Alvast onze oprechte dank voor de massale inschrijvingen voor de vierde COVID-vaccinatie, we zijn trots op jullie!
We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de vaccinatie in september is ter bescherming tegen een nieuwe COVID-golf in de komende maanden. Het type vaccin is absoluut ondergeschikt aan het effectief krijgen van een vaccin! De overheid stelt onverwacht snel de geadapteerde vaccins ter beschikking van de ziekenhuizen (dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving) en deze zullen geleverd worden tussen 12 en 16 september. We zullen vanaf levering nog enkel deze vaccins toedienen in het ziekenhuis. Vermoedelijk dus vanaf 16 september.
Aan de medewerkers en artsen die een vaccinatieslot geboekt hebben op 9 september willen we de keuze aanbieden om de geplande vaccinatie te laten doorgaan of via het fotoboek uit te schrijven en te herboeken naar een later vaccinatieslot (in september). Bijkomende reservaties voor vaccinatie zijn sterk aan te bevelen! Medewerkers die reeds een vaccin gekregen hebben, kunnen met een tussenperiode van 3 maanden en indien gewenst een adapted vaccin krijgen. In de tussenperiode is het mogelijk dat opnieuw andere vaccins ter beschikking komen. We houden jullie zeker op de hoogte.
Van harte bedankt voor de vele en snelle reacties!
Groeten
Chantal
23-08-2022 om 10:58
geschreven door Pikuurtje
BOOSTERPRIK COVID UITNODIGING
PERSONEELSBERICHT 19/08/2022
PB 22/13 - BERICHT VOOR ALLE MEDEWERKERS, ARTSEN, ASO’ERS, VRIJWILLIGERS, ZELFSTANDIGEN EN UITZENDKRACHTEN
BOOSTERPRIK COVID
Beste vrijwilligers,
Vanaf vrijdag 2/9/2022 starten we terug met het toedienen van een boosterprik (Moderna) voor Covid. Deze sessies gaan door op de 1ste verdieping van de huisartswachtpost (NIEUWE LOCATIE) op volgende data:
Vrijdag 2/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 9/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 16/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Vrijdag 23/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Donderdag 29/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Welk vaccin?
Uit studies blijkt dat een boosterprik met de huidige vaccins zeker zinvol is. De vaccins die op dit moment gebruikt worden, beschermen goed tegen ernstige ziekte, hospitalisatie en overlijden.
De aangepaste vaccins (= aangepast aan de huidige varianten) zijn nog niet goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). De beslissing hierover wordt begin september verwacht. Er is nog geen absolute zekerheid over wanneer en hoeveel aangepaste vaccins beschikbaar zullen zijn na de goedkeuring, maar waarschijnlijk zijn ze beschikbaar vanaf half september.
Twee keuzes
Als medewerker/arts heb je twee mogelijkheden om je te laten vaccineren:
Je laat je vaccineren met het huidig vaccin in het ziekenhuis (= een halve dosis van het Moderna-vaccin) zoals goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). Dat heeft als voordeel dat je bescherming tegen besmetting opnieuw toeneemt wanneer de circulatie van het virus weer stijgt (naar verwachting vanaf september). In het latere najaar krijg je dan de kans om je te laten vaccineren met een aangepast vaccin. Er moet minstens drie maanden tussen de twee vaccinatiemomenten zitten.
Je laat je vaccineren in het vaccinatiecentrum. Welk vaccin (het huidige of het aangepaste vaccin) je in het vaccinatiecentrum zal krijgen, is afhankelijk van de beschikbaarheid op dat moment.
De keuze tussen toediening van het vaccin in het ziekenhuis of vaccinatie in een vaccinatiecentrum afwachten om vermoedelijk een aangepast vaccin te krijgen, is een genuanceerd verhaal. De algemene doelstelling van de vaccinatiecampagne is om tegen eind september de kwetsbare populatie en het zorgpersoneel te boosteren, gelet op de te verwachten verhoogde viruscirculatie vanaf september die mogelijk kan pieken in de tweede helft van oktober.
