De socialistische vakbond ACOD vond het eens te meer nodig om weer eens een staking te houden. Dimaal kondigde zij een 48-urenstaking af bij De Lijn. De christelijke en liberale bonden gingen wel aan de slag.
Het is niet de eerste keer dat de ACOD een actie organiseert waarvoor we maar weinig waardering kunnen opbrengen. Eens te meer zijn onschuldige burgers het slachtoffer van actievoerders die worden betaald met hun belastinggeld. Heel wat mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer hebben weer problemen ondervonden om op tijd op het werk te geraken of om de kinderen op te halen van school en overal in Vlaanderen zullen de zaterdag familie-uitstappen en sportactiviteiten in het water gevallen zijn. Van de solidariteit die de ACOD graag zo hoog in het vaandel voert, is geen sprake. En waarom? Omdat de leden van de ACOD niet tevreden zijn met de koopkrachtverhoging die ze krijgen.
Elke dag komen er nieuwe berichten over werknemers die hun job verliezen, moeten inleveren op hun loon of in angstige spanning leven omdat hun bedrijf misschien wordt gesloten. Ondertussen krijgt het personeel van De Lijn een maximale invulling van het Interprofessioneel Akkoord, dat ook door de moederbond ABVV is ondertekend: een koopkrachtverhoging van 125 euro netto voor 2009 en van 250 euro voor 2010. Ook stijgt het bedrag van de maaltijdcheques die De Lijn aan haar werknemers toekent tot 7 euro en komt er een cadeaucheque van 35 euro. Voorts is er werkzekerheid voor 2 jaar.
Maar dat vinden de ACOD-leden niet genoeg. En dus gaan ze staken.
De ACOD gebruikt ook zeer dubieuze argumenten. De Lijn zou de openstaande vacatures niet ingevuld krijgen door de slechte lonen en arbeidsvoorwaarden.
"Niet waar", repliceert de christelijke vakbond. "In de zone Antwerpen hebben op dit ogenblik maar liefst 100 kandidaat chauffeurs alle testen met succes doorlopen. Zij wachten om vanaf september te kunnen starten met de opleiding. Momenteel is de capaciteit van de rijschool volledig benut met eveneens en uiteraard allemaal nieuwe chauffeurs. Het is dus letterlijk aanschuiven en wachten voor een job bij De Lijn. Het is onbegrijpelijk en nooit eerder gezien dat een vakbond zo bewust leugens verspreidt intern en extern en daarbij zelfs niet aarzelt om, enkele weken voor belangrijke verkiezingen, een bedrijf met veel gemotiveerd personeel in een uitermate slecht daglicht te stellen", aldus ACV-secretaris Geert Witterzeel.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De ACOD vindt ook dat er beter meer zou worden geinvesteerd in het personeel in plaats van in dure projecten voor meer en beter openbaar vervoer. Investeren in nieuwe jobs is dus fout volgens de socialistische vakbond. "Van zon vakbondslogica zakt mijn broek af" schrijft de columnist in de krant.
Vlak voor de verkiezingen en na een legislatuur waarin De Lijn het openbaar vervoer gevoelig heeft verbeterd, wordt de vervoersmaatschappij ten onrechte in een slecht daglicht gesteld. Gelukkig gaven de christelijke en liberale bonden blijk van meer verstand en realiteitszin en bleven hun chauffeurs wel gewoon achter achter het stuur.
(Column door Lex MOOLENAAR in Gazet Van Antwerpen van 8/5/09)
|