• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    24-08-2012

Donderdag 9 augustus 2012

Het is grijs bewolkt en helemaal niet warm. We fietsen langs de Weser tot wij aan de overzijde het kasteel van Fürstenberg zien liggen om dan terug te keren voor het middagmaal. Na de siësta fietsen we naar Holzminden dat we op de heenreis al bezochten. Het fietst lekker en de omgeving is prachtig. Het blijft bewolkt maar droog, na een wandeling door de stad keren we terug om in Höxter te genieten van koffie en gebak.

Vrijdag 10 augustus 2012

Het is nog altijd dik bewolkt en koud voor de tijd van het jaar. Gelukkig geen regen en na de boodschappen in de voormiddag gaan we na het middagmaal toch weer de fiets op. Het Weserlandschap is hier echt uitnodigend om te fietsen. De vallei is breed en volgt de meanders van de stroom. Langsheen het water vertoont het fietspad praktisch geen hellingen dus moeiteloos fietsen. We rijden naar Beverungen waar we morgen willen overnachten. We kenden die plaats al van vroegere reizen. Na een wandeling door het stadje keren we terug naar Höxter.

Zaterdag 11 augustus 2012

We zoeken de camperplaats van Beverungen op om vandaar weer verder te fietsen langs de Weser. Ditmaal naar Bad Karlshafen. Af en toe komt de zon erdoor maar het blijft fris. Om bij de stad te komen moeten we het water over met een pontje dat door de stroming van de ene zijde van de rivier naar de andere wordt gestuwd. In het stadje wordt er net een feestmarkt
    gehouden en er is heel wat volk op de been. Na de gebruikelijke koffie met gebak fietsen we via dezelfde weg weer terug.

24-08-2012 om 20:58 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdag 7 augustus 2012

In de voormiddag verkennen we even de omgeving op de fiets. Het is soms stevig klimmen want het is hier erg bergachtig. Na de middag gaan we dan op zoek naar de Weserroute. Die is niet zo eenvoudig te vinden. Eindelijk komen we op de juiste weg maar die blijkt al vlug teleurstellend want ver van het water en met echt stevige hellingen. We keren dan maar terug, op zoek naar het Werrapad. Dit is een veel fijnere route, loopt langs het water en de weinige hellingen zijn zacht en goed te nemen. Rond half vijf zijn we terug en nemen teug ons zitje aan de markt, met gebak.

Woensdag 8 augustus 2012

We blijven aan de Weser en begeven ons naar Höxter dat kan bogen op een zeer verzorgde camperplaats met zicht op de stad en de stroom. Bij het plaatselijk toeristenkantoor krijgen we uitgebreide informatie over de stad en omgeving. Er zijn ook weer mooie vakwerkhuizen en in de nabijheid bevindt zich noch een oud Benedictijns klooster in Corvey, gesticht in 822 door Lodewijk de Vrome en is het oudst bewaarde bouwwerk uit de vroege middeleeuwen.
    Langsheen de Weser fietsen we er naartoe om het ook aan de binnenzijde te bewonderen. De kerk is rijkelijk in Barokstijl versierd. De bibliotheek bevat meer dan 74.000 boeken verdeeld over 14 kamers. Nadien wandelen we doorheen de stad vooraleer terug te keren naar de camper.

24-08-2012 om 20:52 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 6 augustus 2012

We volgen de Werra doorheen de gelijknamige vallei tot in Hannovers Münden. De camperplaats is gelegen op het punt waar de Werra en de Fulda samen komen en verder hun weg naar zee vervolgen als de Weser. De stad is bekend voor zijn vele vakwerkhuizen die toch een speciale sfeer oproepen. Het is er leuk om te wandelen in de drukke straten. Na een flinke wandeling genieten we weer van koffie en gebak met een mooi uitzicht op de markt. Als het morgen mooi blijft willen we fietsen langs de Weser.

