Zoals eerder door deze schrijver werd onderstreept is de Bijbel maar ook al de andere heilige boeken geschreven door intuïtieve en sensitieve mensen vanuit een helder aanvoelen van de mysterieuze realiteit en omgezet in sprookjes, mythologieën en misschien ook sommigen legenden en ik denk hierbij aan het verhaal van koning Arthur en zijn Rondetafelverhalen, enkel en alleen om die voor ons via metaforen te leren aanvoelen . Deze verhalen vertellen ons vanonder het deken van symbolen en alchemistische tekens over de zin van het leven dat ook in ons eigen leven heel belangrijk is ondanks en niettegenstaande dat we er van uitgaan dat de realiteit van ons leven tussen opstaan en naar bed gaan, dus tussen leven en dood, gebaseerd is op onze zintuigelijke waarnemingen en als dusdanig ook door alle redelijke mensen aanvaard wordt, deze veronderstelling is spijtig genoeg het gevolg van een verkeerd denken want niemand heeft hetzelfde denken zoals jij en niet iedereen om niet te zeggen niemand ziet en hoort hetzelfde als jij, en als je daar even bij stilstaat zal je tot hetzelfde inzicht komen. Om het kort te houden zoals altijd zal ik dit stukje afronden door je de Zin van het Leven in één woord te omschrijven en daar zal je het mee moeten doen, de mysterieuze zin van het leven en die de oorzaak was van alle queeste ter wereld ben Jij
queeste of queste
Langdurige en gevaarlijke zoektocht naar een persoon of een object, waarbij een vaak eenzame held een opdracht krijgt om een bepaalde zaak tegen allerlei hindernissen in tot een goed einde te brengen. Doorgaans hebben queestes een vast stramien: een bestaand evenwicht dreigt verstoord te worden door krachten van buitenaf (bijv. een wereld waarin chaos heerst of de zgn.andere wereld). Vervolgens krijgt de held de opdracht om een bepaald object of een persoon van zijn zoektocht mee terug te nemen. De held wordt tijdens de uitvoering van zijn opdracht opgehouden, tegengewerkt en aan één of meer krachtproeven onderworpen. Tenslotte overwint hij de hem gestelde problemen, keert terug en krijgt erkenning voor zijn daden. Daardoor is een nieuw evenwicht ontstaan. Een queeste is dikwijls een vorm van initialisatie. De vaak jonge held dient tijdens zijn zoektocht een proeve van bekwaamheid af te leggen of tot een zeker inzicht te komen en zo aan te tonen dat hij zijn plaats als volwaardig lid van de gemeenschap heeft verdiend.
Queestes komen voor in sprookjes, zoals het sprookje van De gouden vogel en de zogenaamde drakendoder-sprookjes, en zijn karakteristiek voor de Arthurroman. Bekend zijn Waleweins queeste naar het zwevende schaakspel in de Roman van Walewein en Ferguuts queeste naar Galiene in de Ferguut. Het tweede deel van de Haagse Lancelot-compilatie, de Queeste van den Grale, beschrijft de zoektocht van de ridders van koning Artur naar de graal (Roman van Lancelot, ed. W.J.A. Jonckbloet, 2 dln., 1846-1849). Een modern voorbeeld van een roman met een queeste is J.R.R. Tolkiens In de ban van de ring (3 dln., 1954-1955). Bij uitgebreider toepassing van de term kan men de zoektocht in W.F. Hermans' Nooit meer slapen (1966) een queeste noemen.
LIT: Laan; MEW; J.D. Janssens. Constanten en variaties in de Middelnederlandse episodische Arturroman, in: Handelingen van de Koninklijke Zuidnederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis (1981), p. 177-186; J. Kruithof. Daarheen en weer terug, in: Bzzlletin 10 (1981-1982) 92, p. 100-104; F. Brandsma. Lancelot, in: W.P. Gerritsen en A.G. van Melle (red.). Van Aiol tot zwaanridder. Personages uit de middeleeuwse verhaalkunst en hun voortleven in literatuur, theater en beeldende kunst (1993), p. 203-217; D. Hogenelst en F. van Oostrom. Handgeschreven wereld (1995), p. 203-212; B. Besamusca en F. Brandsma (red.). De kunst van het zoeken. Studies over avontuur en queeste in de middeleeuwse literatuur (1996). [G.J. van Bork/H. Struik]
met dank aan dbnl.org
|