Foto
alle bijdragen zijn van de hand van deze schrijver genaamd "Franciscus", behalve wanneer het anders vermeld wordt...
Inhoud blog
  • Het Sacrale Moment van de Stilheid
  • de mensloze Mens
  • mijn droom, mijn dood...
  • ~ Esoterie ~ inkeer is de sleutel
  • Lithotherapie
  • Queeste
  • Ararat ligt in het Hier en Nu
  • Marcel Messing
  • Hazrat Inayat Khan
  • René Descartes
  • Vrije wil / Vervolg
  • De Waarheid bestaat niet, alles is toegelaten. Deel 2
  • Vrije wil?
  • De Waarheid bestaat niet, alles is toegelaten. Deel 1
  • Allain de Botton
  • het Boek des Levens
  • Tijd noch ruimte bestaan...
  • De Paasklokken luiden ons wakker
  • Wedergeboorten...
  • Ik weet iets goeds van jou...
  • Een mens wordt altijd geroepen
  • De Nieuwe Aarde
  • Het Morgenland
  • de geestelijke betekenis van de regenboog
  • Allan Kardec
  • Moqui Stenen
  • Mannelijke en vrouwelijke stenen, deel 2
  • Mannelijke en vrouwelijke stenen, deel 1
  • Vrije Wil - Abadiânia - deel zes
  • João de Deus - deel vijf
  • João de Deus - deel vier
  • Een verhaaltje voor het slapen gaan
  • mystiek en religie
  • Sailing
  • João de Deus, deel drie
  • Gebed van sint Franciscus
  • João de Deus, deel twee
  • Ware identiteit
  • Wie alles weet maar zichzelf niet kent, die mist het Al
  • Kerk loopt 200 jaar achter
  • Waar is mijn bril?
  • nog te betitelen
  • De Waarheid is een land zonder paden
  • Hulde aan de kosmische Moeder
  • João de Deus
  • Linea Alba Hernia, deel twee
  • Rudyard Kipling
  • Mihaly Csikszentmihalyi
  • De grote fout van Adam
  • begrijpe wie begrijpe kan
  • Ken uzelve
  • Yoga
  • De geheime geliefde
  • Krishnamurti
  • het antwoord zit in jezelf
  • Liefde's wereld
  • Soms voelen we ons verloren
  • Reïncarnatie, 2b or not 2b
  • meditatie op grootmoeders wijze, deel acht
  • Ceremonie voor Moeder Aarde
  • is er leven na de dood
  • nirvana...komt als ge zijt
  • de deurklink naar de ander is aan jouw kant...
  • Mediteren op grootmoeders wijze, deel zeven
  • Meditatie op grootmoeders wijze, deel zes
  • Meditatie op grootmoeders wijze, deel vijf
  • interludium
  • Linea Alba Adbominis
  • Meditatie op grootmoeders wijze, deel vier
  • Zalig Ostara
  • Meditatie op grootmoeders wijze, deel drie
  • Lama Anagarika Govinda
  • Olifanten
  • Wat te doen in een Meditatie?
  • Ashtavakra Gita, deel twee
  • Evangelie, deel twee
  • Evangelie
  • Ashtavakra Gita
  • Meditatie op grootmoeders wijze, deel twee
  • Meditatie op grootmoeders wijze, deel één
  • Tis of Tisnie, Daddist
  • De Vastentijd
  • gedenk o mens dat gij van stof zijt
  • Jeff Buckley
  • de Kikker
  • Leven na de dood en ervoor
  • Autisme en het Oosterse denken deel 3
  • De Steenhouwer
  • Autisme en het Oosterse denken, deel 2
  • Autisme en het Oosterse denken, deel 1
  • Jill Bolte Taylor
  • De Weg van de Held, deel 4
  • De Weg van de Held, deel 3
  • De Weg van de Held, deel 2
  • De Weg van de Held
  • Nieuwjaarsrecept 2012
  • Xmas
  • Aleph He Jod He
  • zonder woorden
  • Broeder Ezel wordt zestig
  • ? wat is waarheid
  • citaat
  • Eten Bidden Beminnen
  • BoekenBeurs
  • elf elf elf
  • Okeanos
  • vrienden
  • Nelson Mandela
  • ceci n'est pas une pipe
  • Steve Jobs
  • Archetype
  • WEES VERSCHILLIG
  • Charlie Chaplin
  • het ik-personage
  • neutrino
  • Osho
  • Tao Te Ching van Lao Tze
  • Paulo Coelho - De Aleph
  • Nusrat Fateh Ali Khan
  • Deuteronomium 33:27
  • de man van Tao
  • kennis + wijsheid
  • Ayurveda
  • Separatisme contra collectivisme?
  • Dagelijkse Gedachten
  • Mindfulness
  • Zen - Boeddhisme
  • Pinokkio
  • De adem
  • Welvaart
  • 2 gedichten, auteurs onbekend
  • 't zomert
  • de Middenweg
  • De Huisjesslak
  • Exoterie
  • de weg naar Verlichting is zo lang...
  • Illusie?
  • schaap of Mens?
  • De Profundis
  • Samsara
  • Homeopathie
  • Marcel Messing
  • Karen Armstrong - Handvest voor Mededogen
  • Rabindranath Tagore
  • Boeddhistische Gelofte aan de Mensheid, Hisamatsu Shin'ichi
  • Kierkegaard
  • Rainer Maria Rilke
  • Caroline Casey
  • Knopen
  • Jiddu Krishnamurti
  • Moby Dick
  • Mr. Van Nazareth Jezus
  • Paul de Blot
  • roei roei de boot
  • Faithless
  • Metallica
  • Toon Hermans
  • Blijf in ’t goede steeds geloven
  • Wetenschap versus Spiritualiteit
  • Wedergeboorte
  • leraar 2
  • leraar
  • Materialisten
  • Numineus
  • Karma
  • The Best Is Yet to Come
  • Avatar
  • Paul Brunton
  • De ziel is de wortel
  • Numen
  • doorgeven
  • leven in eenheid
  • zijn we ok?
  • Karma
  • ik ben de ik, een gedicht
  • PAB
  • De Tarotkaarten
  • Zen meditatie
  • geloof je in God?
  • Onze Lieve Vrouw van Gratie
  • Loopbaan
  • De Koorddanser deel IV
  • Interreligieuze samenkomst
  • De Azijndrinkers
  • De Koorddanser deel III
  • leven in de stilheid
  • de Tarotkaarten
  • Als in de nachten
  • Hatha Yoga
  • Ulrich Libbrecht
  • De Koorddanser deel 2
  • De Koorddanser
  • stilheid
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    didi2
    blog.seniorennet.be/didi2
    Het Sacrale Moment van de Stilheid
    De Kern van iedere mens is Stilte
    Als je je niet thuis voelt in het NU maakt het niet uit waar je heen gaat, want je neemt je onbehagen overal mee naartoe. Eckhart Tolle
    04-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meditatie op grootmoeders wijze, deel twee

