Beste allemaal, Epiloog of nawoord of welke definitie wij ook willen geven. Sinds gisteren zijn wij na 473 dagen voor het eerst een dag zonder COVID-patiënten. Toen ik op 20 maart vorig jaar voor het eerst schreef over onze Sint-Lucasboot had ik er ook geen enkel benul van dat deze pandemie zolang zou aanslepen en wat de impact op ons allemaal zou zijn. We kunnen nu aan wal gaan maar ik vrees dat wij onze boot nog niet mogen ontmantelen als wij de berichten over de varianten horen. Ik hoor net op de radio dat het aantal positieve testen weer toeneemt voornamelijk met de zogenaamde Deltavariant.
Deze pandemie is voer voor talrijke publicaties zowel medisch, wetenschappelijk, sociologisch, psychologisch als economisch. Ieder zal zijn gading vinden. De vraag is of wij er als maatschappij veel lessen uit zullen trekken. Inmiddels is de aandacht ook verzwakt en hebben de media gelukkig PFOS en het Europees kampioenschap voetbal om zich op te focussen. Toch wil ik nog eventjes stilstaan bij het afgelopen jaar vooraleer wij het proberen definitief achter ons te laten. In totaal hebben jullie 1415 COVID-patiënten met je beste zorgen omringd. Het is best heftig geweest met drie grote golven met respectievelijk maximaal 130,98 en 70 opgenomen patiënten per dag. Voor de 186 patiënten van wie we afscheid hebben moeten nemen, waren jullie dikwijls de meest nabije medemens en toeverlaat. Dit heeft zwaar gewogen.
Naast de infrastructurele aanpassingen die hebben plaatsgevonden in het kader van de ombouw voor Corona, hebben wij ook de Volkskliniek verlaten en onze W-blok volledig in gebruik genomen gevolgd door de C-blok. Wij openden onze poli in Lochristi en de huisartsenwachtpost is geopend. Wist je dat wij vorig jaar 79 verhuisbewegingen hebben uitgevoerd? Een nieuwe CAO is afgesloten voor de volgende vier jaar.
Uiteraard heeft deze pandemie effect gehad op onze activiteit. Gelukkig herneemt de activiteit mede met dank aan de flexibele opstelling van velen. Ik kan hierover zeggen dat wij in vergelijking met 18 andere ziekenhuizen nu in het voorste derde van het peloton zitten om het in wielertermen uit te drukken.
Twee maanden geleden waren wij genoodzaakt om KompAZ in gebruik te nemen. Het nieuwe EPD waarnaar we met veel spanning hebben naar uit gekeken, lost maar een deel van de hoog gestelde verwachtingen in. Geloof me vrij: alles wordt in het werk gesteld om het systeem te verbeteren en beter te laten aansluiten bij onze vooropgestelde wensen. Vorige maandag was er traditioneel de laatste Raad van Bestuur en Algemene Vergadering voor het zomerreces. Op vraag van de voorzitter en de leden heb ik de aangename taak om jullie allemaal uitdrukkelijk te danken voor de geleverde inspanningen van de afgelopen vijftien maanden. Zoals onze slogan het stelt: jullie zijn goud waard! De vakantie komt eraan. Voor mezelf kan ik stellen: ik heb er nood aan. Geniet van je welverdiende rust, wees voorzichtig, maak je hoofd leeg, koester vrienden en familie. Probeer het afgelopen jaar een plaats te geven en laad jouw batterijen op. Ik hoop dat wij onze energie niet meer nodig hebben voor een nieuwe golf. Maar als die toch komt: we hebben ervaring. Nogmaals onze dank en een mooie vakantie gewenst
Dirk Ps: ik hoop dat de weergoden ons beter gezind worden, het is echt geen tomatenweer
05-07-2021 om 11:46
geschreven door Pikuurtje
VAKANTIE
Ga je deze zomer op vakantie in eigen land of wat verder?
Neem dan je zorgsokken mee op reis en maak een originele foto. In de bergen, op het strand, in een gezellige bar,…
Je kunt je foto doorsturen tot en met 3 september.
Succes!
Chantal
05-07-2021 om 11:42
geschreven door Pikuurtje
22-06-2021
EEN EXTRAATJE!
Een lekker extraatje hebben jullie wel verdiend! Sinds maandag 21 juni kun je een lekkere Finley afhalen in het restaurant tot en met vrijdag 25 juni.
Kom zelf en breng zeker je badge mee. Elke medewerker, arts vrijwilliger, student… kan op één van die dagen één keer een Finley afhalen tussen 8u en 16u.
