De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
25-04-2016
Over Brusselse Jongeren
Onderzoekers van de Brusselse universiteiten VUB en ULB stellen vast dat in Brussel twee soorten jongeren parallelle levens leiden en elkaar nooit ontmoeten. "Een somber portret", zeggen de onderzoekers, die de groep van 12- tot 24-jarigen in Brussel bestudeerden. Zij zien twee soorten jongeren wiens situaties haaks op elkaar staan: de kwetsbare jeugd en de bevoorrechte jeugd. De problemen van de kwetsbare jeugd hebben te maken met onderwijs, huisvesting, toegang tot werk, tot gezondheidszorg. "Een sterke dualisering van de levensomstandigheden van de Brusselse jeugd", is het besluit van het onderzoek.
De Brusselse onderzoekers hebben knap werk geleverd. Niet één keer gebruiken ze het woord 'allochtoon'. Ze slalommen moeiteloos tussen woorden, zinnen en cijfers, doorheen paragrafen en alinea's, met een uitgekiende woordkeuze en strategische zinsbouw om dan uiteindelijk uit te bollen in de afgezaagde conclusie dat er... allochtonen en autochtonen zijn.
Het onderscheid zit hen dwars. Ze drijven de 'kwetsbaren' in een slachtofferrol, en laten uitschijnen dat ze overgeleverd zijn aan hun lot, in de steek gelaten door de samenleving, gedoemd om levenslang gekwetst en benadeeld te worden, hulpeloos toeziend en afwachtend wat er in hun schoot geworpen gaat worden, zonder eigen initiatieven om hun situatie te verbeteren.
De onderzoekers willen graag het verschil tussen kwetsbaar en bevoorrecht opheffen. Je kan net zo goed dag en nacht gelijkmaken, of zonsopgang en -ondergang afschaffen...
De bestorming van Europa: een verrijking? Wie dat beweert moet dringend zijn hersenen eens laten onderzoeken... Sinds de overweldigende overrompeling door vreemde overvallers wordt Europa geteisterd door nare ziektes en vervelende kwalen. Ziektes die allang uitgeroeid waren in het geciviliseerde Europa steken nu weer de kop op. Kinkhoest, tuberculose, hersenvliesontsteking, polio, luizen, cholera, dysenterie... Gevaarlijke ziektes door de halve wereldbol mee naar hier gebracht. Eerst was er welvaart, nu beginnen we steil naar beneden te donderen, naar het failliet van onze cultuur en beschaving... En dan hebben die indringers ook nog eens al onze geldpotten leeggeplunderd.
Een week geleden bracht een Somalische vluchteling een dodelijke ziekte mee vanuit zijn thuisland. Hij kon niet op zijn eigen thuisplekje blijven en kwam samen met miljoenen anderen vanuit alle windstreken en omgeving naar Europa waar hij een riant onderkomen kreeg in een luxehotel.
Zorgwekkend: dodelijke luizenziekte in Oostenrijks asielcentrum De autoriteiten in Salzburg zeggen dat ze sinds de grote toevloed van migranten ziektes hebben vastgesteld die in Europa waren uitgeroeid. Deze 'luizenziekte' baart hen ernstige zorgen.
Het luxehotel Kobenzl in Salzburg werd omgevormd tot asielcentrum om de grote toestroom van migranten in Oostenrijk te helpen verwerken. In het exclusieve hotel is een dodelijke ziekte vastgesteld: de luizenziekte. De aandoening wordt verspreid door luizen en is uitgebroken bij een Somalische vluchteling. De patiënt had te kampen met hevige pijnen en hoge koorts. De Somaliër werd op doktersadvies overgebracht naar de spoeddienst van een nabijgelegen hospitaal. Onderzoek wees uit dat hij lijdt aan een dodelijke ziekte die verspreid wordt door luizen. Als deze niet behandeld wordt is er een risico van 40 procent dat de patiënt het niet haalt. Zelfs bij behandeling, leidt één besmetting op twintig tot de dood. De kamer van de Somaliër werd meteen ontsmet. Matrassen en andere spullen werden vernietigd. Andere mensen die in het hotel verblijven moeten hun kleren een kookwas geven. Ze worden ook gecontroleerd op luizen. Hulpverleners moeten beschermende kledij dragen.
Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs Vlaanderen: "Moslimleraars zijn een meerwaarde voor onze katholieke scholen. Als katholieke scholen de realiteit willen volgen, dan moeten er meer leraars met een migratieachtergrond voor de klas staan, als rolmodel voor moslimkinderen..."
Hij wil dus meer moslimleerkrachten in het katholiek onderwijs. En directrice Veerle Hendrickx van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen geeft Boeve al direct z'n goesting. Haar school biedt volgend schooljaar het vak 'levensbeschouwing' aan, waarmee moslimleraars aan de slag kunnen in het katholiek onderwijs: "We willen een multiculturele en interreligieuze hogeschool zijn die leraars aflevert die actief kunnen bijdragen aan de katholieke dialoogscholen."
DialoogonderwijsLieven Boeve speelt al langer met de gedachte om ons katholiek onderwijs te islamiseren, om katholieke scholen om te vormen tot 'dialoogscholen', waarmee hij een versmelting bedoelt van katholieken en moslims. Hij zoekt naar contactpunten tussen beiden. Godsdienstleraren moeten in hun klas bekijken hoe moslims en katholieken met elkaar in dialoog kunnen gaan, sámen in de godsdienstles. Moslims en christenen sámen in de arena!