    Iedere dag is er één en tevens een stap dichter naar het einde en dat is de point of no return - als men geen aanhanger is van de reïncarnatietheorie; en meditatie heeft daar onrechtstreeks en rechtstreeks iets en alles mee te maken. In het begin zal de neofiet van al het profijt genieten van de relaxatie die de meditatietechniek hem zal kunnen geven en zullen alle voordelen die in de anti-stressboeken vermeld worden hem met glans tegemoet komen, maar die ontspannen toestand van het denkinstrument is niet het eindresultaat van de techniek want eens de boot van de wal geduwd is kan niets hem meer stoppen. Het zou namelijk kunnen zijn dat de toestand van het niet-denken hem ook brengt naar de rayon van de filosofieboeken, voornamelijk de Oosterse, ook wel de Westerse, maar de meeste hebben dan toch hun kaas gaan halen in de Oosterse regio. Enfin, zo gaat men dan op het spoor komen van het Oosterse denken dat de stelling verkondigt in de eerste plaats omdat zij die stelling ontdekt hebben in de loop van hun geschiedenis - namelijk die van de illusie.



    tijd voor een spotje





    >> Reageer (1)
    03-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meditatie op grootmoeders wijze, deel één

    Meditatie is een oeroude techniek die gebruikt wordt om de realiteit van de wereld te overstijgen en mensen's plaats in zijn environment in een perfecte balans te brengen hetgeen voor de Beijveraar geen evidente positie is, eerder zal dezen de neiging hebben zich te nestelen in verscheidene overleverinsstrategieën en ambitieuze projecten die hem in de waan laten de monarch te zijn van de Schepping. Op lange termijn zijn ontgoochelingen, verdriet en frustraties de enige bekroning en ziet men in dat het geluk dat men achtte na te jagen met geen gewone lokmiddelen te vangen is; in de marge moet hier aan toegevoegd worden dat de meerderheid van de stervelingen onder hun grafsteen sukkelen zonder dat inzicht. De enkelingen die zich toeleggen om een andere manier te vinden om hun prooi uit de lucht te grijpen vinden hun heil zoals gezegd in het vizier van de praktijk van het mediteren.

    Even op adem komen...





    >> Reageer (0)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tis of Tisnie, Daddist

    Om nog eens terug te komen op de gedachten over het weder geboren worden wilde ik er nog aan toe voegen dat die hele stelling opgebouwd is door het ikje dat niet kan aanvaarden dat er een einde zou kunnen komen aan het leven voor en na de dood. Daarom creëerde het de theorie van de reïncarnatie en ondanks er geen bewijzen zijn die deze theorie bewijst of tegenspreekt kan ik er geen steun of houvast in vinden. Eerder ben ik gefascineerd door de ui die al pellend laag na laag geen kern blijkt te hebben, en ook door de grote tornado's die gestuwd worden door een kern die stil lijkt te zijn. Deze voorbeelden verbeelden de ervaring die mensen hebben die op zoek zijn naar hun echte identiteit en verder komen dan dat ze meneer zus of zo zijn, en een onmisbare figuur zijn op het platform van hun habitat. Zij vinden namelijk achter hun identiteit een grote leegte, een leegte die wonderwel niet leeg is maar die gevuld met alles wat bestaat, een paradox die onuitspreekbaar is. Voor hen is het die volle leegte die gedurig incarneert in alle vormen die bestaan op alle plaatsen in het Universum en op ieder moment.





