een selectieve kijk op de politiek en de actualiteit (en tussendoor ook eens iets anders)
09-02-2008
Bonnetjesland
Gisteren was er tijdens het nieuws op TV een bijdrage over de kortingsbonnen die we gebruiken bij het winkelen.
Maar hebt u er al eens over nagedacht hoe dat allemaal verder verloopt? Voor ons is het eenvoudig: we knippen een bonnetje uit een reklamefolder of scheuren het af aan de rayon in het warenhuis en bieden het aan bij het afrekenen aan de kassa. Aldus krijgen we onze korting.
Ieder jaar maken wij in België gebruik van 140 miljoen kortingsbonnen, voor een gezamelijke waarde van 90 miljoen euro! (*)
Maar de winkelier of het warenhuis moeten dat geld ook kunnen recupereren. Gaan zij die kortingsbonnen allemaal sorteren en opsturen naar de betreffende leverancier of fabrikant?
Neen, zo werkt het niet. Er is PROMOCONTROL in Waterloo.
Promocontrol is een bedrijf dat die taak op zich neemt en is de schakel tussen fabrikant en distributie. 95% van alle kortingsbonnen worden hier verwerkt. Iederen maand komen hier 7 ton verse bonnen binnen. Al naargelang de winkel kan dat een envelopje zijn, een postzak of zelfs hele paletten. Bij grote ketens gaan ze wekelijks langs om de bonnen op te halen. Twintig (en in drukke periodes tot 30) dames scannen elk 12.000 kortingsbonnetjes per dag. De barcode van een kortingsbon bestaat uit 13 cijfers. bijna allemaal beginnen ze met 982, het teken dat het bedrag moet afgetrokken worden. De waarde van de bon zit in de drie voorlaatste getallen en tussenin staat de code van de leverancier die de bon heeft uitgegeven. Gescheurde of onleesbare bonnen voor de scanner worden door drie dames-bonnetjestellers handmatig ingevoerd.
De computer telt en berekent de waarde per fabrikant en per winkel. Van de telresultaten worden ook statistieken bijgehouden die door de klanten kunnen geraadpleegd worden. Zo kan men b.v. zien welke bonnen het meeste invloed hebben gehad op de verkoop. Bonnen die op het produkt kleven of aan de schabben bij het artikel hangen of uit een folder geknipt werden. 75% zijn bonnetjes die de mensen in de winkel vinden. De rest knippen we uit.
Bij Promocontrol worden ook de bonnen uit Nederland en Luxemburg behandeld. Maar vergeleken met België is dat heel miniem.
Promocontrol is één van de weinige bedrijven die een eigen postnummer hebben: 1414.
(*) Juiste cijfers voor 2007: er werden in 2007 142,1 miljoen kortingsbonnen aan de kassa's aangeboden voor een totale waarde van 97,4 miljoen euro. Dit is 2,1% meer dan het jaar voordien.
Reacties op bericht (3)
23-12-2010
kortingsbonnen
kijk hier voor het kortingsbonnen overzicht bedoel ik dan :) kortingsbonnen
23-12-2010 om 14:00
geschreven door Freekw
kortingsbonnen
interessant! korting is altijd leuk. Kijk ook eens hier voor leuke kortingsbonnen
23-12-2010 om 13:58
geschreven door Freekw
10-02-2008
informatie.
Heel interessante informatie. Ne mens staat niet stil bij een kortingsbonneke voor 6 fleskes Blonde Leffe. Na uw uitleg hoe het werkt ga ik er met nog meer deugd van genieten. Groeten van den Brabbes.
10-02-2008 om 11:52
geschreven door J.Rekel
Aanvankelijk was ik van plan mijn Weblog gewoon onder mijn echte naam te starten. Maar als ik zo eens naar de andere reeds bestaande keek, viel het mij op dat de meeste ervan met een schuilnaam werken. Vandaar dat ik uiteindelijk beslist heb dat ook maar te doen.
.../raa. is het geworden. R.A.A. is in feite niet zo geheimzinnig als het op het eerste zicht lijkt. Het zijn namelijk de eerste letters van mijn voornamen.