijke zorg.
Er bestaan wat misverstanden rond het gebruik van onze broodjeszaak, Bistro en personeelsrestaurant, ter verduidelijking:
Alle drie de gelegenheden zullen vanaf komende maandag 22/06 open zijn, MAAR gezien de coronamaatregelen die we nog altijd correct dienen na te leven is er een beperking aan capaciteit.
Dit wil zeggen dat er enkel en alleen ruimte is voorzien voor medewerkers die effectief aan het werk zijn.
Vrijwilligers kunnen dus een maaltijd genieten zoals dit vóór het coronatijdperk van toepassing was, MAAR enkel en ALLEEN wanneer ze die dag gewerkt hebben en ingeschreven staan op de aanwezigheidslijst.
Komen eten op vrije dagen aan voordeeltarief is voorlopig niet meer mogelijk!
Alvast bedankt voor jullie aandacht en begrip.
Vriendelijke groeten
Chantal
19-06-2020 om 14:33
geschreven door Pikuurtje
17-06-2020
STAPPENPLAN HEROPSTART VRIJWILLIGERSWERK
Beste vrijwilliger,
Zoals Henk Maes in zijn mail van woensdag 10/06 ll. al meldde hebben we overleg gehad met de mensen van infectiepreventie en er werd volgend stappenplan uitgewerkt voor de verdere heropstart van de vrijwilligerswerking:
Fase 1: reeds gestart 2 juni ll. vrijwilligers triagepunt, inschrijfkiosken en voorbereiding mondmaskers.
Fase 2: start ten laatste 1 juli, vrijwilligers zonder patiëntencontact. vb: P&O, administratie, communicatie, linnenkamer…
Fase 3 : start 15 juli, vrijwilligers met patiëntencontact op maximum één afdeling.
Fase 4 en 5 is bepaald, maar blijft voorlopig on hold.
Fase 4 : startdatum nog te bepalen, vrijwilligers met patiëntencontact op verschillende afdelingen, vb: patiëntenvervoer…
Fase 5: startdatum nog te bepalen, vrijwilligers met intenser patiëntencontact, vb: patiënten viering, boekenronde BIB, …
Alle betreffende vrijwilligers zullen per fase gecontacteerd worden via mail, per brief of telefonisch om te beluisteren of hij/zij klaar is voor de heropstart.
Wie graag heropstart doet dit VOLLEDIG VRIJWILLIG en dient zich bewust te zijn van volgende afspraken en veiligheidsregels:
U BENT FIT EN IN GOEDE GEZONDHEID!
Bent u EX-COVID-19 patiënt, dan dient u dit te melden vóór u van start gaat. U doet enkel vrijwilligerswerk in az Sint Lucas.
U registreert zich op de aanwezigheidslijst die voorzien is in het gekende vakje in het postlokaal achter het winkeltje.
Bij uw eerste beurt dient u zich te melden bij de verantwoordelijke van uw afdeling.
U kunt net zoals vroeger een middagmaal of een broodje kopen met uw badge.
Arbeidskledij (indien van toepassing bij uw taak).
Mondmasker.
Waar mogelijk 1,5m afstand.
Regelmatig handen ontsmetten.
VERMIJDT absoluut fysiek contact.
Van zodra u zich ziek voelt of koorts maakt blijft u 14 dagen thuis.
In bijlage een laatste up date betreffende het verloop van de coronacrisis in de voorbije 4 weken zoals die ook per brief aan de mensen zonder e-mail adres wordt toegestuurd.
De vrijwilligers die onder fase 2 en 3 vallen kunnen mij per kerende mail bevestigen of ze al dan niet klaar zijn voor een heropstart. Aan de hand van deze respons spreken we dan een concrete datum af.
Wij kijken er in elk geval naar uit jullie opnieuw te mogen verwelkomen!
Vriendelijke groeten
Chantal
17-06-2020 om 13:03
geschreven door Pikuurtje
11-06-2020
BERICHT VAN HENK MAES
Beste vrijwilliger,
We zien uit naar een periode na corona en volgende week is er overleg met infectiepreventie over een stappenplan van wat mogelijk wordt.
Dank alvast aan de vrijwilligers die aan de kiosken en de triage, zoveel mogelijk op afstand, met masker en frequente handhygiëne de patiënten begeleiden. Stapsgewijs worden de maatregelen in overleg met de overheid aangepast en gaan we naar een nieuw normaal. Na de bespreking zal Chantal Deboel jullie informeren wat er mogelijk wordt. We zullen steeds instaan voor een veilige zorgverlening – zowel voor de patiënt en zijn naaste als voor jezelf. Niet alles zal mogelijk zijn zoals vieringen in een ruimere groep. Bij het herstarten zullen we in kleinere groepen met social distancing informeren hoe het ziekenhuis werkt zodat we samen blijven gaan tegen corona.
