Vrijdag ben ik naar de school van Giovanni gegaan, om zijn rapport te gaan afhalen met de resultaten van zijn examen.
Jongens, jongens toch...wat een slecht rapport! Hij redeneert natuurlijk "Ik heb nu toch geen 7 buizen, ik heb er nu MAAR 2!" 't Zijn wel maar 8 vakken, het zou al érg zijn, moest hij nu 7 buizen hebben, hé! Ik versta hem toch niet, zenne! Zijn wiskunde is superslecht, ik heb dat serieus goed ondervonden toen hij dat examen moest voorbereiden. Op zijn eerste (dat met die 7 buizen) en tweede rapport (3 buizen) had hij 70/100 voor dat vak. Op zijn derde rapport had hij 2 buizen, waaronder ook wiskunde (zijn eerste examen) Op zijn vierde rapport (3 buizen) ook weer één voor wiskunde. En nu dit rapport wééral...tel nu zijn buizen eens samen dat hij in totaal heeft gespaard...dat zijn er al 17, hé en 't jaar is nog niet eens om. Voor zijne praktijk is hij den besten van de klas, maar de theorie heeft hij ook nodig! Ik liet hem mijn rapporten eens zien, die van mijn vier jaar studie's die ik op latere leeftijd heb gedaan. Ik had op die 4 jaar tijd slechts 4 buizen. Hij verschoot er wel van, maar het dringt niet door. Wat ook niet doordringt, is de boodschap van zijn leerkrachten, die van Nederlands was aanwezig (daar heeft hij zijn tekort nu bij weggewerkt) en dienen van wiskunde. Zij zeiden hem dat hij nu een C-attest heeft op dit moment, door zijn tekort voor wiskunde. Als hij nu zijn best beter gaat doen, kan hij dat nog wegwerken, om een B-attest te kunnen behalen. Dat wil zeggen, dat hij er nu niet door is...hij heeft dan niet te kiezen en moet zijn derde jaar overdoen. Met een B-attest kan hij nog over gaan, maar dan een afdeling lager. Dan heeft hij toch nog een keuze, hé! Hij kan 2 keer per week bijlessen volgen, maar dat doet hij niet. En hij gaf zijn voorbereiding niet af, hetgeen ook punten kan opleveren... Conclusie...hij veegt er SERIEUS goed zijn gat aan! En dan wij er maar achterzitten en overhoren...pfff! 't Is zijn toekomst...hij moet het inzien, maar als hij niet wil, dan moet hij zijne plan maar trekken, ik kan ook niet meer doen. Maar plezant is wel anders, zenne...amai!
"Waarom heb ik dat stom wiskunde en Nederlands nodig? En dat stom Aardrijkskunde? Die stomme geschiedenis! Ik heb dat toch niet nodig als eletrieker?" "Om je diploma te behalen, jongen!" Wel...dat krijg ik er niet in, sé! Gelukkig doet Marnick het wél goed op school.
|