    >> Reageer (0)
    24-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Vastentijd

     Voeding en geest

    Het is alweer enige jaren geleden dat de Amerikaanse criminoloog Dr. Stephan J. Schoenthaler een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek verrichtte bij 821 instellingen zoals jeugdgevangenissen en andere detentie-instellingen om te kijken of er een verband bestond tussen voeding en gedrag. De uitslag was verbluffend; het verband werd duidelijk aangetoond en menige krant zette het op de voorpagina. Maar was die ontdekking echt nieuw? Schreef de Ayurvedische arts Charaka daar niet al over in de vijfde eeuw vóór onze jaartelling? Even de feiten op een rijtje. Wie goed eet, heeft geen medicijnen nodig en wie slecht eet ook niet’. Deze vreemde stelling waarmee een goede vriend van mij zelfs promoveerde tot doctor in de geneeskunde aan de Universiteit van Nijmegen, klinkt eigenlijk wel raar. Het was voornoemde Charaka die deze zin in zijn Samhita zette, zijn medisch handboek van vele eeuwen geleden. Charaka wilde aantonen dat de voeding die je gebruikt voor bijna alles bepalend is. Is je voeding goed, dan is er niets aan de hand. Maar is ze slecht, dan kun je alle therapieën aflopen, medicijnen slikken, de psychiater bezoeken enzovoorts, het zal allemaal weinig baten. Slechte voeding valt in twee categorieën uiteen: onvolwaardige voeding en voeding die niet bij je type past. In de westerse landen neemt de onvolwaardigheid van de voeding toe. En de voeding die uiteindelijk op je bord ligt past in veel gevallen niet bij je type. Gedragsstoornissen en psychische problemen zoals agressie, slapeloosheid, ongezonde hypergevoeligheid, narcisme, concentratiestoornissen, woede en verslavingsneigingen steken dan al gauw de kop op. Voor veel mensen klinkt het ongelofelijk dat voeding zoveel kan betekenen voor het gedrag. Maar meer wetenschappers zoals Dr. Schoenthaler geven het toe: de aard van de voeding is voor een groot deel gedragsbepalend! Onze vaste lezers hebben al vaker kennis kunnen nemen van het feit dat de Ayurveda werkt met de de zogenaamde elementenleer: je bent opgebouwd uit de vijf elementen aarde, water, vuur, lucht en sfeer en deze elementen zitten ook in je voeding. We noemen deze leer de Tridosha. Maar praat je over voeding die je geest bepaalt, dan praat je over de Triguna en komen de begrippen sattva, rajas en tamas in beeld. Welk type je ook bent of denkt te zijn, je levenskwaliteit en je gedrag bepaal je grotendeels door je keus tussen de sattva, rajas en tamas. In het kort komt het hier op neer: sattvische voeding werkt verhelderend op je geest, rajasische voeding maakt je geest dynamisch en tamasische voeding werkt verduisterend. Onder een heldere geest wordt verstaan dat je minder meegesleept wordt door je negatieve emoties; mensen met een heldere (sattvische) geest zijn vaak blijmoedig, leven meer vanuit hun hart, hebben een groot mededogen en zijn oordeelloos over anderen. Mensen met een dynamische (rajasische) geest zijn strevers, carrièrebelust, hebben vaak een scherpe tong en oordelen snel. Mensen met een verduisterde (tamasische) geest denken op korte termijn, stellen zintuigelijk genot boven alles, hebben vaak ondoordachte meningen en gaan gebukt onder veel negatieve emoties. En hoe vreemd het ook klinkt, je kunt je leven op een hoger en gezonder peil brengen door je voeding dus sattvischer te maken. Zouden gedetineerden meer sattvische voeding krijgen opgediend, smaakvol en rijk aan voedingswaarde, dan ben je pas écht bezig mensen te verbeteren. In Nederland alleen al zitten honderdduizenden mensen dagelijks aan de antidepressiva, maar geen psychiater heeft het over voeding! Sattvische voeding is in de regel verse voeding zoals verse groenten en vruchten zonder scherpe smaken. Aardappelen, bloemkool, courgettes, druiven, kokosnoten, linzen, mango’s, melk, perziken, rijst, spinazie, tarwe en wortels zijn slechts enkele van de vele voedingsmiddelen die een mooie sattvische aard hebben. Voorbeelden van rajasische voeding zijn o.a. aubergine, avocado, chili, citroen, eieren, harde kaassoorten, knoflook, pepers, radijs, suiker en zout. Voorbeelden van tamasische voeding zijn alcoholische dranken, diepvriesproducten, fastfood, alle vlees, alle magnetron-gerechten, chemische medicijnen, uien en alle visssoorten. Het is onverstandig om je alleen met sattvische voeding bezig te houden; woon je helemaal geïsoleerd op een hoge bergtop dan is dat geen probleem, maar wil je je handhaven binnen een drukke samenleving dan moet je een evenwicht vinden tussen deze voedingsmiddelen. Ook de bereiding van je voeding geeft een sattvisch, rajasisch of tamasisch effect. Ook al heb je enkele heerlijke sattvische voedingsmiddelen, als je ze bereidt terwijl je in een negatieve stemming bent en dan ook nog eens in de magnetron, dan krijg je een compleet tamas-gerecht op je bord. Het was niet voor niets dat binnen de universiteiten van het oude India het begrip brahmacharya gehanteerd werd; dat was de jongeling die geheel sattvisch leefde naar lichaam en geest. Op die manier was zijn denken altijd helder en kon hij goede resultaten behalen in zijn studie. Kortom, ga bewust om met je voeding, daar word je alleen maar beter van!