Kom je enkel om iets lekkers af te halen en niet om te eten? Probeer dan de middagdrukte te vermijden.
Smakelijk!
Chantal
22-06-2021 om 10:22
geschreven door Pikuurtje
27-05-2021
AFWEZIGHEID CHANTAL
Beste vrijwilligers,
Volgende week 31/05 t.e.m. 04/06 ben ik AFWEZIG.
Mijn telefoon zal doorgeschakeld staan zodat jullie voor dringende zaken wel terecht kunnen met jullie vraag en/of opmerking.
Bij leven en welzijn ben ik terug op post maandag 7 juni.
Vriendelijke groeten
Chantal
27-05-2021 om 12:08
geschreven door Pikuurtje
EXTRAATJE!
Een lekker extraatje hebben jullie wel verdiend! Vanaf maandag 31 mei kun je een lekker mattentaartje afhalen in het restaurant tot en met vrijdag 4 juni.
Kom zelf en breng zeker je badge mee. Elke medewerker, arts vrijwilliger, student… kan op één van die dagen één keer een mattentaartje afhalen tussen 8u en 16u.
Kom je enkel om iets lekkers af te halen en niet om te eten? Probeer dan de middagdrukte te vermijden.
Smakelijk!
Chantal
27-05-2021 om 12:06
geschreven door Pikuurtje
20-05-2021
HERINNERING!!!
Beste vrijwilligers,
De dag van de medewerker is een van de gelegenheden om jullie van harte te bedanken voor jullie inzet in onze instelling.
Onze directie voorziet een leuke attentie en wij zouden het ten zeerste appreciëren als jullie deze op één van volgende momenten komen ophalen:
Volgende week, maandag 17/05 t.e.m. vrijdag 21/05/2021 telkens tussen 10u en 12u of tussen 14u en 16u.
Een collega vrijwilliger zal in mijn plaats hiervoor ter beschikking zijn in straat 31 aan de Baudelozalen.
UUR/DAG
MAANDAG 17/05
DINSDAG 18/05
WOENSDAG 19/05
DONDERDAG 20/05
VRIJDAG 21/05
10u – 12u
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
14u - 16u
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Dank
u
wel
Chantal
20-05-2021 om 09:52
geschreven door Pikuurtje
11-05-2021
DAG VAN DE MEDEWERKER
11/05 Dag van de medewerker…
Beste vrijwilligers,
De dag van de medewerker is een van de gelegenheden om jullie van harte te bedanken voor jullie inzet in onze instelling.
Onze directie voorziet een leuke attentie en wij zouden het ten zeerste appreciëren als jullie deze op één van volgende momenten komen ophalen:
Volgende week, maandag 17/05 t.e.m. vrijdag 21/05/2021 telkens tussen 10u en 12u of tussen 14u en 16u.
Een collega vrijwilliger zal in mijn plaats hiervoor ter beschikking zijn in straat 31 aan de Baudelozalen.
UUR/DAG
MAANDAG 17/05
DINSDAG 18/05
WOENSDAG 19/05
DONDERDAG 20/05
VRIJDAG 21/05
10u – 12u
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
14u - 16u
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Dank u wel!
Chantal
11-05-2021 om 16:59
geschreven door Pikuurtje
06-05-2021
EEN LEKKER EXTRAATJE!
Een lekker extraatje hebben jullie wel verdiend! Deze week kun je een lekkere suikerwafel afhalen in het restaurant op donderdag 06/05, vrijdag 07/05, maandag 10/05, dinsdag 11/05 of woensdag 12/05.
Kom zelf en breng zeker je badge mee. Elke medewerker, arts vrijwilliger, student… kan op één van die dagen één keer een wafel afhalen tussen 8u en 16u.
Kom je enkel om iets lekkers af te halen en niet om te eten? Probeer dan de middagdrukte te vermijden.
Groeten
Chantal
06-05-2021 om 13:45
geschreven door Pikuurtje
12-04-2021
LAATSTE BERICHT VAN ALGEMEEN DIRECTEUR
Beste allemaal,
Schitterend weer vandaag, althans voor de tuin. Een ideale malse regen. We kunnen zeker nog heel wat water gebruiken.
COVID blijft de gehele maatschappij beroeren. De ziekenhuizen zijn deze week verder opgeschaald. Het goede nieuws is dat ons directieteam weer volledig is.
Op ons schip is het alle hens aan dek zowel voor de COVID-patiënten als voor de opvang op intensieve zorgen van niet-COVID patiënten.
Dat vergt heel wat inspanning van allen die hierbij betrokken zijn, zowel fysiek als mentaal. Wij hebben in totaal ongeveer twintig patiënten moeten doorverwijzen.
Ook voor mij is het een zeer vreemde situatie. Deze morgen was ik aan het overleggen met de gezondheidsinspecteur voor het regelen van transport van een beademde patiënt terwijl op de radio gediscussieerd werd of de horeca al dan niet binnen drie weken dient te openen.
Soms vraag ik mij af over wat de media zullen berichten als de COVID- storm is gaan liggen.
Ook de soap rond vaccinatie blijft duren. Wie jonger is dan 56 krijgt in principe de komende vier weken geen prik met het AstraZeneca-vaccin. Er rijst nu ook onrust over het nieuwste vaccin van Johnson. Laat ons toch maar hopen dat we met zijn allen gevaccineerd zijn in de loop van de zomer. Pas dan zal het normale leven terug op gang komen. Wij hebben nog een overschot aan vaccins die we zullen geven aan onze risicopatiënten. De organisatie hiervan is in handen van enkele enthousiastelingen. Volgende week gaan we van start. Als ik hoor hoeveel mensen zich hebben ingeschreven op wachtlijsten van vaccinatiecentra, kan ik enkel voorspellen dat onze patiënten je dankbaar zullen zijn.
Voor alle duidelijkheid: ook als je gevaccineerd bent, moet je alle veiligheidsvoorschriften (masker, afstand en handhygiëne) blijven volgen, ook hierover wordt in de media twijfel gezaaid.
Exact over 4 weken gaan we live met KompAZ. Ook dit geeft veel stress en onzekerheid bij heel wat van ons. We staan ervoor en we moeten er door. Ik durf hier aan te dringen vooral de instructies naar opleiding, e-learning en activiteitsreductie maximaal te volgen. Het wordt een heftige periode voor ons allemaal maar je staat er niet alleen voor. Ons schip zal ook deze storm trotseren, met het volgen van de veiligheidsvoorschriften kunnen wij voorkomen dat mensen over boord worden geslagen. Ik zal er alles aan doen opdat we - bij manier van spreken - in dezelfde richting aan het zeel trekken. Mocht je toch overboord sukkelen dan zullen we alles in het werk stellen om je weer binnen te halen.
Het ganse KompAZ verhaal doet mij een beetje denken aan het Mont Ventoux avontuur dat wij een paar keer met een team van het ziekenhuis zijn aangegaan. Af en toe had ik bij de trainingsritten ook zin om mijn fiets aan de haak te hangen. Bij het vertrek aan de voet van deze berg is hij tegelijk imposant en angstaanjagend. Maar het is ons als team Sint-Lucas meter na meter gelukt. We zijn langs verschillende zijden aan de top geraakt. Wat ik eruit heb geleerd: een schouderklopje of een duwtje in de rug van een fietsmaatje doet wonderen en doet je letterlijk bergen klein krijgen.
Als het eventjes door COVID en KompAZ niet meer lukt, weet dan dat het Zorg voor Jou team nog steeds klaar staat.
Mijn echtgenote komt thuis met de wekelijkse boodschappen. Bovenaan de tas ligt een zakje snoepgommetjes. Voor zij die mij langs mijn zwakke zijde kennen: my guilty pleasure. Ik begin eraan.
Volgende keer misschien een vleugje familiegeschiedenis.
Hou jullie taai en draag zorg voor mekaar, we hebben het nodig.
Dirk
12-04-2021 om 12:00
geschreven door Pikuurtje
HERINNERING PAASATTENTIE
Beste vrijwilligers,
Tijdens mijn verlof is de Paashaas langs geweest, hij bracht lekkers voor elk van jullie…
Wij zouden het ten zeerste appreciëren als jullie op één van volgende momenten jullie Paasattentie komen ophalen:
Volgende week, 12/04 t.e.m. 16/04/2021 telkens tussen 10u en 12u of tussen 14u en 16u.
Een collega vrijwilliger zal in mijn plaats hiervoor ter beschikking zijn in straat 31 aan de Baudelozalen (op vrijdagnamiddag in het klein zaaltje Baudelo 1 aan de keuken))
UUR/DAG
MAANDAG 12/04
DINSDAG 13/04
WOENSDAG 14/04
DONDERDAG 15/04
VRIJDAG 16/04
10u – 12u
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
14u - 16u
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Alvast van harte dank aan iedereen die z’n attentie komt ophalen.
