Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook even op deze blogs en website's
  • bultaco
  • www.katesretropage.be
  • www.deoudegarde.be
  • historicrally
  • crossertje
  • classic motorcycle racing
  • musea
  • mikkola site jw van essen
  • mikkola site guy jamar
    wip ook eens binnen bij mijn andere blogs en mijn favorieten
    Inhoud blog
  • oudecrossmotoren 3
  • the end
  • St Anthonis 1954
  • Xavier Put
  • Jan Johansson
  • GP Engeland 1963
  • Jyrki Storm
  • GP Norg (Ned.) 1959
  • Yves Courouble
  • Frans Sigmans (Ned)
  • Stan en Jules Feyaerts
  • sidecars
  • GP Houlpaix
  • Bengt Aberg (Zweden)
  • Jaromir Cizek
  • Olle Pettersson
  • François Goffings
  • Smith/Rietman
  • Roger Maene
  • Ronny Poelmans
  • jan Clynck
  • Leon Martens
  • Ray McCarty
  • Joël Robert
  • Etienne Braekevelt
  • Frans Baudoin (Ned)
  • Jo Heyboer (Ned)
  • André Sevens
  • Jan Rombouts
  • Georges Devadder
  • Jan Johansson
  • Ferdinand Theuwissen story
  • Ariel crossmotor
  • oproep
  • Henri Vromans
  • Albert Bervoets de 2de
  • Willy Van De Walle
  • Albert Bervoets
  • Albert Bervoets
  • Albert Bervoets
  • Grand Prix 1953 Nederland
  • ooggetuige
  • Rolf Tiblin
  • Rolf Tiblin
  • Xavier Put
  • Namen 1967
  • Jef Teuwissen
  • Motocross des Nations (1)
  • Motocross des Nations(2)
  • Jean Van Tongelen
  • Chris Horsfield
  • Marcel Verhaegen
  • Louis Geboers
  • Joël Robert
  • Raphaël Uyttendaele
  • Jan Clynk
  • Pierre Karsmakers (Ned)
  • Arthur Nuyts (overleden)
  • Jos Vermeeren
  • Roger Vanlerberghe
  • gebroeders Rickman
  • Don Rickman
  • Aloïs De Kort
  • Fifi
  • Yvan Van Den Broeck
  • Alex Jennes
  • Torsten Hallman
  • Olle Petterson
  • Jan Rombouts
  • Hennie Rietman (Ned)
  • Marcel Dupont
  • Heikki Mikkola
  • Heikki Mikkola
  • Sylvain Geboers
  • Leon Liekens/Pierre van Hoof
  • Leon Liekens
  • Leon Liekens/Jos Verpoorten
  • Leon Liekens/???
  • Leon Liekens/Jean Van Tongelen
  • Leon Liekens/Jean Van Tongelen
  • Leon Liekens/Jean Van Tongelen
  • Don en Derek Rickman
  • Werner Casteleyns
  • ooggetuige(2)
  • Hammergren/Hallman
  • Chris Hammergren
  • Pol Biscop
  • Robert Dhondt
  • Paul Friedrichs
  • Valére Pirotte
  • het H1 mysterie
  • Etienne Braekevelt
  • BLB boekjes
  • Etienne Braekevelt
  • onbekend
  • Joep Jansen (Ned)
  • onbekend
  • Wilbert Baeke
  • Greeves Hawkstone 250 cc 1960-61
  • kampioenen
  • Basil Hall
  • Kathy Michielsen
  • Jos Vermeeren
  • Marcel Wiertz
  • John Smeyers
  • Sarolea Monotube
  • Brian Stonebridge
  • Sarolea Monotube 500cc 1950
  • Matchless Metisse
  • Van Oerle/Van der Heyden/ Schouteden
  • vrouwen
  • Dave Bickers
  • Dave Bickers
  • Dave Bickers
  • Dave Bickers
  • Dave Bickers
  • Raymond Van Obbergen
  • John Banks
  • Alex jennes
  • Jan Clynk
  • zijspancross
  • Leon Keteleer
  • Johnny Moonen
  • Diseré Geboers
  • Herman Desoete
  • Dave Curtiss
  • Xavier Put
  • Dirk Verhaeghen
  • Noël Versluys
  • de gouden jaren 60
  • Marcel Kerckx
  • Zwarte berg Ieper
  • John Banks (England)
  • Albert Dirkx
  • Jacky deschamps
  • werkzaamheden
  • oldtimer koop / verkoopsite
  • Leloup - Mingels
  • Bultaco Metisse
  • Vic Eastwood
  • Geboers
  • Matchless 1953
  • Namen 1968
  • Jean Berkmans
  • Jan Boonen
  • Albert Bervoets
  • Albert Bervoets
  • Freddy Taillieu
  • Fernand Biscop
  • Sten lundin
  • Vanderheyden
  • Hedlund 500 cc
  • Victor Leloup
  • Freddy Taillieu
  • Zündapp 250 cc 1956
  • Villa 250 cc
  • BSA B50 500cc
  • Greeves 1960
  • Jawa Metisse 1965
  • TriBsa 500 1957
  • Hawkstone Park 1956
  • Albert Van Vlierberghe
  • Eddy Ramon
  • Eric Geboers
  • Grote prijs der Natie's
  • Herman Desoete
  • boek en tentoonstelling Leon Liekens
  • boek en tentoonstelling Leon Liekens
  • Jos Vermeeren
  • André Vandecasteele
  • Maurice Lauwaert
  • Karel Dom (sidecars)
  • André Vanheuverswijn
  • Benita Moonen
  • Benita Moonen
  • AJS 500 cc
  • Rik Smeyers
  • Felix Verhoeven
  • Les Archer
  • Les Archer
  • Adler twin 2 takt
  • Johnny Moonen
  • Johnny Moonen
  • FN Crossmotor 1949 500cc
  • AMC Bolderberg
  • Roger Vanlerberghe
  • Gineger en Vervroegen
  • Leon Liekens
  • Pierre Frenay
  • Roger Vanlerberghe
  • BSA C15S 250 cc 1963
  • Roger Vanlerberghe
  • Roger Vanlerberghe
  • Roger Vanlerberghe (Klerken)
  • Sarolea 500 cc crossmotor
  • Hubert Scaillet
  • Hubert Scaillet
  • Torsten Hallman
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    pierre2
    blog.seniorennet.be/pierre2
    Foto
    Foto
    Sylvain Geboers
    Foto
    Foto
    Pierre van Hoof / Leon Liekens
    Foto
    Foto
    Wilbert Baeke
    Foto
    Foto
    Jos Vermeeren
    Foto
    Foto
    Ferdinand Theuwissen
    Foto
    Foto
    oudecrossmotoren2
    etienne willems
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oproep
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    een oproep aan alle zijspancrossers en hun supporters van vroeger om John van den Eede te helpen met het up-daten van zijn site over zijspancross.