Wanneer mag u de boosterprik krijgen:
Doelgroep: Alle medewerkers, artsen, ASO’ers, zelfstandigen en vrijwilligers werkzaam in AZ Sint-Lucas. Ook uitzendkrachten en studenten zijn welkom.
Voorwaarden:
o De boosterprik komt na de basisvaccinatie (eerste en tweede dosis) en wordt gezet minstens 3 maanden na het afronden van de basisvaccinatie.
o De boostervaccinatie bevat een halve dosis (= 0,25 ml) Moderna (Spikevax), die goedgekeurd is door het EMA.
Opgelet
o Het betreft een boosterprik en GEEN basisvaccinatie (dit kan enkel nog via het vaccinatiecentrum van uw gemeente)
o Het betreft een halve dosis (= boosterprik), indien u om medische redenen een volledige dosis nodig heeft, dient u zich te wenden tot het vaccinatiecentrum van uw gemeente.
Hoe kan u dit doen:
o Kies een datum:
Vrijdag 2/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 9/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 16/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Vrijdag 23/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Donderdag 29/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
o Probeer, indien mogelijk, de blokken tussen 7u en 8u zoveel mogelijk voor te behouden voor nachtdiensten.
o Stuur een mailtje naar kris.sorgeloos@azstlucas.be met uw contactgegevens (naam, voornaam, gsm nr. dienst en functie), uw rijksregisternummer én het gewenste uur en datum voor de vaccinatie.
Bent u last minute afwezig, stuur dan zeker een mailtje naar kris.sorgeloos@azstlucas.be, zodat er geen vaccins verloren gaan.
U komt op het gekozen tijdstip naar de 1ste verdieping van de huisartsenwachtpost. Breng zeker uw badge mee!
Kom ook tijdig (om 15u30 sluit het vaccinatiecentrum)
Vriendelijke groeten
Christine Van der Hoogerstraete
Directeur Personeel & Organisatie
23-08-2022 om 10:53
geschreven door Pikuurtje
17-08-2022
Medewerkers Vaccinatiesessies COVID-19
Beste vrijwilligers,
Jullie hebben het ongetwijfeld gehoord in de media, vanaf september worden er opnieuw vaccins voorzien tegen COVID-19.
Sint Lucas is in volle voorbereiding om alle medewerkers en vrijwilligers een vaccin te kunnen aanbieden. Voor de organisatie hiervan zijn we op zoek naar vrijwilligers die graag hun steentje bijdragen.
Per dag zoeken we 2 vrijwilligers, 1 persoon in de voormiddag en 1 persoon in de namiddag, wil er iemand de volledige sessie uitzitten dan kan dit ook.
Wanneer?
o Vrijdag 2/9 tussen 7u en 15u30 (ten laatste vanaf 8u)
o Vrijdag 9/9 tussen 7u en 15u30 (ten laatste vanaf 8u)
o Vrijdag 16/9 tussen 9u en 15u30
o Vrijdag 23/9 tussen 9u en 15u30
o Donderdag 29/9 tussen 9u en 15u30
Waar?
1ste verdieping Huisartsenwachtpost (aan de spoed)
Wat?
o We verwachten een 12-tal medewerkers per 10 minuten.
o Elke medewerker (arts, vrijwilliger, …) die komt voor een boosterprik, registreren in een digitale tool (adhv zijn/haar badge) of op papier (indien ze geen badge meehebben) => indien problemen melden bij Kris Sorgeloos daar aanwezig.
o De personen wegwijs maken naar de wachtrij.
o Indien er medewerkers na de vaccinatie even willen wachten (= minderheid) af en toe eens kijken in de ruimte of alles ok is (en zoniet er zijn artsen en verpleegkundigen aanwezig).
o Indien alles opstropt tijdig even bellen om ondersteuning te vragen.
Kom jij graag ons vaccinatieteam versterken, laat het mij snel weten.
Van harte bedankt voor de vele en snelle reacties!
