een selectieve kijk op de politiek en de actualiteit (en tussendoor ook eens iets anders)
12-08-2011
De Post
Wat is er aan de hand met onze Post?
We kunnen er echt niet meer op rekenen.
Dat er al eens iets verloren gaat of laattijdig ter bestemming geraakt, dat heeft altijd al zo geweest. Maar het wordt steeds erger.
In 2008 ontving De Post 8.355 klachten over poststukken die verloren gegaan waren en dus nooit op hun bestemming geraakt zijn. De Post relativeerde dit in die mate dat dit maar 0,038 % van het totaal aantal poststukken vertegenwoordigde.
Voor elke klacht over een niet toegekomen stuk wordt er een onderzoek opgestart. Ongeveer 40% van de vermiste zendingen worden uiteindelijk teruggevonden.
Vorig jaar, 2010 dus, zijn er bij bpost 237.000 klachten binnengekomen omdat een brief of een postpakket niet of niet op tijd was aangekomen. Dat waren er een 100.000 meer dan een jaar voordien. Maar daar heeft de Post ook een uitleg voor: "Dat de postverdeling vierkant draait, mag je daar niet uit concluderen. Klanten laten zich gewoon sneller horen, zeker nu je ook via internet een klacht kan indienen." zegt de woordvoerder van bpost.
Moeten we hieruit dan concluderen dat het altijd al veel erger geweest is dan we dachten?
Enkele jaren geleden kwam de Post op de proppen met de Priorzegel, die iets duurder was, maar waarbij de Post garandeerde dat uw brief de volgende dag reeds ter bestemming zou zijn. Meestal lukte dat wel, maar zeker niet altijd. Na enkele jaren heeft men dat Prior-gedoe dan maar afgeschaft en de gewone tarieven opgetrokken naar het Prior-tarief. Van dat 'de volgende dag ter bestemming zijn', daar bleef weinig of niets van over.
Staat de 'b' in de nieuwe benaming van De Post misschien toch voor een 'b'-dienstverlening?
Volgens de woordvoerder van bpost blijkt uit een Europees onderzoek naar de stiptheid van de leveringen dat er in België niet meer problemen zijn dan in de rest van Europa. 92 procent van alle brieven valt binnen de drie tot vijf dagen in de bus van de bestemmeling, wat volgens de Europes richtlijn maar 85 procent moet zijn.
Nu weer die zaak met de verdwenen maaltijdcheques. Winkeliers sturen de ontvangen maaltijdcheques per post naar de officiële verdelers om hun centen te krijgen, maar de pakjes blijken leeg ter bestemming te komen. Bij de post is men een intern onderzoek begonnen om te ontdekken waar het fout loopt. Hierbij durft men zelfs suggereren dat de winkelier ze misschien leeg verstuurt!
Rekenen op een vergoeding van de Post moet men helemaal niet.
Aangetekend versturen is ook al geen garantie dat het wel aankomt. Ik herinner me het verhaal van een man die regelmatig met de Post pakjes met waarde verstuurde. Om zeker te zijn dat ze wel zouden aankomen, verstuurde hij die steeds 'aangetekend'. Maar desondanks kwamen ze helaas toch niet op hun bestemming. Verloren gegaan, zelfs ondanks dat het aangetekende zendingen betrof. Na klachten werd de waarde toch niet vergoed. Volgens De Post verstuurde de man zijn pakjes verkeerd op: hij moest er maar een verzekering bijnemen!
Reacties op bericht (1)
12-08-2011
Slaap lekker, droom zacht.
Veel liefs en een gezellig weekend gewenst.
12-08-2011 om 22:12
geschreven door annie
Aanvankelijk was ik van plan mijn Weblog gewoon onder mijn echte naam te starten. Maar als ik zo eens naar de andere reeds bestaande keek, viel het mij op dat de meeste ervan met een schuilnaam werken. Vandaar dat ik uiteindelijk beslist heb dat ook maar te doen.
.../raa. is het geworden. R.A.A. is in feite niet zo geheimzinnig als het op het eerste zicht lijkt. Het zijn namelijk de eerste letters van mijn voornamen.