Marcel Wiertz, ook wel gekend onder de naam "Mister Bultaco" omdat hij met Bultaco reed en ze ook verdeelde.
tussen 1965 en 1971 werd hij liefst 5 maal kampioen van België in de 250 cc klasse en dat in een periode waar Joël Robert 6 maal wereldkampioen werd en ook nog 3 keer vice-wereldkampioen.
een feit was dat Wiertz en Robert boezemvrienden waren en ze de koek onder elkaar verdeelden.
Wiertz was zowel aktief in de trial, 6 daagse ritten en in zijn jonge jaren ook in de wegraces.
hij nam 5 maal deel aan de "Motocross der Naties"
op de foto zie je Marcel Wiertz in aktie met de Bultaco Metisse
De BSA nog goed in de modder en er moest nog een vaas worden gezocht voor de bloemen, er was nog werk op de plank bij de Vermeerens, maar het leverde een mooie foto op.
vrouwelijke piloten in het classic crossgebeuren zien we niet zo vaak, Kathy Michielsen is één van de uitzonderingen, met de Suzuki 250 staat ze haar mannetje tussen de "mannen" en kaapte ze op een mooie manier de 2 plaats weg in het Belgisch Kampioenschap van haar klasse, proficiat en volgend jaar nog een "treedje" hoger
foto: Kathy aan het werk met de 1973 Suzuki 250 op de cross van St lenaerts 2007
PS: kijk ook eens op de webstek van Kathy die je de laatste nieuwtjes laat weten ivm Classic Cross
wie kent er nog de imposante Engelse piloot Basil Hall, nooit wereldkampioen maar daarom niet minder verdienstelijk.
trouwens in een wedstrijd kan niet iedereen de eerste eindigen en hebben we ook een tweede, een derde enz.. maar ook een laatste en een voorlaatste nodig om het spectakel volledig te maken, iedere deelnemer brengt naar eigen vermogen en kunnen zijn deeltje bij in het totaal en vaak moeten de mindere getalenteerde rijders meer inspanning leveren dan de betere.
Gisteren zaterdag 10/11 was ik op de onderdelenbeurs van Kempton Park (Sunburry bij London) in Engeland, en zag er deze mooie Greeves Hawkstone 250 cc scrambler te koop staan voor 1500 , wat zeker niet veel is, vooral omdat de Greeves in zeer goede, originele en draaiende staat is.
echter, er is een serieuze kaper op de kust, de verkoper John Harding vertelde me dat de zoon van niemand minder dan Brian Stonebridge ook op de beurs aanwezig was en sterk geinteresseerd in de Greeves.
zoals je weet was Brian Stonebridge medeontwerper, tuner en succesvol piloot geweest bij Greeves tot hij in 1959 verongelukte in een auto ongeval.
volgens Harding zal de zoon van Brian nu het motor en framenummer checken en indien er genoeg "historie" aan de Hawkstone kleeft dan gaat hij waarschijnlijk richting zijn verameling.
maar de eerste die 1500 , of misschien na wat onderhandelen, nog minder, op Harding zijn tafel legt gaat met de Greeves naar huis.
info kun je opvragen bij John Harding, 0044 1989750731 of 0044 7973889401 in Engeland.