de Zweedse piloot Chris Hammergren in het rennerspark, zoals we kunnen zien, hier nog met de Husqvarna, een paar jaar later(1972) zal ook hij gedwongen worden over te stappen op een Japanse machine wilde hij mee blijven strijden voor de ereplaatsen.
vreemde gewoonte hadden die Zweden, kijk even naar die velg met een band erop maar zonder spaken.
het verslag van een ooggetuige: op training met Gaston Rahier
Gaston Rahier kwam na wat omzwervingen in JAPAN bij SUZUKI terecht, ik zie hem nog zo voor mij alsof het vorige week was, hij kwam met de Suzuki trainen in ZWARTBERG niet op het parcour achter het vliegveld maar op de Wolfsberg gelegen op de weg van WINTERSLAG naar ZWARTBERG, een zeer zwaar parcour met zeer diepe zandknippen. eerst met zijn Suzuki 125cc dat ging heel goed, twee dagen later met zijn 250cc dat ging nog beter ...zo goed zelfs dat hij zei morgen kom ik terug met mijn 500cc en dan moet ik er nog harder over vliegen !! Wel wij natuurlijk s'anderendaags op post en om 1 uur in de namiddag ariveerde hij, uit de camionette kwam een fonkelnieuwe knalgele SUZUKI tevoorschijn, een schitterende machine, de mecanieker met spleetoogjes in zwart/gele overall trapte 1 maal en toen haasten wij ons naar de diepste knippen boven tussen de dennen op de Wolfsberg, de eerste ronden hield hij zich een beetje kalm, maar na een ronde of vijf kwam hij aan gevlogen, recht op de diepste knippen af, ik bekeek XAVIER met het gedacht , dit kan hier niet goed gaan en zo was het ook, de 500cc was veel te krachtig een gooide Gaston van links naar rechts op de knippen om vervolgens dwars door de naast het parcours staande dennen te vliegen, het mooie geluid van de SUZUKI veranderde ineens in het geluid van een te ijverige houthakker, de Wolfsberg kraakte en de SUZUKI ook. RAHIERke hebben wij van onder de dennen en de verwrongen SUZUKI uit gehaald, en toen hij even bekomen was zei hij dat een 500cc te krachtig was om deze knippen vol gas te nemen , hij heeft toen een duizendste van een seconde geluk gehad want anders was hij dat jaar nooit wereldkampioen 125 cc geworden !!
Gaston Rahier is enkele jaren terug overleden maar heeft zonder twijfel zijn stempel gedrukt op de motorsport, zowel op het crossterrein als op de lange afstandsritten, zoals Paris-Dakar en vele anderen, het verslag hierboven toont aan dat, wil men kampioen worden, men steeds zijn grenzen moet verleggen en dat deed Gaston op overtuigende wijze.
op de bijgaande foto zien we Gaston Rahier in 1976 met de Suzuki in een alweer gewaagde positie.
niet alleen de Zweed Chris Hammergren reed zich in het verleden met de Yahama behoorlijk in de kijker, ook Werner Casteleyns reed zich dit jaar met zijn Yamaha 490 in de pré 90 klasse naar en mooie 2de plaats in het Belgisch Classic Cross kampioenschap.
in 2006 stond hij nog een trapje hoger en werd hij Belgisch kampioen.
de gebroeders Rickman waren volop gebeten door de crossmicrobe, ze waren niet alleen goed op de motor maar ook in hun eigen werkplaats.
in plaats van een kant en klare crossmotor te kopen stelden ze er zelf eentje samen.
ze gebruikten de frames van BSA alsook de versnellingsbakken en als krachtbron kozen ze voor de oerdegelijke Triumph twin blokken.
met hun ontwerp kregen ze navolging ook in het buitenland, en menig Belgisch piloot reed met dergelijke machine.
de Rickmannen zaten niet stil en ontwikkelden de machine verder door een eigen frame te ontwerpen waar zowel Triumph maar ook Matchless blokken in gemonteerd werden.
deze machines kregen meteen ook een mooi en nieuw uiterlijk en noemde men de "Metisse" ook met deze motor heeft menig Belgisch en Nederlands toprijder gereden, waar vooral de 500cc Matchless G80CS motoren de voorkeur kregen.
op de foto zien we Derek Rickman op de Matchless Metisse