SMAKELIJK!
Chantal
12-04-2021 om 11:57
geschreven door Pikuurtje
HERINNERING PAASATTENTIE
Beste vrijwilligers,
Tijdens mijn verlof is de Paashaas langs geweest, hij bracht lekkers voor elk van jullie… J
Wij zouden het ten zeerste appreciëren als jullie op één van volgende momenten jullie Paasattentie komen ophalen:
Volgende week, 12/04 t.e.m. 16/04/2021 telkens tussen 10u en 12u of tussen 14u en 16u.
Een collega vrijwilliger zal in mijn plaats hiervoor ter beschikking zijn in straat 31 aan de Baudelozalen (op vrijdagnamiddag in het klein zaaltje Baudelo 1 aan de keuken))
UUR/DAG
MAANDAG 12/04
DINSDAG 13/04
WOENSDAG 14/04
DONDERDAG 15/04
VRIJDAG 16/04
10u – 12u
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
14u - 16u
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Alvast van harte dank aan iedereen die z’n attentie komt ophalen.
SMAKELIJK!
Chantal
12-04-2021 om 11:56
geschreven door Pikuurtje
07-04-2021
TOEGANGSCONTROLE
Beste vrijwilligers,
Vanaf vandaag, 07/04, start er een verstrengde toegangscontrole in ons ziekenhuis die zal uitgevoerd worden door het externe eventbureau ‘White Rabbit’ die hiervoor het personeel zal aanleveren.
Meer informatie hierover zie de mail van Ann Olyslaegers hieronder + de bijlage (klik onderaan op de cursieve bijlage, de PDF)
De directie vraagt de medewerkers: “Vermijd de centrale hal en gebruik andere ingangen. Als je toch langs de controle moet passeren, volg dan de juiste route in/uit en toon je badge.”
Aan de onthaalvrijwilligers wordt gevraagd om te focussen op ondersteuning aan de kiosken, eventueel begeleiding van patiënten en op het wachtzaalproject. Triage aan de draaideur is voorlopig niet nodig.
Alvast bedankt voor jullie aandacht en medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
07-04-2021 om 11:20
geschreven door Pikuurtje
TOEGANGSCONTROLE B
Dag Chantal,
Wij zijn in het ziekenhuis opnieuw gestart met toegangscontrole.
Belangrijke weetjes :
- Er zijn twee controleposten in het ziekenhuis
o Eén net voorbij het winkeltje en de toiletten (controlepost 1)
o Eén aan het einde van onze wachtzaal ter hoogte van de BC automaat (controlepost 2)
- De posten zullen open zijn
o In de week tussen 06.30 en 20.00 u
o In het weekend tussen 14.00 u en 20.00 u
- De draaideuren blijven dus gewoon open, het onthaal, inschrijvingen én winkeltje blijven gewoon bereikbaar
- We werken samen met het eventbureau ‘White Rabbit’ die het personeel zal aanleveren
- Per post is er een coördinator
- Wij leveren de instructies aan voor de controleposten (wie wel en niet binnen mag)
- Voor de bezoekers : de controleposten zullen over patiëntenlijsten beschikken, eens ze een bezoeker voor een bepaalde patiënt hebben doorgelaten, zullen zij de patiënt ‘afvinken’ en geen bezoek meer doorlaten voor deze patiënt.
- Het kan zijn dat een patiënt niet op de patiëntenlijst staat, zij zullen dan contact opnemen met het onthaal om even na te kijken.
- Zij kunnen niet zien waar een patiënt ligt, dit blijft een taak voor het onthaal.
- Personeel kan ook door langs de posten, indien er een rij aanschuift is het aangewezen om een andere weg te volgen (verdiep, kelder, buiten)
- Externen die zich aanmelden krijgen aan het onthaal een kaartje mee dat zij toegang krijgen
Vraag aan de vrijwilligers om de patiënten / bezoekers wegwijs te maken met het systeem en de juiste ‘rij’ te volgen.
Toezicht aan de draaideur is momenteel niet meer nodig, ondersteuning aan de kiosken wel.
Tijdens mijn verlof is de Paashaas langs geweest, hij bracht lekkers voor elk van jullie… J
Wij zouden het ten zeerste appreciëren als jullie op één van volgende momenten jullie Paasattentie komen ophalen:
Volgende week, 12/04 t.e.m. 16/04/2021 telkens tussen 10u en 12u of tussen 14u en 16u.