    Robert H. Swami Persaud

    uit: OHM-Vani

    met dank aan de Lotusvijver



     


    >> Reageer (0)
    22-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gedenk o mens dat gij van stof zijt

    Wilde ik allang eens iets schrijven over het onderwerp wedergeboorte en de werkelijkheid omtrend dit thema bibberend en huiverig want het lijkt donker en beangstigend hieromtrent, omdat alles over het thema: de dood, de arme stervelingen die we allemaal zijn doet wegkijken van de realiteit. Toch is het veel gezonder en realistiser de dood met liefde in de ogen te kijken, want ook en alzo zullen we daardoor het leven meer naar waarde weten te schatten, genieten van ieder moment tegenover de verveling die anders de onnadenkende mens dag in dag uit vergezeld op zijn trieste en moeizame kruisweg. De dood is geen drempel maar eerder een pauze op de schoot van het Nu, meer is er niet en minder ook niet. Daarom is het zo belangrijk en vooral levensbemminend om onmiddelijk te beseffen dat de realiteit zich slechts afspeeld in dit enige moment. Ogenschijnlijk leven ontelbare mensen in dit moment als schakels van zoveel en eveneens ontelbare zielen die geleefd hebben sinds het ontstaan van ons ruimteschip genaamd Aarde, zielen die volgens de wet van oorzaak en gevolg steeds en steeds herboren worden totdat ze hun les geleerd te hebben en dan opgaan in de kosmische home sweet home oftewel de ultieme nirvana; desondanks er hierover al vele boeken en sacrale schrifturen geschreven zijn door wereldberoemde en heilige mensen zie ik dit niet als mijn waarheid. Eerder zie ik slechts één mens die voortdurend en zonder ophouden op elke bewoonbare en onbewoonbare planeet in dit uitgestrekt universum herboren en herboren wordt en deze kosmos van schijn met leven vult en elk ding is en op ieder moment.






    >> Reageer (0)
    14-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeff Buckley



     


    Het Hallelujah - moment is vertegenwoordigd door de allomme aanwezigheid van de liefde met een hoofdletter die de magneet is tussen al wat bestaat, atomen worden bij elkaar gehouden door deze oerkracht en heel de Natuur kan zich voort planten met het mensdom incluis door deze kracht die zonder begin is en zonder eind. Niettemin maakte Jeff een einde aan zijn leven, maar dat fenomeen behoort ook in het scenario van deze liefdevolle en onmetelijke schepping. Dit aanvoelen en empirische kennis kan onmogelijk doorgegeven worden, enkel met het innerlijk oog gezien worden wanneer al het duisternis verdwenen is. Soms kan ik mijn eigen woorden en geschrijf ook niet meer begrijpen maar dat is nu net het probleem met woorden, ze verdwijnen in de wind.



    >> Reageer (0)
    11-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Kikker

    De Kikker die al jaren lang in zijn Plasje leefde hoorde van een Vogel het bestaan van een Oneindige Oceaan maar kon zijn oren niet geloven en leefde - evengoed - nog lang en gelukkig in zijn Domeintje.

    De grote meerderheid van de bevolking en zelfs van de Zoekers leven alzo geblinddoekt voort in hun beperkte wereldje, de deur niet vindend naar de unieke oceanische ervaring. Gezien vanuit het perspectief van De Oceaan verandert dat natuurlijk niets aan de Werkelijkheid, want die is Onveranderlijk en Onverstoorbaar. Ofdat de Mens nu bewust is of onbewust dat verandert niets aan de Oceaan, die we allemaal zijn...




    >> Reageer (0)
    08-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leven na de dood en ervoor

    Onlangs was er een programma op de televisie over het feit dat de medische wetenschap een bewijs zoekt over het leven na de dood en volgens deze schrijver zal dat nooit geleverd kunnen worden omdat de Schepping zo in mekaar steekt dat het onontrafelbaar is door het mentale werkinstrument: hersenen genoemd. En terwijl we desondanks op zoek zijn naar het voortbestaan van het kleine ikje na de dood leven mensen een leven dat geen leven is maar eerder een leven dat vergelijkbaar is met het leven van een schaap als kuddedier en kan men voor sommige stervelingen de vraag stellen ofdat ze wel een leven leiden voor de dood. Met die gedachte trof ik het volgende artikel aan en vond het erg interessant genoeg om door te geven. Wees eens eerlijk en confronteer jezelf met de volgende vaststellingen en luister aandachtig naar het kleine stemmetje in je hart.