    John wil zoveel mogelijk info verzamelen over de zijspancross van vroeger en alle info is welkom.

    je kunt hem contacteren via zijn website 
    http://www.sidecarcross.be

    of via zijn  e-mailadres
    John Van den Eede  
    johnvde@telenet.be


    op de foto, Roger Vanlerberghe en zijn bakkenist met de FN, hier nog voorzien van de gevaarlijke "rekkervork".
    niettegenstaande het zware materiaal werd er toch spectaculair gereden midden de jaren 50.

    foto: Franky Buysse/ Rik Claeys



    copyright etienne willems


     

    21-01-2008 om 20:43 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri Vromans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Henri Vromans, ook een tijdgenoot van Albert Bervoets 1 en Albert Bervoets 2, Willy Van De Walle, Firmin Liebens, Roger De Coster , Alex Jennes en nog vele andere die zeker nog op de blog zullen komen.

    op de foto zien we Henri Vromans op een niet alledaagse crossmotor, nml een Metisse ESO.

    foto: Albert Leeten

    copyright etienne willems 

    20-01-2008 om 20:18 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    19-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert Bervoets de 2de
    het plaatje zou niet kompleet zijn mochten we geen foto plaatsen van Albert Bervoets de 2de, op onderstaande foto zien we hem aan het werk met zijn eerste BSA Goldstar in 1964 te Meerbeke, dat was trouwens het jaar waarin Albert zijn ellenlange crossloopbaan aanvatte.
    ik vat even samen: debuut in 1964 bij de BMB tot 1973, van 1974 tot en met 1983 bij de BLM en vanaf 1984 tot en met nu bij de veteranen, oa met de Maico 490 uit 1981, wie doet het hem na ??


