• Beoordeel dit blog

Reizen met de camper
    Reisverhalen
    23-05-2015

Zaterdag 23 mei worden we om 9 uur aan het treinstation afgezet om met de trein naar Syracuse te rijden. Na een half uur treinen stappen we af in Syracuse. We willen het stadsdeel Ortigia, de oude stad, bezoeken gelegen op een schiereiland.

Na een fikse wandeling komen we bij de oude Apollotempel waarvan toch nog flink wat van bewaard is. Vooraleer we die gaan bekijken moeten we even uitrusten op een terras met een koffie. Vandaar gaat het door een brede winkelstraat met mooie kledingszaken naar de fontein van Diana.

Verder door smalle straten met nog smallere zijstraten komen we aan het water met mooie vergezichten. Langs de Via Roma een smalle straat met vele eethuisjes belanden we aan de Duomo.

Weer zo een indrukwekkende kerk gebouwd op de fundamenten van een oude Griekse tempel.

De buitenkant is barok en de binnenkant doet romaans aan met het typische houten plafond.

De zuilen van de oude tempel zijn goed verwerkt in de kerk. Aan de waterkant treffen we de Fonte Aretusa, een natuurlijke bron die in tijden van belegering de stad van drinkwater voorzag.

Nu zwemmen er vele karpers in en stroomt het water zo in de zee. In een van de zijstraatjes op een leuk pleintje genieten we van een lekkere maaltijd.

We lopen dan helemaal terug tot aan de Apollotempel. We hebben vandaag weer heel wat afgestapt en belonen ons nog maar eens met een lekkere koffie. Met een stadsbus komen we terug aan het station voor de terugkeer naar Noto waar we weer afgehaald worden door de vriendelijke Anna.

23-05-2015 om 00:00 geschreven door Zwerfsteen

22-05-2015

Donderdag 21 mei

De stad Caltagirone is bekend om zijn keramiek. Er zijn hier vele ateliers die uiteenlopende voorwerpen in keramiek maken. De stad is gebouwd op verschillende heuvels en het is hier doorlopend op en neer gaan.

In de kleinere straatjes lopen trappen omhoog en omlaag. Om het hoger gelegen stadsdeel te verbinden met het lager gelegen stadhuis werd in 1606 een lange trap met 142 treden aangelegd zodat de bewoners gemakkelijk bij het stadhuis konden komen. Alle treden van de trap zijn aan de voorkant bekleed met mooie tegeltjes, en is dan ook de voornaamste bezienswaardigheid van de stad.

We zetten de reis voort naar een camperplaats op 12 kilometer van Syracuse vanwaar we met de bus tot in de stad zouden kunnen komen. Jammer genoeg staan we voor een gesloten poort want er wordt gewerkt. Dan maar de meest dichtbije camperplaats en dat is in Noto. Deze plaats is gelukkig open en zeer verzorgd. De bazin Anna verzorgt bovendien ook een gratis pendeldienst naar de stad Noto.

Vrijdagmorgen worden we door Anna afgezet in Noto dat in 1693 verwoest werd door een aardbeving en nadien werd opgebouwd met vele gebouwen in barokstijl. Aan het begin van de hoofdstraat staat een hoge poort met de wapens van de stad.

Langsheen deze straat staan vel indrukwekkende gebouwen en kerken. Tegenover het stadshuis torent de kathedraal hoog er boven uit om te benadrukken dat de kerk hoger in macht is.

In een steil oplopende zijstraat vinden we het pallazo Villadorata met uitbundig versierde balkons waarmee de bewoner zijn rijkdom liet zien.

Op gezellige pleintjes is het weer lekkere koffie genieten. Het is hier nog niet te druk en aangenaam rondlopen. Na het middageten nog even verpozen met een biertje en dan telefoneren we Anna om ons op te halen.

22-05-2015 om 20:45 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 20 mei na het ontbijt verlaten we Catania met bestemming Enna. Nadat we het drukke stadsverkeer achter ons hebben gelaten komen we op de snelweg waar het rustiger rijden is. In de verte hebben we nog een mooie blik op de Etna.

We rijden vele kilometers door het vlakke stuk van het land aanvankelijk zien we groene landbebouwing dat nadien overgaat in dorre vlakte. Het landschap wordt terug heuvelachting en in de verte zien we de stad Enna boven op een heuveltop liggen.

We hadden een camperplaats uitgezocht op enige afstand van Enna maar die een gratis shuttle bus naar het oude centrum aanbood. Helaas toen we er aan kwamen was die gesloten voor renovatiewerken. Met de camper naar boven in het oude stadscentrum rijden was geen optie, dus maar naar de volgende bestemming, Piazza Armerina met een mooie kathedraal en oud centrum. Op een grote parking in het lager gelegen centrum konden we een mooie plaats innemen . Zoals de Italianen namen we een uitgebreide siësta om nadien naar het oude stadsdeel omhoog te klimmen. Bij de indrukwekkende kathedraal werden we aangesproken in het Frans door een vriendelijke heer.