    Bronnie Ware heeft een boek geschreven over de vijf dingen die mensen het meest betreuren aan het einde van hun leven. Als verpleegster die al jaren werkt op de palliatieve afdeling schetst ze een uniek beeld van hoe patiënten op hun leven terugkijken.

    Ik wou dat ik vroeger de moed had om een leven te leiden dat trouw was aan mezelf. Ik wou dat ik minder had geleefd volgens de verwachtingen van anderen. Dit was de meest voorkomende spijt, zegt Ware. Als mensen beseffen dat hun leven bijna voorbij is, worden ze geconfronteerd met dromen die ze nooit hebben vervuld. De meeste mensen hebben nauwelijks de helft van hun dromen gerealiseerd en vaak ligt dat aan de keuzes die ze destijds hebben gemaakt. Of de keuzes die ze moesten maken.

     Ik wou dat ik minder hard had gewerkt. Alle mannelijke patiënten die ik heb verzorgd, vertelden me dit, zegt de verpleegster. Ze misten hun opgroeiende kinderen en het gezelschap van hun vrouw. Bij vrouwen kwam dit minder vaak voor, omdat ze van een generatie zijn waar de man de enige kostwinner was.

    Ik wou dat ik de moed had gehad om mijn gevoelens te uiten. Veel  mensen hebben hun gevoelens onderdrukt omdat ze geen zin hadden in een polemiek. Met als gevolg dat ze zich verzoenden met een middelmatig bestaan. Terwijl ze in staat waren om meer te bereiken. De bitterheid die om die reden ontstaat, mondt vaak uit in ziektes.

    Ik wou dat ik contact was blijven houden met mijn vrienden. Heel  vaak realiseerden ze zich niet wat de voordelen waren van oude vrienden, tot ze de dood in de ogen keken, aldus Ware. Pogingen om die vrienden alsnog op te sporen draaiden veelal op niets uit. Ze zaten gevangen in hun eigen leven, waardoor ze die kostbare vriendschappen lieten verwateren. Iedereen miste zijn of haar vrienden op het einde.

    Ik wou dat ik mezelf gelukkiger had gemaakt. Deze bekentenis kwam verrassend vaak voor, aldus de vrouw. Op de laatste dagen of weken na realiseerden ze zich niet dat geluk een eigen keuze is. Ze bleven vaak vasthouden aan oude gewoonten en patronen. Daardoor maakten ze zichzelf wijs dat ze geen nood hadden aan verandering, ook al was dit wel degelijk het geval.



    >> Reageer (0)
    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autisme en het Oosterse denken deel 3

    Het is hier niet de bedoeling en niet de plaats om een analyse te maken hoe het Oosterse denken een reikende hand kan geven - dat zou trouwens misplaatst zijn - om de autismestoornis ter hulp te komen, dat is niet haar bedoeling laat staan dat dat in haar macht lag. Het is eerder mijn intentie om vanuit het inzicht van het Morgenland naar de oorzaak van de intensieve struggle for life  van de moderne mens te kijken, die oorzaak ligt mijn inziens in de verwarrende strijd tegen windmolens door de met ego's gevulde zeepbellen die een reis maken in een wereld achter de regenboog waar steekspelen gevoerd worden door harnassen gemaakt van peperkoek en vooral van veel frustraties die slechts kunnen dromen en fantaseren over de wonderschone Dulcinea die enkel een luchtspiegeling blijkt. Het povere resultaat van al deze loze strijdlust is vermoeidheid en burn-out en in het ergste geval verwatert die in fysieke ongemakken. De vinger die naar de bron van dit alles wijst noemt zichzelf de illusie van de verscheidenheid in analogie met de angst van de autist die ook functioneert in het fragmentarische en daardoor het geheel misloopt. Het Avondland kenmerkt zich door een habitat die bestaat uit puzzelstukjes waardoor de bewoners het Geheel uit het oog verloren zijn, verloedert in zij aan zij levende individualisten. Gelukkig zijn er nog lieden die daar los door kunnen zien...





    >> Reageer (0)
    27-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Steenhouwer

    De Steenhouwer naar het sprookje van Multatuli







    >> Reageer (0)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autisme en het Oosterse denken, deel 2

    "Voor mensen met een stoornis in het autismespectrum is de wereld chaotisch" is een citaat uit één van Peter Vermeulen's boeken over autisme en die geeft goed het klimaat weer waarin mensen met deze stoornis moeten leven. Ik probeerde enkele schrijfproducten van deze schrijver in mij op te nemen maar desondanks is het moeilijk om in de leefwereld van het autisme binnen te dringen, maar dat is geen schande want blijkbaar is dat ook het geval voor de gespecialiseerde begeleiders. Wat mij bovenal aanspreekt in de bestudering van deze stoornis om niet van een handicap te spreken is de vergelijking die ik maak met de parallelle wereld van de normale mensen. Gezien vanaf het gezichtspunt van het Oosterse denken kan ik me namelijk inbeelden dat die de normale mensen ook als autistisch zouden benoemen. Ik durf die conclusie in haar plaats te nemen vanuit mijn observatie van het menselijk gedrag. Voor het Oosterse denken heeft de mens de possibiliteit om zich één te weten en te voelen met het Al-wat-is, en met deze uitdrukking verwijs ik naar een menselijke staat - die de multiple verscheidenheid omvat in het beeld van een spiegel - die slechts te beleven is nadat die mens het aha-erlebnis moment gezien heeft en waarmee met al de andere mensen nog niet gecommuniceerd kan worden, voor die mensen geldt slechts de boodschap dat ze moeten leren inkeren en op zoek gaan naar het sacrale moment van de stilheid.