We vragen dus nog even om vol te houden op afstand om de heropstart in het ziekenhuis volgens afspraken te laten verlopen. Volgende week kunnen we heel praktische informatie verstrekken.
Mei is normaalgezien de maand waarin de datum geprikt wordt en de voorbereidingen starten voor het jaarlijkse vrijwilligersfeest. Jammer genoeg hebben we nog geen vooruitzicht op onze herstart en kunnen er dus ook nog geen plannen gesmeed worden voor ons jaarlijks feest.
Wel zoals afgesproken een nieuwe update betreffende de coronacrisis de voorbije 14 dagen.
DATUM
SITUATIE
07/05
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 31
aantal patiënten op IZ: 4
aantal ontslagen patiënten: 188
aantal overlijdens: 54
Geen bezoek in algemene ziekenhuizen
Op de werkgroep Hospital & Transport Surge Capacity Planning olv. Pedro Facon (directeur-generaal van de FOD Volksgezondheid) is deze middag beslist om het invoeren van een bezoekregeling in de algemene ziekenhuizen voor onbepaalde tijd uit te stellen.
De meldingen dat dit op korte termijn moeilijk praktisch te organiseren zou zijn en de onzekerheid die er momenteel nog is omtrent de evolutie van de epidemie, zijn hierbij belangrijke argumenten geweest. Wel zal vanaf 11 mei een bezoekregeling gelden voor de psychiatrische ziekenhuizen.
COVID-afdeling straat 40 gesloten
Voortaan hebben we nog 2 cohorteafdelingen aangezien vandaag straat 40 de deuren sloot. Hartelijk dank aan het ganse team voor jullie inzet en teamspirit van de voorbije weken!
12/05
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 18
aantal patiënten op IZ: 2
aantal ontslagen patiënten: 203
aantal overlijdens: 57
DAG VAN DE MEDEWERKER
De directie dankt iedereen voor de extra inzet van de voorbije maanden!
Ook tijdens deze bizarre tijden vieren we traditiegetrouw op 12 mei de Dag van de Medewerker. De directie dankt iedereen voor de extra inzet van de voorbije maanden en voorziet daarom 2 attenties.
- Iedereen krijgt een goodie bag bedeeld op de dienst met enkele eco-vriendelijke verrassingen. Ook zo benieuwd?
- Daarnaast lanceren we een nieuw voordelenpakket met een ruimer aanbod met grotere kortingen.
De bedeling aan de vrijwilligers wordt later ingepland.
15/05
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 11
aantal patiënten op IZ: 3
aantal ontslagen patiënten: 206
aantal overlijdens: 58
Situatie consultaties
Momenteel is 60% van de normale consultatie-activiteit toegestaan. Concreet gaat dat over ongeveer 5800 contacten per week. Dit maximum wordt in totaal niet overschreden (telling gemaakt van woensdag 06/05/2020 t.e.m. dinsdag 12/05/2020).
Een aantal disciplines gaan behoorlijk over het toegestane quotum, mogen we vragen in het algemeen belang en vooral om alles volgens de nog steeds door de overheid opgelegde richtlijnen te laten verlopen je per dienst aan het quotum te houden. (zie cijfers)
Vanaf 25 mei komt een opschaling naar 75%, zeker tem 30 juni, zie quotum in bijlage. We vragen nog steeds om maximaal te spreiden, indien je met meerdere disciplines een gang/wachtzaal deelt, gelieve onderlinge afspraken te maken
Telefonische triage vooraf blijft belangrijk, hiervoor blijven de eerder gemaakte afspraken van kracht
Enkele disciplines vroegen om extra wacht/consultatieruimten maar deze zijn niet beschikbaar
De opstart in Zelzate loopt vlot met prima verdeling en spreiding van de consultaties, daar kunnen we voorlopig niet verder opschalen
Het medisch centrum in Aalter zal op 25 mei heropenen
Werking onthaal :
loopt nog steeds behoorlijk goed
Door de triage komen mensen 'met mondjesmaat' binnen waardoor er minder bottlenecks zijn aan de kiosken, gangen en toegang consultatiewachtzalen.
De laatste twee weken zijn er wel meer (korte !) wachtrijen buiten maar dit wordt niet als hinderlijk ervaren, patiënten begrijpen waarom dit zo is (= maatschappelijk gegeven momenteel)
Het heropenen van de ingang stad is in onderzoek en kan hopelijk volgende week operationeel zijn
Afbouw COVID-afdelingen
Straat 42 is niet langer een cohorte-afdeling en is vandaag terug gestart als geriatrie 1. Woensdag werden de laatste patiënten getransfereerd en na een grondige poetsbeurt kunnen ze er weer tegenaan. Bedankt aan het ganse team dat zich ingezet heeft voor de COVID-patiënten!