24-08-2012 om 20:49 geschreven door Zwerfsteen

05-08-2012

Zondag 5 augustus 2012

We worden wakker van de regen op het dak. Het blijft de hele voormiddag regenen terwijl we naar Eschwege aan de Werra rijden in de deelstaat Hessen.  Aan het Werrameer trek ik de handrem aan op een mooie camperplaats. Het is ondertussen gestopt met regenen en het blijft droog en bewolkt. Na een wandeling in het stadje met mooie vakwerkhuizen maken we met de fiets een rondje van het meer over een goed aangelegd fietspad is het heerlijk fietsen.

05-08-2012 om 20:00 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 4 augustus 2012

We gaan weer op pad en stoppen in Moritzburg om het jachtslot van August de Sterke te bekijken. Het slot is prachtig gelegen in een meer. Het is duidelijk te zien dat het om een jachtslot gaat want allen beelden op de balustrades hebben de jacht of visvangst als onderwerp. Het slot wordt ook goed gebruikt voor huwelijken want we zien verschillende paren op het mooie terras aan de ingang. Binnen gaan we niet kijken want we hebben al zo vele kastelen gezien. De toenmalige heersers waren niet benauwd om met hun rijkdommen te pronken. We rijden naar een camperplaats aan de Saale bij het veer. Het is een mooie plaats maar we komen erachter dat er nabij een openlucht verjaardagsfeest zal plaats hebben in de avond, wanneer ze de geluidsinstallaties uittesten weten we genoeg en zoeken we rustiger oorden op.

05-08-2012 om 19:59 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 3 augustus 2012

Het is grijs, maar droog en de temperatuur is goed. In de voormiddag doen we wat boodschappen en na de middagrust fietsen we terug naar Dresden om even een kijkje te nemen op de rechteroever, de Neustadt. Na al het moois van gisteren wel wat teleurstellend het is een moderner deel van de stad dat toch niet onaardig is. Van op zijn ros bekijkt de “Gouden Ruiter” (August de Sterke) het geheel en lijkt tevreden. We blijven op de rechteroever en volgen benieuwd de wegwijzer naar het “Blaue Wunder”. Het is weer aangenaam fietsen aan de boorden van de Elbe. Het, blauwe wonder blijkt een metalen brug te zijn gebouwd in 1891-1893 van 236m en gold toen als de eerste zulke constructie in Europa. Ze werd het blauwe wonder genoemd omdat de oorspronkelijke groene kleur na verloop van tijd blauw werd. We steken de brug over om de terugweg aan de andere kant aan te vatten. We krijgen zo een mooie blik op de paleizen en wijnbergen aan de overkant. Om terug aan de rechterkant te komen nemen we nog een veerbootje en fietsen terug naar de camper.

05-08-2012 om 19:58 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 2 augustus 2012

De zon staat al hoog en het is al erg warm bij het ontwaken. Dresden is onze volgende stop. Via de snelweg zijn we er in de late voormiddag. Het camperterrein bevindt zich op het terrein van een camper en caravan handelaar en is piekfijn in orde. Met de fiets zijn we op een 15-tal minuten in het centrum van de stad. Toen we de vorige maal in Dresden waren werd er overal nog druk gebouwd. De Frauenkirche werd toen nog terugopgebouwd en de werf stond toen nog vol, met brokken van de originele kerk die vernield werd tijdens het bombardement van de stad op het einde van de oorlog. Die kerk staat er nu in zijn volle glorie en men kan goed zien welke de originele stenen zijn. Het interieur is zeer ruim en helder, het altaar en de koepel zijn prachtig versierd in barokke stijl. De oude en statige gebouwen geven het geheel een grootse indruk en het krioelt er van de toeristen. Het Zwinger paleis is een meesterwerk van de barokke hofbouwkunst. Het geheel is versierd met allerlei figuren en geeft een speels effect. We hebben heel wat gewandeld in de stad en moe trekken we terug naar de camper. Wanneer we buiten met het avondeten beginnen moeten we in allerijl naar binnen vluchten voor een onweer. Later op de avond kunnen we toch naar buiten en is het wat afgekoeld.