Een collega vrijwilliger zal in mijn plaats hiervoor ter beschikking zijn in straat 31 aan de Baudelozalen (op vrijdagnamiddag in het klein zaaltje Baudelo 1 aan de keuken))
UUR/DAG
MAANDAG 12/04
DINSDAG 13/04
WOENSDAG 14/04
DONDERDAG 15/04
VRIJDAG 16/04
10u – 12u
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
Gastvrouw Sonja De Vuyst
14u - 16u
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Gastheer John Willemeyns
Alvast van harte dank aan iedereen die z’n attentie komt ophalen.
SMAKELIJK!
Chantal
07-04-2021 om 09:24
geschreven door Pikuurtje
06-04-2021
BERICHT VAN DE DIRECTEUR
Beste allemaal,
Zaterdagavond. Voor het zomeruur wordt, wil ik graag nog een en ander delen met jullie.
Ik heb zowat de lastigste maand in mijn professionele loopbaan achter de rug.
Vandaag heb ik mij afgezonderd in mijn serre, ik had het nodig. Ik heb zowat alles kunnen doen wat ik wou. Alles klaarleggen, al wat planten en zaaien.
Nu zit ik achter mijn scherm met het beste biertje in onze contreien, een Westmalle Tripel.
Dankzij een sluitend systeem van formidabele leidinggevenden enkel een paar telefoontjes moeten doen vandaag, dank hiervoor.
Ja, we zijn in zeer zwaar weer terecht gekomen met ons schip, niet alleen storm maar ook sterke stroming speelt ons parten.
Hoewel de maatschappij en sommige politici niet echt overtuigd zijn, zeg ik jullie dat de COVID-ellende nog niet van de baan is. Ons ziekenhuis heeft zijn maximum capaciteit voor COVID-patiënten bereikt. Naast de zeer zware dagelijkse inspanningen voor onze opgenomen patiënten gaat nu heel wat energie naar het doorverwijzen van patiënten in zo goed mogelijk omstandigheden naar ander ziekenhuizen. Dank hiervoor aan onze collega-ziekenhuizen in Gent. De ziekte is deze week ook bijna letterlijk tastbaar geworden voor mij. Een paar van mijn teamleden liggen in de ziekenboeg. Het allerbeste gewenst.
Volgende week start volgens de katholieke ritus de Goede week waarin het lijden van Christus wordt herdacht. Wel, wij hebben een lijdensjaar achter de rug.
Ik denk dat wij elkaar een dikke pluim mogen geven voor hoe wij hierdoor geraakt zijn.
We hebben nog een paar lastige maanden voor de boeg. COVID zal wel onder controle komen maar ik denk dat wij hier - weliswaar in beperktere mate- het volgend jaar zullen moeten leren mee leven.
We moeten binnen 41 dagen onze stuurinrichting van het ziekenhuis vervangen. KOMPAZ is een lastig traject - geloof mij vrij - voor ieder van ons. Dat is steeds zo met grote projecten. De opvolging gebeurt van uur tot uur. Vanuit het KOMPAZ-team en het ganse ziekenhuis wordt alles in het werk gesteld om de omschakeling zo vlot mogelijk te laten verlopen. Zal alles perfect zijn? Nee, maar we zullen er alles aan doen om ons schip niet stuurloos te laten worden en vooral vermijden dat wij zoals de Ever Given het Suez-kanaal versperren. Met ons topteam aan boord heb ik er ook alle vertrouwen in.
Morgen was in buitenlucht een klein verjaardagsfeestje gepland voor mijn oudste kleindochter Siena met een bubbel van tien. Het kan niet doorgaan, nu al voor het tweede jaar op rij. De oudste van mijn vijf “prinsesjes” wordt amper vijf.
Maar ook goed nieuws! Deze zomer komt de eerste prins.
Uit mijn vorige schrijvens weten jullie dat ik vorig jaar een probleem had met mijn tomaten, nu doen mijn plantjes het prima.
Deze week zag ik op Canvas de documentaire over ZZ Top. Schitterende groep, pure nostalgie. Vanavond herschik ik samen met mijn eega onze living. Tot het einde van de crisis heb ik haar beloofd om elke avond een dansje te doen, kwestie van de sfeer er in te houden. Wij hebben het nodig.
Tot slot, ik kan het niet genoeg benadrukken: volg de veiligheidsvoorschriften. Afstand houden, mondmasker dragen, handhygiëne correct toepassen.
