• Beoordeel dit blog

Reisverhalen
    24-07-2012

Zondag 22 juli 2012

De zon schijnt wel maar de wind blijft fris. Aan de Oostzee zijn verschillende strandplaatsen en in Westerholz strijken we neer op een mooie camperplaats. We laden onze fietsen af en gaan in de voormiddag even verkennen. In de namiddag fietsen we naar Glückstad, langs een weg met verschillende hellingen, waar een prachtig waterslot te bezichtigen valt. In het slot zelf mogen we geen foto’s nemen, jammer. Voor de terugweg nemen we een fietsroute dichter bij de kust, maar daar zitten nog meer en pittigere hellingen in. Dat was wel even hard werken zelfs met een e-bike maar wel leuk.

24-07-2012 om 11:42 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 21 juli 2012

Het weer is somber en er staat een ijskoude wind. Dus werken we de laatste plaatsen op onze lijst af en sjezen van oost naar west. Een van de te bezoeken plaatsen aan de westkust ligt op een eiland waar we een veerboot voor dienen te nemen. We schrappen die plaats maar, want dat is niet praktisch voor een overnachtingplaats. Wanneer we de laatste hebben bezocht nemen we de snelweg naar Flensburg. In de late namiddag bereiken we daar de plaatselijke camperplaats en kunnen nog net de laatste vrije plaats innemen. ’s Avonds maken we een wandeling naar een wat verder gelegen jachthaven en genieten in een strandkorf van de laatste zonnestralen.

24-07-2012 om 11:41 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 20 juli 2012

Vandaag hebben we 7 plaatsen gecontroleerd. Het grootste gedeelte van onze route liep door het platteland en we hebben verschillende mooie boerderijen gezien op één er van was ook een camperplaats erg mooi gelegen maar wel ver af van bezienswaardigheden.
    De laatste plaats in Kolding ligt aan de jachthaven en lijkt ons niet erg onderhouden, maar we moeten er wel 110DKK voor neertellen. Als het weer morgen meezit fietsen we de stad in.

24-07-2012 om 11:38 geschreven door Zwerfsteen

20-07-2012

Donderdag 19 juli 2012

In de omgeving van Ribe moeten we nog enkele plaatsen bezoeken. Eén van deze plaatsen is bij een forellenmeer, het weer is zonnig afgewisseld met enkele regendruppels en we blijven dan maar ter plaatse. Ik ga maar weer aan het vissen, een forel krijg niet aan de haak maar wel vele kleine baarsjes en voorns. Toch leuk om hier te zitten. In de late namiddag begint het te stortregenen en komt er een einde aan de pret.

20-07-2012 om 10:05 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 18 juli 2012

Het is droog, het waait niet en onze ronde moet verder worden afgewerkt. We volgen de opgelegde route en noteren alles zo als het hoort. Na de middagpauze begint het te regenen en ’s avonds regent het nog steeds. We zijn inmiddels in Ribe aangeland, we hebben deze plaats reeds verschillende malen bezocht en het is altijd leuk om er in rond te wandelen. Vandaag is de uitzondering, het plein rond de kerk en de aanpalende straten worden heraangelegd en het is er een echte troep. Door de niet aflatende regen is het er ook nog modderig. Hopelijk wordt het morgen droger.

20-07-2012 om 10:04 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdag 17 juli 2012

Vandaag willen we vier plaatsen bezoeken en beginnen in Sonderborg een nette stad aan de fjord. Van op de parkeerplaats wandelen we over de brug, vanwaar we een mooi zicht over de haven krijgen, de stad in. Overal nette straten met in de voetgangerszone mooie zaken waar druk gewinkeld worden. We trekken vandaar verder en beëindigen onze dag nabij Aabenraa op een camping bij visvijvers. We zien er prachtige vissen springen en ik wil mijn vissersgeluk beproeven, op twee uur tijd kom ik niet verder dan een visje van een 10-tal cm. Het is de hele dag zonnig gebleven met geregeld de nodige bewolking en de wind die blijft hard blazen. Het is rustig in de avond en we genieten van de laatste zonnestralen.

20-07-2012 om 10:04 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 16 juli 2012

We ontwaken met een flinke onweersbui en nog stevigere wind. We besluiten dan maar om verder te trekken. We rijden nu naar Denemarken om onze inspectieronde te beginnen. In Husum stoppen we voor de middag en kopen nog maar eens een kilo lekkere garnalen. Rond 16 uur komen we bij onze eerste camperplaats. We doen er nog één en bij de derde in Augustenborg blijven we om te overnachten en kunnen eindelijk over een internetverbinding beschikken.

