we zagen al eerder een foto van een propere John Banks(3), van een propere Banks is hier op deze foto geen sprake meer wanneer we hem hier in aktie zien tijdens een cross ergens in Engeland. de Engelsen voelen zich thuis in regen en modder, maar teveel is teveel .
met zijn helm en "stofbril" aan en op de motor kreeg Jan Clynck de bijnaam " het atoomkanon van Helmond" vanwege zijn supersnelle startprocedure en zijn spectaculaire manier van rijden.
meestal werden de rijders herkend door hun specifieke manier van rijden of aan hun kledij en nog het meest aan hun nummer voor en opzij van de motor en zeer zelden door het zien van hun gezicht want die was meestal onttrokken aan het zicht door een "stofbril".
gekukkig werden er af en toe ook foto's genomen in het rennerspark en daardoor kregen we de piloot helemaal te zien, hier een dergelijke foto van Jan Clynk in het rennerskwartier te Schijndel (Ned) ergens midden de jaren 50.
een mooi groepje zijspan piloten en bakkenisten midden de jaren 60. nr 57 Felix Coppoy, nr 43 Fred Goeman en Gentiel Vermote, nr 53 Freddy Taillieu en Wilfried Goethals en last but not least Raf Uyttendaele en zijn Vrouw Julienne Goeman de dochter van Fred Goeman. het is bijna een familiefoto want Freddy Taillieu en Wilfried Goethals waren schoonbroers.
wie kent er nog de Engelsman Dave Curtiss, met de Matchless 500 reed hij zowel in België als in Nederland naar tal van ereplaatsen.
Peter Rietman, die voor de foto zorgde, zag Curtiss oa rijden in het Nederlandse Boekel, St Anthonis, Markelo enz enz.., veelal was hij tezamen met Les Archer, zegt Peter, en ze vervoerden hun machines met een Morris stationwagen. ik stond vaak bij hen in het rennerspark en keek toe hoe ze in de regen een "bandje" wisselden, mooie herinneringen uit vervlogen tijden.
foto en info: Peter Rietman
wie misschien in de regen ook af en toe een bandje moest wisselen was André Syvertsen, oud BLB en BMB piloot en nu ook "blogger" op het seniorennet. André laat foto's zien van zijn crossverleden die begon in het begin van de jaren 60. zijn blog noemt "Bultaco" en staat onder de rubriek "Sport" maar voor het gemak hier de link:
enige dagen geleden kreeg ik een mailtje van iemand uit Nederland die vertelde dat hij een tijd terug in een Belgisch ziekenhuis een oud piloot had ontmoet die vertelde dat hij in 1957 kampioen werd bij de zware motoren,de man was rond de 75 jaar en vertelde honderduit over Baeten , Mingels, Rombouts enz.
de naam kon hij niet precies herinneren, het was zoiets als Derkx of Dieriks.
eerst hokte ik op een van de broers Dirkx, maar na wat opzoekwerk en overleg met Peter Rietman kon het jaartal 1957 niet kloppen.
door een 2de mailtje van de aanbrenger werd het duidelijk dat het om een Belg ging .
één mailtje naar kenner Marnix Vanslembrouck bracht direct het licht in de duisternis, het gaat hier over MARCEL KERCKX die in 1957, 50 jaar geleden dus, Kampioen van België werd bij de Senioren (BLB) Marcel Kerckx reed in die periode ook bij de "Grote Bond" nml de BMB waar hij regelmatig kampte met oa Baeten, Mingels, Rombouts enz..
we hopen in ieder geval dat Marcel goed en wel uit dat ziekenhuis is gekomen en terug kan genieten van zijn boot en de kust.
op de foto Marcel Kerckx (24) en Felix van Kenhove (3) de foto werd genomen op 12 mei 1957 in Stekene, van Kenhove werd op dat moment Kampioen van Oost Vlaanderen en Marcel Kerckx won de cross bij de senioren (info M. Vanslembrouck)
John Banks met de BSA GP 441, Banks was een van de laatste BSA fabrieksrijders en de BSA GP 441 was een van de laatste crossmotoren die BSA produceerde.
foto: Albert Leeten
PS: onlangs werd via de blog een vraag gesteld ivm "ELEKTRION" olie. zijn er oliespecialisten die deze vraag kunnen beantwoorden ?
Titel: Elektrion/eion additieven Reactie: Het blijkt dat Elektrion nog altijd bestaat! Was vroeger "De Cavel & Roegiers" oliën, naar de naam van de stichters Leopold De Cavel en zijn collega Roegiers. Waren actief begin 20ste eeuw in Gent. Produceren nu nog maar niet meer heel veel. Weet niet echt meer waarom deze olie dient. Wie weet hierover meer. (White Star zou in Gent een van hun laatste concurenten zijn heeft men mij gezegd).
(aan de rechterkant van de blog zie je afbeelding van een blik "ELEKTRION" van rond de jaren 60 )
motorcross staat soms gelijk met veel werk aan de motor, tijdens de week tussen 2 crossen door valt dat nog mee, maar tussen 2 reeksen op zondag werd dat soms een probleem.
hier een foto van de werken aan de versnellingsbak van een BSA Goldstar. en zoals dat meestal het geval was, een paar die het werk deden en de anderen die toekeken en commentaar gaven.
PS: het zou hier gaan om de motor van Jan Rombouts, normaal reed Jan met het nr 10, de negen op de nummerplaat blijkt over een ander nr te zijn gekleefd. wie weet er het fijne van en weet er misschien iemand waar deze foto zou genomen zijn in 1961.
sinds kort is er een nieuwe gratis oldtimer koop en verkoop site, ik heb hem meteen bij mijn "favoriete blogs en website's" geplaatst. ( in de linkerkolom bovenaan deze blog) , maar als je op de onderstaande URL klikt geraak je er ook binnen, geef er eens een klikje op: