het is een beetje de periode van het jaar waar er weer over de "onbekende soldaat" werd gesproken maar nu hebben we ook een onbekende piloot !!
wie kent er deze piloot die begin de jaren 50 bij de junioren reed, de foto werd genomen op een cross in Herentals op de Bosbergen of op de Kruisberg .
foto: Roger Verwimp
er is al reaktie gekomen op de foto van de onbekende piloot, het probleem is dat hij nu ineens 3 namen heeft, dat komt omdat er in de jaren 50 de piloot ieder jaar een ander nummer kon krijgen, bovendien had je bij de junioren een A en een B klasse met dezelfde nummers en daar komt nog bovenop dat we het exacte jaartal niet kennen, dus je begrijpt dat het een beetje behelpen is.
Albert Leeten zocht een en ander bij elkaar en mailde het vogende:
in 1950 reed Joseph Klopp met nr 145 in 1951 was dat Vanoyenbrughe in 1952 t/m54 was dat Petrus Maes
misschien komen we door die 3 namen tot een oplossing, met dank aan Albert Leeten, Lucy Poelmans en Leopold Nouwen
PS: hier nog een muzieksite met Franse muziek waar je even kunt wegdromen naar tijden van weleer en om de zoekers al te belonen voor hun inspanning.
Wilbert Baeke in aktie, in 1960 werd hij Kampioen van België bij de junioren en in 1961 Kampioen van België bij de senioren telkens in de 500 cc klasse en bij de BMB.
Gisteren zaterdag 10/11 was ik op de onderdelenbeurs van Kempton Park (Sunburry bij London) in Engeland, en zag er deze mooie Greeves Hawkstone 250 cc scrambler te koop staan voor 1500 , wat zeker niet veel is, vooral omdat de Greeves in zeer goede, originele en draaiende staat is.
echter, er is een serieuze kaper op de kust, de verkoper John Harding vertelde me dat de zoon van niemand minder dan Brian Stonebridge ook op de beurs aanwezig was en sterk geinteresseerd in de Greeves.
zoals je weet was Brian Stonebridge medeontwerper, tuner en succesvol piloot geweest bij Greeves tot hij in 1959 verongelukte in een auto ongeval.
volgens Harding zal de zoon van Brian nu het motor en framenummer checken en indien er genoeg "historie" aan de Hawkstone kleeft dan gaat hij waarschijnlijk richting zijn verameling.
maar de eerste die 1500 , of misschien na wat onderhandelen, nog minder, op Harding zijn tafel legt gaat met de Greeves naar huis.
info kun je opvragen bij John Harding, 0044 1989750731 of 0044 7973889401 in Engeland.
wie kent er nog de imposante Engelse piloot Basil Hall, nooit wereldkampioen maar daarom niet minder verdienstelijk.
trouwens in een wedstrijd kan niet iedereen de eerste eindigen en hebben we ook een tweede, een derde enz.. maar ook een laatste en een voorlaatste nodig om het spectakel volledig te maken, iedere deelnemer brengt naar eigen vermogen en kunnen zijn deeltje bij in het totaal en vaak moeten de mindere getalenteerde rijders meer inspanning leveren dan de betere.
vrouwelijke piloten in het classic crossgebeuren zien we niet zo vaak, Kathy Michielsen is één van de uitzonderingen, met de Suzuki 250 staat ze haar mannetje tussen de "mannen" en kaapte ze op een mooie manier de 2 plaats weg in het Belgisch Kampioenschap van haar klasse, proficiat en volgend jaar nog een "treedje" hoger
foto: Kathy aan het werk met de 1973 Suzuki 250 op de cross van St lenaerts 2007
PS: kijk ook eens op de webstek van Kathy die je de laatste nieuwtjes laat weten ivm Classic Cross
De BSA nog goed in de modder en er moest nog een vaas worden gezocht voor de bloemen, er was nog werk op de plank bij de Vermeerens, maar het leverde een mooie foto op.
Marcel Wiertz, ook wel gekend onder de naam "Mister Bultaco" omdat hij met Bultaco reed en ze ook verdeelde.
tussen 1965 en 1971 werd hij liefst 5 maal kampioen van België in de 250 cc klasse en dat in een periode waar Joël Robert 6 maal wereldkampioen werd en ook nog 3 keer vice-wereldkampioen.
een feit was dat Wiertz en Robert boezemvrienden waren en ze de koek onder elkaar verdeelden.
Wiertz was zowel aktief in de trial, 6 daagse ritten en in zijn jonge jaren ook in de wegraces.
hij nam 5 maal deel aan de "Motocross der Naties"
op de foto zie je Marcel Wiertz in aktie met de Bultaco Metisse
mensen die zich inspannen om de oude crossmotoren op de omlopen te laten rijden tonen we ook graag eens op de blog, zij brengen tot slot al die foto's van lang geleden terug tot leven.
op de foto John Smeyers aan het werk met de BSA B44 van 1964 in de oldtimermotorcross van Bolderberg 2007, John eindigde 2 maal op het hoogste schavotje in de pre 65 klasse .
hier zie je de Sarolea Monotube in aktie met Hennie Reitman in het zadel tijdens de "Moto-Cross des Nations"1950 in het Zweede Skillingaryd. Rietman werd er individueel 3de maar de Nederlandse ploeg haalde het schavotje niet, daar zorgde Engeland voor met Draper, Hall en Lines, die eerste eindigden, gevolgd door Zweden met Nigren, Eriksson en Brinkeback. België werd eervol derde met Cox, Meert en Leloup.
op diezelfde Sarolea werd Rietman in 1950 kampioen van Nederland.
Stonebridge met de 250 Greeves, hier nog met de Villiers motor met ronde cilinder, het rijwielgedeelte was perfekt alleen miste de motor in 1957 nog de nodige kracht, vooral op de zwaardere omlopen was dat een nadeel, daar kwam verandering in mede door het tuningwerk van Stonebridge en later met de komst van de Villiers Starmaker motor. in 1959 reed Rudi Boom zich in Nederland naar het hoogste schavotje met een Greeves.
op de foto zie je Stonebridge op een van de eerste Greeves crossmachines.
prachtig gerestaureerde Sarolea Monotube Crossmotor uit 1950, deze motor is perfekt gerestaureerd door zijn eigenaar Egon Duchateau. veel Belgische en Nederlandse piloten hebben met dergelijke motor gereden, helaas zijn er maar weinig meer over, wat de motor meteen tot een geliefd verzamelobject promoveert.
wil je nog meer mooie motoren zien klik dan op de url van de Owen Collection
een zeer mooie machine was de Matchless Metisse, midden de jaren 60 reden veel Belgische toppers op deze motor, oa Herman de Soete, Sylvain Geboers, Alex Bal, Jos Vermeeren om maar enkelen te noemen.
ik heb het misschien al een keer vermeld maar er zijn ook Metisse frames in België gemaakt onder licentie, nml de Fasotte frames, ze waren bijna identiek aan de originele.
de Fasotte frames werden rond de streek van Luik geproduceerd en zijn veel zeldzamer dan de Metisse 's die in veel grotere getale werden gemaakt.
er is een spreekwoord dat zegt: "wanneer men zijn vrouw meeneemt dan komt men nooit te laat thuis".
zo dacht Valeré Put er waarschijnlijk ook over en nam zijn vrouw José mee op de crossmotor, José is trouwens de zus van Harry Everts en de tante van Stefaan.
als afsluiter een foto van Dave Bickers, genomen tijdens de classic cross in Rhenen, met links van hem Rob Hartendorp (Ned.) die vroeger, en nu nog, een vurig Bickers fan was