Bijt nog even op je tanden, hou je taai en zorg vooral voor mekaar.
Het komt allemaal goed
Dirk
06-04-2021 om 15:20
geschreven door Pikuurtje
TOEGANGSCONTROLE
Dag Chantal,
Wij zijn in het ziekenhuis opnieuw gestart met toegangscontrole.
Belangrijke weetjes :
- Er zijn twee controleposten in het ziekenhuis
o Eén net voorbij het winkeltje en de toiletten (controlepost 1)
o Eén aan het einde van onze wachtzaal ter hoogte van de BC automaat (controlepost 2)
- De posten zullen open zijn
o In de week tussen 06.30 en 20.00 u
o In het weekend tussen 14.00 u en 20.00 u
- De draaideuren blijven dus gewoon open, het onthaal, inschrijvingen én winkeltje blijven gewoon bereikbaar
- We werken samen met het eventbureau ‘White Rabbit’ die het personeel zal aanleveren
- Per post is er een coördinator
- Wij leveren de instructies aan voor de controleposten (wie wel en niet binnen mag)
- Voor de bezoekers : de controleposten zullen over patiëntenlijsten beschikken, eens ze een bezoeker voor een bepaalde patiënt hebben doorgelaten zullen zij de patiënt ‘afvinken’ en geen bezoek meer doorlaten voor deze patiënt.
- Het kan zijn dat een patiënt niet op de patiëntenlijst staat, zij zullen dan contact opnemen met het onthaal om even na te kijken.
- Zij kunnen niet zien waar een patiënt ligt, dit blijft een taak voor het onthaal.
- Personeel kan ook door langs de posten, indien er een rij aanschuift is het aangewezen om een andere weg te volgen (verdiep, kelder, buiten)
- Externen die zich aanmelden krijgen aan het onthaal een kaartje mee dat zij toegang krijgen
Vraag aan de vrijwilligers om de patiënten / bezoekers wegwijs te maken met het systeem en de juiste ‘rij’ te volgen.
Toezicht aan de draaideur is momenteel niet meer nodig, ondersteuning aan de kiosken wel.
Volgende week, 29/03 – 02/04/2021, ga ik een “afkoelingsweekje” inlassen vóór de paasvakantie.
Mijn telefoon zal doorgeschakeld staan zodat jullie voor dringende zaken wel terecht kunnen met jullie vraag en/of opmerking.
Bij leven en welzijn ben ik terug op post dinsdag 6 april.
Alvast 'Vrolijk Pasen'
Chantal
24-03-2021 om 10:36
geschreven door Pikuurtje
10-03-2021
AANWEZIGHEIDSREGISTER
Beste vrijwilligers,
Het belang (veiligheid, verzekering…) van onze aanwezigheidsregistratie is over het algemeen goed gekend, want jullie doen het telkens vóór aanvang van jullie shift.
De manier waarop jullie zich registreren is echter voor verbetering vatbaar… Met leesbril +7, een vergrootglas en een vertaalsite bij de hand lukt het wel om elke aanwezige terug te vinden, maar… het vraagt zo veel kostbare tijd L!
Uit respect voor elkaar, laat ons volgende AFSPRAKEN maken:
Gebruik de lijsten in chronologische volgorde, op datum dus. Vermijd dagen/maanden door elkaar te noteren.
Noteer jullie NAAM VOLLEDIG! (namen als De Wilde, De Meyer, De Smet, De Vuyst, De Clercq, Vermeulen… komen veel voor, zonder voornaam zijn er veel mogelijkheden….)
Noteer EERST je FAMILIENAAM en dan je voornaam.
Schrijf in DRUKLETTERS.
Noteer duidelijk je start- èn einduur.
Vergeet je HANDTEKENING niet, zonder handtekening is je registratie niet geldig!
NIEUW! Noteer in de laatste kolom het TOTAAL aantal GEPRESTEERDE UREN.
VOORBEELD
DATUM
NAAM
SWT
VAN… TOT…
HANDTEKENING
TOTAAL
10/03/2021
DEBOEL CHANTAL
W
08.30u – 12.30u
Deboel
04.00u
Alvast een dikke MERCI voor jullie medewerking!
Groeten
Chantal
10-03-2021 om 11:11
geschreven door Pikuurtje
09-03-2021
LAATSTE UPDATE: VERLOOP VAN DE CORONACRISIS
Gent, 09/03/2021
Beste vrijwilliger,
Na een stabiele en hoopvolle periode zit er weer negatieve beweging in de coronasituatie, tijd voor een update.