20-07-2012 om 10:02 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 16 juli 2012

20-07-2012 om 10:01 geschreven door Zwerfsteen

16-07-2012

Zondag 15 juli 2012

De zon schijnt en het nodigt uit om te gaan fietsen. Aan de vissershaven wordt een markt gehouden waar we even over lopen en een kilo verse garnalen kopen, de plaatselijke specialiteit. We bergen die in de koelkast en begeven ons op weg. Het is er erg aangenaam fietsen doorheen de velden langs de dijken. Het waait flink maar met onze e-fietsen hebben we er geen moeite mee. Voor de middag zijn we terug bij de camper en na onze gebruikelijke siësta gaan we terug op de fiets om te genieten van de goede fietspaden. Wanneer we terug in de stad komen gaan we het strand bekijken. In de ronde baai langs het strand staan honderden van die typisch Duitse strandkorven en er is ondanks de hevige wind en lage temperatuur heel wat volk op het strand. In de winkelstraat is het erg druk en je kan er over de koppen lopen. Dit was echt het vakantiegevoel.

16-07-2012 om 20:52 geschreven door Zwerfsteen

Zaterdag 14 juli 2012

Na een rit doorheen het Duits Friese landschap waar we ontelbare windenergieparken zien met duizenden windmolens, die een enorme hoeveelheid energie moeten opwekken komen we aan in Büsum een havenstadje aan de Noordzee. De zon is er ondertussen maar er staat een stevige wind. ’s Avonds kuieren we nog even de stad in doorheen de winkelstraat tot aan de haven. Het is een fel bezochte badstad en het is er ondanks het late uur nog druk.

16-07-2012 om 20:50 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 13 juli 2012

In Celle regent het nog steeds en we rijden vandaar naar Lüneburg. Op een eerder reis hadden we die stad reeds bezocht maar het is er steeds mooi om door te lopen. Onderweg blijft het met een lichte motregen en zo wandelen we de stad in. Laat in de namiddag breekt de zon door de wolken en wordt het een beetje zomer. Het marktplein is omzoomd van mooie oude gebouwen in de plaatselijke baksteen gotiek. In de omringende straten met allerlei winkels wenken verleidelijke aanbiedingen. Terug op de camperplaats kunnen we nog genieten van wat late zonneschijn.

16-07-2012 om 20:48 geschreven door Zwerfsteen

Donderdag 12 juli 2012

De morgen is grauw en het begint te regenen. Na het ontbijt besluiten we verder te rijden  naar Hildesheim. Onderweg blijft het gieten en overal dreigt donkere lucht. De camping bij Hildesheim ligt ver uit het centrum en een goed busverbinding niet in de buurt, fietsen in deze regenbuien is geen optie meer. Het regent nog steeds en na het middageten trekken we dan maar naar Celle. Dat kennen we nog van vorige reizen. Het is een leuk stadje met zeer vele en mooie vakwerkhuizen die rijkelijk versierd zijn. De zon is er even door gekomen en we wandelen door de mooie straten tot bij het kasteel. Het slechte weer weet van geen wijken en de regen is er weer. Terug naar de camper maar onze regenschermen zijn niet bestand tegen de regenvlagen en voor de tweede maal komen we goed nat terug.

16-07-2012 om 20:46 geschreven door Zwerfsteen

Woensdag 11 juli 2012

Vandaag rijden we naar Holzminden een plaats aan de Weser waar we in de late voormiddag aankomen. Het camperterrein is erg mooi en goed verzorgd met de nodige voorzieningen en tegen een redelijke prijs. Een supermarkt ligt aan de overkant en het is er goed winkelen want ze hebben er een uitgebreid en mooi assortiment van voedingswaren. Het weer is inmiddels erg betrokken onder een loodgrijze hemel. Na onze siësta laden we de fietsen af met de nodige twijfel want er vallen af en toe wat regendruppels. We wagen er het toch op en rijden langs de Weser door een mooi landelijk decor naar Schloss Beverung. Wanneer we er bijna zijn begint het te stortregenen, gelukkig kunnen we gaan schuilen in het slot en genieten van een koffie met gebak. Het blijft maar gieten en we moeten toch terug. Onze regenkleding is niet erg waterdicht en tegen dat we aan de camper komen zijn we goed doorweekt en stopt het met regenen. ’s Avonds komt de zon terug en is het nog aangenaam buiten zitten, we hopen het beste voor morgen want het is hier een leuke fietsomgeving.

