Het nieuwe vak 'mens en samenleving' in het secundair onderwijs is eigenlijk niet zo nieuw als men wil voorstellen. Vorig jaar al waren er plannen om het vak 'Burgerschap' in te voeren in alle Vlaamse secundaire scholen. Dat is niet gebeurd, waarschijnlijk waren de plannen niet voldoende gerijpt om scholieren via het onderwijs te manipuleren en naar de 'juiste' denkrichting te dirigeren.
Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs: "Vanaf september 2019 krijgen leerlingen van katholieke secundaire scholen het nieuwe vak 'mens en samenleving', waarin mediawijsheid, ondernemingszin, economisch-financiële competenties en burgerschap centraal staan. 'Mens en samenleving' zal in het eerste jaar 2 uur per week in beslag nemen."
Een vak als 'mens en samenleving' leent zich optimaal om zich te laten invullen door indoctrinerende gedachten en politiek-correcte opvattingen of allerlei meningen en boodschappen om die op te dringen aan de jeugd. Vanuit linkse hoek wordt er al langer geijverd om kinderen en jongeren in te lichten over het maatschappijgebeuren.
Voor het nieuwe vak 'mens en samenleving' zal Nederlands 1 lesuur moeten afstaan, dus 1 lesuur Nederlands valt weg per week, terwijl de behoefte aan meer taalvaardigheidstraining zich meer en meer doet voelen. De populatie anderstaligen blijft groeien, en toch wordt het vak Nederlands afgebouwd?... Twee uren indoctrinatie ipv eén uur Nederlands.
Om de aandacht af te leiden van hersenspoeling van onze jeugd, heeft men het vak Nederlands uitgekozen om critici op een dwaalspoor te zetten, het vak Nederlands als bliksemafleider om het vak 'mens en samenleving' buiten schot te houden. Er kan nu vrijuit gekibbeld worden over de lesuren Nederlands waaraan geknabbeld wordt. En zo zien we N-VA en sp.a al bezig met argumenten en suggesties voor een beter lesrooster. Centraal in de discussie staat het vak Nederlands. Niét het vak 'mens en samenleving' waar het eigenlijk om draait. Geen zinnig mens gelooft dat de eindtermen Nederlands gerealiseerd gaan worden met 1 uur Nederlands minder per week. Minister Crevits pleitte wel voor de verankering van burgerschap in de eindtermen...
Vorig jaar, toen Burgerschap als verplicht schoolvak aangekondigd werd, schreef ik op m'n blog: "Beste ouders, verontruste en bezorgde ouders, er breken woelige tijden aan voor uw schoolgaande kroost. Geloof er geen fluit van, van de edele bedoelingen van het onderwijs om uw kinderen burgerzin bij te brengen, om hen te leren nadenken over democratie en maatschappij. Het kritisch denken van onze toekomstige volwassenen zal aan banden gelegd worden, op politiek correcte rails gezet en gemanipuleerd en gedirigeerd worden. Persoonlijke meningen van jongeren zullen geboetseerd en bijgestuurd worden, daar waar ze afwijken van de sociale wenselijkheid. De jeugd zal leren nadenken over de maatschappij, maar dan wel binnen de political correctness."
|