Vroeger opteerde Mieke Van Hecke al voor het integreren van de islam binnen de godsdienstles. En ex-Pascal Smet dacht na over hoe islamlessen ingebed kunnen worden in het gewone onderwijs. Toén al had er een rood lampje bij ons moeten branden en een alarmbelletje moeten rinkelen, maar er brandde niks en er rinkelde niks. De islam sloop voort...
Lieven Boeve wil dus meer moslimleerkrachten voor de klas. "Scholen moeten een afspiegeling zijn van de samenleving" zegt hij, en ondertussen vergeet ie dat katholieke scholen een afspiegeling moeten zijn van een katholieke samenleving.
Meer moslimleraars dus. Zie je al iemand met een lange baard of een snor in volle wasdom wiskundeles geven aan onze Vlaamse leerlingen?
Tegen radicalisering
Vorig jaar voerde Boeve aan dat moslimleerkrachten voor de klas radicalisering bij moslimleerlingen zouden kunnen voorkomen door te werken aan hun moslimidentiteit. En dat elke school zelf mag beslissen over vrije dagen voor moslimleerlingen op islamitische feestdagen... Allemaal dingen die afwijken van de oorspronkelijke onderwijsdoelstelling: de integratie van moslimleerlingen in ONZE cultuur!
Help! Er staat een sympathisant van de islam aan het hoofd van het katholiek onderwijs!
Paus Franciscus:"Vluchtelingen zijn een geschenk... Elke migrant moet als een brug naar verre volkeren en een pad naar de ontmoeting tussen religies en culturen worden beschouwd"
Meulenberg, de beruchte probleemwijk van Houthalen-Helchteren, is weer eens in opspraak gekomen. De uitbater van café Saz werd schuldig bevonden aan het openstellen van zijn café voor druggebruik en aan wapenbezit. Klanten konden er à volonté cannabis roken. Cafébaas Taner A.:"80% van de jongeren hier rookt wiet en ik liet ze roken op het terras". De rechter kende hem gisteren opschorting van straf toe onder voorwaarden... Wat zijn we toch mild voor criminelen!
Ze mogen vrouwen geen handen schudden, maar wel wiet roken?!
Razzia op drugs, schietpartij en zware rellen
Oorlogsgebied Meulenberg. In 2013 waren er zware rellen waarbij een politieman zwaargewond raakte toen hij een steen tegen zijn hoofd kreeg. De hoofdrolspeler Ugur A., heethoofd en onruststoker, kreeg enkel een werkstraf en moest zich laten begeleiden!
Een jaar later was er een politiecontrole in café Saz. Ze vonden er cannabis en verboden wapens.
En vorig jaar was er een schietpartij in het café waarbij een illegale Algerijn zwaargewond raakte. Burgemeester Yzermans liet het café meteen sluiten voor drie maanden. De vorige sluiting was er na een drugscontrole. 't Is toch altijd wat met onze vreemde medemensen, en toch moeten we geduldig blijven wachten op een vreedzame samenleving, samen met het gespuis... Mirakels bestaan niet!
Meulenberg is een achterlijke jungle in Limburg, waar riool- en capuchontuig en andere bosapen de baas zijn en waar burgemeester en politie doen alsóf ze de baas zijn.
De media laten uitschijnen dat de zware rellen van 2013 het begin waren van alle ongeregeldheden, terwijl Meulenberg al véél langer een probleem is, met straatoorlogen, drugsdealen, relschoppen, louche winkeltjes uitbaten, vechtpartijen, inbraken, politiecombi's bekogelen met betonstenen...
Ik denk dat de burgemeester de jonge criminelen onder zijn beschermende vleugels neemt, alsook de scholen die een gevoel van straffeloosheid geven aan de bandeloze allochtone jeugd. Leerkrachten durfden niet sanctioneren uit angst voor represailles. Banden kapotsteken, carrosserie beschadigen, ze deden het met een gewetenloze routine. Jonge allochtonen werden niet overmeesterd. Hoe moet dat dan als ze volwassen zijn?...
Er was eens een warme bakker die zijn broodjes, gebakjes en taartjes verkocht als zoete broodjes. Hij hield van zijn bakkerij, de bakkerij Nulens op de Kuringersteenweg in Hasselt. Ik denk niet dat die nu nog bestaat, er zal nu wel een kebabzaak zijn, zo eentje waar vreemdelingen een paar uren komen 'werken' om dan levenslang te kunnen genieten van Vlaamse centjes.
Schooljaar 1995-1996. Lyceum Hasselt, waar directrice Prutsmans haar best deed om de school te leiden maar er niets van bakte. Andrea Nulens was de enige dochter en oogappel van het bakkersechtpaar. Zij was een zwakke leerling in het eerste middelbaar, worstelde met leerproblemen, lachte nooit, was depressief en verbitterd, en haar enige vriendin was een hoofddoekenmeisje... Andrea's ondermaatse prestaties werden niet geaccepteerd door haar eigenwijze moederdie boos ontkende dat er iets mis was met haar dochter. Alle goede bedoelingen, initiatieven en raadgevingen van de leerkrachten sloeg ze in de wind. Ook mijn studeertips die ik met Andrea besproken had, vond ze maar niks. Zij wenste geen bemoeienissen meer en geen bespreekbaarheid van Andrea's problemen.