16-07-2012 om 20:40 geschreven door Zwerfsteen

Dinsdag 10 juli 2012

De zon schijnt door de wolken wanneer we Münster verlaten op weg naar Paderborn. We rijden langs landelijke wegen waar het niet zo gejaagd is als op de snelwegen. Kort voor de middag komen wij het Lippemeer aan bij een camperplaats rustig gelegen aan het meer. Na de middag fietsen we naar Paderborn een 12-tal kilometer verder. Het fietspad slingert door bossen en langs riviertjes, in het stadsdeel Neuhaus houden we even  halt om het prachtige slot met schitterend onderhouden park te bekijken. Aan de rand van het stadscentrum laten we onze fietsen achter om door de druk bezochte winkelstraten tot aan het prachtige stadhuis te wandelen. Het is warm en alle terrassen zitten afgeladen vol, toch vinden we nog een tafeltje vrij om wat te drinken en de massa gade te slaan. Op de terugweg moeten we even gaan schuilen voor een fikse regenbui die gelukkig niet te  lang duurt. Onder een loodgrijze hemel komen we terug bij de camper de temperatuur is nog steeds aangenaam en het is droog.

16-07-2012 om 20:38 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 9 juli 2012

Gisteren zijn we om11 uur vertrokken uit Oud-Turnhout in stromende regen en het is zo wat de hele dag blijven regenen. Rond 4 uur in de namiddag bereikten we Münster en reden meteen naar de camperplaats voor de plaatselijke camping. Het had inmiddels opgehouden met regenen en konden we een  fijne wandeling maken in de omgeving.
    Vanmorgen scheen de zon en het was afwisselend bewolkt met mooi opklaringen ondanks een stevige wind was de temperatuur aangenaam.
    Met een stevige tegenwind fietsten we met onze e-fietsen moeiteloos naar de stad Münster, die volgens de Baedeker reisgids bekend staat als de fietshoofdstad van Europa waar er meer fietsen zoudden zijn als inwoners. Er rijden inderdaad ontelbare fietsers rond en overal staan er hordes van fietsen her en der geparkeerd. Het wegennet is ook erg goed voorzien van fietspaden en afgesteld op fietsers. In de oude stad zijn er vele gebouwen in gotische stijl uit de 14de eeuw. De Dom op de Domplaats is één van de grootste kerken van Westfalen en biedt een indrukwekkende aanblik, jammer genoeg wordt het gebouw volledig gerenoveerd en is niet toegankelijk. Aan de toren van de  Sint Lambertuskerk ziet men drie metalen kooien hangen waarin in 1536 drie terechtgestelde ketters werden tentoongesteld. Op het stadhuis werd in 1648 het vredesverdrag van Münster getekend dat een einde maakte aan een 30-jarige oorlog. Het is aangenaam wandelen in de drukke straten met zeer mooie winkels. Aan het Aameer genieten we van het zicht op het meer met een lekkere koffie met gebak. Op de terugweg naar de camper is het nog leuk fietsen doorheen mooie bossen langs de oever van de Werse.

16-07-2012 om 20:24 geschreven door Zwerfsteen

26-08-2011

Dinsdag 23 augustus

Vanaf donderdag stevenen we stilaan richting Turnhout. Onderweg zoeken we naar plaatsen waar we aan het water kunnen zitten.

In Briennon aan de jachthaven blijven we overnachten het is er leuk wandelen aan het kanaal.

Bij Aubusson d’Auvergne moet er een mooie plaats zijn aan het meer, maar daar aangekomen vinden we het niet zo geweldig en rijden dan meer verder en overnachten in Millery aan de Moezel waar we tot ’s avonds laat zitten buurten met onze Nederlandse buren .De volgende dag willen we naar het stadje Charmes waar een zeer mooie camperplaats aan een zijkanaal van de Moezel ligt.

Onderweg merken we echter in Ranchot een zeer mooie plaats op bij een klein jachthaventje voor vier boten en strijken daar neer. Er zit veel vis in het water maar op een klein voorntje na krijg ik ze niet aan het bijten. ’s Morgens zetten we de rit verder naar Charmes. Nadat we een plaats hebben ingenomen op de camperplaats stellen we vast dat het kanaal droog is gelegd. De waterkant waar we op hoopten viel dus weg en we zetten dan onze rit verder. Stenay staat in onze gids gunstig aangeschreven en daar rijden we dan naar toe.