    foto en info:Albert Leeten 




    Albert Bervoets de 2de  met de Husqvarna bij de Inters

    foto en info: Rudi Put



    PS: we weten intussen ook al wie de piloot met het nr 44 is, en ook wie de cross op de Kemmelberg  en Ronquières won, dankzij Dirk Van Mele en Albert Leeten, kijk maar even terug naar de desbetreffende foto's

    copyright etienne willems

    19-01-2008 om 20:14 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    18-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willy Van De Walle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen met het nummer 42 en op de Metisse Matchless zien we hier Willy Van De Walle aan het werk.
    achter Willy en met de BSA(denk ik) een rijder met het nr 44 waarvan de naam niet gekend is, wie kan er helpen deze  piloot een naam te geven ??

    de foto is genomen tijdens de Internationale cross op de Kemmelberg in 1965, een paar foto's lager zagen we al een foto van Albert Bervoets tijdens dezelfde cross en zoals Albert Leeten al aangaf was Willy Van De Walle een van de concurrenten van Albert Bervoets.    


    wie helpt er met nr 44 ?

    Het nr 44 is Firmin Liebens uit Diepenbeek (Albert Leeten)
    De piloot met nr 44 is Firmin Liebens  (Dirk Van Mele)
    De seniors cross op de Kemmelberg werd gewonnen door Jean Thiry na pech van Roger De Coster, bleef in de modder steken. (Dirk Van Mele)

    foto: Marnix Vanslembrouck



    copyright etienne willems


     

    18-01-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    17-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert Bervoets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Albert Bervoets met de Triumph Metisse tijdens zijn laatste cross in Ronquières bij de senioren BMB in 1965


    Albert Leeten schreef het volgende over zijn jeugdidolen

    De Kluisberg in Bolderberg was zijn oefenterrein , hij kende al de hoeken en kanten van deze unieke omloop. Albert en zijn neef ook Albert reden met een Truimph en BSA Goldstar. Als deze motoren aangetrapt werden, was ik snel met mijn fietsje daar om toch maar iets van de training te zien. Door hen ben ik in de motorsport terecht gekomen, daar ben ik fier op . Onvergetelijke tijden die jaren 60 . Door een zware knieblessure moest hij noodgedwongen stoppen. Zijn laatste cross was in Ronquières.

    tekst en foto: Albert leeten

    PS: De winnaar van de cross in Ronquières bij de seniors was Willy van de Walle.(Dirk Van Mele)


    copyright etienne willems

    17-01-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert Bervoets
    Albert Bervoets  met de Triumph 2 cilinder tijdens een seniorcross op de moeilijke omloop van de Kemmelberg te Kemmel bij Ieper in 1965




    enkele tegenstanders van Albert bij de seniors :  Jackie Allemeersch , Willy Van de Walle , Frans Dewin, Alex Jennes, Jean Thiry, Henri Vromans en nog vele andere. (info Albert Leeten)




    op deze foto zien we een tijdsgenoot van Albert Bervoets nml  de West- Vlaming Jackie Allemeersch (in het midden)
    (foto Marnix Vanslembrouck)



    info en foto: Albert Leeten

    copyright etienne willems

    16-01-2008 om 20:07 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert Bervoets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Soms gebeurde het, en nu nog, dat er in eenzelfde familie mensen dezelfde voornaam hadden, maar dat ze dezelfde voornaam en achternaam op hun paspoort hebben staan dat is al wat straffer.

    als ze dan ook nog eenzelfde sport beoefenden in ongeveer dezelfde jaren dan moet zelfs een ervaren sportliefhebber opletten het niet over de verkeerde Bervoets te hebben.

    we hebben het hier over de Limburgse neven Albert Bervoets en Albert Bervoets

    want inderdaad er waren in de jaren 60 twee Albert Bervoets die zich regelmatig in de kijker reden, de Albert waarover we het nu gaan hebben reed van begin de jaren 60 tot halverwege 1965, zijn neef startte in 1964 en rijd hedentendage nog altijd veteraancrossen, maar daar hebben we het andere keer wel over.

    het gaat hier dus over Albert Bervoets (de eerste zullen we maar zeggen)
    op de foto uit 1962 en gemaakt te Namen zien we Albert Bervoets op de krachtige BSA Goldstar 500 tijdens een cross voor Junioren, Albert reed bij de BMB en van het begin af in de 500 cc klasse, later zou hij bij de senioren en de inters starten maar dat is voor morgen.


