Nu het begin oktober is, begint het te knagen: de Wintermarkt (voorheen Geschenkenbeurs) wordt ook opnieuw dit jaar georganiseerd en we zijn volop gestart met de voorbereidingen hiervan. Maar deze gezellige markt staat of valt natuurlijk met de draaiende motor erachter, namelijk alle vrijwilligers die hierbij hun steentje bijdragen: door te helpen bij de opbouw of afbraak, of tijdens de beurs zelf door een standje uit te baten of door in de cafetaria te staan. Ik hoop dat er dit jaar met evenveel enthousiasme opnieuw wat kandidaten zich zullen engageren voor dit evenement.
Praktisch:
De geschenkbeurs zelf zal doorgaan van vrijdag 24 november tot zondag 26 november, steeds van 10h tot 18h.
Een shift op de beurs loopt ofwel van 09h30 – 14h30 ofwel van 14h – 18h30
Maandag 20/11 is er een inpakmoment voorzien tussen 14h en 16h; tijdens dit moment verpakken we alle snoep en koekjes
Opbouw en afbraak wordt voorzien op donderdag 23/11 (hele dag) en maandag 27/11 (voormiddag)
Voor de helpers wordt er steeds water, koffie en thee voorzien. Daarnaast krijgen zij nog soep, broodjes en een lekker tussendoortje
Op basis van jullie respons, die van andere vrijwilligers en de afdeling zelf wordt de beurs al dan niet aangepast qua concept (bijv. maar twee dagen i.p.v. drie, aantal standen met verkoop, enz…). Dus laat gerust per kerende mail weten op welke dag en welke shift je zou willen doen. Ik heb de planning in bijlage meegestuurd.
Ik hoop van harte dat ik met een mooi aantal vrijwilligers er een fantastisch evenement van kan maken!
Bijkomende opmerking: Chantal afwezig volgende week 02/10 – 06/10/2023.
Bij leven en welzijn terug op post maandag 9 oktober.
Vriendelijke groeten
Chantal
%%%FOTO1%%% %%%FOTO2%%%
%%%FOTO3%%%
29-09-2023 om 13:12
geschreven door Pikuurtje
20-09-2023
UITNODIGING VACCINATIE GRIEP-COVID
Beste vrijwilligers,
In de herfst- en wintermaanden zullen besmettingen met griep of COVID-19 terug de kop opsteken. Om jezelf, je omgeving en de patiënten te beschermen, laat je je best vaccineren.
Naar jaarlijkse gewoonte bieden wij een vaccinatie tegen de griep aan. Als medewerker in de zorg krijg je dit najaar ook de kans om opnieuw een COVID-boostervaccin (het aangepaste XBB-vaccin van Pfizer) te laten plaatsen.
Beide vaccins kunnen veilig simultaan, maar in een verschillende arm, toegediend worden.
Wil je beide vaccins, maar liever niet op hetzelfde moment, laat je dan – zo mogelijk – eerst vaccineren tegen COVID. Er wordt immers verwacht dat besmettingen met COVID sneller de ronde zullen doen dan griep.
Kies uit een van de volgende priksessies en schrijf je in, UITERLIJK 1 OKTOBER, via mail rechtstreeks aanjade.leen@azstlucas.be .
Vermeld duidelijk datum, uur en welk vaccin je wenst, griep, COVID of beiden.
o Di 14/11/2023 – 10.30u – 15u – HUISARTSENWACHTPOST – GRIEP EN/OF COVID
o Do 16/11/2023 – 10.30u – 15u - Baudelo 1 – straat 31 - GRIEP EN/OF COVID
VERGEET UW BADGE NIET!
Aan allen een goed beschermde en gezonde winter gewenst.
Vriendelijke groeten
Chantal
20-09-2023 om 10:37
geschreven door Pikuurtje
19-09-2023
OVERLIJDENSBERICHT
Beste vrijwilligers,
Gisteren ontving ik het droevige bericht betreffende het overlijden van onze ex-collega vrijwilliger, Martine Claus.
Rouwbrief zie pdf (aanklikken)
Martine was actief op onze afdeling palliatieve zorgen van 01/01/2011 tot 01/07/2022.
Zij is overleden op donderdag 14 september ll.
Dankbaar voor wat Martine voor de afdeling en de patiënten heeft betekend nemen wij afscheid, maar de mooie herinneringen die ze achterlaat koesteren we voor altijd…
Dat iedereen die Martine dierbaar was steun moge vinden bij elkaar in deze moeilijke periode.
Inschrijven is noodzakelijk en kan per kerende mail tot en met donderdag 5 oktober 2023.
!BELANGRIJK!Vermeld bij je inschrijving of jij in het bezit bent van een smartphone met mogelijkheid om te internetten en QR-codes te lezen.
