Enkele Limburgse scholen laten leerlingen kiezen bij welke kinderen ze niét in de klas willen zitten: "Bij wie wil je NIET in de klas?". Het selecteren van klasgenootjes door de leerlingen zou een beter zicht geven op de relaties in de klas, en dat resulteert dan in een betere klassfeer, zeggen de scholen die de negatieve keuzes toepassen.
Experts schieten de negatieve keuzes af, ze durven het systeem zelfs "het toppunt van individualisme" noemen. Lieve daarentegen staat 100 % achter het aanduiden van ongewenste klasgenootjes. Ik ben voorstander van de mogelijkheid voor leerlingen om anderen uit te sluiten. Dat is hun volste recht. Alle scholen zouden die keuzes moeten toepassen.
Waarom?
Om een zicht te krijgen op 'Knelpuntleerlingen' of probleemleerlingen. Zo kan deze risicogroep tijdig aangepakt en begeleid worden. Want het is toch niet voor niets dat andere leerlingen hen niet in de klas willen?! Uitzonderlijk mogen er geen ouders bij betrokken worden, het moét een vertrouwelijke zaak blijven tussen school en leerling. De tamtam zou anders nogal ratelen bij alle betrokken ouders.
Werkwijze?
Op school wordt een zwarte lijst aangelegd van álle leerlingen die niet gewenst zijn door anderen, de namen die meerdere keren voorkomen zijn prioritair. Die lijst moet onder het beroepsgeheim vallen en vertrouwelijk behandeld door een vast team van leerkrachten onder de strakke leiding leiding van de directeur. Bij iedere leerling wordt de reden vermeld waarom anderen hen niet als klasgenootje willen. Die reden is van cruciaal belang bij de aanpak van de knelpuntleerling: waaróm willen anderen deze leerling niet als klasgenootje? De 'zwarte lijst' reikt dus waardevolle informatie aan bij de aanpak van de 'verstotenen', die zich daarna vlotter kunnen integreren in een klasgroep.
Ik heb mijn fantasie een revolutionair plannetje laten uitdokteren, dat in de praktijk wel heel anders zal uitdraaien...
|