Uiteraard trok Lieve zich niets aan van de idiote verlangens van moeder Nulens. Op zekere dag kreeg ik dan ook een dreigend telefoontje van madam Nulens. Soms hoor je al aan het belletje als er onweer op komst is. De vrouw aan de andere kant van de lijn sprak met een schelle stem en deed alsof ze me goed kende, hoewel ik het mens nooit ontmoet had. Ze werd persoonlijk en liet horen dat ze alles over me wist... Aangevallen door een wildvreemde! Later volgden er nog agressieve telefoontjes én slonzige briefjes waarin ze me uitmaakte en bedreigde. Help, ik heb een stalker!
Ik besloot om me te wreken. Bij bakkerij Nulens bestelde ik incognito 37 slagroomtaarten, 10 fruittaarten, 22 gebakjes met vette pudding en bovenop een kwak slagroom, 17 roomsoezen om je vingers van af te likken, massa's bonbons gevuld met marsepein, en wel 50 eclairs bedekt met een dikke laag chocolade... En alles moest geleverd worden op een fictief adres met een fictieve naam... Deze stunt gaf me een eindeloze voldoening!
Hier liggen twee artikels voor me en het ene is al hypocrieter dan het andere. Het gaat over onhandelbare kinderen en scholen die kinderen uitsluiten omdat ze er geen raad mee weten. Gedragsproblemen zijn er op steeds jongere leeftijd, en hoe langer hoe meer leerlingen zitten gekneld in problematische opvoedingssituaties.
De schrijvelaars van de artikels doen hun best om braaf te schrijven en niemand te stigmatiseren. Ze verzwijgen de ware reden van de toename van probleemleerlingen. En zo krijgt de lezer de indruk dat het uitsluitend om onze eigen Vlaamse kinderen gaat. Mis! Ik zal eens uit de doeken doen waar het schoentje wringt. Om te vermijden dat Vlaamse kinderen ten onrechte de stempel van onhandelbaarheid krijgen.
Ik ben vroeger van dichtbij getuige geweest van een oververtegenwoordiging van allochtone leerlingen in allerlei probleemgedrag en en probleemsituaties, zoals spijbelen, vechten op de speelplaats, liegen, afwijkend gedrag in de klas, geen Nederlands willen spreken, vandalisme...
En aangezien de schoolbevolking kleurrijk geëvolueerd is naar een bonter geheel met meer allochtonen, migranten, moslims, vluchtelingenkinderen... zal hun oververtegenwoordiging in probleemgedrag nóg sterker zijn.
Hopeloze gevallen zouden afgezonderd moeten worden in 'Tuigdorpen', zoals er al in Nederland bestaan, waar ze kunnen bidden tot de Heilige Rita, patrones van de hopeloze gevallen.
Ik heb me vanmiddag laten verleiden door het zonnetje, de blauwe hemel en de stilte van de natuur. Ver weg van m'n pc begroette ik in m'n tuin alle verse groene blaadjes aan de bomen, alle verse grassprietjes. Ik smeekte hen om niet al te overweldigend mijn tuin te overwoekeren. Maar 't zal er toch eens van komen, de verwildering. In juni voltooit zich de volle zomerpracht. Ach, 't schijnt goed te zijn voor 't milieu, een verwilderde tuin. Neen, geen 'wildernis', want die is er alleen maar waar al onze nieuwe negerkes vandaan komen. 't Is nu leeg aan den heten evenaar, ze zitten allemaal hier... Ik begroette ook alle beestjes die ik tegenkwam, om te beginnen het poesje van de buren, het blaffende hondje van de andere buren, het groene kikkertje dat even de weg kwijt was, verliefde vogeltjes in de hoge bomen en kirrende duifjes aan de waterplas...
En toen... las ik een mailtje van een trouwe bezoeker over HetKerkhof van Merksem. Over Kapsones van Moslims, en over onze eigen lafaards die toegeven aan de wensen en nukken van moslims. Die hun eigen volk laten beledigen door aan te nemen dat hun dierbare overledenen in onzuivere grond liggen!... Islamitische tralala betaald door u, belastingbetaler!
Islam en moslims zijn reeds de baas en leggen hun wil aan ons op, zo ver is het al gekomen. De gemeente Merksem gaat op het gemeentelijk kerkhof, naast de bestaande urnenmuur, twee percelen (percelen AS en AT) exclusief inrichten als islamitische percelen. Niet te geloven!... Er zal zuivere grond aangevoerd worden, die gekeurd werd door een imam. Nieuwe grond dus, want de islamitische doden in Merksem mogen blijkbaar niet begraven worden in dezelfde grond als diegene waar 'ongelovigen' in gelegen hebben, zodat de percelen eerst tot maar liefst 3 meter diep dienen afgegraven te worden. Daarenboven zullen de percelen van de rest van het kerkhof afgescheiden worden door hagen. Vanuit de gemeente wordt steeds de nadruk gelegd op integratie. Maar door te voorzien in aparte percelen, duidelijk afgeschermd van de percelen van 'ongelovigen', drijft men integendeel de segregatie ten top. De islam eist altijd meer en meer toegevingen op basisprincipes: Gisteren aparte zwemlessen voor mannen en vrouwen, enkel vrouwelijke artsen voor moslima's, hoofddoeken in de ambtenarij en de scholen. Vandaag een aparte begraafplaats en apart onderwijs, en wat zal het morgen zijn??? Ben ik nu racist of enkel bezorgd over de evolutie van de islam?... Nochtans is hier MIJN geboorteland!...
