Begin mei schreef het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken in zijn Misdaad- en veiligheidsrapport over België dat Antwerpen omwille van de haven een aantrekkelijk doelwit is voor georganiseerde misdaad. Omwille van zijn centrale ligging en goede verbindingen met het hinterland is de haven van Antwerpen inderdaad een honingpot voor criminelen.
Een andere factor die de Antwerpse haven aanlokkelijk maakt voor maffiosi, is zijn open karakter. Dagelijks rijden 140.000 mensen het havengebied binnen en buiten. Bovendien meet de haven 130 vierkante kilometer. De haven heeft woonzones, een natuurgebied en zelfs een cinemacomplex.
Komt daarbij uiteraard de enorme omvang van de trafiek. Na Rotterdam is Antwerpen de tweede grootste haven van Europa. In 2010 passeerden er welgeteld 8.468.476 containers. Het is onmogelijk om die allemaal één voor één te controleren. De douane streeft ernaar twee procent van alle aangegeven goederen te screenen onder meer met scanners maar zelfs dat is vandaag te hoog gegrepen. Niemand weet bijgevolg hoe groot het aandeel van de illegale trafiek is.
Waar Rotterdam bekend staat om zijn verbindingen met het Verre Oosten, is Antwerpen, buiten de traffiek vanuit het verre oosten, ook een typische trans-Atlantische haven. Van de 8,5 miljoen containers was 948.597 afkomstig uit Noord- en Midden-Amerika, 281.241 uit Zuid-Amerika. Een aantal rederijen heeft bovendien vaste lijndiensten naar Zuid-Amerika. "Wekelijks komen er zes tot zeven bananenschepen toe op een terminal in de haven. Het is onmogelijk om die allemaal binnenste buiten te keren"zegt Stanny De Vlieger, hoofd van de federale gerechtelijke politie van Antwerpen.
Om de twee jaar brengt de Amerikaanse Coast Guard een bezoek aan de haven van Antwerpen en keer op keer feliciteren ze België voor de getroffen beveiligingsmaatregelen. Frans Van Rompuy, directeur-generaal Maritiem Vervoer op de FOD Mobiliteit: "Antwerpen slaagt erin een goede combinatie tussen veiligheid en controle te hanteren. Men is hier effectief iets flexibeler dan in bijvoorbeeld Rotterdam. Maar dat komt de handel ten goede. Antwerpen is zeer goed georganiseerd."
Drugs.
In 2010 onderschepte de Belgische douane 5,5 ton cocaïne in de haven van Antwerpen. Straatwaarde: tussen de 192 miljoen (groothandel) en 275 miljoen euro (kleinhandel). Het goedje aangevoerd vanuit Peru, Panama, Colombia en Ecuador werd gevonden in 53 containers, maar zat verder ook verstopt tussen ladingen (namaak)bananen, (uitgeholde) ananas, broccoli en koffie. Dat laatste is een nieuwe trend: steeds meer cocaïne wordt aangevoerd in fruitladingen, aangezien dat moeilijker te ontdekken valt met de douanescanner. Volgens de VN behoort België samen met Nederland, Portugal en Spanje tot de belangrijkste toegangspoorten van cocaïne in Europa.
Daarnaast kon de douane vorig jaar in de haven de hand leggen op 2,6 ton marihuana, 2,5 ton hasjiesj, 260 kilo heroïne en 6,5 ton precursoren chemische ingrediënten om drugs te maken.
De federale gerechtelijke politie van Antwerpen opende in de periode 2009-2010 126 onderzoeken naar cocaïnetrafiek, 238 verdachten werden gearresteerd. Volgens de politie wegen Nederlandse organisaties daarin het zwaarst door.
Vorige week woensdag 20/7 is de Antwerpse douane, in samenwerking met de federale gerechtelijke politie, er nog in geslaagd om 18,7kilogram cocaïne in beslag te nemen. De partij cocaïne zat verstopt in het ruim van een schip, tussen een lading bananen. Diezelfde dag werd naast de eerste partij drugs ook nog eens 23 kilogram cocaïne ontdekt in een container met bananen die gelost werd vanuit hetzelfde bananenschip. Het bewuste vaartuig was afkomstig van Colombia.
Namaakartikelen.
In 2010 nam de douane 1,8 miljoen namaakartikelen in beslag op de haven van Antwerpen: van voedingswaren en dranken (208) over merkkledij (89.481) tot cds, dvds en cassettes (1,3 miljoen).
De sigarettensmokkel is gedaald. In 2008 werden 254 miljoen sigaretten in beslag genomen, in 2010 slechts 115 miljoen.
14.260 stuks namaakmedicijnen werden tegengehouden.
(Bron: MO* - http://www.MO.be en Het Nieuwsblad)
|