Sluiting van de ring rond Antwerpen: de Oosterweelverbinding.
(voor mijn vorige artikels over dit onderwerp: tik 'Lange Wapper' in 'zoeken in blog')
"25 jaar te laat, maar beter laat dan nooit" (Mobiliteitsorganisatie Touring)
De kogel is door de kerk: de Vlaamse regering heeft beslist om de Antwerpse Oosterweelverbinding te sluiten met een tunnel. De stuurgroep rond het Oosterweeldossier zat gisteren, woensdag, een hele dag samen om de knoop in het aanslepende Antwerpse mobiliteitsdossier eindelijk door te hakken.
Plots blijkt het een heel ander project te zijn dat uit de bus kwam dan dewelke we tot nu toe kenden: het wordt een 'cut & cover-tunnel'. De Lange Wapper-brug komt er dus niet.
De sluiting van de ring rond Antwerpen zal gebeuren met een afgezonken tunnel onder de Schelde, al gepland in het Lange Wapper-scenario, met aansluitend de cut&cover-tunnel. De discussie draaide de afgelopen maanden rond dat laatste gedeelte, waar gekozen moest worden voor een verbinding via een brug, de zo omstreden Lange Wapper, of een tunnel.
Het tunneltracé in de Oosterweelverbinding zal bestaan uit twee afzonderlijke cut&covertunnels van telkens twee rijstroken, plus een pechstrook, met laterale vluchtgangen aan weerszijden en ruimte voor een fietspad. De cut&cover-tunnel start aan het Oosterweelknooppunt en eindigt aan de bestaande ring ter hoogte van Schijnpoort, aan het Sportpaleis. 18 oktober 2009: Op de Antwerpse volksraadpleging rond het BAM-tracé stemde 59,24 procent nee en 40,76 procent ja. Wim Van Hees (Ademloos) en Manu Claeys (stRaten-generaal) haalden hun slag thuis.
Een ander belangrijk aspect van het plan is dat de nieuwe tunnels gefinancierd zullen worden via tolgelden, zodat de belastingsbetaler er niet voor zal opdraaien.
Concreet komen op Linkeroever een tolplein en de aansluiting van de Oosterweelverbinding op alle hoofdwegen (E34 richting Knokke, E17 richting Gent en Kennedytunnel).
Het hele tunnelproject zal 'exact berekend' 3,05 miljard euro kosten. Benieuwd hoeveel miljoenen meerkost het zal zijn tegen dat alles af is. De Kennedytunnel blijft dan weer tolvrij. Vrachtwagens worden daar echter verboden en zullen door de nieuwe tunnels moeten.
Dit hele project zou ten laatste tegen 1 januari 2021 klaar moeten zijn.
Niet meer voor velen onder ons dus.
Maar deze uiteindelijke beslissing heeft in politieke kringen wel heel wat deining veroorzaakt en het laatste woord hierover is nog niet gezegd. Vooral het kostenplaatje zorgt voor de nodige deining. 352,7 miljoen euro, dat is de meerkost van de tunnel vergeleken met een brug, zal niet door de Vlaamse regering betaald worden, maar wel de stad Antwerpen en Antwerpse haven zullen hiervoor moeten opdraaien.
Het Vlaams Belang is blij dat het een tunnel is geworden, maar zet daar een randbemerking bij. Filip Dewinter: "We zijn niet te spreken over het feit dat de stad en de haven de meerkost daarvan gaan betalen. De Antwerpenaar wordt gestraft voor de uitslag van het referendum. Het bestuur mag ons eens uitleggen hoe de financiële vork in de steel zit."
Freya Piryns, gemeenteraadslid voor Groen!, is verontwaardigd: "Ik ben blij dat de Lange Wapper, die oude kwelgeest, dood en begraven is. Maar in de plaats is een nieuw gedrocht gekomen. De oplossing van de Vlaamse regering trekt meer verkeer in de stad. En we moeten er nog voor betalen ook. De Antwerpenaar is de verliezer vandaag. En waarom? Om de sjerp van burgemeester Patrick Janssens te redden."
Wim Van Hees van actiegroep 'Ademloos' : " Burgemeester Janssens heeft een 'overwinningsnederlaag' geleden. Hij heef het politiek getouwtrek gewonnen. Maar de stad heeft verloren. Want het verkeer blijft door de stad komen. Bovendien zal de schuldmassa van de stad vergroten. En daar ben ik bezorgd over. Antwerpen heeft het BAM-tracé verworpen in het referendum. Maar nu moeten we betalen voor het tracé dat we niet wilden."
Gouverneur Cathy Berx (CD&V) is tevreden. "Het is een signaal dat Antwerpen in de toekomst toch bereikbaar zal blijven en dat is het allerbelangrijkste. Nu komt het erop aan de beslissing zo snel als mogelijk uit te voeren. Door deze investering kan Antwerpen zijn rol als economische draaischijf met overtuiging blijven opnemen."
|