Zeg Walter, waar zouden al die miljoenen naartoe zijn die moslims moesten helpen om te integreren?
We hebben de brousse hier binnengehaald en hartelijk verwelkomd. Op een schoteltje gaven we de indringers alles wat ze vroegen, alles wat ze nodig hadden, we deelden nederig onze eigen luxe met de arme drommels die nog niet bekomen waren van hun natte avontuur... Onze eigen gepensioneerden moeten het met minder stellen. En in afwachting van een sjieke villa en een riant inkomen gaan die asielzoekers herrie schoppen en de woonst vernielen waarin ze hartelijk opgevangen werden.
Ravage aanrichten, agressie en vernielzucht... Dat is dankbaarheid tonen voor de gratis opvang, gratis levensonderhoud, gratis medische kosten... álles krijgen ze, en nóg is het niet goed.
Zoals vroeger in het onderwijs, toen allochtoontjes VIP-behandeld werden en het toch nooit goed genoeg was.
Dat krijg je als je mensen verwent en op een podium zet. Dan krijgen ze kapsones, worden agressief en prikkelbaar en gaan vechten. Onze mensen die hen opvangen worden respectloos bejegend. Het vreemd crapuul zou zich koest moeten houden om hun dankbaarheid te tonen. Na de eerste vechtpartij begin dit jaar hadden ze alle meubilair al moeten verwijderen. Waarom mocht dat uitschot nog aan tafels en op stoelen zitten?!
Opnieuw massale vechtpartij in asielcentrum van Broechem
In het asielcentrum van Broechem zijn gisteravond een honderdtal Irakezen en Afghanen slaags geraakt. Vijftien vechtjassen werden bestuurlijk aangehouden en uit het centrum verwijderd. Het incident begon omstreeks 20 uur en het duurde volgens de politie tot 2 uur voor alles weer rustig was. De aanleiding zou het gedrag van een vrouw geweest zijn. De heethoofden bekogelden elkaar met stoelen, tafels en balken.
Ook in januari raakten Irakezen en Afghanen slaags met elkaar in het Antwerpse asielcentrum. Toen raakten minsten vijf mensen gewond nadat er met onder meer tafels en stoelen werd gegooid. De refter van het asielcentrum werd herschapen tot een slagveld. Irakezen en Afghanen hebben het gemunt op meubilair. Alles wat los of vast zat, tafels en stoelen, moesten het ontgelden toen de wildemannen met elkaar op de vuist gingen. In plaats van te genieten van de gratis maaltijd, vlogen de kemphanen elkaar in de haren...
Denemarken – Een compleet verwoest vakantiehuis in de buurt van Varde in Brøns. Dat is volgens verhuurster Alice Lauridsen het gevolg van haar huis verhuren aan de immigratiedienst, die daar sinds november ongeveer 100 asielzoekers heeft laten verblijven.
“De matrassen zijn stuk getrapt en vol urine. Er zijn door vreugdevuren grote brandplekken in mijn vloerbedekking en in de hoeken is geplast. Mijn grote eettafel is aan stukken geslagen en gebruikt als aanmaakhout. Alles is volledig vernield, alleen de lampen hebben het overleefd”, zegt ze tegen BT.
Toen Alice besloot haar vakantiehuis aan de immigratiedienst te verhuren leek het haar een win-win situatie, maar het eindigde als een nachtmerrie.
De Mars tegen Haat en Terreur lokte zondag duizenden 'manifestanten' naar Brussel. 'Manifestanten' noemen ze dat. Het leken eerder Woodstockachtige figuren als zweverige goedwillige mensen, stoned en met bloemetjes in hun haren, die vredig willen samenleven met andere mensen, hoe vreemder, hoe liever.
Houzee: "De mensen vragen genen stoet , de mensen vragen grote kuis !"
Zo is dat, stoeten en processies, stille marsen en witte marsen, kaarsjes en bloemekes, en witte ballonnekes op weg naar den bloten hemel... het sust de massa, het kalmeert en troost, maar ondertussen is de Mars tegen Terreur z'n doel voorbijgeschoten.
Ze hebben er een gedrocht van gemaakt, van de Mars tegen Terreur. Uit vrees voor opstootjes en rellen werd de Mars vooraf al omgebogen tot een 'Mars van alle religies' en een 'Mars van alle kleuren'. Erg sluw van de organisatoren, om islam en terreur van elkaar te scheiden, om de massa te drogeren, een zweem van eensgezindheid en samenhorigheid uit te spreiden over een mars die eigenlijk een mars van opstand hoorde te zijn, opstand tegen terroristen die hier chaos creëren om er zelf de baas te kunnen spelen, opstand tegen onze leiders die criminele moslims toelaten om terreur te zaaien. Geef de mensen een vredig gevoel van verbondenheid en ze geven geen kik meer. Dat werkt altijd bij massale bijeenkomsten. Zoals vroeger in de zaak Dutroux, toen de hitsige bevolking plotseling in elkaar stuikte tijdens de Witte Mars.