Momenteel is enkel straat 48 nog een COVID-afdeling met 6 patiënten.
Testing door Wit-Gele Kruis enkel binnen hun werkgebied
Patiënten die buiten het werkgebied van het Wit-Gele Kruis wonen (= buiten Oost-Vlaanderen), worden door hen niet getest. Zij zullen deze patiënten wel contacteren met de vraag of ze zich elders willen laten testen. Indien je als arts merkt dat er geen test is gebeurd bij een bepaalde patiënt is het aangewezen om even te kijken of de patiënt buiten Oost-Vlaanderen woont en dus niet getest werd door het Wit-Gele Kruis.
Wat als patiënten net voordien reeds getest werden?
Met de dienst infectiepreventie is afgesproken dat als reeds een test werd afgenomen binnen dezelfde week, niet moet hertest worden.
Contactonderzoek start op grote schaal - hoe herken je valse oproepen?
Om te vermijden dat COVID-19 zich na de versoepeling van de maatregelen opnieuw snel verspreidt onder de bevolking, voert de Vlaamse overheid contactonderzoek uit. Wanneer iemand positief test op een COVID-19-test, start dit contactonderzoek. Aan de persoon die positief testte, wordt gevraagd met wie hij contact heeft gehad. Het is immers mogelijk dat die personen ook besmet zijn. Na een opstartfase staat het contactonderzoeken in Vlaanderen klaar om op grote schaal in heel Vlaanderen mensen op te bellen, contacten te bevragen en advies te verlenen om besmetting te voorkomen. Naast het telefonisch contactonderzoek staan medewerkers van verschillende ziekenfondsen paraat om de callcentra te versterken met advies en om de komende dagen huisbezoeken op te starten wanneer telefonisch contactonderzoek niet lukt. Zie ook dit filmpje. In deze coronatijden zijn fraudeurs heel creatief met hun pogingen tot oplichting. Hoe kan je echte oproepen onderscheiden van frauduleuze telefoontjes? Er zijn een aantal zaken waar je op kan letten.
De oproep komt altijd van het nummer 02 214 19 19 (of per sms: 8811). Als je dus opgebeld wordt door een ander nummer, dan is dat niet het contactonderzoek. Het is ook heel moeilijk gemaakt om dit nummer te imiteren, een oproep met dit nummer is dus al een sterke zekerheid dat het een echte oproep is.
De persoonlijke gegevens van de patiënt zijn gekend.
Het telefoontje komt er na huisartscontact van de patiënt.
De vragen gaan over een beperkte periode: 2 dagen voor de symptomen tot het moment van isolatie van de patiënt
Richtlijn: voorlopig beantwoorden we geen vragen van contactonderzoekers, we verwachten info van Zorgnet over hoe we hiermee moeten omgaan
Heropstart kamerbezoeken pastorale dienst
De pastoraal werker komt graag op vraag van de patiënt langs voor een bezoekje, een gesprek, de communie, het zegengebed… Als zorgverlener kun je een bezoek van de pastor voorstellen en na akkoord van de patiënt het melden vai 09 224 52 15 of via pastorale_dienst@azstlucas.be. Zij streven ernaar dat niemand eenzaam moet zijn en geven graag voorrang aan de meest kwetsbare patiënten.
Op maandag 18 mei gaat het personeelsrestaurant terug open voor eigen artsen en medewerkers. Alles wat verpakt is, kan je nog altijd aankopen: meeneemmaaltijden, soep, salades, desserts en drankjes. Het aanbod wordt uitgebreid met een gesloten buffet met bediening waar je soep, pap, spaghetti en dagschotels (vis, vlees vegetarisch) kan krijgen.
Om het veilig te houden, hebben we een aantal afspraken:
Je kan eten in het personeelsrestaurant. De tafels staan verder van elkaar zodat we de social distance kunnen waarborgen. Tafels en stoelen mogen dus niet samen geschoven worden.
Geen plaats meer in het personeelsrestaurant? Ook in de bistro zijn plaatsen voorzien. Volg de pijltjes vanuit het personeelsrestaurant 'Extra eetplaatsen resto'.
Respecteer de minimumafstand van 1,5 meter. Lukt dat niet, dan zet je best je mondmasker op.
Tussen 12 en 13 uur is het vaak erg druk. Kom wat vroeger of later als je werk het toelaat.
Openingsuren
Het personeelsrestaurant is open:
op weekdagen: van 11u-16u
in het weekend en feestdagen: van 11u-14u
De broodjeszaak is open van 10u-16u.
Sp chronisch, het team van Evita Hellinck, is op donderdag 14 mei verhuisd van straat 121 in de Volkskliniek naar straat 86 op de vijfde verdieping van blok W. We heten hen van harte welkom op campus Sint-Lucas!