05-08-2012 om 19:56 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 1 augustus 2012

Met mooi weer rijden we naar Görlitz de meest oostelijke stad van Duitsland dicht bij de Poolse grens. De stad is bijna ongeschonden uit de tweede wereldoorlog gekomen en heeft nog vele middeleeuwse gebouwen en andere in renaissancestijl opgetrokken. Onder het bewind van de DDR werd aan deze gebouwen geen aandacht geschonken. De meeste zijn nu prachtige gerestaureerd in hun vroegere glorie. De  OLV-kerk, gebouwd door de rooms-katholieken, in laatgotische stijl, werd onder de reformatie ingepikt door de evangelische kerk. Het gebouw heeft nog het originele interieur en is goed bewaard. Vanaf de kerk kijkt men over de markt naar de  Dikke Toren van voor 1305. Het is er fijn wandelen en we bewonderen de verschillende mooie huizen. Aan de Marieplatz bevindt zich nog het enige warenhuis in Duitsland gebouwd in Jugendstil. Het is echter niet in gebruik en we kunnen enkel van aan de inkomhal het interieur bewonderen. De camperplaats, die niet in onze gids stond ligt geriefelijk dichtbij het centrum en we kunnen er een rustige nacht doorbrengen.

05-08-2012 om 19:55 geschreven door Zwerfsteen

31-07-2012

Dinsdag 31 juli 2012

Het is mooi weer en met de fiets trekken we de stad in om ze wat te verkennen. Het streekproduct hier zijn zure augurken die worden aangeboden in verschillende smaken. Op verschillende plaatsen ruiken we ook dat er ergens augurken worden ingelegd. Er is ook een haventje vanwaar een vloot van platbodem bootjes de toeristen doorheen het waternet brengen. In de namiddag fietsen we naar de nabijgelegen stad Lübben. Een goed bewegwijzerde route gaat doorheen het vlakke landschap langs beken  en stroompjes, bossen en velden waar we soms ooievaars zien. Een stuk loopt door een moeras waar we op een mooi aangelegde houten plankier rijden. In de stad Lübben wandelen we wat rond en genieten van een lekkere koffie met gebak. Voor de terugrit nemen we een andere route die wel wat eentoniger blijkt maar voor het grootste gedeelte rijden we over een mooi effen asfalt pad.
    ’s Avonds zitten we nog lekker buiten te buurten met onze Australische buren.

31-07-2012 om 22:36 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 30 juli 2012

Op naar Brandenburg. Op verschillende plaatsen in de stad wordt er gewerkt en moeten we omleidingen volgen. Ook om tot bij de camperplaats te raken moeten we omwegen maken en bij de camperplaats kunnen we niet komen want die lig ook zo wat in het midden van een bouwwerf. We nemen onze siësta op een parkeerplaats en nadien rijden we dan maar naar Berlijn. De camperplaats die we willen ligt in het midden van de stad en door het drukke verkeer duurt dat wel even. Helaas is die plaats volzet en koersen we naar de volgende die eveneens volzet is. Ik heb ondertussen schoon genoeg van Berlijn en we rijden dan maar richting Görlitz. Onderweg zoeken we een plaats om te slapen en belanden in Lübbenau op een camping. Lübbenau ligt in het hart van het Spreewald. Dit enorm groot gebied waar de Spree doorstroomt is een wirwar van riviertjes en kanalen. ’s Avonds trekken we nog even de stad in om wat te wandelen.

31-07-2012 om 22:33 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 28 juli 2012

Bij het ontbijt begint het flink te regenen. We zetten koers naar Plön aan het gelijknamige meer. De uitgezochte camperplaats is klein en volzet. Om nog te kunnen fietsen moeten we onze batterijen kunnen opladen. De voorbije dagen hadden we geen elektrische aansluiting en die moeten we nu opzoeken. We rijden dan maar verder naar Schwerin waar een camperplaats is met elektrische voorziening. We komen net op tijd om nog een plaats te bemachtigen en sluiten meteen onze batterijen aan. Als het morgen droog blijft kunnen we de stad bezoeken met de fiets.. Het is verder droog gebleven en we kunnen nog lekker buiten zitten.