Vermeld kort, “ja ik zal aanwezig zijn en beschik WEL over een geschikte smartphone” OF “ja ik zal aanwezig zijn, maar beschik NIET over een geschikte smartphone”.
Alvast van harte welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
07-09-2023 om 10:58
geschreven door Pikuurtje
05-09-2023
ESCAPE GAME
Beste vrijwilligers,
Voor de escape game “De trein van Edgard” mocht ik op vandaag amper volgende 16 inschrijvingen registreren…
De inschrijvingen lopen nog tot vrijdag 8 september, maar ik kan nu al melden dat de escapegame enkel kan doorgaan als er minimaal 5 deelnemers per sessie zijn.
Zoals de planning hieronder er uit ziet, zullen we genoodzaakt zijn sessies samen te voegen.
We hopen echter op bijkomende inschrijvingen zodat we toch aan 6 deelnemers per sessie kunnen komen.
Lees de vroegere toelichting over deze toffe escapegame in een vorig bericht en schrijf je alsnog per kerende in voor 1 van de sessies, het wordt echt een leerzaam avontuur!
UUR/DATUM
Dinsdag 24/10
Woensdag 25/10
Donderdag 26/10
SESSIE 1
09u – 10u
Rombaut Karen
De Vrieze Gilberte
De Beer Beatrice
Everaert Anne
Hubene Beatrice
SESSIE 2
11u – 12u
De Mild Monique
Van Moorhem Isabelle
Keghels Chris
Baeyens Gilberte
SESSIE 3
13.30u – 14.30u
Coppens Ilse
De Vuyst Sylvia
Van den Abeele Christine
Ysebaert Linda
Wille Marie Jeanne
SESSIE 4
15.15u – 16.15u
Baudewijn Mieke
Geers Rony
Vriendelijke groeten
Chantal
05-09-2023 om 17:05
geschreven door Pikuurtje
Voor de verplichte vorming werden volgende inschrijvingen al geregistreerd (zie tabel) Zoals jullie kunnen zien is er op de 3 data nog ruimte voor bijkomende inschrijvingen. Ben je vergeten je in te schrijven, dan kan dit nog per kerende mail tot en met nu donderdag 7 september.
Iedereen alvast welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
05-09-2023 om 16:58
geschreven door Pikuurtje
OVERLIJDENSBERICHT
Beste vrijwilligers,
Alweer dienen we afscheid te nemen van een dierbare collega.
Vermeulen Eric ° 31/03/1957
Enthousiaste onthaalvrijwilliger in ons ziekenhuis sinds 24/04/2023
Overleden op woensdag 30/08/2023
Het afscheidsmoment voor Eric gaat door nu donderdag 07/09/2024 om 10u in zaal Alijn van ons rouwcentrum onder de parkeertorens.
We wensen iedereen die Eric dierbaar was heel veel sterkte in deze moeilijke tijd van afscheid en verdriet.
05-09-2023 om 16:31
geschreven door Pikuurtje
10-08-2023
UITNODIGING escapegame : 'De trein van Edgard...'
Beste vrijwilligers,
Gezien het stijgende percentage van mensen met dementie is het belangrijk dat een ruim publiek zich bewust wordt van deze problematiek.
Edgard is een (fictief) man die een rijk leven gehad heeft, maar meer en meer zaken begint te vergeten.
Hij wil jullie meenemen op de trein van zijn leven langs de belangrijkste momenten uit zijn verleden. Kunnen jullie Edgard helpen de ontbrekende stukken weer op hun plaats te zetten?
Aan de hand van raadsels, puzzels en tips gelinkt aan dementie, probeer je Edgard te ondersteunen in zijn zoektocht naar de draad en volgorde van zijn levensverhaal.
De escape game “De trein van Edgard” is ideaal om het thema dementie in de kijker te zetten en bespreekbaar te maken en als instrument om jullie als hulpverleners inzichten te geven.
Na afloop krijgen jullie een overzicht van de puzzels te zien, met hun link naar dementie. Op deze manier start het gesprek rond hoe we dagelijks omgaan met en kijken naar personen met dementie in ons netwerk.
We nodigen jullie graag uit om deel te nemen aan deze game.
WIE?
6 vrijwilligers per sessie begeleid door spelleidster Murielle Milleville (Dienst Regie Gezondheid en Zorg|stad Gent).
In totaal 9 sessies = 54 inschrijvingen mogelijk.
WANNEER?
UUR/DATUM
Dinsdag 24/10
Woensdag 25/10
Donderdag 26/10
SESSIE 1
09u – 10u
6 Deelnemers
6 Deelnemers
SESSIE 2
11u – 12u
6 Deelnemers
6 Deelnemers
SESSIE 3
13.30u – 14.30u
6 Deelnemers
6 Deelnemers
SESSIE 4
15.15u – 16.15u
6 Deelnemers
6 Deelnemers
6 Deelnemers
WAAR?
