Les Archer (rechts) op de foto met een Norton 2 cilinder solo crossmachine, bij het zijspangebeuren werden deze motoren zeer veel gebruikt, eerst in de Norton frames maar later ook in de bekende en beroemde WASP en EML frames die speciaal gemaakt werden voor de zijspancross.
zoon van Jackie Moonen en zelf een begenadigd crosser, op de foto zien we de jonge Moonen in 1968 tijdens een BLB cross in Hansbeke op een Bultaco Pursang.
vandaag de dag nog steeds aktief op de crossmotor en wie zaterdag 18 en zondag 19 augustus naar Bolderberg afzakt zal Johnny daar aan het werk zien, of er zou iets moeten tussenkomen.
de familie Moonen had nog een crossende telg, of moeten we "telge" zeggen, maar dat is voor binnen en week of zo.
het is zover, vanavond vrijdag 10 augustus wordt Roger Vanlerberghe gevierd en feestelijk ingehaald met het nodige motorengebrom.
zaterdag 11 augustus is de tentoonstelling te bezoeken van 14 tot 19 uur en zondag 12 augustus van 10 tot 19 uur in het Covenmaeckerspand in gemeente Klerken (W-Vl)
op de foto zien we de vinnige Vanlerberghe die, aan zijn gezicht te zien, duidelijk voor de overwinning gaat.
om af te sluiten een lijstje met de behaalde plaatsen in het Belgisch kampioenschap.
ROGER VANLERBERGHE . . . 50 JAAR LATER
HISTORIEK
Een overzicht geven van de ontelbare zeges uit de carrière van Roger
Vanlerberghe, zou ons hier te ver leiden.
Toch houden er aan een korte historiek te schetsen van de eindstanden
van het Belgische kampioenschap zijspan-motorcross, in de jaren waarin
R. Vanlerberghe zijn grootste successen behaalde.
° Eindstanden kampioenschap van België sidecar-motorcross
195219531954
1. Pierre Frenay 1. Pierre Frenay1. Leon Liekens
2. Roger Vanlerberghe2. Leon Liekens2. Pierre Frenay
3. Victor Govaerts3.Roger Vanlerberghe3. Joseph Brems
4. Mathieu Verschuere4. Karel Dom4. Karel Dom
5. Leon Liekens5.Joris Van Hoof5.Roger Vanlerberghe
195519561957
1. Leon Liekens1. Leon Liekens1.Roger Vanlerberghe
2.Roger Vanlerberghe2.Roger Vanlerberghe2. Pierre Frenay
3. Pierre Frenay3. Pierre Frenay3. Leon Liekens
4. Joris Van Hoof4. Joseph Brems4. Joris Van Hoof
5. Joseph Brems5. Joris Van Hoof5. Albert Van Hove
DE TENTOONSTELLING.
Deze tentoonstelling is een initiatief van F. Buysse en R. Claeys, i.s;m. de
plaatselijke motorcrossclub, Klerken Artistiek Historiek en het gemeen-
tebestuur.
Voor de vele informatie,fotos krantenknipsels, enz.mochten we o.a. een
beroep doen op de privé-collectie van Roger Vanlerberghe zelf, Roger Raes,
Marnix Vanslembrouck, Gilbert Bruynooghe, Jackie Vanlerberghe, Frans
Claeys, René Bruneel (ex-voorzitter BMB), Frans Lenez (ex-voorzitter
Motoclub Leke) , Etienne Willems, e.a. Aan hen die we vergeten te vermelden:
Onze welgemeende excuses hiervoor .
Hartelijk dank aan iedereen die aan deze unieke tentoonstelling zijn steentje
nog een felle tegenstander van Roger Vanlerberghe en zijn "bakkenist" was Leon Liekens uit Wiekevorst.
DE PIONIERSTIJD.
Eind jaren 40, begin jaren 50 , het was de pionierstijd van de motorsport in ons land.
Maar kampioen Vanlerberghe zocht het niet alleen in eigen land ! Ook in Frankrijk, en vaak diep in Frankrijk, zocht de Klerkenaar de internationale concurrentie op, en kwam er ,even vaak als in eigen land, met de goed gevulde Franse prijzenpot naar huis.
Parijs, Douai, Montreuil, Niort, of het verre Angoulème, Roger Vanlerberghe Veegde er overal de vloer aan met de Europese zijspancrosstoppers.
In die tijd echter was heelhuids aankomen op die verre wedstrijden echter vaak al een prestatie op zich.Met de Plymouth en de remorque met het crosszijspan er op, over slecht berijdbare en onverlichte wegen naar het ruim 750 km verre Angoulème om er te gaan crossen. Het was geen plezier-
reisje.
Roger Vanlerberghe : Er reden in die tijd nog niet zo heel veel autos hoor,
en van autostrades was nog geen sprake. Als het te donker werd, stopten we ergens langs de graskant : Twee man sliep in de auto, twee sliepen er onder de remorque. Bij het eerste daglicht trokken we weer verder !
Uiteraard hadden we met onze ouwe Plymouth (waar Roger eigenhandig een dieselmotor had ingebouwd) ook wel eens pech onderweg, en dan moest je vaak vindingrijk zijn om je weg te kunnen vervolgen. Het is zelfs nog gebeurd dat we de crossmotor moesten gebruiken om verder te rijden, op zoek naar een garage om onze remorque te herstellen !