Gelukkig laten we ons in grote getale vaccineren en brengen we hiermee onszelf en onze medemensen in een veiliger positie.
Hieronder een overzicht betreffende het verloop van de coronacrisis in de voorbije weken.
DATUM
SITUATIE
24/02
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel (cijfers van dag ervoor):
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 46
aantal opgenomen IZ: 7
aantal nieuwe opnames: 5
Sinds 1 augustus tellen we:
aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 581
aantal overlijdens: 90
Aantal COVID-patiënten stijgt: optimaal ontslagbeleid nodig
Momenteel stijgt het aantal COVID-patiënten in het ziekenhuis en gaan we richting een derde piek. We hebben nu twee volledige cohorte-afdelingen in gebruik. In combinatie met een hoge bedbezetting geeft dit een hoge druk. Straat 42 wordt wel terug vrijgegeven na een eerdere patiëntenstop.
Daarom vragen we aan alle chirurgen en internisten om een optimaal ontslagbeleid toe te passen - zowel voor COVID als non-COVID - zodat ook onze non-COVID activiteit maximaal kan doorgaan. Gelieve ook de geplande ontslagen in het systeem correct in te brengen. Als patiënten onvoldoende kunnen doorschuiven, kunnen ook op IZ niet voldoende patiënten ontslaan worden met gevolgen voor de OK-planning.
26/02
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel (cijfers van dag ervoor):
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 48
aantal opgenomen IZ: 9
aantal nieuwe opnames: 0
Sinds 1 augustus tellen we:
aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 593
aantal overlijdens: 91
03/03
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel (cijfers van dag ervoor):
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 40
aantal opgenomen IZ: 6
aantal nieuwe opnames: 0
Sinds 1 augustus tellen we:
aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 619
aantal overlijdens: 91
Maatregelen blijven behouden
Tegen 10 maart zullen alle medewerkers die dat wensen hun eerste dosis van het vaccin hebben gehad. Dit betekent echter niet dat de huidige maatregelen niet meer van toepassing zijn. Ook na je vaccinatie kun je namelijk nog besmettelijk zijn en het virus overdragen.
Daarom blijven alle beschermende maatregelen behouden: afstand houden, handhygiëne en het dragen van een mondmasker. Als je samen in een lokaal of keuken zit, dien je steeds een mondmasker te dragen. Dit betekent dat samen eten niet mogelijk is.
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel (cijfers van dag ervoor):
aantal opgenomen patiënten met COVID-19: 39
aantal opgenomen IZ: 6
aantal nieuwe opnames: 0
Sinds 1 augustus tellen we:
aantal ontslagen/genezen verklaarde patiënten: 627
aantal overlijdens: 92
Vermijden van uitbraken
Om uitbraken op een afdeling te vermijden, is het belangrijk dat in de dienstkeukens de afstandsregels worden gerespecteerd. Verder blijft de huidige bezoekregeling van kracht, nl. maximum 1 vaste bezoeker per week. Bij elk zorgcontact moet de patiënt een mondmasker dragen. Vergeet niet om de patiënt hierop aan te spreken als hij geen masker draagt.
08/03
Sinds zaterdag hebben we nieuwe inschrijfkiosken in straat 60. Voor volwassenen verandert er niets, maar de identificatie van de kinderen kan nu op twee manieren:
Met de kidsID. De kidsID kan je inlezen via het gleufje zoals een gewone identiteitskaart.
Met de ISI+ kaart. Niet alle kinderen hebben een kidsID, maar alle -12-jarigen hebben een ISI+ kaart. Die kun je nu ook scannen aan de kiosk. Maak daarvoor op het scherm de keuze ISI+ en scan vervolgens de streepjescode (niet de QR-code) aan de barcodescanner links onder het scherm. Je afspraak wordt opgezocht in het systeem en de patiëntenklevers rollen uit de kiosk. Patiëntjes zonder kidsID hoeven nu dus niet meer aan te schuiven aan de balies.
Vriendelijke groeten
Chantal
09-03-2021 om 14:58
geschreven door Pikuurtje
BRIEF VAN DE DIRECTEUR
Za 27/02/2021
Beste allemaal,
Zaterdagochtend, het hardnekkige ochtendgrijs trekt slechts langzaam weg. Een schril contrast met vorige week toen we al begonnen te dromen van een prille lente.
Soms worden we met onze voetjes terug op de grond gezet. Dromen zijn altijd een stukje bedrog. Een paar weken geleden hadden we er goede hoop op. Onze coronacijfers daalden, weliswaar nog niet tot op het niveau van het einde van de eerste golf, maar toch.