Az sint lucas – Gent
Straat 10 – Zaal Van Eyck
INSCHRIJVEN?
Inschrijven kan per kerende mail met duidelijke vermelding van uw gekozen sessie, datum + uur, tegen uiterlijk 8 september 2023.
We hanteren de chronologische volgorde van inschrijven om te bepalen of je al dan niet kan deelnemen binnen uw gekozen sessie.
Alvast een fijne treinreis gewenst!
Vriendelijke groeten
Chantal
10-08-2023 om 17:12
geschreven door Pikuurtje
28-07-2023
VERPLICHTE VORMING
Beste vrijwilligers,
Wij nodigen jullie graag uit op de VERPLICHTE VORMING voor vrijwillige medewerkers.
Iedereen is van harte welkom, maar we richten ons in het bijzonder tot de vrijwilligers die vorig jaar niet in de mogelijkheid waren deel te nemen en tot de mensen die het laatste jaar nieuw gestart zijn.
We voorzien 3 sessies van max. 25 deelnemers per sessie op volgende data:
Gelieve uw voorkeurdatum per kerende mail uiterlijk op 1 september 2023 te bevestigen a.u.b. Mocht blijken dat er te veel inschrijvingen zijn voor een bepaalde datum en te weinig voor een andere, dan zal er mogelijks moeten geschoven worden.
AGENDA
I. Infectiepreventie max 30 min.(Camelia Bogaert/Henk Maes)
Basis handhygiëne
Persoonlijke beschermmiddelen
Reinigingsmateriaal
II. Veilig omgaan met agressie max 60 min. (Bossuyt Fréderique /Colle Catherine HR)
Wat te doen?
Ernstig/(nog) Niet ernstig
…
III. Het zakboekje max 60 min (Henk Maes/Chantal Deboel)
Missie, visie & waarden/ Ethiek?
Kwaliteitssysteem
Patiëntveiligheid
Veilige omgeving
Medewerkers
Betrokkenheid patiënt
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
28-07-2023 om 13:05
geschreven door Pikuurtje
26-07-2023
NIEUWSBRIEF JULI EN AUGUSTUS
Beste vrijwilligers,
In bijlage de nieuwsbrief voor Juli & Augustus. Klik op de link van de PDF
Pin alvast 27/10/2023 in jullie agenda’s, we brengen alles in gereedheid voor het jaarlijks vrijwilligersfeest…
Ons programma start om 10.30u en we gaan door tot 17u.
Details volgen in september.
Geniet ondertussen van een fijne zomer.
Groeten
Chantal
11-07-2023 om 10:57
geschreven door Pikuurtje
10-07-2023
Overlijdensbericht Zr. Emmanuël
Overlijdensbericht Zr. Emmanuël
Beste vrijwilligers,
Op 05/07/2023 is zuster Emmanuël overleden, rouwbrief zie bijlage. (klik op de link)
De Zuster werkte als verpleegkundige en dienstverantwoordelijke haar hele loopbaan in het AZ Heilige Familie en later in AZ Sint-Lucas tot ze met pensioen ging.
Ze studeerde voor vroedvrouw in az Sint-Jan in Brugge en behaalde een master in gezondheidswetenschappen aan de KUL.
Nadien was ze als vrijwilliger actief in de pastorale dienst van AZ Sint-Lucas tot 2 jaar gelden.
We kennen haar als een warme en betrokken verpleegkundige voor oudere patiënten en een goedlachse zuster die ook van voetbal hield.
Zij deelde haar mooie herinneringen aan haar landelijke thuis toen ze als jongere fietste tussen de velden en de hoeves in de buurt.
Tevredenheidsmeting personeelsresto, broodjeszaak en bistro
Tevredenheidsmeting personeelsresto, broodjeszaak en bistro
Beste vrijwilligers,
We willen peilen hoe tevreden onze medewerkers en bezoekers zijn over het personeelsrestaurant/broodjeszaak/bistro. We polsen daarbij naar jullie mening over het aanbod, aanbod, prijs-kwaliteit, duurzaamheid, vriendelijkheid, inrichting ... Dit zijn de links naar de vragenlijsten:
Bij deze hieronder nogmaals de mail i.v.m. de passessies voor de nieuwe arbeidskledij, voor die mensen die deze niet zouden ontvangen hebben.
Bovendien wil ik toch even opmerken dat de aard van de uniformen niet wijzigen!
Mensen die vandaag een broek + vest dragen, blijven ook bij de invoer van de nieuwe tenues een broek + vest dragen.