Hou vol, hou moed, hou het veilig!
Vriendelijke groeten
Chantal
19-05-2020 om 16:28
geschreven door Pikuurtje
BRIEF VAN DE DIRECTEUR 9-5-2020
COVID week 9
Beste allemaal,
Spannend. De versoepeling komt eraan.
Mijn vier kinderen hebben in het geheim onder mekaar afgesproken wie morgen langskomt voor moederdag. Het wordt voor ons de grote verrassing wie zal verschijnen. Ik hoop op mijn jongste kleindochter Annabel.
Inmiddels gaan wij stilaan aanleggen in de haven waar wij zo naar uitgekeken hebben.
We komen aan in een nieuwe wereld. We kunnen ook niet allemaal niet tegelijk aan wal gaan. We gaan onze activiteit geleidelijk opdrijven. We gaan dit doen, rekening houdend met de noodzaak van het wegwerken van wachtlijsten maar evenzeer met het belang van het welzijn van de velen van jullie die het beste van zichzelf hebben gegeven.
We zetten onze tocht over land verder over deels begane paden maar zonder enige twijfel ook over nieuwe paden.
Lessen dienen getrokken te worden uit deze crisis. Al is het maar dat er een rationalisering komt in de bevoegdheden rond volksgezondheid – ik dacht eerder dat het acht ministers waren maar het blijken er negen te zijn. Ongetwijfeld zullen er belangrijke economische gevolgen zijn. Ook de gezondheidszorg zal aan deze economische logica niet ontsnappen.
De overheid schat in dat tegen het einde van het jaar de ziekenhuisactiviteit maar 75% zal zijn t.o.v. vorig jaar. Wij zullen - zoals men in Vlaanderen zegt - de tering naar de nering moeten zetten.
Deze crisis geeft ons anderzijds ook heel wat opportuniteiten. De ondersteuning op afstand (teleconsultatie, metingen op afstand) hebben hun ingang gevonden. Het principe van social distancing zet gelukkig ook een rem op de race om alles proberen sneller te doen. Wij zullen leren bewuster omgaan met onze middelen. Naast de topgeneeskunde die wij bieden zullen wij nog meer aandacht dienen te hebben voor de samenwerking met de eerstelijnszorg. Ik mag hopen dat wij verder evolueren naar een geneeskunde en zorg waar de mens in zijn totaliteit echt centraal komt te staan eerder dan het systeem. Ik vind het een voorrecht om hier te mogen aan meewerken. Als ik gezien heb wat jullie allemaal de afgelopen weken hebben gerealiseerd zowel op de werkvloer als beleidsmatig heb ik er alle vertrouwen in dat wij ons vlot zullen integreren in deze nieuwe orde. Wij moeten de ambitie hebben om als Sint-Lucas onze stempel te zetten op de lokale samenwerking in de stad.
Ik wil jullie van harte danken voor de afgelopen acht weken, het mooie werk, de pittige discussies, de collegiale steun, uw tomeloze inzet, het schouderklopje maar vooral het WIJ-gevoel dat jullie ten toon hebben gespreid.
Nu ga ik in mijn kelder duiken op zoek naar de bubbel(s) voor morgen. Ik wens alle mama’s onder u een fijne, mooie en liefdevolle Moederdag. Geniet ervan.
Voor de laatste keer:
Hou je taai, het ga jullie allemaal goed!
Dirk
PS: Als wij ooit weer aan boord moeten gaan, kruip ik weer in mijn pen.
19-05-2020 om 16:20
geschreven door Pikuurtje
08-05-2020
NIEUWE UPDATE (zie hieronder)
Beste vrijwilligers,
Er zijn al weer 2 weken gepasseerd, tijd voor een nieuwe update (zie bijlage)!
Een positieve evolutie is merkbaar, bemoedigende cijfers en een voorzichtige versoepeling van de lockdown maatregelen geven ons de moed om door te zetten en voorzichtig te blijven.
Het is duidelijk dat onze inspanningen en persoonlijke aanpassingen niet voor niets zijn geweest, we gaan er geraken mits de inzet van ons engelengeduld en engelengeduld dat hebben wij, toch? J
Tot er perspectieven komen voor de vrijwilligerswerking blijven we in gedachten bij elkaar!
Tot de volgende update.
Groeten
Chantal
08-05-2020 om 10:40
geschreven door Pikuurtje
UPDATE CORONACRISIS 7-05 -2020
Gent, 07/05/2020
Beste vrijwilliger,
Zoals afgesproken een nieuwe up date betreffende de coronacrisis de voorbije 14 dagen.