Hij was de stichter van een heemkundig museum dat we toch niet mochten missen. Vooraleer we de kathedraal binnengingen, nodigde een klein terrasje ons uit om even te verpozen.

Met een lekkere cappucino en americano konden we weer verder. Aan de binnenkant was de kerk ook erg ruim en licht, maar gaf een verlaten indruk. Toen we terug naar beneden liepen ontmoetten we terug onze vriendelijke heer en lieten ons meetronen naar zijn museum. Het was ingericht in een burgerswoning uit de jaren 1800. Overal hingen vele met zorg tentoongestelde voorwerpen die hij vanaf zijn jeugd bijeen gespaard had.

Ook in de keuken/woonkamer evenals in het slaapvertrek waren de bijbehorende voorwerpen mooi opgesteld. Met veel enthousiasme vertelde hij alles over de oude voorwerpen en hoe hij die voor het nageslacht wilde bewaren. Nadat we afscheid genomen hadden kwamen we terug bij de camper en stelden vast dat het hele parkeerterrein op donderdagmorgen voor 6u30 moest ontruimd zijn voor de markt. Dus maar weer opkrassen. naar de volgende bestemming Caltagirone, waar we een schaduwrijke camperplaats vonden . Het was vandaag erg warm en enige schaduw was meer dan welkom.

22-05-2015 om 20:41 geschreven door Zwerfsteen

19-05-2015

Voor dinsdag hebben we ons ingeschreven voor en rondrit naar de Etna. Het weer is zonnig en warm maar daarboven is het beslist kouder en we nemen warme kleding mee. Een busje komt ons oppikken met nog andere gasten. We rijden eerst naar Rifugio Sapienza waar het enorm druk is met busladingen toeristen. Voor de sanitaire stop is het rijtje geblazen voor de dames.

Om te beginnen klimmen we naar de rand van een uitgedoofde krater en kijken in de diepte. Er staat ook een trektocht op het programma naar de lavastroom van de meest recente uitbarsting. +

Het gaat flink omhoog en het soms steile pad met rotsstenen bezaaid kost me veel moeite om boven te komen. Dikwijls op adem komen was wel nodig. Uiteindelijk komen we aan ons doel en zijn onder de indruk van wat zich hier heeft voorgedaan.

De tocht naar beneden gaat wel makkelijker maar is erg belastend voor de knieën. We zijn blij terug aan de auto te komen. Onderweg wordt er nog gestopt voor een tochtje in de grotten onder de versteende lava. We bedanken ervoor want het schijnt er moeilijk lopen te zijn in lage doorgangen. Wanneer iedereen terug is worden we naar Zafferana Etnea gebracht waar we vergast worden op een Siciliaanse specialiteit, een gesloten pizza die in olie gefrituurd wordt. De pizza is niet vettig met een lekker knapperig deeg gemaakt en gevuld met lokale kaas en ansjovis. Het resultaat was lekker en na onze inspanningen wel verdiend.. Tot slot werden we terug aan de camping afgeleverd, een heerlijke dag.

19-05-2015 om 20:23 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 18 mei

Om met de bus de stad in te gaan moeten we eerst een tweetal kilometer lopen om tickets te kunnen kopen. De bus brengt ons tot in het stadscentrum van Catania, de tweede grootste stad van Sicilië.

In het midden van de stad kijken we op de resten van een Romeins amfitheater gebouwd met lavasteen. Langs een brede winkelstraat met mooie winkels komen we bij het informatiecentrum van de stad waar een vriendelijke dame ons een stadsplan bezorgt en ons op het hart druk zeker de kerk van de H. Benedictus te bezoeken die op de Unescolijst voorkomt. Ze geeft ons ook nog twee vouchers waarbij we 20% korting krijgen voor het bezoek aan de kerk. Aan het einde van de straat komen we bij de Piazza Duomo.

In het midden van het plein staat een monument waarop een olifant in basalt prijkt, het symbool van de stad, met er boven op een Egyptische obelisk. Op het plein heerst een gezellige drukte en op een terras genieten we van een lekkere koffie .

Voor ons rijst de kathedraal indrukwekkend omhoog. In de aanpalende straten wordt er markt in levensmiddelen gehouden en is het behoorlijk druk. De kramen met vis, vlees, kaas en groenten wisselen elkaar af.

