• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    24-08-2012

Vrijdag 24 augustus 2012

Vooraleer het weer zeer heet wordt trekken we naar het klooster waar we een rondleiding krijgen door een Engelstalige gids. Het is een enorm complex dat een grote rol heeft gespeeld in het christianiseren van Hongarije. Het bezit tevens een prachtige en goed gevulde bibliotheek. Nadien rijden we naar het stadje Pàpa, van het mooie marktplein is niets te zien want er wordt gewerkt en heel het plein ligt open om nog archeologische opgravingen te doen. De hitte is haast  niet te dragen en we zoeken de camping op bij het termaal bad. In het zwembad kunnen we ons lekker verfrissen.  We hebben er ook een goede internetverbinding waar ik nu volop gebruik van maak.

24-08-2012 om 21:15 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 23 augustus 2012

Het is reeds zeer warm bii het opstaan en het zal weer warm worden. Op een twintigtal kilometer van Sopron in het plaatsje Fertöd bezoeken wij het kasteel van de Esterhazy’s. De familie Esterhazy was van een grote betekenis in Hongarije. Het kasteel in gebouwd in navolging van de franse kastelen en via een prachtige smeedijzeren poort betreden we het terrein. Het kasteel is zeer goed onderhouden en we gaan met een Duitstalige groep mee voor een rondleiding. Zoals gewoonlijk is het één pracht en praal. De laatste telg van het geslacht Esterhazy heeft nog steeds een appartement tot zijn beschikking in het kasteel. Op het parkeerterrein hebben we een schaduwrijk plekje gevonden voor de lunch en de siësta. Nadien rijden we naar Györ waar we vroeger reeds waren. We vinden ons plekje terug aan de waterkant waar we eerder stonden maar helaas wordt er gewerkt en kunnen we er niet bij. Het is nog steeds erg heet en we kunnen nergens fatsoenlijk parkeren. We rijden dan maar door naar Pannonhalma dat een befaamd Benedictijnenklooster bezit. Reeds van ver kunnen we het klooster zien dat hoog torent boven het landschap. Op de plaatselijke camping vinden we enige verkoeling maar het blijft toch 26°C.

24-08-2012 om 21:11 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 22 augustus 2012

Rust is zo een typisch rustige badplaats met een mooi marktplein en in de hoofdstraat staan bijna op alle huizen ooievaarsnesten die bewoond zijn met klepperende ooievaars. Vanaf de haven kan men met verschillende boten een rondje varen of een overtocht maken naar het aan de overzijde liggend Hongarije.
    We richten ons nu naar Hongarije en de eerste stad die we aandoen is Sopron. We hadden deze stad reeds bezocht maar het is toch een leuk weerzien. Na enig zoeken vinden we een parkeerplaats binnen loopafstand van het centrum. Veel is er niet veranderd en er wordt nog steeds druk gerestaureerd. Het is gloeiend heet en een frisse pint is meer dan welkom en is hier nog goed te betalen ca. €1,10 voor een grote pint. Bij het terugkeren naar de camper zien we dat het 39°C is, in de camper is het 40°C. Na het avondeten begint het wat regenen en dat brengt toch enige koelte.

24-08-2012 om 21:08 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 20 augustus 2012

Nu moeten we door Oostenrijk om naar Hongarije te rijden. We nemen  niet de snelweg maar rijden door de bergen. Het is een erg afwisselende route doorheen berg en dal. Onderweg worden we regelmatig vergast op mooie vergezichten onder een helblauwe hemel. Mooie en pittoreske dorpen wisselen elkaar af, het is leuk rijden. We zoeken een camperplaats op uit de gids, maar die licht in een open veld zonder een spatje schaduw en dat bij een temperatuur van 38°C. We zoeken dan maar een verder gelegen plaats op en belanden in Eggenburg op een nette camperplaats die we voor ons alleen hebben. We bevinden ons onder de omwalling van het stadje en willen daar wel gaan kijken. Vandaag liever niet want het is toch zo heet.

Dinsdag 21 augustus 2012

Het is nog steeds zonnig maar nog niet te heet. Het stadje Eggenburg heeft nog steeds voor het grootste gedeelte zijn middeleeuws stratenpatroon. Een leuk marktplein met mooie huizen ziet er gezellig uit. We verkennen verder het stadje om de omwallingen te bekijken. Er barst een onweer los en we kunnen gelukkig ergens gaan schuilen. De temperatuur zakt iets en we keren terug naar de camper om onze reis verder te zetten. In de late namiddag komen we in Rust aan. Het plaatsje is gelegen aan de Neusiedlersee midden de wijnvelden van Burgenland.

24-08-2012 om 21:05 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 19 augustus 2012

De rit naar Passau over de snelweg is vrij saai, tegen de middag komen we in een opstopping terecht voor een ongeval die de snelweg bijna volledig blokkeert. Gelukkig zijn we kort bij een afrit en zien we een groot parkeerterrein. Daar stoppen we dan voor de lunch en de siësta en daartegen is de file opgelost. Het is gloeiend heet met 36°C in de camper. De camperplaats bij Passau is goed ingericht en gratis. In de verte zien we de torens van de stad
    maar het is echt te heet om nog naar het centrum te gaan, we missen daarvoor wel onze fietsen.

