Vandaag maakte het Antwerpse stadsbestuur zijn negatief advies over het huidige BAM-tracé met de ruim honderd meter brede boulevard van 18 rijstroken op de Ring aan het Sportpaleis, over aan de Vlaamse regering. Maar eigenlijk was het niet meer nodig.
 Vergelijking die gemaakt werd met de Golden Gate-brug in San Francisco
Binnen de Vlaamse regering werd reeds beslist dat het huidige BAM-tracé niet langer ter discussie staat. Dit betekent dat de gevraagde bouwvergunning er ook niet komt. Ook het alternatieve traject van Arup/Sum met de tunnel, werd afgevoerd.
Maar hoe moet het nu verder? Dat er een derde oeververbinding moet komen staat wel vast.
Om het mobiliteitsvraagstuk rond Antwerpen op te lossen heeft de Vlaamse regering nu een ministerieel comité 'Duurzame Antwerpse Mobiliteit' (DAM), bestaande uit minister-president Kris Peeters, de viceminister-presidenten en de bevoegde vakministers van Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en Financiën, opgericht. Zeven werkgroepen zullen zich over het dossier buigen. Een van de werkgroepen behandelt de reorganisatie van de nv BAM en de nv Liefkenshoektunnel. Andere werkgroepen buigen zich over de financiering van het masterplan, de overeenkomst met Noriant (*), de communicatie, de leefbaarheid, het gebruik van de Liefkenshoektunnel en de vergunningen.
"We zullen nu enkele maanden de tijd nemen om het Oosterweeldossier te bekijken en komen dan met een oplossing", zei Peeters.
(*) Noriant is de aannemersgroep van de Lange Wapperbrug.
|