Zondag 29 juli 2012

Het is bewolkt maar droog dus fietsen we naar de stad Schwerin. Het kasteel zagen we reeds enkele jaren geleden maar toen was alleen de voorgevel nog maar gerestaureerd. Het kasteel werd gebouwd in de stijl van de franse kastelen aan de Loire. Het ziet er nu schitterend uit en interieur is rijk versierd. De vloeren zijn van mooi hout dat prachtig ingelegd is met verschillende houtsoorten. De tuinen zijn ook prachtig aangelegd en onderhouden met een mooi uitzicht op het meer. Na ons bezoek aan het kasteel trekken we de stad in en gaan eten in een restaurant. Wanneer we daar buiten komen is het flink aan het regenen. We trekken ons regengoed aan en fietsen terug naar de camper. We besluiten dan maar om verder te rijden richting Brandenburg. Onderweg zoeken we een camperplaats, maar ter plaatse is er niets meer. Dan naar een volgend adres waar we na een enorme omleiding aankomen. Het is een zeer nette camperplaats met een zeer vriendelijke gastvrouw. Het is ondertussen zonnig en we kunnen wat drinken op het terras en gezellig buurten  met de gastvrouw.

31-07-2012 om 22:32 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 27 juli 2012

Het is nog steeds schitterend weer en we gebruiken de voormiddag om de camper wat in orde te brengen en te genieten van de schepenparade. In de namiddag gaan we weer de fiets op maar nu in de andere richting. Op een 12-tal kilometer is er ook nog een veerpont over het kanaal, die ponten zijn nog steeds gratis door een verordening van keizer Wilhelm I die nog steeds van kracht is. Na enkele kilometers moet we de kanaalboorden verlaten en rijden door de golvende velden met rijp koren en door bossen met heel wat hellingen. We laten ons door het pontje overzetten en vatten de terugweg aan. Die gaat aanvankelijk ook door mooie bossen en langs meren en velden. Ondank de ondersteuning van de e-fiets blijft het soms toch hard werken. Wanneer we terug bij het kanaal komen zien we het indrukwekkende cruiseschip “Prinsendam” uit Rotterdam voorbij glijden. Bij Sehestedt brengt het pont ons terug tot bij de camper. Moe en voldaan nuttigen we een frisse pint.

31-07-2012 om 22:30 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 26 juli 2012

Het Noordoostkanaal verbindt de Oostzee met de Noordzee en loopt van Kiel naar Brunsbüttel aan de monding van de Elbe. In Sehestedt aan dit kanaal is er een mooie camperplaats voor 12 campers, we vertrekken tijdig om zeker nog een plaats te hebben. We zijn goed op tijd en vinden een mooie plaats. De camperplaats is gelegen aan de rand van het kanaal met een gazon voor de deur en onbelemmerd uitzicht op het kanaal. Langs het kanaal loopt een mooi fietspad waar we goed gebruik van maken. De temperatuur s avonds is nog aangenaam en we zien een bijna onafgebroken stroom van schepen in allerlei formaat voorbijglijden, één van de mooiste plaatsen waar we al gestaan hebben.

31-07-2012 om 22:29 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 25 juli 2012

Maasholm hebben we nu gezien en we zetten onze reis voor naar Eckernförde een badplaats aan de Eckernförder Bucht van de Oostzee. Onderweg moeten we nog een veerpont nemen, want er is hier veel water.  Het weer zit ons nog steeds mee wanneer we onze bestemming bereiken. De camperplaats is wel dichtbij een drukke verkeersweg gelegen en hebben we zelf ooit gecontroleerd. De stad ligt langgerekt aan het strand dat druk bevolkt is en alle strandkorven zijn bezet. Na een wandeling door de winkelstraten doen we ons middagdutje en gaan dan de fiets weer op. Aan de waterkant is het erg leuk fietsen en is er van alles te zien. Verder het land in wordt het saaier en bovendien zijn er verschillende hellingen die niet altijd gemakkelijk te nemen zijn. Bij onze terugkeer in de stad vinden we dat een koffie  met gebak verdiend zijn.