24-08-2012 om 21:03 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 17 augustus 2012

Na een oponthoud van enkele dagen en het afleveren van de fietsen thuis, rijden we verder voor het tweede deel van onze reis. We zetten nu koers naar Mako in Hongarije waar we samen komen met de groep om door de Balkanlanden te reizen. Onze eerste halte is in Paffendorf een gehucht van Bergheim. De nette camperplaats die gratis is ligt aan de rand van het kasteelpark. We wandelen er “s avonds even rond maar er is een privéfeest aan de gang.

Zaterdag 18 augustus 2012

De zon schijnt volop en het zal weer een  hete dag worden. We maken eerst een wandeling rond het kasteel in het park. Het kasteel is een enorm gebouw met vele bijgebouwen. Het werd gebouwd in de 18de eeuw en bleef 200 jaar eigendom van dezelfde familie. In de vijver rond het kasteel zwemmen talloze dikke vissen. Om 10 uur rijden we verder naar Aschaffenburg. De camperplaats ligt aan de rand van de Main en dicht bij het centrum van de stad. Wanneer we over de brug wandelen hebben we een prachtig uitzicht op het kasteel. De stad heeft vele musea en mooie gebouwen. Het is er goed wandelen in de winkelstraten die gezelligheid uitstralen. Het is gloeiend heet en een frisse pint is meer dan welkom. ’s Avonds is het in de camper nog steeds 36°C. Buiten is het goed zitten maar er is zo goed als geen wind die verkoeling kan brengen..

24-08-2012 om 21:01 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 9 augustus 2012

Het is grijs bewolkt en helemaal niet warm. We fietsen langs de Weser tot wij aan de overzijde het kasteel van Fürstenberg zien liggen om dan terug te keren voor het middagmaal. Na de siësta fietsen we naar Holzminden dat we op de heenreis al bezochten. Het fietst lekker en de omgeving is prachtig. Het blijft bewolkt maar droog, na een wandeling door de stad keren we terug om in Höxter te genieten van koffie en gebak.

Vrijdag 10 augustus 2012

Het is nog altijd dik bewolkt en koud voor de tijd van het jaar. Gelukkig geen regen en na de boodschappen in de voormiddag gaan we na het middagmaal toch weer de fiets op. Het Weserlandschap is hier echt uitnodigend om te fietsen. De vallei is breed en volgt de meanders van de stroom. Langsheen het water vertoont het fietspad praktisch geen hellingen dus moeiteloos fietsen. We rijden naar Beverungen waar we morgen willen overnachten. We kenden die plaats al van vroegere reizen. Na een wandeling door het stadje keren we terug naar Höxter.

Zaterdag 11 augustus 2012

We zoeken de camperplaats van Beverungen op om vandaar weer verder te fietsen langs de Weser. Ditmaal naar Bad Karlshafen. Af en toe komt de zon erdoor maar het blijft fris. Om bij de stad te komen moeten we het water over met een pontje dat door de stroming van de ene zijde van de rivier naar de andere wordt gestuwd. In het stadje wordt er net een feestmarkt
    gehouden en er is heel wat volk op de been. Na de gebruikelijke koffie met gebak fietsen we via dezelfde weg weer terug.

24-08-2012 om 20:58 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdag 7 augustus 2012

In de voormiddag verkennen we even de omgeving op de fiets. Het is soms stevig klimmen want het is hier erg bergachtig. Na de middag gaan we dan op zoek naar de Weserroute. Die is niet zo eenvoudig te vinden. Eindelijk komen we op de juiste weg maar die blijkt al vlug teleurstellend want ver van het water en met echt stevige hellingen. We keren dan maar terug, op zoek naar het Werrapad. Dit is een veel fijnere route, loopt langs het water en de weinige hellingen zijn zacht en goed te nemen. Rond half vijf zijn we terug en nemen teug ons zitje aan de markt, met gebak.

Woensdag 8 augustus 2012

We blijven aan de Weser en begeven ons naar Höxter dat kan bogen op een zeer verzorgde camperplaats met zicht op de stad en de stroom. Bij het plaatselijk toeristenkantoor krijgen we uitgebreide informatie over de stad en omgeving. Er zijn ook weer mooie vakwerkhuizen en in de nabijheid bevindt zich noch een oud Benedictijns klooster in Corvey, gesticht in 822 door Lodewijk de Vrome en is het oudst bewaarde bouwwerk uit de vroege middeleeuwen.
    Langsheen de Weser fietsen we er naartoe om het ook aan de binnenzijde te bewonderen. De kerk is rijkelijk in Barokstijl versierd. De bibliotheek bevat meer dan 74.000 boeken verdeeld over 14 kamers. Nadien wandelen we doorheen de stad vooraleer terug te keren naar de camper.

24-08-2012 om 20:52 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 6 augustus 2012

We volgen de Werra doorheen de gelijknamige vallei tot in Hannovers Münden. De camperplaats is gelegen op het punt waar de Werra en de Fulda samen komen en verder hun weg naar zee vervolgen als de Weser. De stad is bekend voor zijn vele vakwerkhuizen die toch een speciale sfeer oproepen. Het is er leuk om te wandelen in de drukke straten. Na een flinke wandeling genieten we weer van koffie en gebak met een mooi uitzicht op de markt. Als het morgen mooi blijft willen we fietsen langs de Weser.