    >> Reageer (0)
    23-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autisme en het Oosterse denken, deel 1

    Deze schrijver is ongeveer dertig jaar geleden in de esoterische wereld terecht gekomen via een Indische omweg en gaf zich over om de achtergrond te bestuderen van  meer bepaald de yogawetenschap die zich gespecialiseerd heeft op al de leefterreinen van de menselijke soort van zowel het fysieke, het mentale en het gevoelsniveau tot en met de fijnstoffelijke en spirituele ervaringen. Mijn nieuwsgierigheid zette me aan om gelijksoortige stelsels zoals het Boeddhisme en de Zen tot zelfs de Kabbala te bestuderen vertrekkende vanuit mijn beperkt cognitief gezichtspunt, maar dat zag ik nooit als een vorm van begrenzing eerder als een voordeel. Op die manier ontdekte ik als een wit blad de vele schoonheden van het Oosterse denken en vooral van het niet-denken. Als een verkennende peuter zette ik mijn eerste stappen in de meditatie en was verrast door de stilte die daaruit tevoorschijn kwam. Een verborgen wereld opende de deuren voor de ogen van een nieuwe boorling en sindsdien klaarde de mist meer en meer op. De mijlpaal plantte zich vast toen er op een dag vlakbij, dichter dan handen en voeten, een licht ontvlamde dat er altijd al was geweest maar ik veronderstelde steeds dat het slechts kon flikkeren op het einde van de tunnel en dat gedacht behoorde dus blijkbaar tot de grote illusie. De eenheid was zichtbaar geworden voor mijn innerlijk oogpunt en dat gaf de stilheid een veilige haven. Tot hier enkele woorden om iets te verwoorden wat niet met woorden te beschrijven is. Het enige wat ik er nog kan aan toevoegen is dat iedereen de sprong moet maken om het zelf te kunnen voelen en ! iedereen kan het.





    >> Reageer (0)
    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jill Bolte Taylor

    Hoe voelt het om een herseninfarct te hebben...









    >> Reageer (0)
    14-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weg van de Held, deel 4

    Er zijn twee soorten boeddha's, de ene zit aan de zijkant en geeft raad en de andere zit gewoon aan de zijkant.



    7. De terugkeer naar de wereld

    De staat van heelheid is een heerlijke ervaring. Maar tevens de laatste barrière. De held wil daar blijven hangen, maar moet weer terug naar de wereld die hij aanvankelijk verlaten heeft, en helpers en eventuele magische objecten of magische vermogens achterlaten. Je bent nu aangewezen op je eigen kracht.
    De valkuil waarin je hier terecht kunt komen is: je eigen weg aan anderen opleggen. Dan wordt je een valse helper.
    Maar er is ook een andere mogelijkheid: je kunt nu zelf een magische helper worden door anderen te bemoedigen in vrijheid ook hun eigen weg te gaan, dat wil zeggen op hun eigen manier hun eigen roep te volgen.



    Met dank aan Bram Moerland eindigt hier de Weg van de Held maar laat me er onmiddelijk aan toevoegen dat het niet een einpunt is maar eerder een beginpunt, een nieuwe mens wordt hier geboren. George Ivanovitsj Gurdjieff, de russische of eerder de grieks-armeense filosoof en leraar, was er van overtuigd dat men enkel vanaf dit punt kon spreken van een mens met een eigen identiteit en voor die tweede geboorte ervaren de mensen het leven slechts vanuit hun hypnotische slaaptoestand en daar tegenover staat volgens Scott Kiloby dat tijdens de spirituele zoektocht het ego gelooft dat het net als bij een ui lagen van zichzelf moet wegpellen om zo bij zijn ware versie uit te komen - als we spiritueel rijp zijn realiseren we ons dat we nooit een ui zijn geweest - die ui was een droomLaten we afronden met de esoterische boodschap dat diegene die oren heeft hoort en ogen heeft ziet.




    >> Reageer (0)
    10-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weg van de Held, deel 3


    De Weg is omgeven door allerlei verleidelijke voorstellen die de gezel plagen om de Weg te doen verlaten want zo is de Natuur ineengestoken, het is een éénrichtingsweg maar eens dat het evenwicht gevonden is lijkt het kinderspel.



    5. Beproevingen gedurende een lange reis

    Op zijn verdere weg wachten de held allerlei beproevingen. Deze beproevingen overwinnend wordt de held naar zijn bestemming gevoerd (Odysseus: terugkeer naar Ithaka, Parsival: de graalburcht). Dat is de eigenlijke queeste, de levenstaak.

