• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    31-07-2013

Maandag 29 juli 2013

Zaterdagmorgen verlaten we Aix les Bains en hebben als doel opgegeven een camperplaats aan het meer van Monteynard in het hart van het “Parc du Vergors”. De streek is zeer bergachtig met hoge rotswanden en hoge pieken, de weg slingert zich erdoorheen en er is geen gebrek aan haarspeldbochten.

Het landschap is erg mooi en groen. Plots zien we beneden in het dal het azuurblauwe meer liggen. Aan het meer is het een geweldige drukte en een plaats bemachtigen is uitgesloten. Het is voor de Fransen ook verlof, bovendien nog een weekend en met het hete weer wil blijkbaar iedereen aan het water zijn. We rijden dan maar verder en belanden in Die een sfeervol oud stadje in “Le Pays Dioinais” het zijn er de Romeinse dagen en er wordt gefeest.

Mooi uitgedoste “Romeinen” nemen het op tegen de “Galliërs”. In het stadje wandelen we door de smalle straten die soms verbonden worden door nauwe steegjes.

De volgende morgen begeven we ons naar Crest op een camperplaats waar we nog kunnen genieten van een degelijke internetverbinding. Het stadje gelegen aan de Drôme wordt overheerst door een kasteel dat hoog boven de stad uitsteekt.

We hadden deze plaats reeds eerder bezocht en gezien de hitte voelen we ons niet geroepen om nog eens 144 treden naar boven te klimmen en houden het op een terrasje  in de hoofdstraat. Het is nog steeds drukkend en er komen onweerswolken op. ’s Avonds barst er een hevig onweer los dat zowat de ganse nacht is blijven rommelen, maar het brengt wel verkoeling.

Maandagmorgen rijden we naar Montelimar. De camperplaats is er echter slecht gelegen en bovendien nog al modderig door de stortregens. Dus maar verder naar Viviers aan de Rhône. De camperplaats zou aan de oever van de Rhône moeten liggen maar is verplaatst naar een andere locatie. Het is er echter leuk staan en ik kan eindelijk rustig van op de kade mijn hengel uitzetten.

De vangst beperkt zich tot een enkel klein voorntje, maar het was er wel goed zitten. We mogen er echter niet blijven om te overnachten en rijden naar de officiële camperplaats, een voormalige camping. Fijne plaatsen alleen jammer dat het redelijk ver van het stadscentrum ligt.

31-07-2013 om 22:00 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 31 juli 2013

Dinsdagmorgen rijden we terug naar de Rhône en trekken het stadje in. Het is net marktdag en een leuke drukte.

Het historische centrum van de stad ligt op een heuvel en we gaan de hoogte in. Het middeleeuwse stratenpatroon is zeer goed bewaard en gerestaureerd, de straten zijn smal en kronkelig met hier en daar overwelfde doorgangen.

Boven op de top is er een indrukwekkende kathedraal in gotische stijl.

Het koor is behangen met prachtige wandtapijten en afgelijnd met mooi gebeeldhouwde koorstoelen.

Van op de wallen hebben we een prachtig uitzicht over het stadje en de vallei. Een bezoek war we echt van genoten hebben.

Maar we willen verder. ’s Avond strijken we neer in Remoulin om te overnachten.

Woensdag vangen we aan met een bezoek aan de Pont du Gard, een door Unesco beschermd werelderfgoed.

Het is een reusachtige door de Romeinen gebouwde aquaduct die de stad Nimes van water moest voorzien. Het is een goed bewaard en verzorgd monument. Het is verbazend hoe men zo een 2000 jaar geleden bouwen kon. We zitten nu duidelijk in het zuiden van Frankrijk. De zon is nog steeds volop van de partij. Ons einddoel voor vandaag is Aigues-Mortes een volledig ommuurd stadje gebouwd in de 13de eeuw voor vorst Louis IX.

We stallen de camper op een camperplaats op een tiental kilometer van de stad. Met de fiets trekken we er naar toe, het is reeds ons derde bezoek en het is er steeds leuk om in rond te kuieren en op een terras wat te drinken.

Het stadje is een toeristische voltreffer en het is er dan ook erg druk, gelukkig zijn we met de fiets en moeten niet aanschuiven in de file.

’s Avonds zitten we lekker buiten bij de camper met verfrissing bij de hand.

31-07-2013 om 21:51 geschreven door Zwerfsteen

26-07-2013

Maandag komen we in Annecy aan het meer, de camperplaats is overvol. Maar van een vorig bezoek kenden we nog een kleine camping bij het meer, waar we een plaats vinden. Het is ongeveer 3,5km tot in de stad wat met de fiets zo gebeurd is. Het oude stadsgedeelte van Annecy is erg leuk, met smalle straatjes, doorgangen, bruggetjes over de kanalen en leuke pleintjes. Het is er dan ook erg druk en het verkeer rijdt er bumper aan bumper. Gelukkig ligt er aan het meer een echte fietssnelweg die tot Albertville voert. Dinsdag is het marktdag en het is er dan heel druk. Overal stalletjes met kleurrijke groenten en fruit en vooral de lekkere kazen en worsten uit de  Haute Savoi. In de namiddag volgen we de fietssnelweg tot aan het einde van het meer. Rond het meer kunnen we niet want aan de overzijde is het met de fiets niet te doen. Het is nog altijd zeer warm en in een leuke Auberge genieten we van een lekkere koffie met wat lekkers aan de rand van het meer.