    Albert Leeten van wie ik de foto kreeg schreef er de volgende tekst bij:

    Albert zijn carrierre begon begin de jaren ' 60 tot halverweg ' 65 . Hij reed bij de junioren, senioren en enkele wedstrijden met de inters. Allen 500 CC. Deze sympathieke motorcrosser had een heel aparte rijstijl , was altijd gemotiveerd en gaf nooit af. Hij was veel te sterk voor zijn materiaal.( het materiaal kon Albert soms niet volgen met brokken tot gevolg)

    foto en tekst bij foto: Albert Leeten

    copyright etienne willems

    15-01-2008 om 20:39 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand Prix 1953 Nederland
    Frans Boudoin in het lastige mulle zand


    De eerste Grand Prix in Nederland was in 1953  op het zandcircuit in Norg .
    Er werd toen gereden in twee series en een finale.
    Voor Nederland startte in de eerste serie  Rietman, vd Mei, Koning en Turk, met Rietman als onze grootste kanshebber.
    Het was een prachtige start met Stonebridge op kop en Rietman pakte de tweede plaats, wiel aan wiel kwamen ze de eerste ronden door, Hennie kon het tempo moeiteloos volgen.
    In de 4e ronde kwam Stonebridge alleen door, Rietman stond met een gebroken ketting, een snelle reparatie volgde, als een razende roeland  ging Rietman door het deelnemers veld en eindigde toch nog op een tiende plaats, niet goed voor een finale plaats.
    De andere Nederlanders plaatsten zich mooi voor de finale, zowaar een mooi resultaat.
    De tweede serie met voor Nederland Baudoin en Clynk.
    De Engelsman Ward nam de leiding met daarachter Mingels en Baudoin, Mingels en Baudoin reden als aan een touwtje, Baudoin demonstreerde een grootste vorm en eindigde keurig tweede vlak achter Mingels.
    De Finale ging van start met vijf Belgen vier Engelsen en zeven Nederlanders.
    Het waren de Engelsen Hall en Stonebridge die de leiding namen, in de tweede ronde moest Hall afhaken, Stonebridge nam de leiding en ging in een nog hoger tempo verder gevolgd door Mingels en Baudoin.
    Stonebridge nam 6sec voorsprong, toen vond Mingels het genoeg en ging versnellen, maar Baudoin bleef keurig in zijn wiel.
    Beiden passeerden Stonebridge, die moest afhaken met een uitgebrande motor.
    August Mingels won deze Grand Prix, maar het was Frans Baudoin die een schitterende prestatie neerzette en keurig tweede werd.
    De snelste tijd in deze Finale was voor Mingels 4.39, maar Rietman reed in zijn serie toch 3 sec sneller nml. 4.36.
    Mingels geheel rijdend in het wit, en op zo'n zware FN was een imposante verschijning.

    August Mingels op de zware fabrieks FN


    tekst en foto's: Peter Rietman

    copyright etienne willems

    13-01-2008 om 19:41 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    12-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ooggetuige
    naar aanleiding van het ongeval van Georges Jobé in Dubai op 7 december 2007 waarbij hij 4 rugwervels, 4 ribben en het borstbeen  brak schreef Rudi Put het volgende verhaal


     GEORGES JOBE, ik heb hem persoonlijk leren
    kennen op het trainings parcours van Zwartberg, sommige dagen was ik daar heel alleen met hem en zijn mekanieker Ludo Lambrechts, het gebeurde al eens dat hij zo lang bleef rijden dat de benzine voorraad volledig op was en dan vroeg hij om benzine te halen op de weg naar Opglabeek terwijl Ludo aan de motor sleutelde.
    Een handdoek op de passagiers zetel van mijn auto gelegd en zo reed hij dan mee met mij, hij sprak tegen mij altijd Vlaams, deed echt zijn best, maar soms moest je hem helpen met bepaalde moeilijke woorden, een hele sympatieke vent die mij dan vertelde hoe zijn weekend crossen waren verlopen en hoe hij het zag en wat hij dacht dat er nog verbeterd moest worden aan zijn motoren, want hij had twee zeer verschillende motoren de ene was makkelijk te besturen en was helemaal niet brutaal maar met een hoge topsnelheid (hard parcours) de andere was veel moeilijker te besturen en heel brutaal, bij de minste aanraking van het gashendel (zwaar zand parcours)
    Ook vroeg hij altijd wat de kranten over hem schreven hier in Limburg en hij had het soms moeilijk met sommige artikels, meestal geschreven door een in Limburg bekende motocross journalist en soms zei hij ook "nu heeft hij de waarheid geschreven"!!
    Ik zou het heel spijtig vinden moest Georges toch niet weer de oude worden zo zie je maar het kan zelfs de meest ervaren overkomen !!