Groeten
Chantal
17-08-2022 om 19:10
geschreven door Pikuurtje
16-08-2022
GEZOCHT: Vree Wijze Vrijwilligers
Dag iedereen,
Wij zijn op zoek naar 4 vree wijze vrijwilligers die op maandelijkse basis, vree wijze rompertjes willen voorbereiden om cadeau te doen aan elke vree wijze kleine die hier in Sint Lucas geboren wordt.
WAT?
Rompertjes plooien, een kaartje tussen steken, een cadeaulintje rond doen en in curverbox opbergen.
Alle benodigdheden zijn voorzien in de polyvalente zaal op straat 4, waar de werkzaamheden zullen doorgaan.
WAAR?
Polyvalente zaal - straat 4
WANNEER?
Elke laatste maandagvoormiddag van de maand tussen 8u en 12.30u
AUG 29/08
SEPT 26/09
OKT 31/10
NOV 28/11
DEC 19/12 (niet tussen kerst- & nieuw)
Ben jij een vree wijze vrijwilliger? Laat het mij snel weten!
Alvast bedankt voor de medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
16-08-2022 om 15:55
geschreven door Pikuurtje
23-07-2022
Beste vrijwilligers,
Bij de zomer hoort grote vakantie…
Ik ben afwezig van 27/07 t.e.m. 15/08/2022.
Mijn telefoon zal doorgeschakeld staan zodat jullie voor dringende zaken wel terecht kunnen met jullie vraag en/of opmerking.
Bij leven en welzijn terug op post dinsdag 16 augustus.
Zorg goed voor elkaar!
Groeten
Chantal
23-07-2022 om 12:06
geschreven door Pikuurtje
06-07-2022
SAVE THE DATE!
Beste vrijwilligers,
We werken voor dit jaar aan een “normaal” bedankingsfeest, allemaal samen rond de tafel…
Blokkeer alvast ZATERDAG NAMIDDAG 22 Oktober 2022 in jullie agenda’s!
Details en mogelijkheid tot inschrijven volgen later.
keep fingers crossed…
Groeten
Chantal
06-07-2022 om 15:29
geschreven door Pikuurtje
VERPLICHTE VORMING
Beste vrijwilligers,
Wij nodigen jullie graag uit op de VERPLICHTE VORMING voor vrijwillige medewerkers op volgende data:
Gelieve uw voorkeurdatum zo vlug mogelijk per kerende mail te bevestigen a.u.b.
Mocht blijken dat er te veel inschrijvingen zijn voor een bepaalde datum en te weinig voor een andere, dan zal er mogelijks moeten geschoven worden.
AGENDA
I. Infectiepreventie max 30 min.(Camelia Bogaert/Henk Maes)
Basis handhygiëne
Persoonlijke beschermmiddelen
Reinigingsmateriaal
II. Veilig omgaan met agressie max 60 min. (Colle Catherine HR)
Wat te doen?
Ernstig/(nog) Niet ernstig
…
III. Het zakboekje max 60 min (Henk Maes/Chantal Deboel)
Missie, visie & waarden/ Ethiek?
Kwaliteitssysteem
Patiëntveiligheid
Veilige omgeving
Medewerkers
Betrokkenheid patiënt
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
06-07-2022 om 15:25
geschreven door Pikuurtje
30-06-2022
ZAKBOEKJE
Beste vrijwilligers,
Naar aanleiding van de audit (kwaliteitscontrole) 2017 kregen jullie allemaal een zakboekje met belangrijke informatie ter beschikking.
Dit jaar september wacht er ons een nieuwe kwaliteitscontrole…
Hiervoor werd het verouderde boekje van 2017 vervangen door een hedendaagse update. Voorlopig is enkel het exemplaar voor beroepskrachten ter beschikking, we werken aan een vereenvoudigd exemplaar voor vrijwilligers.
In afwachting hiervan is het belangrijk dat we toch klaar zijn voor de audit en dat jullie een actueel zakboekje letterlijk op zak hebben.
