mensen die zich inspannen om de oude crossmotoren op de omlopen te laten rijden tonen we ook graag eens op de blog, zij brengen tot slot al die foto's van lang geleden terug tot leven.
op de foto John Smeyers aan het werk met de BSA B44 van 1964 in de oldtimermotorcross van Bolderberg 2007, John eindigde 2 maal op het hoogste schavotje in de pre 65 klasse .
hier zie je de Sarolea Monotube in aktie met Hennie Reitman in het zadel tijdens de "Moto-Cross des Nations"1950 in het Zweede Skillingaryd. Rietman werd er individueel 3de maar de Nederlandse ploeg haalde het schavotje niet, daar zorgde Engeland voor met Draper, Hall en Lines, die eerste eindigden, gevolgd door Zweden met Nigren, Eriksson en Brinkeback. België werd eervol derde met Cox, Meert en Leloup.
op diezelfde Sarolea werd Rietman in 1950 kampioen van Nederland.
Stonebridge met de 250 Greeves, hier nog met de Villiers motor met ronde cilinder, het rijwielgedeelte was perfekt alleen miste de motor in 1957 nog de nodige kracht, vooral op de zwaardere omlopen was dat een nadeel, daar kwam verandering in mede door het tuningwerk van Stonebridge en later met de komst van de Villiers Starmaker motor. in 1959 reed Rudi Boom zich in Nederland naar het hoogste schavotje met een Greeves.
op de foto zie je Stonebridge op een van de eerste Greeves crossmachines.
prachtig gerestaureerde Sarolea Monotube Crossmotor uit 1950, deze motor is perfekt gerestaureerd door zijn eigenaar Egon Duchateau. veel Belgische en Nederlandse piloten hebben met dergelijke motor gereden, helaas zijn er maar weinig meer over, wat de motor meteen tot een geliefd verzamelobject promoveert.
wil je nog meer mooie motoren zien klik dan op de url van de Owen Collection
een zeer mooie machine was de Matchless Metisse, midden de jaren 60 reden veel Belgische toppers op deze motor, oa Herman de Soete, Sylvain Geboers, Alex Bal, Jos Vermeeren om maar enkelen te noemen.
ik heb het misschien al een keer vermeld maar er zijn ook Metisse frames in België gemaakt onder licentie, nml de Fasotte frames, ze waren bijna identiek aan de originele.
de Fasotte frames werden rond de streek van Luik geproduceerd en zijn veel zeldzamer dan de Metisse 's die in veel grotere getale werden gemaakt.
er is een spreekwoord dat zegt: "wanneer men zijn vrouw meeneemt dan komt men nooit te laat thuis".
zo dacht Valeré Put er waarschijnlijk ook over en nam zijn vrouw José mee op de crossmotor, José is trouwens de zus van Harry Everts en de tante van Stefaan.
als afsluiter een foto van Dave Bickers, genomen tijdens de classic cross in Rhenen, met links van hem Rob Hartendorp (Ned.) die vroeger, en nu nog, een vurig Bickers fan was
veelal wordt Dave Bickers gelinkt aan Greeves waarmee hij 2 maal Europees kampioen werd, Bickers reed ook op andere mahines oa op Matchless en CZ, hier zie je hem op een paddock foto met de CZ.
morgen kun je hem bewonderen op een andere machine en de dag daarop op nog een andere...
Europees kampioenschap 250 cc 1960:
1 Dave Bickers - Greeves 2 Jeff Smith - BSA C15S 3 Miroslav Souchek - ESO
Europees kampionschap 250 cc 1961:
1 Dave Bickers - Greeves 2 Arthur Lampkin - BSA C15S 3 Jeff Smith - BSA C15S
enige info ivm Dave Bickers en vele andere toppiloten, waaronder ook onze eigen Belgische legenden kan je vinden als je op deze link klikt
Raymond van Obbergen aan het werk met de Matchless in 1954.
de ELEKTRION olie reklame op de achtergrond is hier duidelijk aanwezig.
onlangs werd er een vraag gesteld ivm ELEKTRION, of deze olie nog gemaakt werd en door wie, waarvoor ze eigenlijk diende enz.. al de antwoorden op deze vragen kun je terug vinden op de volgende links.
we zagen al eerder een foto van een propere John Banks(3), van een propere Banks is hier op deze foto geen sprake meer wanneer we hem hier in aktie zien tijdens een cross ergens in Engeland. de Engelsen voelen zich thuis in regen en modder, maar teveel is teveel .
met zijn helm en "stofbril" aan en op de motor kreeg Jan Clynck de bijnaam " het atoomkanon van Helmond" vanwege zijn supersnelle startprocedure en zijn spectaculaire manier van rijden.
meestal werden de rijders herkend door hun specifieke manier van rijden of aan hun kledij en nog het meest aan hun nummer voor en opzij van de motor en zeer zelden door het zien van hun gezicht want die was meestal onttrokken aan het zicht door een "stofbril".
gekukkig werden er af en toe ook foto's genomen in het rennerspark en daardoor kregen we de piloot helemaal te zien, hier een dergelijke foto van Jan Clynk in het rennerskwartier te Schijndel (Ned) ergens midden de jaren 50.
een mooi groepje zijspan piloten en bakkenisten midden de jaren 60. nr 57 Felix Coppoy, nr 43 Fred Goeman en Gentiel Vermote, nr 53 Freddy Taillieu en Wilfried Goethals en last but not least Raf Uyttendaele en zijn Vrouw Julienne Goeman de dochter van Fred Goeman. het is bijna een familiefoto want Freddy Taillieu en Wilfried Goethals waren schoonbroers.