    6. Vereniging (mystieke bruiloft)

    Het vinden van je bestemming is een ervaring van volmaakte eenheid, uitgedrukt in het beeld van de mystieke bruiloft. In deze vereniging van de leefwereld met een innerlijk domein is je rol in de samenleving één geworden met de krachten van je innerlijk wezen; binnen en buiten zijn één. De held is een heel mens geworden.







    >> Reageer (0)
    06-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weg van de Held, deel 2

    Angsten zijn de grootste vijand van de zoeker, maar het zijn dikwijls angsten die overgeleverd zijn door de samenleving en gebaseerd op vooroordelen, gehechtheid aan het gekende en huivering voor het vreemde. Als we klaar zijn voor de grote verandering dan moeten we afrekenen met die angsten en vervangen door liefde. Het grootste gedeelte van het mensenras wordt in de greep gehouden door een vorm van autisme, waarover ik hier later meer over kwijt wil. Maar eerst breng ik de Weg van de Held tot zijn einde...



    3. Magische helpers langs de weg

    Als de held de sprong waagt, en zich als eenling op het pad van individuatie begeeft, zal hij tot z’n verrassing helpers aantreffen, in mythes en sprookjes meestal kort na het verlaten van een stad of van het ouderlijk huis.
    De helper is dikwijls een oude man of vrouw, soms ook een sprekende dier. De helper geeft de held een magisch voorwerp, een toverspreuk, of een oude veerman zet hem over een rivier.
    In de praktijk van het leven zullen het gewone mensen zijn die je bemoedigen om je eigen weg op je eigen manier te volgen.

    4. De wachters aan de drempel

    Buiten de vertrouwde omgeving of aan de overkant van de rivier wacht de held ook een monster of een vijand die overwonnen moet worden. Soms in afzichtelijke vormen (gnomen, reuzen, draken). Dat zijn je eigen angsten. Die angsten moeten worden overwonnen, soms in een strijd op leven en dood.
    Hier zijn ook de valse helpers die je een paradijs beloven als je je eigen pad verlaat en alleen hen volgt.







    >> Reageer (0)
    02-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weg van de Held

    Iedere mens is een golf die op weg is om één te worden met de grote Oceaan ofdat we dat nu beseffen of niet en in elk geval bereiken we dat doel na de dood, ons individuele ikje verdwijnt dan in het water zoals een druppel oplost in het onmetelijke watergebied dat zonder begin en zonder einde is. Als we sterven verdwijnen we en dezelfde persoon komt nooit meer terug, alle reïncarnatieverhalen ten spijt. Maar de Oceaan houdt nooit op nieuwe persoonlijkheden te creëren die geloven dat ze uniek en onsterfelijk  zijn zonder in te zien dat alleen de Oceaan de Moeder van alles is. Sommige en rare mensen voelen op een wonderbaarlijke manier de aanwezigheid van hun Moeder en willen daar meer over weten, ze gaan dan op zoek naar de bron van hun gevoel en laten zich niet meer afleiden door het goedkope geflikker van de wereld. Joseph Campbell (1904 – 1987) heeft met de hulp van mythen en oude verhalen de puzzel gelegd van die speciale mensen die op zoek gingen naar de bron die de hunne was en zonder het te weten ook het verhaal kan zijn van eenieder. De reis van de Held zoals hij het noemde verloopt in zeven stappen.


    met dank aan Bram Moerland begin ik met de eerste twee stappen. Later komen hier ook de volgende stappen



    De cultuurfilosoof Campbell onderzocht oude mythen, sprookjes en andere verhalen en ontdekte daarin een grondpatroon. Ze vertellen over de fasen van het pad van de individuatie. Hij onderscheidde zeven fasen en voegde die samen tot wat hij noemde: De weg van de held.
    Niet alle verhalen bevatten alle thema’s. Sommige gaan over maar één fase. Andere vertellen de hele weg, zoals het verhaal van Odysseus en Parsival.

    1. De roep (of het ontwaakte verlangen)

    In elk mens schuilt een diep verlangen zichzelf te zijn. Vaak wordt dat verlangen geofferd aan de sociale gemeenschap waartoe je behoort. Maar steeds weer zal dat verlangen worden geactiveerd. Eén of andere gebeurtenis wekt dat verlangen. Je wordt geroepen. Dat is het begin van de weg. In mythes en sprookjes meestal op verlaten, geheimzinnige plekken in een donker woud of bij een bron, of onder een oude boom.
    Op een bepaalde manier zijn deze plaatsen zowel vreemd als vertrouwd. De roep nodigt de held uit een reis te ondernemen.

    2. De sprong (of de overwinning van de weerstanden)

    De eerste stap op het pad van individuatie is het loslaten van de identiteit die je ontleent aan de groep waartoe je behoort. Dat is een sprong in het ongewisse.
    Als je wel de roep wilt beantwoorden, dan vraagt dat om een ferm besluit, een wilsbesluit of misschien meer een daad van overgave, die dikwijls het karakter heeft van bewust de eenzaamheid durven binnengaan.
    Het innerlijk verlangen helpt de held de sprong in het ongewisse te wagen en drijft hem er soms zelfs toe. Met die sprong begeeft de held zich op het pad van individuatie.