De deelnemers aan de mars tegen terreur gaven een boodschap van eenheid. Naar die koers werden ze gemanipuleerd. Wazige kreten als "bruggen bouwen in plaats van muren" en "together in peace" weerklonken waardoor een kunstmatig samenhorigheidsgevoel alle deelnemers aaneenschakelde, hetgeen de stoet een serene uitstraling gaf: verschillende religies en overtuigingen, verschillende nationaliteiten, politici, nabestaanden van slachtoffers, Molenbekenaars, de wegkijkende organisatie Hart boven Hard... allen verenigd als lotgenoten.
Beste Vlaamse ouders, opgepast als uw lieve bengeltjes naast nen Turk in de klas zitten. Het gevaar bestaat dat ze thuiskomen met een stripverhaal, niet Suske en Wiske, maar een gevaarlijk stripverhaal dat gaat over de verheerlijking van terreur en geweld, over de haat jegens niet-moslims. Het stripverhaal roept schoolkinderen op om zich op te offeren om Allah te behagen. Beste ouders, denk aan het welzijn van uw kindjes en behoed hen voor de vernietigende invloeden van Turkse klasgenootjes. Stuur uw oogappeltjes, met wie u het beste voorhebt, naar een volbloed Vlaamse school waar ze niet bedreigd worden door vulgaire Turkse prentjes en verhaaltjes die naar hun eigen ondergang leiden... en naar UW opperste leed.
Turkse overheid moedigt schoolkinderen aan martelaar voor islam te worden
Links: de bewuste strip. Rechts: beeld uit de nieuwste ISIS propagandavideo.
Het Turkse ministerie van Religieuze Zaken (Diyanet) heeft een stripmagazine aan basisscholen verstrekt waarin kinderen worden opgeroepen om martelaren te worden voor de islam. De indoctrinatie van jonge Turkse kinderen met het verheerlijken van oorlog, terreur, dood en geweld in de strijd tegen alle niet-moslims is duidelijk onderdeel van het grootste visioen van president Erdogan om in de komende jaren een begin te maken met het herstel van het islamitische Ottomaanse Rijk. Dat omvat ook een groot deel van Oost Europa, en daarvoor stevenen de Turken volgens de Russische Pravda doelbewust op oorlog met Griekenland af.
Het is deprimerend en uitzichtloos, wat er nu allemaal aan het gebeuren is. Problemen met moslimkinderen zijn er altijd al geweest, komt er nu nog bij dat ze radicaliseren. Ze zitten samen met westerse kinderen in één klas, in één school, en die confrontatie speelt mee in het overhellen naar de radicale islam. Men had ze maar apart moeten zetten. Begin dit jaar luidde de alarmklok al in Haagse basisscholen, maar blijkbaar heeft men er niets aan gedaan, en nu luidt de alarmklok nóg eens, en veel feller. En dan zwijgen we nog over ontluikende radicalisering in andere scholen waarvan leerkrachten zich niet eens bewust zijn, ofwel hebben ze niets in de gaten, ofwel kijken ze de andere kant op, ofwel laat het hen onverschillig...
Radicaliseringsproblemen bij de wortel aanpakken? In de kiem smoren? Wel, dat begint bij de totale afschaffing van het islamonderwijs, om te verhinderen dat kleine moslimpjes gaan verstarren in wat ze te horen krijgen in de islamlessen. Kinderlijke gedachten zijn kneedbaar, kinderen zijn een makkelijke prooi om de weg te effenen naar een islamitische heerschappij. Zij zijn makkelijk te manipuleren en te indoctrineren, om hen extreem gedachtegoed bij te brengen, hen te drijven in de richting van moslimextremisme. En zo kunnen jonge kinderen in een handomdraai massaal voorbereid worden op een toekomstige islamheerschappij over heel Europa. Daarom: weg met het islamonderwijs!
Kinderen radicaliseren? Dan ook hun pedagogische aanpak radicaliseren! Alle radicale moslimkinderen naar deradicaliseringskampen! En als ouders tegenstribbelen moet er een ontzetting uit de ouderlijke macht komen. Harde acties. Geen blabla.
Kampen om te deradicaliseren moeten er dus komen. In de vorm van containers met hekken errond, ergens op een industrieterrein, ver weg van alle contacten met moslimouders, moslimtantes en -nonkels, moslimneefjes en -nichtjes... en dan die kleine radicaaltjes intensief bewerken met anti-islampropaganda. Het is mogelijk...
Basisscholen zitten in hun maag met de vraag hoe ze om moeten gaan met jonge moslimkinderen die er radicale ideeën op nahouden. Het probleem speelt vooral in de grote steden, zegt de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO) tegen RTL Nieuws.
De gemeente Den Haag trok begin dit jaar nog aan de bel, want volgens onderwijswethouder Van Engelshoven zitten op Haagse basisscholen tientallen moslimkinderen met extreme ideeën. Ze juichen aanslagen toe of ze tonen sympathie voor Islamitische Staat. Het heeft de volle aandacht van de gemeente. “We organiseren regelmatig bijeenkomsten om mensen in het onderwijs handvatten te geven hoe te handelen als ze denken dat kinderen radicaliseren”, zegt een gemeentewoordvoerder.
DEN HAAG – Kinderen uit moslimgezinnen hebben op steeds jongere leeftijd radicale ideeën. Dat zeggen betrokkenen uit het onderwijs en de moslimgemeenschap.