Daarom vragen we om volgende week een exemplaar van het zakboekje voor beroepskrachten op te halen, enkel volgende pagina’s hierin zijn voor jullie belangrijk en dienen jullie in fluo aan te duiden:
03 Missie, visie & waarden 04 Wat is onze missie?
05 Wat is onze visie?
06 Wat zijn onze kernwaarden?
07 Kwaliteitssysteem
08 Ons kwaliteitssysteem
09 De belangrijkste kwaliteitsdoelen
10 Incidenten melden
Patiëntveiligheid
15 Veilige identificatie
20 Suïcidepreventie
37 Valpreventie
47 Infectiepreventie
49 Veilige omgeving
51 Noodplan
52 Informatieveiligheid & privacy
53 Medewerkers
54 Vorming & opleiding
54 Inscholing
55 Feedbackcyclus
56 Omgaan met agressie
57 Acties opgenomen in het Wel-in-je-vel-plan
58 Betrokkenheid patiënt
59 Rechten & verantwoordelijkheden van de patiënt
60 Informed Consent (IC)
WAAR afhalen?
STRAAT 31 aan de baudelo zalen
WANNEER afhalen?
UUR/DAG
MAANDAG 04/07
DINSDAG 05/07
WOENSDAG 06/07
DONDERDAG 07/07
VRIJDAG 08/07
10u – 12u
13u – 15u
GASTVROUW
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
NB: de vrijwilligers van palliatieve zorgen ontvangen hun zakboekje via de afdeling
Iedereen alvast bedankt voor de medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
30-06-2022 om 09:43
geschreven door Pikuurtje
29-04-2022
Nieuwe uitdaging voor onze dienstverantwoordelijke.
Beste vrijwilligers,
Onze dienstverantwoordelijke, mijn Chef ;-), heeft voor een nieuwe uitdaging gekozen.
Sofie Goderis zal vanaf 3/05 binnen sint lucas als medewerker HRM gaan werken.
Op 1/06 wordt ze vervangen door Willems Martine die de overstap maakt van UZ Gent naar Sint Lucas.
Ter overbrugging naar 01/06 werd volgende regeling uitgewerkt:
- Henk Maes zal vanaf 2/05 het team van de interculturele bemiddeling en de vrijwilligerswerking aansturen. Dit tot Martine Willems goed is ingewerkt.
- Sofie Goderis zal nog 20% het team van de sociale dienst aansturen (telkens op maandag).
We danken Sofie voor haar inspirerende ondersteuning in de vrijwilligerswerking en wensen haar veel succes in haar nieuwe job!
Martine heten we alvast welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
29-04-2022 om 15:45
geschreven door Pikuurtje
TER HERINNERING!
Beste vrijwilligers,
Op donderdag 12 mei is het Dag van de medewerker en hoe kunnen we deze dag beter vieren dan samen met collega's?
We nodigen iedereen uit voor een gezellig én lekker foodtruckfestivalletje in het personeelsrestaurant. Van 11u00 tot 20u ben je welkom voor een hapje en een drankje.
We vragen je om te kiezen voor één van de tijdsblokken:
Tussen 11u00 en 15u00
Tussen 15u00 en 19u30
Er is ook een volledig vegetarisch aanbod. Dat kan je aanduiden op het formulier.
Deelnemen aan het feest doe je in je middagpauze of voor of na het werk.
Inschrijven is noodzakelijk en kan tot 30 april door deze mail te beantwoorden met vermelding van uw gekozen tijdsblok.
Alvast welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
29-04-2022 om 15:40
geschreven door Pikuurtje
15-04-2022
Help mee onze afvalberg te verkleinen...
Help mee onze afvalberg te verkleinen...
Beste vrijwilligers,
Krijg 10 cent korting Help mee onze afvalberg te verkleinen door verpakkingsmateriaal uit te sparen op take away in ons personeelsrestaurant en krijg 10 cent korting. Wanneer krijg je korting?
Gebruik je lunchbox voor groenten uit de saladbar. Het is niet mogelijk om andere, eigen potjes te gebruiken aangezien je betaalt volgens gewicht.