DATUM
SITUATIE
22/04
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 74
aantal patiënten op IZ: 12
aantal ontslagen patiënten: 143
aantal overlijdens: 43
Overzicht COVID-afdelingen
Er zijn nog 3 cohorteafdelingen:
straat 42 (geriatrie 1)
straat 40 (inwendige 9)
straat 48 (inwendige 4)
Volgende afdelingen zijn geen cohorte meer:
straat 34 (inwendige 7) - transitafdeling dicht sinds 15/4
straat 47 (inwendige 6) - dicht sinds 17/4 en terug opgestart op 20/4
straat 37 (sp chronisch) - stop cohorte op 23/4, omschakeling, start als klassieke sp chronisch op 24/4
Richtlijnen mondmaskers consultaties
Zoals eerder gecommuniceerd krijgen alle patiënten en hun eventuele begeleider sinds maandag 20/04 aan de ingang van het ziekenhuis een masker met de vraag dit te dragen bij contact met een zorgmedewerker. Patiënten zijn niet verplicht om een masker te dragen (cfr. het advies van de veiligheidsraad). Indien de patiënt op de consultatie aangeeft geen masker te hebben, kan hem een aangeboden worden. Hiervoor wordt op elke consultatiedienst een ‘extra’ pakketje geleverd.
Elke consultatie krijgt een eerste levering aan maskers. We vragen aan artsen en medewerkers (ook administratief) om een mondmasker te dragen bij patiëntencontact, zeker als de afstand van 1,5 meter niet kan gegarandeerd worden.
Mondmaskers voor de consultatiediensten kunnen terug via de klassieke weg (centraal magazijn) besteld worden en zullen ten laste van de consultatiediensten vallen. Om de voorraad te garanderen, worden de bestellingen wel gemonitord en wordt enkel geleverd in functie van de grootte van de consultatiedienst en geschat weekverbruik
Broodjeszaak weer open als take-away
Vanaf maandag 27/4 zal de broodjeszaak weer open zijn, enkel om vooraf bereide broodjes af te halen. Er wordt aandacht gevraagd voor social distancing en betalen kan enkel cashloos.
23/04
Situatie AZ Sint-Lucas
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 73
aantal patiënten op IZ: 13
aantal ontslagen patiënten: 149
aantal overlijdens: 43
Wat met patiënten die die van een cohorte afdeling komen?
De huidige corona-epidemie vormt al enige tijd een belangrijke bedreiging voor onze patiënten en ons als zorgverleners. Enerzijds neemt de druk op de cohorte afdelingen wat af. Anderzijds wordt het meer en meer duidelijk dat ook mensen die (nog) geen klachten hebben het coronavirus kunnen verspreiden. Dit betekent dat we in een ‘nieuwe normaal’ terecht gekomen zijn, waarbij we ervan uit moeten gaan dat elke medewerker en elke patiënt mogelijk drager is van het coronavirus.
Het strikt toepassen van de standaard voorzorgsmaatregelen (zie “10 geboden”) voor alle contacten met collega’s en patiënten, waar nodig aangevuld met een zorgmasker of FFP2-masker bij aerosolproducerende handelingen (zie lijst) is dus een ziekenhuisbrede noodzaak.
Er zijn veel vragen over patiënten die op een cohorte afdeling hebben verbleven maar niet langer een isolatie indicatie hebben. Patiënten die COVID-19 doormaken, worden gedurende minstens 14 dagen na aanvang van de symptomen geïsoleerd. De isolatie kan worden opgeheven na 14 dagen en op voorwaarde dat de patiënt minimaal 24u symptoomvrij is. Vanaf dan worden patiënten als niet meer besmettelijk beschouwd en kunnen ze - zoals iedere niet-COVID patiënt - met dezelfde standaard voorzorgsmaatregelen verzorgd worden. Voor patiënten die na hun infectie nog enige klachten houden (bijvoorbeeld sporadisch hoesten meer dan een maand na de infectie), wordt geval per geval multidisciplinair besproken (behandelend arts, longarts/infectioloog en infectiepreventie) om op een heel veilige manier de noodzakelijke duur van de isolatie vast te stellen.
Wat met opgenomen patiënten op de consultaties?
Indien hier een indicatie voor is, is het mogelijk om een opgenomen patiënt op de consultatie te zien. We vragen wel om dit buiten de flow van de ambulante patiënten te houden.
Inspecties RIZIV op de vloer
De overheid heeft aangekondigd dat inspecties zullen plaatsvinden in de ziekenhuizen om te kijken of artsen de coronamaatregelen wel strikt opvolgen en enkel dringende ingrepen uitvoeren. Er circuleert hier rond wat 'fake news' maar we kunnen bevestigen dat we in ons ziekenhuis geen inspectie over de vloer hebben gehad.