De camperplaats ook weer gelegen aan de jachthaven is zeer goed verzorgd en het is er leuk staan. Ik kan er  bovendien enkele flinke baarzen aan de haak slaan. De volgende morgen gaan we dan het laatste stuk aan om thuis te komen rond koffietijd. Het wordt nu weer plannen maken voor het volgend jaar.

26-08-2011 om 09:41 geschreven door Zwerfsteen

Maandag 15 augustus

In Saint Amans des Cots verblijven Gerd en familie op een grote camping en die willen we wel gaan bezoeken. Het terrein is daar bergachtig en we moeten heel wat hellingen nemen langs smalle kronkelende wegen. Het kampeerterrein is erg mooi gelegen aan een meer en het is een hartelijk weerzien met de familie. Met de nodige moeite nemen we een plaats op de camping want die is eigenlijk niet goed voorzien om campers te ontvangen.

We kunnen fijn bijpraten en ’s avonds bij de barbecue brengen we een gezellige avond door.

Dinsdag 16 augustus

Na het ontbijt samen met Gerd, Vicky, Axel en Mauro trekken we weer de weg op. We zoeken een camperplaats in Crandelle aan een meer. Onze weg gaat nu echt de bergen in het is voortdurend klimmen en dalen door dicht beboste valleien.

Bij een prachtig uitzicht stoppen we voor de lunch vooraleer verder te rijden. In Crandelle nemen we plaats op de goed ingericht camperplaats in de schaduw van de kerk. De omgeving is zeer mooi en het weer is terug echt zomers.

Woensdag 17 augustus

Saint Flour heeft twee stadsgedeelten, de hoge en de lage stad.

De hoge stad waar de camperplaats gelegen is kijkt uit over het dal en blikt ook weer terug op een rijk verleden waarvan de massieve kerk en statige gebouwen getuigen.

In de autovrije straten met gezellige terrasjes is het leuk wandelen. Het is erg warm en ’s avonds kunnen we nog laat buiten blijven zitten

26-08-2011 om 09:38 geschreven door Zwerfsteen

Vrijdag 12 augustus

Na het ontbijt ga ik met de hengels aan de slag maar ook hier krijg ik niets aan de haak. Na de lunch rijden we weer verder. Villefranche-de-Rouerge gelegen aan de Aveyron is ook weer zo een middeleeuwse stad die een bezoek waard is.

De binnenstad heeft ook nog zijn oud stratenplan en is bijna autovrij zodat het rustig wandelen is.

Het oude marktplein met oude huizen is heel charmant. Aan de rand van het plein worden onder de galerij verschillende streekproducten aan de man gebracht.

Zaterdag 13 augustus

In de streek van de Aveyron bezoeken we nog een ander oud stadje, Saint Geniez d’Olt gelegen aan de oevers van de Lot. Aan het marktplein is het gezellig druk met zicht op de brug over de rivier.

Leuke binnenpleinen en typische straten maken het tot een aangenaam verpozen. Op een rustige parking vinden we een goede slaapplaats.

Zondag 14 augustus

In Entraygues sur Truyères moet volgens onze gids een camperplaats aan het water zijn waar ik zou kunnen vissen. Daar aangekomen merken we dat het daar niet echt geschikt is.

Het weer is ondertussen verslechterd en het is flink aan het regenen. We besluiten om dan maar terug te keren naar Boisse Penchot. Wanneer we daar aankomen is het nog steeds aan het regenen. Tegen de avond houdt het op en haal ik mijn hengel nogmaals boven en kan enkele voorntjes aan de haak krijgen.

26-08-2011 om 09:33 geschreven door Zwerfsteen

13-08-2011

Dinsdag 9 augustus

De stad Cahors is gelegen in een lus van de rivier Lot. De camperplaats van Cahors gelegen aan de overzijde van de stad is vol maar een eindje verder vinden we nog een leuke plaats aan de oever. Het is mooi weer en we trekken de stad in op verkenning. De boulevard Gambetta, een brede straat met allerlei winkels snijdt de stad in twee delen, rechts de oude stad en aan de linkerzijde het modernere gedeelte. De oude stad heeft nog haar middeleeuwse straten maar die zijn niet erg verzorgd. Bij de kathedraal Saint Etienne is het leuker en levendiger.

We stappen nu naar het voornaamste monument van Cahors, de oude versterkte brug over de Lot de Pont Valentré. Hier is het dan ook druk met toeristen, de brug is indrukwekkend en zeer goed onderhouden. Van op de brug is het leuk om onder ons de plezierboten te zien die zich door de sluis moeten werken. Het bedienen van de sluis gaat met de hand en de pleziervaarders moet dit zelf opknappen. We keren terug naar de camper, bij de deur hebben we een mooie visplaats dus haal ik mijn hengels boven maar zonder succes.

