Halen Farid en Farida de finish?
Salhia Es Soufi, 22 jaar, van Marokkaanse afkomst, is vorig schooljaar afgestudeerd als leerkracht secundair onderwijs aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Sint-Niklaas.
Toen ze op een dag de krantenkop Meer dan de helft van de allochtone leerlingen behaalt het diploma secundair onderwijs niet las, kwam ze op het idee om als studente van allochtone afkomst rond dit thema haar eindwerk te maken.
De titel werd: Halen Farid en Farida de finish?.
Zij ging hiervoor op zoek naar de oorzaken van studieverwaarlozing, leerachterstand en onbetrokkenheid bij vele allochtone leerlingen in het secundair en voerde daarvoor ook gesprekken met allochtone moeders.
De oorzaken die ze in haar eindwerk opsomt zijn niet nieuw en komen in alle gevoerde onderzoeken omtrent dit fenomeen steeds terug: ouders die het schoolgebeuren niet opvolgen, taalachterstand, andere prioriteiten, huisvesting, grote gezinnen en onvoldoende voorbeeldfiguren.
Interessant zijn echter de concrete tips en oplossingen die Salhia Es Soufi uit haar eigen ervaring aanbrengt.
Om de leerproblemen van de allochtonen aan te pakken is het nodig dat de ouders Nederlands spreken, dus lessen gaan volgen, zegt ze. Alleen op die manier kunnen ze hun kinderen vanaf de lagere school beter begeleiden.
Salhia beseft wel dat ze geen wonderen zal kunnen verrichten, maar wil er zijn als bemiddelaar tussen allochtone ouders en de school en wil de allochtone jongeren helpen om de juiste studiekeuze te maken, want hun ouders zijn vaak niet op de hoogte van deze zaken.
(bron:GVA)
|