24/04
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 76
aantal patiënten op IZ: 13
aantal ontslagen patiënten: 156
aantal overlijdens: 45
Update testindicaties patiënten Zoals in de vorige e-brief vermeld, zijn we in een ‘nieuw normaal’ terecht gekomen, waarbij we ervan uit moeten gaan dat elke medewerker en elke patiënt op elk moment mogelijk drager is van het coronavirus. De voorzorgsmaatregelen om ons hiertegen te beschermen, werden dan ook opgevoerd, zie hier. De overheid hoopt sterk in te zetten op een brede screening. In de laatste richtlijn van Sciensano wordt gesteld dat elke persoon waarvoor een ziekenhuisopname vereist is, inclusief een eerste opname in het dagziekenhuis kan worden gescreend. Hierbij dient rekening te worden met gehouden met de plaatselijke situatie en eventuele beperkingen omdat vele ziekenhuizen en laboratoria kampen met schaarste. Ook in ons ziekenhuis kampen we momenteel met een schaarste aan nasofaryngeale wissers en aan testreagentia. In tijden van schaarste is het adequaat gebruik van tijd en middelen cruciaal. In die context vinden we het belangrijk strikt vast te houden aan de huidige - medisch onderbouwde - testcriteria, de triage en de expertise van de spoedartsen. Het testen buiten indicatie zorgt voor een vertraging van de doorstroming van patiënten met mogelijk impact op kwaliteit van de zorg, en leidt tot onnodig verbruik van schaars testmateriaal. We herinneren eraan dat de testen voor symptomatische patiënten noodzakelijk zijn voor de cohortering en COVID-19-specifieke behandelingen. Het testen is bovendien steeds een momentopname met kans op een vals gevoel van veiligheid. Gericht testen met isolatie zo nodig, in combinatie met de opschaling van de standaard voorzorgen is dan ook de huidige strategie om de collateral damage van het 'nieuwe normaal' in te dijken.
28/04
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 60
aantal patiënten op IZ: 9
aantal ontslagen patiënten: 162
aantal overlijdens: 49
Let op: de bovenstaande cijfers zijn aangepast. Voortaan worden COVID-positieve patiënten die genezen worden verklaard en naar een andere afdeling verhuizen, niet meer meegeteld. Dit zorgt ervoor dat we in totaal nog slechts 60 positieve patiënten hebben, waarvan 9 op intensieve zorg. Een patiënt wordt niet meer als covid-positief beschouwd en kan naar een niet-cohorteafdeling vanaf 14 dagen na aanvang van de symptomen en als hij minstens 24u symptoomvrij is. De procedure vind je in de fact sheet van infectiepreventie. Planning komende weken
Planning op vandaag tot 10/5
Er zijn nog drie COVID-afdelingen:
INW9 - straat 40
INW4 - straat 48
geriatrie 1 - straat 42
Op vandaag zijn op IZ 9 COVID-patiënten opgenomen
IZ is gereorganiseerd:
Unit A 12 COVID-posities
Unit IZ B 4 COVID-posities én 8 non-COVID-posities (scheidingswand)
Op instructie van de overheid moeten we 25% van de IZ-posities reserveren voor COVID tot eind dit jaar
Er zijn 4 zalen OK SL voor dringende en noodzakelijke ingrepen en spoed
Er zijn 2 chirurgische afdelingen open, een 3de C-afdeling is nodig als meer OK-zalen open gaan
Vanaf 7 mei sluit cohorteafdeling INW9 in straat 40
Vanaf 8 mei zijn er nog 2 COVID-afdelingen: INW4 en geriatrie 1
Heropstart raadplegingen
een verdere opschaling is in onderzoek
er wordt onderzocht of de medische centra in Zelzate en Aalter terug kunnen opstarten op 11/5
Mondmaskers niet-zorg
We willen nogmaals wijzen op het belang van social distancing, ook voor mensen die geen patiëntencontact hebben. Als het door omstandigheden niet mogelijk is om social distancing te vrijwaren, zijn er voor iedereen mondmaskers ter beschikking. Je kunt hiervoor terecht bij je leidinggevende.
30/04
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 45
aantal patiënten op IZ: 8
aantal ontslagen patiënten: 176
aantal overlijdens: 49
Bezoekregeling patiënten
Bezoek is nog steeds niet toegelaten, behalve bij terminale patiënten. Bij kinderen is één ouder toegelaten.
04/05
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 44
aantal patiënten op IZ: 6
aantal ontslagen patiënten: 180
aantal overlijdens: 54
Beleid rond begeleiders van patiënten
Consultatie
De richtlijnen blijven onveranderd: een patiënt die op consultatie komt, kan enkel begeleid worden indien hij daar om mentale of fysieke redenen behoefte aan heeft of indien hij een tolk nodig heeft. Een kind kan door één ouder begeleid worden.
