Met hun staking leggen de loodsen een bom onder onze economie.
De economische schade die de loodsen met hun staking hebben toegebracht aan de Vlaamse economie bedraagt zo'n 1 miljoen euro per uur. De schade op langere termijn zal nog groter zijn.
Antwerpen heeft in de scheepvaartwereld altijd bekend gestaan voor een zeer betrouwbare haven. Dat imago is nu wel zéér zwaar geschonden; zo zelfs dat meerdere rederijen eens gaan nadenken over hun verbondenheid met de Antwerpse haven.
De reactie van de loodsen is stuitend. Dat 2000 mensen door het vertrek van MSC hun job zouden verliezen, noemt Sven Deridder van de beroepsvereniging van de loodsen: niet mijn probleem. Dat is nu eenmaal de 'collateral damage' van zon staking."
Na , de grootste rederij die Antwerpen aandoet, heeft nu ook Maersk zijn bedenkingen laten horen. En wat gaat er gebeuren met de fruittrafiek? De 'fruitkaai'
De beroepsverenigingen van de loodsen, de Belgische Beroepsvereniging voor Loodsen (BVL) en de Onafhankelijke vereniging voor Loodsen (OVL), die de voorbije dagen in de havens van Zeebrugge, Antwerpen en Gent staakten voor een betere eindeloopbaanregeling en een hoger pensioen, hebben na het overleg met de Vlaamse regering hun acties vandaag stopgezet.
De BVL-voorzitter Deridder haalde ook nog de uitdagingen van de schaalvergroting in de scheepvaart aan. "De boten worden steeds groter, zwaarder en liggen dieper. Dat vereist bijkomende kennis, opleiding en technische bagage. We moeten dan ook een extra inspanning leveren om die vergroting bij te benen."
Een zeeloods maakte zich tijdens 'De Ochtend' op Radio1 boos omdat niemand weet hoe zwaar zijn werk wel is. Er is immers alleen maar inspectie bij rustig weer. "Er komt wel altijd iemand kijken als de zee plat ligt."
Wel, ik zou zeggen: als die mannen vinden dat hun werk te zwaar is, wat nochtans in verhouding zéér goed betaald wordt, dan moeten ze maar ander werk zoeken.
Een commentaar in Knack.be waar ik het volkomen mee eens ben: Gevaarlijk? → er zijn andere beroepen die ook gevaarlijk zijn. Onregelmatig werk? → er zijn genoeg anderen die ook onregelmatig werken. Bijkomende opleiding? → iedereen moet zich continue bijscholen om zijn werk deftig te doen, en dat wordt meestal niet extra verloond, maar is gewoon part of the job. Ze eisen 75 % zoals alle ambtenaren? → die hebben ze, ze zijn gelijk aan alle andere ambtenaren. Premies meetellen? → voor niemand tellen premies mee voor de berekening van het pensioen. M.a.w Mr De Ridder & Co gebruiken zelfs valse, oneerlijke argumenten, niet om in deze moeilijke tijden te behouden wat men heeft, maar om nog meer te krijgen.
Hebben jullie op TV ook de arrogante smoel gezien van de loods die van boord kwam na zijn werkhervatting? "Ze moeten maar leren luisteren!" was zijn commentaar. Regelrechte schande. Zo'n mensen moest men op staande voet ontslaan en verantwoordelijk stellen voor het veroorzaakte verlies. En Peeters & Co gaan het nog bestuderen! → Bestudeer maar hoe ge zulke heerschappen op hun plichten kunt wijzen i.p.v extra cadeaus te geven. Privatiseren zoals in Nederland. Dat is de oplossing.
|