    >> Reageer (0)
    01-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarsrecept 2012

    Men neme:

    Twaalf maanden, reinige die grondig  van verbittering, hebzucht, aanmatiging en angst en snijde iedere maand in dertig tot eenendertig delen, zodat de hoeveelheid precies toereikend is voor een heel jaar.

    Nu bereiden we iedere dag afzonderlijk toe uit één deel werk en twee delen blijmoedigheid en humor.

    We brengen ze op smaak met drie volle eetlepels optimisme en een theelepel tolerantie, en een snuifje ironie en een fikse scheut consideratie en tact. Nu wordt de massa gekruid met rijkelijk veel liefde. Het aldus bereide gerecht garneren met wat plukjes van kleine attenties waarna we het dagelijks opdienen met een gulle lach en een goed afgemeten dosis niet al te vurig temperament.



    met dank aan Anoniem



    Mini Nieuwjaarsconcert


    >> Reageer (0)
    25-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xmas

    Twee mooie bijdragen die ik onlangs gevonden heb op het Juwelenschip en in het Levenssnoer die de kerstsfeer onderlijnen met metaforische proza die de droom weerspiegelen van elkeen die de betrachting opzoeken om van de wereld een liefdevollere niche te maken en geïllustreerd met de nachtegale stem van  Eithne Patricia Ní Bhraonáin (fonetische uitspraak: Enja njí Wrénanj)




    Velen gaan op een bepaald moment stil staan bij de nood die er is, bij de duisternis die realiteit is en waarvan ze voelen dat ze erdoor verzwolgen dreigen te worden. Dan komt er een punt dat de mens gaat zeggen: ‘Hoe het allemaal ook is, ik sta ervoor, ik wil hier zijn. Ik wens al die duis­ternis, wat voor gezicht het ook heeft, aan te gaan, ermee in contact te komen, het op te lossen. Dat zie ik als mijn taak, als mijn leven. Dat zie ik niet als iets waarvoor ik wil blijven vluch­ten, nee, ik keer me om en ik ga erin, in die duisternis. Feitelijk zal je zien dat als je dat doet het duister wijkt. Op dat moment is er sprake van een Zonnewende, is het Kerstmis. Kerstmis is daar waar je zegt: ‘Ik ben werkelijk hier geïncarneerd, ik ben werkelijk hier, ik ben een lich­tend mens, wat ook de tegenwerking is. Ik sta in voor wat ik doe, voor wat ik vind, ik sta in voor mijn liefde.

    Uit de lezing Het ritme van de tijd van Hans Korteweg

    (met dank aan Het Juwelenschip)











    De wereld heeft meer dan ooit handen nodig. Handen die vorm geven aan ongekende mogelijkheden. Handen die vertrouwen schenken. Handen die bouwen aan een nieuwe wereld. Handen die koesteren en beschermen. Vertrouwen inboezemen en moed inspreken. Handen die zich openen voor nieuwe perspectieven. Handen die optillen en uitreiken boven de grenzen van onbegrip en uitsluiting. Handen die verstevigen wat dreigt door te breken. Handen die de geest in de materie beamen.
    Handen die zich vouwen tot een gebed van verzoening. Verzoening met de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan. Handen die redden wat dreigt verloren te gaan. Handen die zegenen wat door de schepping gegeven is. Handen die zich in dienst laten nemen van het Leven dat onstuitbaar dwars doorheen de duisternis van niet weten met rasse schreden verdergaat in de richting van Menswording.

    (met dank aan Het Levenssnoer)


    >> Reageer (0)
    20-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aleph He Jod He



    het leven heeft geen zin maar het is daarom niet zinloos, het is gewoon, zoals een spin iedere dag opnieuw haar web hermaakt zonder daarbij te filosoferen over de zin van het leven en klaagt: moeder waarom leven wij. Het leven is een creatie van een onuitputtelijke energie die zonder na te denken zichzelf ieder moment herschept, geboorte en dood overstijgend, zichzelf herkent in ieder atoom en geen nood kent om zichzelf voorbij te lopen want zij is al-een. Ongekend voor de logica en geliefde van ieders stil hart, zij is het voedsel en de eter, het vuur en het water, nooit kende zij een begin en nooit zal het eindigen. Met die kennis gevestigd in de stille ruimte van het hart begrijpt het denken via de intuïtie het geheim van de natuur en worden vragen zoals over de zin van het leven met de borstel van de liefde weggeveegd en prevelt men onophoudelijk de mantra ik ben de ik ben.






    >> Reageer (0)



    Tekstgrootte aanpassen?
    Klik op + of -

    BLOG ZOOM



    Foto

    Mijn favorieten
  • Zen
  • Het Vermoeden met Annemiek Schrijver
  • Advaita
  • Edel Maex en Mindfulness
  • met dank aan de blogtips
  • Danny's blog: Toen alles anders werd...
  • Ria Damen ~ Kunstschilder

  • reacties

    Je mag gerust iets van je laten horen, als je wilt dat ik je antwoord moet je wel je mailadres opgeven





    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!