    tekst en foto's: Rudi Put


    we zijn nu 12 januari 2008 en Georges Jobé is bezig met zijn zware revalidatie in het Universitair ziekenhuis in Esneux.

    tijdens zijn loopbaan als prof crosser waar hij 5 maal wereldkampioen  en 7 maal Belgisch kampioen werd heeft hij talrijke valpartijen meegemaakt en breuken opgelopen maar nooit zo ernstig als deze, die hij nu, tijdens een plezierritje in de woestijn van Dubai opliep. (ew)


    copyright etienne willems 




    12-01-2008 om 20:42 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rolf Tiblin
    Rolf Tiblin met de Husqvarna waar hij 2 maal wereldkampioen mee werd.

    foto: Rudi Put


    copyright etienne willems



    handtekeningen uitdelen is soms een bijkomende job, maar Rolf deed dat blijkbaar met plezier voor groot en voor klein.

    11-01-2008 om 20:37 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rolf Tiblin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de Zweed Rolf Tiblin hier aan het werk aan zijn Lito met een eerder ongewone voorvork voor het solorijden.

    dergelijke voorvorken werden vooral gebruikt in de zijspancross.

    in 1962 en 63 werd hij wereldkampioen in de 500 cc klasse, niet met Lito, maar met Husqvarna 4 takt


    foto: Rudi Put



    copyright etienne willems

    10-01-2008 om 21:36 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xavier Put
    Klik op de afbeelding om de link te volgen modderige toestanden, sommigen hebben graag wat modder en slijk, anderen zijn er allergisch voor, en toch moest er gereden worden, nat of droog, koud of warm.

    in 2de positie zien we Xavier Put (55) op de CZ in Vliermaalrood 1972 


    foto: Rudi Put



    copyright etienne willems

    09-01-2008 om 20:20 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Namen 1967
    Klik op de afbeelding om de link te volgen na lang zoeken en wikken en wegen is er eindelijk duidelijkheid in de "zaak" Namen 1968.

    de foto die je ziet is al een keer op de blog gekomen maar dan onder de naam "Namen 1968" en er was ook onzekerheid over het nummer 60, was dat nu Gaston Rahier of was het Frans Slechten.

    volgende info kreeg ik van onze vriend Ralf Lorber uit Duitsland als reaktie op de foto van "Namen 1968"

    mail 1: dit gaat over de rijders die op de foto te zien zijn

    #56 S.Geboers,CZ - #54 R.De Coster,CZ - #70 J.Teuwissen,CZ - #60 F.Slechten,CZ - #66 H.DeSoete,CZ - #12 V-Eatwood,BSA - #2 P.Friedrichs,CZ

    In 1968 and 1969 Roger De Coster have got the plate #48 on his bike, Jozef Teuwissen the plate # 46 in both years.


    mail 2: dit gaat over het jaar waarin de foto is genomen 

    Hello Etienne,

    this picture is from 1967. This is "101 %" sure. I have looked in the Namur Grand Prix Programmes from 1967, 1968 and 1969.

    Here the important numbers in the Namur Grand Prix event of 1967:

    #2 Friedrichs, #8 J.Smith, #10 Bickers, #12 V.Eastwood, #14 J.Banks, #26 Tibblin, 26 B.Nilsson, #30 A.Jonsson, #32 Valek, # 44 P.Karsmakers, #50 Scaillet, #54 DeCoster, #56 S.Geboers, #58 Vermeeren, #60 Slechten, #66 DeSoete, #68 W.Baeten, #70 Teeuwissen

    Gaston Rahier started "only" in the Support Inter 250cc class with number #89 (CZ 250cc) in 1967.

    I found your picture in the book "Motocross Rich Mixture" on page 45. Paul Friedrichs won this event.