Mijn blogvriend wees me op een artikelin De Standaard, zo eentje waarvan de politieke correctheid afdruipt. Het gaat over stress en depressie bij oudere leerkrachten, over werkdruk en geestelijke gezondheid. Maar niéts over de werkelijke oorzaken van de malaise in het onderwijs! Deze stilte maakte me een beetje boos.
De piepjonge socioloog Filip Van Droogenbroeck (VUB) 'ontdekte' dat oudere leerkrachten niet méér last van stress en depressie hebben dan mensen met een andere job. Hij onderzocht in zijn doctoraat met de mooie Vlaamse titel "Too tired to teach?" het welbevinden van leerkrachten en vergeleek de job van leerkracht met 31 andere beroepen.
Wel, ik hoop van harte dat Van Droogenbroeck glansrijk gebuisd gaat worden op zijn doctoraat. Hij liegt en verzwijgt, verdraait en overdrijft, hij stuurt zijn onderzoek in een sociaal gewenste richting. We wisten allang dat de werkdruk nogal meevalt en dat er weinig depressieve leerkrachten rondlopen. Onderzoeker Van Droogenbroeck liegt als hij zegt dat de administratieve druk de grote boosdoener is, of ook nog te weinig promotiekansen. Hij ontwijkt systematisch hét probleem van uitgebluste leerkrachten.
De lerarenopleiding is allang niet meer populair en veel leerkrachten haken af na enkele jaren dienst. Over de oorzaken van de problemen en de middelen om het lerarenberoep weer aantrekkelijk te maken duiken regelmatig berichten op die allemaal met een wijde boog omheen de harde kern van het probleem draaien: de diversiteit! De diversiteit van de schoolbevolking is de worm in de rotte appel waarover gezwegen moet worden. Nergens wil of mag men toegeven dat de aanwezigheid van allochtone leerlingen een belasting vormen voor elke leraar. Een extra belasting die zwaar drukt op de schouders van alle leerkrachten. Denk maar aan de gespecialiseerde aanpak van migrantenleerlingen - zoals het NT2-project dat leraren Nederlands op één nacht grijze haren bezorgde - en dan is er ook hun ongestructureerde aanwezigheid in de klas en slechte leerattitude (Populair: "Wie wil er nu nog lesgeven aan dat tuig?"). Op pedagogisch vlak moeten leerkrachten heksentoeren uithalen om bv een klas vol Turken en Marokkanen aan te kunnen... Hallo Van Droogenbroeck!...
Hoe het hele onderwijsgebeuren nieuw leven inblazen? Wel, revolutionaire Lieve stelt voor om onze Vlaamse scholen te zuiveren van alles wat er vreemd aan is. Anderstaligen, migranten, allochtonen, ongeletterden, moslims, imbecielen, andersgekleurden... zij moeten allen weggeplukt worden uit onze Vlaamse klassen, elders bijeengezet worden, soort bij soort, ras bij ras, kleur bij kleur, godsdienst bij godsdienst. Integratie werkt toch niet en multiculturalisme is allang een fiasco... Een hergeboorte voor onze leerkrachten!
Iedereen die zijn hart wijd openstelt en zich te pletter uitslooft voor vluchtelingen krijgt een prijs.
Lieve is nog niet in de prijzen gevallen. Waarom niet? 'k Zou het echt niet weten.
Het lyceum was vroeger ook een gastvrije school waar iederéén welkom was. Op de speelplaats pronkte er een bordje met de tekst: "School zonder racisme". Directrice Prutsmans, de toverkol met bezem en zwarte raaf, timmerde het bordje tegen de muur. Haar opvolger, directeur Wijsneus, de achterbakse betweter, gaf het bordje een grondige poetsbeurt tot het ging glimmen, en hekkesluiter Blauwbaard hing er zelfs een bloemenkrans omheen, rond het bordje... Het lyceum was een gastvrije school... Tot ze eraan kapotging. En nu bestaat de school niet meer.
Vluchtelingenwerk heeft de meest gastvrije initiatieven in Vlaanderen en Brussel bekroond met Gastvrije Awards. Naast de publieksprijs waren er ook nog zeven categorieën waarin prijzen te winnen vielen. Alle bekroonde initiatieven zijn gevarieerd en veelkleurig... Enzovoort.
In Nederland zijn ze zich aan het druk maken over de kansenongelijkheid in het onderwijs. Ze willen de kloof dichten tussen kinderen van hoogopgeleide ouders en kinderen van laagopgeleiden, maar ze weten niet hoe.
Toch hebben ze genoeg tijd gehad om erover na te denken. Hele zwermen laagopgeleiden zijn de laatste tijd neergestreken over heel Nederland en hebben beslag gelegd op de scholen van de oerhollandse jeugd. En op z'n Hollands noemen ze de achterblijvers op school 'laatbloeiers'. Een dichterlijke benadering van vluchtelingenleerlingen... "Laatbloeiers"!... ook een manier om etnische afkomsten te ontkennen, heel origineel van die Hollanders. Laatbloeiers dus.
De onderwijsinspectie stelde vast dat bij gelijke intelligentie kinderen van laagopgeleiden slechter presteren dan kinderen van hoogopgeleiden. Ik zou hen zo graag willen vertellen dat intelligentie alleen bijlange niet genoeg is om goed te presteren. Motivatie, ambities en studieijver zijn minstens zo belangrijk. En precies dié dingen kunnen of willen laagopgeleiden hun kinderen niet bijbrengen.