31-07-2012 om 22:26 geschreven door Zwerfsteen

24-07-2012

Dinsdag 24 juli 2012

Het weer is nog steeds schitterend en we kunnen voor de eerste maal buiten ontbijten, met uitzicht op het water, heerlijk. In de voormiddag lopen we nog wat doorheen Maasholm en maken nog wat foto’s. ’s Namiddags de fiets op naar Kappeln een havenstad, met een kleine 10.000 inwoners, aan de Schlei een stroom die uitmondt in de Oostzee. De fietsroute is erg mooi en loopt dan weer langs het water, dan doorheen de korenvelden en bossen. Met onze e-fietsen hebben we met de hellingen weinig problemen. Het stadje heeft ook weer gezellige winkelstraten en een mooie promenade aan het water het is er fijn wandelen. Bij de terugkeer aan de camper kunnen we genieten van een frisse pint.

24-07-2012 om 19:29 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 23 juli 2012

Blauwe lucht en volop zon bij het ontwaken ideaal fietsweer. We rijden naar Maasholm een oude vissershaven op de punt van een schiereiland aan een fjord van de Oostzee. De camperplaats is reeds goed bevolkt maar we vinden nog gemakkelijk een goede plaats. We maken een korte wandeling door het plaatsje en na de siësta worden de fietsen afgeladen en begeven we ons op pad. Het is er heerlijk fietsen onder een blauwe hemel en met een flinke wind die wat koelte brengt. Het fietspad volgt het strand en we hebben mooi zicht op het strand en de polders. Onderweg pauzeren we met een lekkere ijscoupe. ’s Avonds is het nog lekker om een wandeling door het haventje te maken en buiten te genieten van de mooie avond.

24-07-2012 om 11:44 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 22 juli 2012

De zon schijnt wel maar de wind blijft fris. Aan de Oostzee zijn verschillende strandplaatsen en in Westerholz strijken we neer op een mooie camperplaats. We laden onze fietsen af en gaan in de voormiddag even verkennen. In de namiddag fietsen we naar Glückstad, langs een weg met verschillende hellingen, waar een prachtig waterslot te bezichtigen valt. In het slot zelf mogen we geen foto’s nemen, jammer. Voor de terugweg nemen we een fietsroute dichter bij de kust, maar daar zitten nog meer en pittigere hellingen in. Dat was wel even hard werken zelfs met een e-bike maar wel leuk.

24-07-2012 om 11:42 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 21 juli 2012

Het weer is somber en er staat een ijskoude wind. Dus werken we de laatste plaatsen op onze lijst af en sjezen van oost naar west. Een van de te bezoeken plaatsen aan de westkust ligt op een eiland waar we een veerboot voor dienen te nemen. We schrappen die plaats maar, want dat is niet praktisch voor een overnachtingplaats. Wanneer we de laatste hebben bezocht nemen we de snelweg naar Flensburg. In de late namiddag bereiken we daar de plaatselijke camperplaats en kunnen nog net de laatste vrije plaats innemen. ’s Avonds maken we een wandeling naar een wat verder gelegen jachthaven en genieten in een strandkorf van de laatste zonnestralen.

24-07-2012 om 11:41 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 20 juli 2012

Vandaag hebben we 7 plaatsen gecontroleerd. Het grootste gedeelte van onze route liep door het platteland en we hebben verschillende mooie boerderijen gezien op één er van was ook een camperplaats erg mooi gelegen maar wel ver af van bezienswaardigheden.
    De laatste plaats in Kolding ligt aan de jachthaven en lijkt ons niet erg onderhouden, maar we moeten er wel 110DKK voor neertellen. Als het weer morgen meezit fietsen we de stad in.

24-07-2012 om 11:38 geschreven door Zwerfsteen

20-07-2012

Donderdag 19 juli 2012

In de omgeving van Ribe moeten we nog enkele plaatsen bezoeken. Eén van deze plaatsen is bij een forellenmeer, het weer is zonnig afgewisseld met enkele regendruppels en we blijven dan maar ter plaatse. Ik ga maar weer aan het vissen, een forel krijg niet aan de haak maar wel vele kleine baarsjes en voorns. Toch leuk om hier te zitten. In de late namiddag begint het te stortregenen en komt er een einde aan de pret.