Gebruik je lunchbox of een ander eigen potje voor het meenemen van je warme maaltijd. (Je krijgt steeds dezelfde hoeveelheid, ongeacht de grootte van je potje.)
Breng je eigen herbruikbare beker mee voor take away van soep of pap.
Is jouw AZSint-Lucas lunchbox kapot of wil je er eentje op reserve? Sinds 11/04 kun je een nieuwe lunchbox aankopen in het personeelsrestaurant. Vraag ernaar aan de kassa. Betalen doe je met je badge (6€).
Heb jij als nieuwe medewerker geen AZSint-Lucas lunchbox ontvangen? Dat kan, ze zijn een tijdje niet voorradig geweest. Je kunt er eentje afhalen aan het onthaal van campus Molenaarstraat op woensdag 20 april, maandag 25 april en woensdag 27 april, telkens van 10u tot 15u (doorlopend).
Smakelijk!
Chantal
15-04-2022 om 11:48
geschreven door Pikuurtje
14-04-2022
DAG VAN DE MEDEWERKER
Beste vrijwilligers,
Op donderdag 12 mei is het Dag van de medewerker en hoe kunnen we deze dag beter vieren dan samen met collega's?
We nodigen iedereen uit voor een gezellig én lekker foodtruckfestivalletje in het personeelsrestaurant. Van 11u00 tot 20u ben je welkom voor een hapje en een drankje.
We vragen je om te kiezen voor één van de tijdsblokken:
Tussen 11u00 en 15u00
Tussen 15u00 en 19u30
Er is ook een volledig vegetarisch aanbod. Dat kan je aanduiden op het formulier.
Deelnemen aan het feest doe je in je middagpauze of voor of na het werk.
Inschrijven is noodzakelijk en kan tot 30 april door deze mail te beantwoorden met vermelding van uw gekozen tijdsblok.
Alvast welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
14-04-2022 om 15:42
geschreven door Pikuurtje
12-04-2022
GEZOCHT MEDEWERKERS WEEK VAN DE VALPREVENTIE
GEZOCHT medewerkers week van de valpreventie
Beste vrijwilligers,
Van maandag 25 april tot en met zondag 1 mei organiseert Ginette De Meyer van interne liaison verschillende evenementen voor onze oudste patiënten met de bedoeling hen bewust te maken van wat goede valpreventie is.
Samenkomst vrijwilligers aan het onthaal om 14.15u
Hiervoor zijn we DRINGEND op zoek naar:
Een 10-tal vrijwilligers die bereid zijn de patiënten met rolwagen af te halen op de kamer en naar straat 31 te brengen. Na het evenement dienen de patiënten ook terug gebracht te worden. Arbeidskledij, een witte vest, wordt voorzien.
Breng jij graag de patiënten (een 40-tal?) tot bij Freddy De Kerpel om zelf ook van zijn zalige tips te genieten? Meld je dan snel bij Ginette via mail aan GINETTE.DEMEYER@AZSTLUCAS.BE of telefonisch op het nummer 09/224 56 22.
Alvast bedankt voor jullie enthousiaste medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
12-04-2022 om 11:14
geschreven door Pikuurtje
24-02-2022
AFWEZIGHEID CHANTAL
Donderdag 24/02 – NM zal ik een ingreep ondergaan waardoor ik de komende 2 weken (24/02 - 13/03/2022) afwezig zal zijn.
Als alles volgens plan verloopt ben ik terug op post maandag 14 maart. Verbale communicatie kan tot 15/05 iets minder vlot verlopen, maar oefening baart kunst, we praten er ons wel uit ;-)
Mijn telefoon zal afgeleid staan zodat jullie voor DRINGENDE zaken wel terecht kunnen.
Alvast bedankt voor jullie begrip.
Draag zorg voor elkaar!
Groeten
Chantal
24-02-2022 om 10:46
geschreven door Pikuurtje
WEEK VAN DE VRIJWILLIGER
Beste vrijwilligers,
Komende zondag 27/02 start de jaarlijkse week van de vrijwilliger!