De toenemende ongelijkheid in het onderwijs wordt zorgwekkend genoemd door minister Jet Bussemaker. Zij wil alle kloven dichten. Iedereen gelijk en iedereen evenveel kansen, het bekende refreintje van linkse zeveraars.
Ik ben helderziende. Een beroepsmisvorming die me nu nog altijd van pas komt. Plezant hoor. Ik zie dat De Kloof in de toekomst alleen maar groter wordt. Geen sprake van kloven dichten, de ravijnen en diepe putten in de aardkorst zijn veroorzaakt door vluchtelingen, aardverschuivingen maakten onoverbrugbare spleten en kloven in de aardkorst en dat komt nooit meer goed.
Alle gekheid op een stokje, het is goed dat er kloven bestaan, dat er onderscheid is tussen verschillende bevolkingsgroepen met elk hun eigenaardigheden, kwaliteiten en gebreken. Kloven moeten er zijn, onderscheid moet er zijn. Zo moet er ook een kloof bestaan tussen sterke en zwakke leerlingen, opdat de sterken nóg sterker worden.
Laat zonderlingen die kloven willen dichten, laat hen de sterke en zwakke leerlingen gescheiden houden. Apart. Dan verdwijnt de kloof. Dan kunnen de slappelingen in hun eigen sop gaar koken en kunnen de sterken tot volle bloei komen. Een mix van etnische rariteiten leidt tot ondergang van het geheel. Mengelingen in het onderwijs zijn onnatuurlijk en misdadig jegens autochtonen die hun thuisbasis, hun veilige haven moeten delen met nieuwelingen die ongevraagd meesmikkelen van welopgebouwde schoolsystemen, terwijl ze niet eens in staat zijn om kwaliteitsleerstof te verteren of in zich op te nemen.
Al imeer dan 25 jaar geleden maakte ik opmerkingen over de inhoud van islamlessen in scholen waar moslimleerlingen toevertrouwd werden aan rare snorremannen die over de koran en de islam en zo vertelden in hun lessen. Meer mochten we niet weten over islamleraars. Mijn vragen over de inhoud van islamlessen werden afgewimpeld. Het was als roepen in de woestijn. Wat werd er in hun lessen verteld tegen moslimleerlingen? Hoe kwam het dat moslimleerlingen na elke islamles als wilden tekeergingen en vrouwelijke leerkrachten ongestraft mochten schofferen? Het had iets te maken met wat ze in de islamles te horen kregen. Ik mocht geen vragen stellen, ik mocht me niets afvragen, ik werd geklasseerd bij de 'racisten' die alleen maar heibel zochten. Het was de tijd dat islamlessen en islamleraars niet in vraag gesteld werden. Er was geen enkele controle. Islamleraars waren een onschendbaar ras binnen een schoolgemeenschap, en moslimleerlingen hoorden daar ook bij. Inspectie van islamleraars? Nooit van gehoord. Pascal Smet had het er ooit eens over, maar dat is bij woorden gebleven.
Controle op islamleraars
En nu pas lees ik tot mijn grote verbazing dat het islamonderwijs in Vlaanderen op de helling komt te staan. Nu pas! Veel te laat. Het kwaad is geschied. Vanaf 1974 zijn er al een paar moslimgeneraties ondergedompeld in de islam, en dat komt nooit meer goed, het belet hen om te integreren in onze samenleving. De islam als obstakel om te integreren!... Er zou nood zijn aan nieuwe leerplannen aangepast aan de huidige maatschappij, klinkt het nu. Ik vind dat islamleerkrachten en imams hun handen moeten afhouden van het ontwerpen van nieuwe leerplannen. Ik zie moslims niet in staat om degelijke lesprogramma's in elkaar te knutselen die passen in onze traditionele scholen. Het is aan onze EIGEN leerkrachten om nieuwe leerplannen te ontwerpen voor het islamonderwijs... En islamleerkrachten zonder vereiste diploma's, die zijn er altijd al geweest, nietwaar directeur Mosselmans?
Afschaffing islamonderwijs
Ik weet nog iets veel beters dan nieuwe leerplannen ontwerpen, het is simpel en effectief. En dat is een totale afschaffing van het islamonderwijs en het ontslag van alle islamleraars. Er moet een grondige schoonmaakbeurt komen om alles op te kuisen wat met de islam te maken heeft. Dan kunnen in de vrijgekomen lesuren vakken onderwezen worden die functioneler zijn dan de zwerige islam. Dus weg met islamlessen, en ze vervangen door wiskunde, talen, wetenschappen en techniek. En het is goed voor het imago van onze Vlaamse scholen...
Nauwelijks controle op islamleraars
Onderwijsminister Crevits is met handen en voeten gebonden
Het islamonderwijs in Vlaanderen verkeert in de problemen. Er is een groot gebrek aan leerkrachten met het vereiste diploma, de leerplannen zijn gedateerd, en ook de inspectie van de leerkrachten laat te wensen over. Maar onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) kan nauwelijks ingrijpen.
Hopeloos verouderd. Zo omschrijft de Gentse imam Brahim Laytouss de leerplannen voor het vak islamitische godsdienst. Die dateren uit 2001 en zijn niet aangepast aan de fel veranderde maatschappij, waarin radicalisering de laatste jaren helaas nadrukkelijk de kop opstak. Sinds 2012 werken alle islamleerkrachten wel met een ontwerp van het nieuwe leerplan, maar dat raakt maar niet afgewerkt. "Hoe kun je evalueren als er geen afgewerkt leerplan is?"