Morgen trekken we de bergen in.

De stad die we willen bezoeken ligt hoog in de bergen maar de camperplaats staat ons niet aan en we reizen dan maar verder.

Woensdag komen we aan in Aix-les-Bains aan het meer van Le Bourget, we kunnen gelukkig nog de laatst beschikbare plaats bemachtigen en hebben lekker schaduw om onze tafel buiten te zetten. Het blijft nog steeds heet.

Donderdagmorgen gaan we op verkenning in de stad. Er is een voetgangerszone waar het goed wandelen is. Bij het stadhuis staat er nog een Romeinse poort. De binnenstad vinden we niet erg indrukwekkend. Aan het meer is het veel leuker en er liggen talloze plezierboten in de haven. In de namiddag fietsen we langs het meer, op een fijne fietsweg, naar Le Bourget dat is ook een druk bezochte badplaats en op een terrasje in de schaduw kunnen we verpozen met wat lekkers. Overal zoeken de mensen het water op om zich te verfrissen.

Vrijdagmorgen rijden we naar een camping om eindelijk eens een goede internetverbinding te hebben. Na de middag willen we de andere richting langs het meer fietsen, maar daarvoor moeten we gaan klimmen en met deze hitte zien we dat absoluut niet zitten en keren terug.

26-07-2013 om 20:14 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdag 23 juli 2013

Woensdag komen we aan in Beaume-les-Dames op een goed ingerichte camperplaats. Het weer blijft mooi en heet. Met de fiets gaan we even het stadje verkennen veel valt er niet te beleven maar in het toeristenkantoor bekomen we een fietsroute langs de Doubs. Donderdag gaan we de fiets op en rijden langs de Doubs. De rivier slingert zich doorheen de vallei met dicht beboste hellingen waar af en toe steile rotswanden oprijzen. Het fietst er prettig en we genieten van het rustige landschap. We volgen ook een Michelin gids die de 100 mooiste plaatsen aanduiden die een omweg waard zijn. Op andere reizen in Frankrijk hebben we er reeds verschillende bezocht. Vrijdag rijden we naar zo een plaats Salins-les-Bains in het departement Franche Comté. De camperplaats is niet erg aantrekkelijk en een rondgang in het stadje geeft ook weinig voldoening, vele winkels staan ledig en het geheel geeft een povere indruk. We  rijden dan maar verder naar een andere plaats van de “100”, Pontarlier. Aan de rand van het centrum vinden we een parkeerterrein  waar we kunnen blijven. Het stadje geeft een levendige indruk en via een monumentale toegangspoort belanden we in de hoofdstraat met mooie winkels. Het is mooi aangelegd en netjes onderhouden. In het toeristenkantoor krijgen we te horen dat er zaterdag het feest van de Absintlikeur gehouden wordt. De absint is een plaatselijk gestookte likeur.

Zaterdag krijgen we een optocht te zien voorafgegaan door oldtimer auto’s, gevolgd door een fanfare te paard met hoornblazers en trom. Kleurrijke koetsen sluiten de stoet af en we volgen hen naar het feestterrein waar verschillende standjes zijn met oude ambachten en attracties. Er is veel volk op de been en het is er heel gezellig. We wandelen ook nog naar de stokerij waar de Absint vandaan komt, na een korte rondleiding krijgen we de kans om die eens te proeven. Het smaakt wat naar anijs en zoals het geserveerd wordt is het wel verfrissend, we laten ons echter niet verleiden tot kopen.

Zondag rijden we naar het meer van Nantua. We komen net op tijd om de laatste plaats op de camperplaats te bemachtigen. We zitten op weliswaar smalle plaatsen maar het zicht maakt veel goed, we zitten met onze stoelen aan de rand van het meer met een schitterend uitzicht. We fietsen rond het meer en genieten weer van al dat moois.

26-07-2013 om 20:10 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 17 juli 2013

We begonnen onze reis met een tussenstop in Bad Rotenfels waar we hartelijk ontvangen werden door onze vrienden Helmut en Claudia waar we een gezellige avond doorbrachten

Na een uitgebreid ontbijt beginnen we aan onze opdracht voor Facile en Route die ons dwars doorheen het Zwarte Woud voert met schitterende landschappen. De meeste plaatsen liggen in de bergen waar het een paradijs is voor wandelaars. Donaueschingen is één van de plaatsen die we aandoen en het is er mooi om te fietsen. In de stad kunnen we op een terras genieten van wat lekkers. Jammer dat ze aan de bron van de Donau aan het werken zijn en we kunnen er niet bij om een foto te nemen.

In Bad Säckingen ligt de camperplaats aan de oever van de Rijn. Het weer is prachtig en het is er weer zalig om te fietsen. De stad bezit de langste houten overdekte brug van Europa en verbindt Duitsland met Zwitserland voor voetgangers en fietsers. We werken de laatste plaatsen af en zetten koers naar Frankrijk. In de late namiddag van dinsdag komen we aan in Chavannes sur l’Etang, de toegangspoort naar de Elzas. De volgende dag rijden we naar Baume-lesDames in de vallei van de rivier Doubs.