Afgelopen tien dagen zijn ons aantal besmette patiënten opnieuw meer dan verdubbeld. In de media kan men nu wel de discussie voeren of de derde golf nu al dan niet begonnen is, wij hebben hier althans het gevoel van wel. We hadden ook te kampen met een aantal gelukkig kleine lokale uitbraken. Deze zijn beperkt gebleven mede door de strikte opvolging vanuit het team infectiepreventie. We zijn genoodzaakt geweest onze cohorte-afdelingen en IZ op te schalen. Dit heeft heel wat implicaties gehad zowel voor onze medewerkers op deze afdelingen als ook op de rest van het ziekenhuis, waar we continu geworsteld hebben met beddendruk. Mijn oprechte dank voor allen die dit alles in goede banen leiden en voor de sereniteit waarmee degenen die hierdoor geplaagd worden, ermee omgaan.
Gelukkig zijn er nu afspraken op netwerkniveau rond herverdeling van patiënten, mocht dit nodig blijken.
Een zaak is duidelijk: we dienen het anker van onze boot te lichten en we moeten terug de volle zee in. Sinds een paar dagen zijn we bezig met het vastleggen van alle los materiaal op het dek en bereiden wij ons voor op zwaar weer. Hopelijk is het voorbarig maar ik wil vooral vermijden dat we op drift slaan.
Deze pandemie is ook gekenmerkt door een aantal stokwoordjes, hetzij maandelijks, hetzij wekelijks. De verschillende excellenties en experten gebruiken deze woordjes maar al te graag. Het laatste in de rij is perspectief.
Gisteren is evenwel besloten om nog niet te beslissen en iedereen nog een week in het ongewisse te laten wat perspectief nu juist inhoudt. Laat ons eerlijk zijn: met de evolutie van de laatste dagen zou het bijzonder onverstandig zijn om te versoepelen.
Perspectief kan gegeven worden als we met z’n allen voldoende gevaccineerd zijn. Inmiddels gaan bij manier van spreken de dagen open en toe, het is routine geworden. Wij verlangen allemaal naar meer maar het zal nog eventjes op de tanden bijten zijn.
Maar er zijn ook zekerheden. De lente zal komen binnen een paar weken. De natuur is volop aan het ontluiken.
Vorige keer schreef ik over mijn bijgelovig trekje en mijn lang haar. Gisteren kwam het mooiste en beste nieuws van de afgelopen maand. Tegen 10 maart zal ieder van ons die zich wenst te laten vaccineren zijn eerste prik gekregen hebben, dat is pas echt perspectief. Wij zullen gevaccineerd zijn met verschillende vaccins maar voor zover ik er zicht op heb, is de bescherming van de drie vaccins vergelijkbaar. Onze vaccinatiewerkgroep heeft hier schitterend werk geleverd.
Wij zullen hierdoor zo goed mogelijk beschermd zijn maar dit neemt niet weg dat de voorzorgsmaatregelen verder strikt dienen te worden toegepast. Als medewerkers in de gezondheidszorg hebben wij hierin ook een voorbeeldfunctie. Wij dienen er rekening mee te houden dat we nog een aantal maanden misschien nog wel een jaar zullen geconfronteerd worden met opflakkering van varianten.
Soms heb ik het gevoel dat wij slachtoffer zijn van de zeven plagen van Egypte. Naast de stijgende coronacijfers staan wij sinds maandag met zijn allen in de file in de buurt van het ziekenhuis. Na contact met de burgemeester zijn er goedbedoelde bijsturingen gekomen in de signalisatie die initieel tot overmaat van ramp een omgekeerd effect hadden. De werken zullen evenwel nog een paar weken aanslepen.
Vandaag is geen ideaal fietsweer. Ik ga lekker lui zijn en passief aan sport doen. “Mijn” Bahamontes zat in de bus, een tijdschrift voor wielerliefhebbers met de zo mooie ondertitel ‘uit liefde voor de stiel’. Het nummer gaat over La Primavera Milaan San Remo. De prachtige cover alleen al maakt mij gelukkig: een helm met bloeiende paaslelies. En daarna is er de KOERS, de openingsklassieker van Vlaanderen in mijn buurt. Dat wordt genieten.
Hou jullie taai en zorg voor mekaar
Dirk
Ps: ik maak een afspraak bij de kapper voor een weliswaar beperkte knipbeurt