Mensen die vandaag enkel een vest dragen, blijven enkel een vest dragen.
Dus ook de ,nieuwe broeken dienen wel degelijk gepast te worden door de mensen die vandaag een broek dragen.
Lukt het niet om tijdens de vooropgestelde passessies langs de linnenkamer te passeren, dan kan je het ook gerust op een ander moment proberen.
Vriendelijke groeten
Chantal
22-06-2023 om 15:00
geschreven door Pikuurtje
14-06-2023
HELPENDE HANDEN VOOR DE ZOMERBAR...
Beste vrijwilligers,
De opkomst op onze uitnodiging tot de zomerbar op donderdag 22/06 is heel groot.
Vooral veel beroepskrachten schreven zich in voor het 1ste tuinfeest van sint lucas.
Een hele organisatie op poten gezet door zowel directie, diensthoofden als de beroepskrachten zelf…
Door het grote succes komen we echter nog wat helpende handen tekort, we zouden ontzettend dankbaar zijn mochten we voor het invullen van volgende taken op onze vrijwilligers mogen rekenen.
Eigenlijk heb ik al stiekem beloofd dat het mij zou lukken nog de nodige helpende handen te vinden … Maken jullie mijn statement waar?
Bonnetjes: is aan de ingang de gratis bonnetjes geven aan de medewerkers op vertoon van badge: 2 drankbonnetjes / 1 eetbonnetje
Leegmaken bakken: we gaan werken met plastieken bakken waar de mensen hun vuile bekers / flesjes in zetten, het is de taak van de vrijwilliger om te checken of de bak vol is met lege flesjes en deze dan vervangen door een nieuwe lege bak.
TAAK/
TIJDSBLOK
Bonnetjes
Leegmaken bakken
14u00 – 15u00
2 Vrijwilligers
2 vrijwilligers
15u00 – 16u00
2 Vrijwilligers
2 vrijwilligers
16u00 – 17u00
2 Vrijwilligers
2 vrijwilligers
17u00 – 18u00
2 Vrijwilligers
2 vrijwilligers
18u00 – 19u00
2 vrijwilligers
19u00 – 20u00
2 vrijwilligers
Kom je graag helpen, beantwoord huidige mail en laat weten welke taak in welk tijdsblok je wilt opnemen.
Alvast een dikke MERCI voor de medewerking!
Vriendelijke groeten
Chantal
14-06-2023 om 09:40
geschreven door Pikuurtje
NIEUWE WERKKLEDIJ
Beste vrijwilligers,
Binnenkort wordt er nieuwe arbeidskledij gelanceerd.
Verschillende vrijwilligersteams zoals onthaal, centraal patiëntenvervoer, palliatieve zorg, pastorale dienst en de verpleegafdelingen zullen dus ook letterlijk in een nieuw jasje gestoken worden.
Over het algemeen blijken de maten, toch zeker van de boven kledij, van de huidige uniformen te matchen met de maten van de nieuwe tenues.
Wil je toch 100% zeker zijn dan kan je tijdens volgende passessies je kledingmaat gaan controleren in de linnenkamer in de kelder. LET OP! Vergeet je badge niet!
Woe 14 Juni, vanaf 15u tot 18u Woe 21 Juni tussen 9u tot & 10u Vrij 23 juni vanaf 15u tot 18u
Di 27 juni van 15u tot 17u Woe 28 juni van 16u tot 18u.
Vriendelijke groeten
Chantal
14-06-2023 om 09:37
geschreven door Pikuurtje
07-06-2023
ZOMERBAR 22 JUNI
HERINNERING Zomerbar donderdag 22 juni
Beste vrijwilligers,
We nodigen jullie uit op ons eerste tuinfeest!
Onze zomerbar is geopend op donderdag 22 juni van 14u tot 22u.
Kom voor of na het werk gezellig iets drinken met collega's. Wij trakteren de eerste drankjes! Hongertje? Aan de foodtruck kun je een snelle hap kopen.
Enkele collega's zorgen voor de muzikale omlijsting. Sfeer gegarandeerd!
GOOD TO KNOW:
Inschrijven is noodzakelijk en doe je via: chantal.deboel@azstlucas.be of voor wie niet over pc beschikt telefonisch op het nr. 09/224 63 10 op dinsdag- of woensdagnamiddag.
Vermeld het aantal personen die samenkomen èn het tijdsblok waarin we jullie mogen verwachten (Vb Chantal Deboel, Alice Van Daele & Martine Lottefier = 3 personen komen tussen 16u & 17u)
LET OP Je kunt er enkel elektronisch betalen.
UITERLIJKE INSCHRIJFDATUM is maandag 12/06/2023
We hopen jullie allemaal te mogen verwelkomen onder een stralend zonnetje!