    Gaston Rahier started in the 500cc Grand Prix class at Namur for the first time in 1968. You can reed this in following books: "Motocross 69" on page 245 and "Adel in het Zadel - Part 3" on page 12. Gaston Rahier takes the 6. place overall this day.


    info: Ralf Lorber




    copyright etienne willems





    08-01-2008 om 20:01 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Teuwissen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jef Teuwissen met de Goldstar BSA,  wil je nog meer foto's zien van Jef, klik dan op deze link  

     http://www.pbase.com/mxworld/jeft

     

     

    copyright etienne willems

    07-01-2008 om 20:30 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    05-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motocross des Nations (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nic Jansen, in 1949,  tijdens de Motocross des Nations in Engeland (Brand Hatch) met de Sarolea.

    het volledige verhaal kun je hieronder lezen, zie "Motocross des Nations (2)"

    foto: Peter Rietman



    copyright etienne willems

    05-01-2008 om 20:16 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motocross des Nations(2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het was het jaar 1949, Hennie Rietman was voor de eerste keer Kampioen van Nederland geworden, dit deed hij op het merk Triumph.
    Maar deze Triumph nam hij niet mee naar de Motocross des Nations in Engeland.
    Deze wedstrijd werd gehouden op het uiterst snelle circuit Brands Hatch, en de KNMV had overwogen om geen team te sturen, omdat het materiaal van de Nederlanders voor deze wedstrijd gewoon te kort kwam.            
    Maar na lang aandringen van de rijders werd besloten om een team te sturen, dit team bestond uit Rietman, Baudoin, Koning, van Heukelom en Jonkers.
    Zoals gezegd Rietman had zijn Triumph niet mee genomen en melde  zich bij aankomst in Engeland direct bij de BSA fabrieken om te onderhandelen over een fabrieks BSA.
    Dit is niet gelukt , maar de sympathieke Engelse fabrieksrijder Bill Nichelsen stelde zijn tweede machine beschikbaar.
    Op zatermiddag tijdens de training reed Hennie Rietman top tijden op dit circuit en prees de machine voor zijn gemakkelijke besturing.
    De Nederlanders wisten dat ze met hun materaal niet ver zouden komen, maar nu Rietman een fabrieks BSA bereed waren de verwachtingen wat bijgesteld.
    Rietman startte samen met Jonker en Van Heukelom in de eerste serie ,hij begon goed op een derde plaats, maar kreeg in de derde ronde een lekke voorband.
    Maar nu demonstreerde Rietman zijn strijdlust  met nog 8 ronden voor de boeg bleef hij stug doorgaan, maar met nog 100 meter te gaan begaf het voorwiel het.
    Die laatste 100 meter sleepte hij zijn motor over de eindstreep en werd zevende .
    Een pracht prestatie, die werd beloond met een daverend applaus van het Engelse publiek.
    De eerste serie werde dus gewonnen door de Engelsman Hall, tweede werd de Belg Pairiot en Rietman zevende.
    In de tweede serie plaatste alleen Koning zich voor de finale de anderen waren door pech uitgevallen, de Belg Jansen op Sarolea werd winnaar van deze serie.
    Dertig man gingen in de finale van start, met twee Nederlanders te weten Rietman en Koning.
    In de eerste ronde kwam Rietman als vijfde door achter Thomas, Lines, Mingels en Hall, in de vijfde ronde was Rietman opgeklommen naar de derde plaats, Mingels en Thomas moesten plaats maken voor de snelle Nederlander die nu op een derde plaats schitterend achter de beide Engelsen reed.
    De Belg Jansen op zijn snelle Sarolea kwam nog langs Rietman en ging ook Hall voorbij en eindigde op de tweede plaats achter Lines, in de laatste ronde wist Rietman Hall nog te passeren en werd zodoende derde.
    Rietman had hiermee aangetoond dat op goed materiaal hij met de besten van Europa meekan...


    foto en tekst:  Peter Rietman



    copyright etienne willems  

    05-01-2008 om 20:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    04-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean Van Tongelen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  de naam "Jean Van Tongelen" de vroegere bakkenist van Leon Liekens dreigde door een ongelukkig toeval verloren te gaan voor het nageslacht.
     Jean Van Tongelen was de man waarmee Liekens zijn meeste overwinningen en kampioenschappen won, toch staat hij niet vermeld in het naslagwerk der naslagwerken nml de trilogie van "Adel in het zadel"
    dit is geen vewijt naar de auteur van dit werk, we weten allemaal dat een verkeerde naam naast een foto of een andere naam bij een titel soms niet te vermijden is.
    in het boek over Leon Liekens komt Van Tongelen wel degelijk voor en voor diegene die het boek niet hebben gelezen maak ik hier een korte samenvatting van de verschillende bakkenisten waarmee Liekens ooit reed. (het kan zijn dat er hier terug iemand wordt vergeten, of dat de hieronder weergegeven data en namen niet helemaal kloppen, zowel, laat het me dan weten of plaats een reaktie op de blog)