We schrijven 12 april 2007. De geboorte van m' blog. Eerst leek het op een geweldige miskraam, maar geleidelijk aan kon ik er toch een draai aan geven. Dat heeft jaren geduurd. In de beginjaren was het vallen en opstaan, gissen en missen, met veel te brave verhaaltjes die rond de pot draaiden en waarin niemand zich herkende.
SIEN was mijn schuilnaam waarachter ik me verstopte. Alsof niemand mocht weten wie ik was. Fout! Ik verstopte me ook achter onschuldige en onbenullige verhaaltjes die hun boodschap misten omdat ze te braaf en te voorzichtig schreven over mijn kwelduivels uit het verleden.
Het was een vreemd gevoel te weten dat iedereen kon lezen wat ik neerschreef, waardoor ik afgeremd werd om m'n hart te laten spreken en spontaan te schrijven wat in me opkwam.
Pas na vijf jaar, in 2012 en 2013, trok ik mijn stoute schoenen aan en werden m'n stukjes brutaler. De bijnamen die ik verzon waren doorzichtig voor de slachtoffers die door het slijk gehaald werden. Ze hebben me boos gemaakt. Schooldirecties, leerkrachten en ouders die in volle verering op hun knieën lagen voor migrantenleerlingen tolereerden geen andere meningen dan de hunne. Nu laat ik de wraak zoet weerklinken op m'n blog.
Ik heb oeverloos geslalomd tussen hindernissen en persoonlijke aanvallen van anonieme reageerders, tussen agressieve mails en hatelijke reacties, met als apotheose een confrontatie met het CGKR einde 2013. Dat was een keerpunt. Een moment om te stoppen met m'n blog ofwel om in alle hevigheid door te gaan. Alle inmengingen van ambetanteriken, griezels en vijanden hebben me gesterkt om nietsontziend door te gaan met m'n blog... En iedereen die nog niet aan de beurt geweest is, zij hoeven zich geen zorgen te maken, iedereen krijgt z'n beurt nog!
Eergisteren schreef ik over het initiatief van de Vlaamse regering om moslims op pad te sturen naar scholen in het kader van radicaliseringspreventie... Op pad naar scholen, op oorlogspad, gewapend met de oorlogszuchtige koran onder de arm, met hun oorlogsbijbel, zo trekken ze met "de bron van alle kwaad" van school naar school...
Die islamitische schoolbezoeken blijven me dwars zitten. Er klopt iets niet. Ik kan me geen moslims voorstellen zonder een greintje radicalisme. Ze zijn toch allen volgelingen van Allah, dwepen met Mohammed, lezen in de koran en zijn allen aanhangers van de islam?... Radicalisme zie ik in verschillende gradaties, zoals de talloze tintschakeringen tussen wit en zwart. Radicalisme gaande van onzichtbaar naar latent, van ontluikend naar bloeiend, van soft naar hard, en daartussin nog een heleboel andere variaties. Is de neiging tot radicalisering niet inherent aan het moslim-zijn?
En dan zie ik dat de krant HBVL het beladen woord 'Netwerk' gebruikt in plaats van 'team'. "Een NETWERK van islamexperts". Goed zo, er hangt al iets duisters rond de islamitische interventies in scholen.
De werkende Vlaamse bevolking wordt geplaagd. Eerst was er de pensioenleeftijd die naar omhoog moest, tot wanneer we met een looprekje elke dag naar het werk moeten, en nu komt de 38-urenweek in het gedrang. Ze zeggen dat er teveel vrije uren zitten in een werkweek en dat er in een werkweek gewérkt moet worden.
Over de werkbereidheid van onze nieuwe vreemde medemensen staat er iets interessants te lezen bij Houzee: http://blog.seniorennet.be/rechts. "Willen ze niet werken?".
De werkers worden geplaagd en overbelast, om de niet-werkers, de parasieten, te voorzien in hun levensbehoeften. Flierefluiters en lanterfanters, niksnutten en klaplopers, zij zijn de oogappels van de samenleving, zij moeten verzorgd en onderhouden worden, door de werkers.
Er is zelfs een voorstel om vluchtelingen nieuwe diploma's te geven. Stel een Syrische ingenieur die hier werk zoekt en zegt dat zijn diploma in de oorlog vernietigd is... Zijn ze hier nu echt zo achterlijk dat ze die oplichters nieuwe diploma's gaan geven? Het lijkt een lichte versie van wat zich in Duitsland voordoet: vluchtelingen met valse diploma's. Complete pakketten met vervalsingen zijn in de omloop, zoals valse certificaten en valse diploma’s. In gebieden die gecontroleerd worden door IS zijn vervalsingen in handen van criminele organisaties.
De integratie van migranten in de arbeidsmarkt is een utopie. Ik heb vroeger het fiasco van de multiculturele scholen gezien. De integratie van migrantenleerlingen in het traditionele onderwijs lukte niet, er moesten aangepaste lesprogramma's komen, geldverslindende projecten werden verzonnen, en daar bovenop een voorkeursbehandeling van allochtone leerlingen. In die zin zijn er ook door de scholen valse diploma's uitgereikt...