Het valt ons op dat het aangeboden vlees zeer mooi uitziet en niet duur geprijsd is. Het aanbod van fruit en groenten is groot en ook weer niet duur. Er bevinden zich ontelbare kerken in Catania, de één al mooier dan de andere maar de kerk van de H. Benedictus is wel de mooist versierde. Gebouwd op de resten van een Romeins stadsdeel, waarvan de resten te zien zijn onder een glazen doorgang bij de ingang. Het plafond van de kerk is beschilderd met zeer kunstzinnige taferelen uit het leven van Benedictus.

Voor het middagmaal strijken we neer op een terras in één van die smalle straten en kunnen er voor een redelijke prijs goed eten. Nadien gaan we nog op zoek naar het Castello Ursino, een mooi bewaarde burcht waar net een tentoonstelling van werken van Picasso loopt.

%%%FOTO7%%%

We kuieren terug naar de Piazza Duomo voor nog een lekkere koffie waar we weer kunnen genieten van het spektakel. In zo een grote stad is het onbegonnen werk om alles te bekijken en we keren dan terug naar het busstation om naar de camping te rijden.

19-05-2015 om 20:20 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 17 mei ontwaken we onder een loodgrijze hemel en de berg Etna is helemaal verscholen achter donkere wolken. Vandaag willen we naar de “Gola de Alcantara” een diepe smalle kloof in de bergen, uitgesleten door een rivier over miljoenen jaren. Hoewel de hemel potdicht zit blijft het toch droog, de temperatuur is flink gezakt en er waait een frisse wind.

Langsheen de kloof wandelen we over een aangelegd pad en kunnen in de kloof kijken naar de eigenaardige basalt rotsformaties. Bij verschillende punten moeten we via trappen afdalen om de mooiste zichten te kunnen bewonderen en nadien terug naar boven klimmen. Het is hard werken voor ons, maar het loont de moeite.

Bij het startpunt dalen we met een lift naar de bodem van de canyon tot aan het water wat ook weer indrukwekkende beelden oplevert. Tegen de middag zijn we terug bij de camper, blij te kunnen gaan zitten. Na de middag rijden we naar een camping in Catania. We bekomen een strandplaats op 20 meter van de zee, vannacht slapen we met het ruisen van de zee. Het is redelijk laat in de namiddag en nog steeds bewolkt en winderig. We gaan nog even op verkenning om een bushalte te vinden om morgen de stad in te trekken.

19-05-2015 om 20:15 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 15 mei vieren we onze 17de huwelijksverjaardag. Wanneer we wegrijden ontmoeten we nog de boer die ontstemd is dat wij niets hebben gekocht, hoewel dit niet verplicht is, en ons ook niets werd aangeboden van de lokale producten. Kort na de middag komen we in Villa San Giovanni bij de haven voor de overtocht naar Sicilië, we kunnen vrij vlug aan boord gaan en staan helemaal vooraan zodat we als eerste aan land kunnen.

We begeven ons naar een camperplaats nabij Taormina, de weg erheen voert ons doorheen verschillende dorpen die totaal niet berekend zijn voor modern verkeer en het is dikwijls moeilijk om auto’s te kruisen in de smalle straten. De camperplaats is mooi verzorgd met prachtige bloemen. Ondanks de nabijheid van de snelweg en de spoorlijn hebben we een goede nachtrust. Zaterdag wandelen we naar de bushalte waar de bus ons naar het centrum van Taormina brengt. De rit naar het centrum dat hoog tegen de berg ligt gaat over steile hellingen met vele krappe haarspeldbochten waar de bus nog net zijn draai kan nemen. Ik ben blij dat ik daar niet met de camper naar boven moest; Het is nog voorseizoen en toch is het in het centrum reeds behoorlijk druk.

We vangen aan met het Grieks theater te bezoeken, dat de tand van de tijd goed doorstaan heeft, en waar nog regelmatig verschillende voorstellingen worden gehouden. Van op de bovenste rijen hebben we een prachtig zicht op het toneel met de Etna op de achtergrond, jammer genoeg is het erg heiig en de kleuren komen niet goed uit. Nadien drinken we een lekkere Americano op een terrasje. In de autovrije hoofdstraat de “Corso Umberto” bekend om zijn mooie en exclusieve winkeltjes is het fijn wandelen. Er monden verschillende smalle schilderachtige steegjes op uit.

Op de “Piazza del Duomo” staat er een mooie fontein tegenover de dom. We lopen tot het einde van de Corso en keren dan op onze stappen terug om in een van de zijstraatjes op zoek te gaan naar een lekker pizza. Bij “Mamma Rosa” krijgen we een leuk zitje om van een lekkere pizza te smullen.

Om ons bezoek af te ronden gaan we terug naar het terrasje om een Americano te drinken als afsluiter. We hebben flink wat afgelopen op en neer en zijn blij te kunnen zitten op de bus die ons terug naar de camperplaats voert. Taormina was een mooie start van ons bezoek aan Sicilië.