Een periode waarin we graag het vrijwilligerswerk in de kijker zetten en promoten, maar vooral ook om onze eigen vrijwilligers van harte te bedanken voor hun dagdagelijkse inzet in ons ziekenhuis.
Jullie doen dat met velen, jullie doen dat met passie en overgaven. jullie zijn dan ook ONMISBAAR!
Dank jullie wel voor wie jullie zijn,
Voor alles wat jullie doen,
Recht uit jullie hart en
niet omdat het moet…
Jullie hadden het dan ook meer dan verdiend om naar ons vrijwilligerscafé te kunnen komen, gezien de gekende situatie hebben we er echter voor gekozen dit evenement nog een jaartje over te slaan.
Houd wel onze schermen en onze facebook in de gaten, wie weet kom je jezelf wel tegen… ;-)
Alvast bedankt voor jullie begrip.
Vriendelijke groeten
Chantal
24-02-2022 om 10:44
geschreven door Pikuurtje
15-02-2022
BERICHT VAN DE ALGEMEEN DIRECTEUR
Beste allemaal,
Iets later dan voorzien stuur ik mijn (voorlopig) laatste schrijven.
Ja, ik heb bewust gewacht om zeker te zijn dat ik toch ook eens echt goed nieuws kan brengen. Steven Van Gucht heeft verkondigd dat wij over de piek van de vijfde golf heen zijn. Voorlopig hebben we nog wel meer dan vijftig COVID-positieve patiënten in het ziekenhuis maar de meerderheid is voor andere zaken dan COVID opgenomen. De COVID-druk op intensieve zorgen is gelukkig ook wat gedaald. Onze dagelijkse bijeenkomst rond sturing hebben we afgeschaald maar wees gerust: de situatie wordt op de voet gevolgd.
De coronabarometer is gelanceerd en morgen zullen we na het overlegcomité horen of de kleur verandert. Vandaag staat in de krant dat midden maart het rijk van de vrijheid komt. ‘Eindelijk’, zou ik zeggen.
Het grote nieuws voor ons ziekenhuis deze week: de Vlaamse regering heeft ons strategisch forfait goedgekeurd voor de vernieuwbouw van onze AB-blok. Dankzij de inzet van velen is de race tegen de klok gewonnen om een volledig en stevig onderbouwd dossier in te dienen en het heeft geloond. Onze AB-blok is zowat het oudste deel van het ziekenhuis en was dringend toe aan renovatie. Zoals de plannen nu voorliggen, zullen we over een paar jaar een gloednieuw verloskwartier met bijhorende neonatologie hebben op dezelfde vloer van onze materniteit. We krijgen een hedendaagse PAAZ-infrastructuur en een nieuwe afdeling nucleaire geneeskunde. Op het gelijkvloers komt de consultatie gynaecologie en een aantal patiëntgebonden functies. De afstand van het verloskwartier naar het OK wordt korter. De stroom van patiënten, medewerkers en materiaal zal logischer in mekaar zitten dan nu. We zijn nog aan het nadenken over een naam voor dit grote project. Wij zijn er ons van bewust dat dit tijdelijk ook ongemakken en hinder zal meebrengen maar het eindplaatje loont de moeite. Dit zal ons ziekenhuis een nieuw elan geven.
Voor KompAZ loopt momenteel een externe audit. Beslissingen voor de toekomst van dit project zijn in voorbereiding.
De dagen beginnen al langer te worden. Laat ons hopen dat we COVID nu even achterwege kunnen laten en ons focussen op de toekomst. We dromen er allemaal van mooie vakantieplannen te maken en ik wens jullie allen toe dat je deze kan waarmaken. Jullie hebben het verdiend.
Vorige keer schreef ik dat land in zicht kwam. Stilaan kunnen we ons voorbereiden om de haven in te varen.