En dan ook nog es dergelijke prestaties neerzetten op die verre wedstrijden ! Mannen van ijzer en staal waren het, in die tijd !
op de ietwat onduidelijke foto zien we Pierre Frenay aan het werk met het FN zijspan, Frenay werd in 1952 en 53 Belgisch kampioen bij de "sidcars" en was een te duchten concurrent voor Roger Vanlerberghe.
Pierre is 85 jaar en in goede gezondheid, hij woont momenteel in Pepinster bij Verviers-Luik, hij zal waarschijnlijk een kijkje komen nemen naar de tentoonstelling van zijn oude crossmakker Roger.
op de foto Roger Vanlerberghe(27) met de FN in volle strijd met Jozef Brems op de BSA(25)
Bemerk op de vele fotos de gezichtsuitdrukkingen, de grimassen op Rogers gezicht die duidelijk maken hoe zwaar de motorcross-sport wel is !
Het is echter ook een feit dat Roger Vanlerberghe nooit naar een wedstrijd
vertrok om de hoop te vullen. Hij gooide zich altijd vol overgave in de strijd, een attitude waarover vandaag niet veel jeugdige sportlui meer beschikken.
Enkele rake uitspraken van Roger Vanlerberghe zelf, die de ingesteldheid
en de zegedrift van de ware kampioen ten volle illustreren :
Aan elke wedstrijd dat ik deelnam vertrok ik thuis al met het idee dat ik
kon winnen. Dat is de enige juiste ingesteldheid ! Want als je op voorhand,
al met het idee zit dat je toch niet kunt winnen, dan blijf je
beter in je kot !
Soms gebeurden er bij de start wel eens valpartijen, waarbij dan
sommige deelnemers achterop raakten. Als ik dan aan de leiding reed, en
ik kwam na een tijdje terug in hun buurt om hen te dubbelen, dan sprongen
ze zulle, om plaats te maken voor mij!. Als ze zagen dat Vanlerberghe er
aan kwam, dan wisten ze wel hoe laat het was . . . !
Het was natuurlijk ook de tijd dat de motorcross in België waanzinnig populair
werd, met ronkende namen als August Mingels, Nic Janssen, Victor Leloup en
René Baeten.
In de categorie sidecars waren de voornaamste concurrenten van Roger
Vanlerberghe : Leon Liekens, Karel Dom, Joris Van Hoof en Luikenaar
Pierre Frenay.
Laatstgenoemde werd Belgisch kampioen in 1952 en 1953, en was in het
gezegende jaar 1957 vice-kampioen na onze Roger Vanlerberghe.Na heel
wat speurwerk vonden we de ondertussen 85-jarige Pierre Frenay terug in
Pepinster, in de buurt van Verviers. Als alles mee zit mogen we ook deze
legendarische motorsportman verwelkomen op de tentoonstelling. Uiteraard
een prachtig eerbetoon aan onze lokale kampioen R. Vanlerberghe !
eindelijk, deze morgen was het zover, het probleem met de ontsteking was opgelost (een defekte, nieuwe connector, was de oorzaak).
alles werkte naar behoren en het geluid is prachtig, al zeg ik het zelf. hij klauwde met zijn achterband al even in de aarde en dat gaf een goed gevoel.
ik heb van de foto's een kleine slide show gemaakt zo zie je meer dan op één foto.
op de foto zie je Roger(39) met zijn FN in strijd met een andere FN combinatie, let op de specifieke FN voorvork (de zogenaamde rekkervork") en de plunjer achtervering, het gaat hier om een FN van voor 1954.
(een stukje uit het boekje dat je gratis kunt krijgen als je de tentoonstelling in Klerken een bezoekje brengt)
ROGER VANLERBERGHE.
Kort na de tweede wereldoorlog, in 1948, begon Roger Vanlerberghe, auto-
mecanicien van beroep, aan zijn motorcross-carrière. Hij was toen 24 jaar.
Met een Matchless 350 cc, was hij in de categorie Juniors algauw iedereen
de baas. Ook in een hogere categorie, de Seniors, was hij moeilijk te kloppen.
Na de Matchless, volgde een Ariel, en ook een BSA.
Vanaf 1952, combineerde Vanlerberghe het crossen met de solo-motor met het crossen met de zijspan-moto. Het was in die tijd nog mogelijk om in korte tijd het zijspan te monteren of te demonteren van de eigenlijke moto.
Zo reed R. Vanlerberghe soms in beide categorieën met dezelfde moto, envaak won ie dan ook nog in alletwee de disciplines. Een huzarenstukje dat
niemand hem ooit nadeed !
Het crossen met het zijspan beviel R. Vanlerberghe ondertussen zo goed, dat Het solo-rijden wat naar de achtergrond verdween en de Klerkenaar zich specialiseerde in deze bijzonder zware motorcross-discipline op drie wielen.
dit was de Sarolea 500 crossmotor van Hennie Rietman uit 1951, let op de achtervering die nog niet "zwevend" was en bovendien een zeer korte veerweg had.
de crossbanden waren van het toen zeer bekende merk Englebert.
Hubert Scaillet met de Triumph metisse 2 cilinder. Scaillet heeft zowel op Sarolea als FN gereden maar begin de jaren 60 schakelde hij over op Triumph. in 1962 werd hij kampioen van België op de, laat ons zeggen, gewone Triumph en het jaar daarop werd hij terug Belgisch kampioen op een Triumph Metisse. met de FN wist hij 1 GP zege in de wacht te slepen.