We hanteren dit beleid om een optimale flow te garanderen én meer patiënten te kunnen toelaten om op consultatie te komen, rekening houdend met de richtlijnen van de overheid
Dagziekenhuis
Voor patiënten die naar het dagziekenhuis komen, is één begeleider toegestaan tot aan het dagziekenhuis. De begeleider kan niet plaatsnemen in de wachtzaal omdat daar niet voldoende ruimte is. Er wordt nog gezocht naar alternatieve wachtzalen, zoniet zal de begeleider buiten het ziekenhuis moeten wachten.
Triage op spoed
Vanaf vandaag is de werking op spoed aangepast. De containers worden niet meer gebruikt en alle patiënten kunnen zich nu rechtstreeks aanmelden via het onthaal. De wachtzaal werd ingericht rekening houdend met de voorschriften van social distancing. Van daaruit werken we dan verder via de bepaalde patiëntenstromen. Bezoek op spoed blijft verboden tot nader bericht. Alle patiënten die binnenkomen krijgen meteen een masker aangeboden en zijn in de mogelijkheid om hun handen te ontsmetten.
Hou vol, hou moed, hou het veilig!
Vriendelijke groeten
Chantal
08-05-2020 om 10:38
geschreven door Pikuurtje
BRIEF VAN DE DIRECTEUR 2-05-2020
COVID week 7
Hallo Sint Lucas,
Vandaag een ganse dag in de tuin gewerkt en regelmatig doornat geworden. Er zijn ergere dingen in het leven.
De lockdown begint in zekere mate te wennen. De versoepeling komt eraan. Wij hopen allemaal dat het blijvend zal zijn. In het ziekenhuis verloopt alles zoals gepland. De consultaties worden geleidelijk opgeschaald. Tot op vandaag zijn wij erin geslaagd de afspraken rond het aantal patiënten en afstand zo goed mogelijk te respecteren.
Ik durf te stellen dat ons schip stilaan de haven nadert. Vanaf de tweede week van mei wordt ook de OK-activiteit uitgebreid en start ons nieuw chirurgisch dagziekenhuis op. De volgende dagen wordt alles in gereedheid gebracht.
En plots - als wij bijna in de haven zijn - verschijnen piraten aan de horizon. De profileringsdrang van bepaalde ziekenhuizen is prominent aanwezig: alle dagen in de krant of tv. Het opbod is begonnen, wat mij betreft went het ook snel. Het belangrijkste is dat wij van de Gentse ziekenhuizen de meeste COVID-patiënten hebben verzorgd. Wij hebben deze mensen niet aangetrokken door een mediacampagne. Dankzij de warme en goede zorg die jullie allemaal aanbieden, maken de Gentenaars een bewuste keuze en komen zij naar hun huis van vertrouwen Sint-Lucas .
Onze maatschappij staat voor enorme uitdagingen: wanneer komt er echt een einde aan deze periode of misschien ook nooit? Wat zullen de economische gevolgen zijn? Wanneer zal ik mijn jongste kleinkind mogen vastnemen? Deze vragen houden ons allemaal bezig. Wij bouwen onze activiteit geleidelijk aan op naar een normaal niveau, volgens de bepalingen van de overheid. We dienen hierbij ook rekening te houden met de draagkracht van elkeen. Velen onder ons zijn uit hun comfortzone gehaald en hebben op adrenaline overleefd. Het zal wennen worden om terug naar de vroegere situatie te gaan en dit kan een weerslag geven, dat is ook normaal. Ik herhaal nogmaals dat er mensen klaar staan om je te helpen.
Voor mij zit mijn carrière als medisch directeur erop. Ik kijk tevreden terug op de afgelopen twaalf jaar, er is heel wat gerealiseerd op verschillende vlakken. Vanaf maandag neemt Katrien De Ketelaere de fakkel over. Wij - het ziekenhuis, de raad van bestuur en de medische raad - hebben er alle vertrouwen in en wensen haar een mooie carrière toe.
Dit was mijn voorlaatste wekelijks bericht vanop de COVID-boot.
Hou je taai,
Dirk Maes
08-05-2020 om 10:35
geschreven door Pikuurtje
BRIEF VAN DE DIRECTEUR 25-04-2020
COVID week 6
Hallo Sint Lucas,
Net mijn wekelijkse fietstocht in de buurt van mijn kot achter de rug. Ideaal om het hoofd eens leeg te maken. Bij het opstarten van mijn computer krijg ik de melding dat ik op dit eigenste uur verwacht wordt voor een rondleiding in de Van Eyck tentoonstelling. Dit zal voor mij in dit leven niet meer lukken.
Maar weet je: in de veertiende eeuw werd Vlaanderen ook geteisterd door verschillende epidemieën, in de volksmond genoemd “Gadoot”. De pest was veel meer verwoestend dan COVID-19. Ook in deze periode werden zondebokken gezocht en werd veel fake news verspreid. De joden zouden de waterputten geïnfecteerd hebben. Als gevolg van deze epidemieën zijn er ook maatschappelijke gevolgen geweest. Dat zal nu niet anders zijn.