Een welgemeende DANK U voor allemaal voor de afgelopen twee jaar,
Dirk
15-02-2022 om 16:30
geschreven door Pikuurtje
24-01-2022
BERICHT VAN DE ALGEMEEN DIRECTEUR
Beste allemaal,
Ik weet niet hoe het komt maar vandaag blijft het refrein van het nummer ‘Liefde voor muziek’ van Raymond van het Groenwoud in mijn hoofd spelen: en het ging vooruit. En of! De eerste maand van het nieuwe jaar loopt reeds naar zijn einde. De start van de eerste COVID-golf met zijn lockdown herinneren we ons allen alsof het gisteren was.
Twee jaar zitten we nu met deze miserie opgescheept. Wij zijn door woelig water gegaan. In mijn vorig schrijven moest ik nog laten uitschijnen dat wij voor het onbekende stonden. Ik ga niet te vroeg victorie kraaien maar wat betreft ziekenhuisopnames van zieke COVID-patiënten lijkt het nu toch dat wij aan de gunstige kant van de curve zitten.
Dit evenwel in schril contrast met wij allemaal die - al dan niet – ziek dreigen te worden of in quarantaine moeten.
Het is alle hens aan dek in het onderwijs. Ik heb een beetje een déjà-vu van onze eerste golf waarbij er veel onzekerheid was, heel veel verschillende meningen, continu bijsturen van het beleid, ongeloof, weerspannigheid, onmacht ... Maar gisteren hebben wij met zijn allen de voorstelling gehad van de Belgische coronabarometer waar wij reeds veel maanden naar uit keken. Eigenlijk is dit maar een klein nieuwtje in de stroom van nieuwe gebeurtenissen die ons overspoelen.
De spanning in Oekraïne neemt toe. De energieprijzen swingen de pan uit. Djokovic die zich onaantastbaar voelde is toch met hangende pootjes mogen vertrekken uit Australië. In Frankrijk heeft president Macron toch het rijk der vrijheid in het verschiet gesteld met een zeer uitgebreide reeks van versoepelingen. Zijn tegenstanders doen dit af als een vroege verkiezingsstunt. Tonga is zwaar getroffen door een zeebeving en een tsunami na de uitbarsting van een onderzeese vulkaan. De natuurkracht was zo hevig dat het over zowat het grootste deel van de aardbol werd waargenomen. Pas na enige dagen is de eerste hulp toegekomen. Het land zat met een dilemma. Tot dan was het coronavrij en de vrees bestaat dat met de hulpgoederen en reddingswerkers ook COVID zijn intrede doet als bijkomende ramp.
Onze noorderburen beleven hun eigen tsunami in de showbizzwereld. Wijzelf zitten met het intrieste verhaal van Dean. Hierbij worden weeral veel vragen gesteld rond ons beleid van vrijheidsberoving, het voorbereiden van gedetineerden naar de maatschappij, de opvang en behandeling van verslavingsproblematiek in gevangenissen. Dit alles maar om mijn gevoel weer te geven dat COVID toch wat naar de achtergrond wordt gedrongen. Vermoedelijk hebben wij nog een paar lastige weken door uitval van medewerkers. Laat ons hopen dat binnen enkele weken met de komst van de prille lente ook de pandemie afzwakt. Spanje overweegt af te stappen van de term pandemie en over te schakelen naar endemische aandoening.
Ik wil toch nogmaals mijn welgemeende appreciatie uitspreken voor jullie allen die met de voeten in de klei staan om ons ziekenhuis door deze moeilijke periode te leiden en vooral het beste van jezelf te geven voor onze patiënten. Vorig jaar ben ik zelf ook een paar keer ervaringsdeskundige geweest als patiënt in ons ziekenhuis. Een dikke merci voor allen die mij toen geholpen hebben. Het was Betrouwbare Zorg met hoofdletters.
Voor het begint te schemeren, ga ik nog de laatste hand leggen aan het klaarmaken van de teelaarde in mijn serre.
Hou er vooral nog de moed in. ‘Land in zicht’ om het nog eens in scheepstermen te schrijven.