Woensdag 10 augustus

Saint Circ-Lapopie gaat door voor één van de mooiste dorpen van Frankrijk en de weg erheen voert ons gedeeltelijk langs de Lot. In het dal wisselen zich schilderachtige zichten af doorheen zeer mooie oude dorpjes. Bij St. Circ vlakbij de camping komen we op wat we wel de mooiste camperplaats die we al bezochten vinden.

Gelegen aan de oever van de Lot onder de bomen die ons schaduw verschaffen, want het is  ondertussen zomers warm, nemen we een plaats in. Het is inmiddels reeds laat in de namiddag en we maken een wandeling langs de Lot en van ver kunnen we reeds het dorp hoog op de rots liggen.

Donderdag 11 augustus

Het dorp Saint Circ-Lapopie ligt op één van de hoogste rotswanden van de Lot dus moeten we flink klimmen om er te komen.

Het dorp dat ook op de Unesco lijst staat is zeer goed bewaard gebleven met smalle en steile straatjes geplaveid met  keien. Langs de straten staan mooie gebouwen, veelkleurige bloemen zijn overal te zien.

Op het uitzichtpunt boven het dorp hebben we een prachtig vergezicht op de vallei van de Lot en de okerkleurige daken van het dorp. Het was een zware klim om boven te geraken maar het was wel de moeite waard.

In de namiddag trekken we verder naar Boisse Penchot een ander dorpje aan de Lot waar ik nog wel eens wil trachten te  vissen.

De camperplaats is heel mooi verzorgd en er zijn nog plaatsen vrij. Het is nog steeds warm en aangenaam om buiten te zitten.

13-08-2011 om 14:55 geschreven door Zwerfsteen

Zondag 7 augustus

Het museum van de prehistorie in Les Eyzies, tegen de rotswand aangeplakt en gedeeltelijk gevestigd in de resten van een kasteel is een bezoek waard.

We treffen het want de eerste zondag van de maand is de ingang gratis. Het museum geeft met vele voorwerpen die in de buurt gevonden zijn een zeer goed beeld hoe de oermensen hun leven opbouwden en met primitieve middelen hun creativiteit ontwikkelden.

In Tursac bezoeken we het versterkt kasteel van Reignac dat gedeeltelijk in de rotswand is ingewerkt. De rotswand werd reeds bewoond door de prehistorische mensen waarvan vele sporen zijn terug gevonden en tentoongesteld zijn in het kasteel. Het kasteel is zeer goed bewaard en de natuursteen heeft zijn mooie kleur door de eeuwen heen bewaard. Het interieur is nog origineel en geeft een goed beeld hoe het leven daar verliep. Er is verder ook nog een verzameling marteltuigen die op huiveringwekkende manier aantonen wat mensen elkaar kunnen aandoen.

Sarlat in de Périgord Noir is ons volgend doel. Wanneer we er toekomen is het er zo druk dat we er nergens een parkeerplaats kunnen vinden, de fransen hebben ook verlof en zorgen overal voor de nodige drukte. We zetten dan maar koers naar La Roque Cageac een dorpje aan de oever van de Dordogne dat tegen de rotswand aan plakt.

Op de camperplaats kunnen we één van de laatst beschikbare plaatsen innemen. In het dorp is het vrij druk het verkeer moet zich door de smalle weg wringen, het is de enige rijweg door het dorp. Het dorp is zeer schilderachtig met een kasteel op de achtergrond. Het is kermis, en vanuit de danstent klinkt tot laat in de nacht luide muziek. Om elf uur begint er een schitterend vuurwerk dat wel twintig minuten duurt en werkelijk prachtig om zien is.

Maandag 8 augustus

In Sarlat is het nog steeds even druk en we wijken uit naar Gourdon. Het centrum van Gourdon heeft zijn middeleeuws karakter goed bewaard met smalle straten en typische gebouwen.

Het zijn net de middeleeuwse dagen van Gourdon en overal zijn er standjes met mensen die in de kledij van toen verschillende ambachten uitvoeren.

Op het marktplein worden voortdurend shows opgevoerd met middeleeuws vermaak. Het is erg druk en we kunnen met moeite door al dat volk heen. We genieten vooral van het origineel stratenpatroon dat ons een goed beeld geeft van een middeleeuwse stad.

Van op een uitzichtpunt hoog boven de stad kunnen we de prachtige natuur van de Dordognevallei bewonderen.