Ons schip kabbelt stilletjes verder. De gefaseerde opstart van de consultaties is prima verlopen. De gemaakte afspraken rond spreiding zijn mooi opgevolgd. De planning van dringende en semi-dringende operaties alsook de optimale inrichting en spreiding van onze IZ-bedden is een continu proces, waarbij we met de input van de werkvloer toch tot een aanvaardbaar compromis zijn gekomen voor iedereen, waarvoor mijn dank.
Het woord compromis zal voor mij ongetwijfeld een van de belangrijkste begrippen zijn dat ik onthoud uit deze crisis. Het continu schipperen tussen ja en nee, tussen tegenstrijdige berichten, tussen groepsbelang en drang naar individueel belang. Iedereen vraagt om duidelijkheid en heldere afspraken, maar ook dit is in zekere mate utopisch. Een ziekenhuis is een heel complexe omgeving en er bestaat niet zoiets als een universeel kookboek waarin alle situaties van een ziekenhuis vastgelegd zijn.
Ik heb er alle begrip voor dat de grote hoeveelheid van informatie die op jullie allemaal afkomt soms lastig te verwerken is. Deze info wordt om diverse redenen nog regelmatig bijgestuurd en in een moderne maatschappij wordt alles nog eens via sociale media razendsnel vergeleken met hoe men het bij de buren doet. Ideale cocktail voor discussie en onrust. Wij overleggen dagelijks met een breed team om de richtlijnen zo scherp mogelijk te krijgen, gebaseerd op wetenschappelijke evidentie. Wij proberen de communicatie nog te optimaliseren, suggesties hieromtrent zijn welkom.
Na de beslissingen van de veiligheidsraad staat hier en daar te lezen: het aftellen is begonnen. Ik zou hiervoor toch willen waarschuwen. Een nieuwe piek is zeker niet denkbeeldig en de overheid heeft ons gevraagd hierop voorbereid te zijn, en dat zijn we. De exit en het terug naar een ‘nieuw normaal’ gaan zal ook nog heel wat energie vergen. Deze heropstart zal trager gaan dan de lockdown.
Dit alles zal nog meer overleg en afstemming vergen. Wat ik ook geleerd heb de afgelopen weken is dat er één zekerheid is: er komen steeds nieuwe discussies. Ik vraag rustig te blijven. Ervaring heeft mij geleerd dat wij hieruit geraken en tot een compromis komen (voilà, een van de belangrijkste woorden van deze crisis). Niet slagen is geen optie voor mij. Ik wens hier dezelfde strategie aan te houden als wij tot nu toe aanhielden. De basis is het groepsbelang en onze maatschappelijke reden van bestaan: betrouwbare zorg aanbieden voor al wie op ons beroep doet.
Wij hebben een sterk team en de afgelopen zes weken hebben wij als ziekenhuis - dat veruit de meeste COVID-patiënten in Gent heeft verzorgd - getoond waar wij voor staan: BETROUWBARE ZORG, elke dag opnieuw. Zowel wij als Sint-Lucas team als jullie elk individueel mogen daar best trots op zijn.
En nu ga ik mij een douche nemen.
Hou je taai,
Dirk Maes
08-05-2020 om 10:31
geschreven door Pikuurtje
29-04-2020
MERCI!!
Beste vrijwilligers,
Jullie hebben met velen gereageerd op mijn oproep, waarvoor een DIKKE MERCI!
Er zijn ruimschoots voldoende kandidaten, vandaag doe ik een selectie. De mensen die we verwachten op donderdag 7 mei zullen hiervan persoonlijk verwittigd worden via mail.
Ontvang je uiterlijk morgen 30/04 geen uitnodiging, dan mag je in uw kot blijven.
Vriendelijke groeten
Chantal
29-04-2020 om 11:12
geschreven door Pikuurtje
27-04-2020
GOODIE BAG
Beste vrijwilligers,
De voorbereidingen zijn aan de gang voor de dag van de medewerker ;-) ;-) ;-), er dienen zo maar liefst 2800 goodiebags gevuld te worden… We zijn hiervoor op zoek naar een 5-tal “goedzakken” J die een handje willen komen helpen.
Behoort u niet tot de hoog risicogroep en heeft u zin om eens enkele uren uit uw kot te komen, laat het mij dan weten via kerende mail.
CONCREET:
Aantal vrijwilligers nodig: 5
To do: 2800 goodiebags vullen
Place to be: SL Gent - Resto straat 46 – veilige werkomgeving (social distancing geen probleem, mondmaskers en ontsmettingsgel ter beschikking)
Wanneer: Donderdag 7 mei – Tussen 09.30u – 17.00u (in tijdsblokken van 3 à 4 uur is ok)