    1952 - 53 - 54 - 55 - 56 met Jos Verpoorten
    in 1954, 1955 en 1956 werden ze kampioen van België 
    (volgens betrouwbare  bron zou in 1955 en 56 Jean Van Tongelen hier bakkenist zijn geweest)

    1957 - 58  met Leon Franck
    in 1958 werden ze kampioen van België
    (volgens betrouwbare bron zou in 1957 en 58 Jean Van Tongelen hier bakkenist zijn geweest)

    1959 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 met Jean Van Tongelen
    in 1959, 1961, 1962, 1963, 1964, 1965, werden ze kampioen van belgië.
    het seizoen 1967 waren ze tezamen gestart maar op 16 april 1967 sloeg het noodlot toe op de cross in Dilbeek Jean kwam onder het zijspan terecht  met als gevolg een zwaar rugletsel wat meteen het einde betekende van de zegereeks die statte in 1959 en in mineur eindigde in 1967

    door het ongeval nam Pierre Van Hoof de plaats van Jean Van Tongelen in en werd dat nieuwe duo kampioen van België in  1967 - 68  in 1969 werden ze 2de en in 1970 en 71 werden ze 3de.

    bij deze hoop ik Jean Van Tongelen, die spijtig genoeg overleden is in 2003, terug op zijn plaats te hebben gezet in de analen van de motorsport.

    (alle data hierboven komen uit het boek  " Leon Liekens de ongekroonde wereldkampioen" )


    op de foto: Jean Van Tongelen  in het zijspan van Joris Van Hoof in 1954 te Beveren-leie, want voor hij bij Liekens als bakkenist aan de slag ging had Jean al zijn ervaring opgedaan bij Joris van Hoof.
     
    foto: Marnix Vanslembrouck

    copyright etienne willems 

    04-01-2008 om 20:05 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    03-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chris Horsfield
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Chris Horsfield reed niet alleen met BSA maar ook met Greeves en AJS "two stroke" waarmee we hem hier zien in het rennerspark. (ik vermoed dat het een Challenger MX1 is, maar ben het niet zeker gezien het buizenframe, verbeter me als het niet juist is)

    het is inderdaad geen Greeves maar een AJS 2 takt machine "two stroke" zoals de Engelsen dat noemen, (dank  aan Albert leeten voor de correctie)

    en onze kleine vriend is ook weer van de partij, ik weet al ongeveer wie het is, meer kan ik niet zeggen.


    foto: Albert leeten



    copyright etienne willems

    03-01-2008 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    02-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marcel Verhaegen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Marcel Verhaegen (BSA) tijdens de Grote Prijs van België te Balen in 1956


    copyright etienne willems

    02-01-2008 om 19:43 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Louis Geboers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Louis Geboers, hier stijlvol met de BSA Goldstar, voelde zich pas in zijn element als hij op een zandomloop kon rijden.

    Louis zat echter met een klein probleempje, hij was nml een brildrager en een aangepaste "stofbril" voor brildragers had je in deze tijd nog niet.

    dus reed hij meestal met zijn gewone bril, wat niet echt aan te bevelen was op stofferige of modderige omlopen.

    hedentendage is daar een oplossing voor nml de speciale "PRO-VUE" bril, alle inlichtingen over deze bril kun je vinden op de site van Motorcrossadviseur Jan Müller.

    neem eens een kijkje op zijn site ( trek er maar een paar uur voor uit want er staat enorm veel op)

    hier klikken voor de site
    http://www.motocrossadvies.nl/

    hier klikken voor de "PRO-VUE bril: 
    http://www.motocrossadvies.nl/mx_pro-vue_brillen.htm


    copyright etienne willems 

    01-01-2008 om 19:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 07/07-13/07 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    André Vanheuverswijn
    Foto

    Foto

    Herman Desoete
    Foto

    Foto

    Albert Bervoets 
    Foto

    Foto

    Noël Versluys
    Foto

    Foto

    Dave Bickers (1964)
    Foto

    Foto

    Marcel Wiertz
    Foto

    Foto

    Derek Rickman
    Foto

    Foto

    Jean Van Tongelen
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!