enige dagen geleden kreeg ik een mailtje van iemand uit Nederland die vertelde dat hij een tijd terug in een Belgisch ziekenhuis een oud piloot had ontmoet die vertelde dat hij in 1957 kampioen werd bij de zware motoren,de man was rond de 75 jaar en vertelde honderduit over Baeten , Mingels, Rombouts enz.
de naam kon hij niet precies herinneren, het was zoiets als Derkx of Dieriks.
eerst hokte ik op een van de broers Dirkx, maar na wat opzoekwerk en overleg met Peter Rietman kon het jaartal 1957 niet kloppen.
door een 2de mailtje van de aanbrenger werd het duidelijk dat het om een Belg ging .
één mailtje naar kenner Marnix Vanslembrouck bracht direct het licht in de duisternis, het gaat hier over MARCEL KERCKX die in 1957, 50 jaar geleden dus, Kampioen van België werd bij de Senioren (BLB) Marcel Kerckx reed in die periode ook bij de "Grote Bond" nml de BMB waar hij regelmatig kampte met oa Baeten, Mingels, Rombouts enz..
we hopen in ieder geval dat Marcel goed en wel uit dat ziekenhuis is gekomen en terug kan genieten van zijn boot en de kust.
op de foto Marcel Kerckx (24) en Felix van Kenhove (3) de foto werd genomen op 12 mei 1957 in Stekene, van Kenhove werd op dat moment Kampioen van Oost Vlaanderen en Marcel Kerckx won de cross bij de senioren (info M. Vanslembrouck)
John Banks met de BSA GP 441, Banks was een van de laatste BSA fabrieksrijders en de BSA GP 441 was een van de laatste crossmotoren die BSA produceerde.
foto: Albert Leeten
PS: onlangs werd via de blog een vraag gesteld ivm "ELEKTRION" olie. zijn er oliespecialisten die deze vraag kunnen beantwoorden ?
Titel: Elektrion/eion additieven Reactie: Het blijkt dat Elektrion nog altijd bestaat! Was vroeger "De Cavel & Roegiers" oliën, naar de naam van de stichters Leopold De Cavel en zijn collega Roegiers. Waren actief begin 20ste eeuw in Gent. Produceren nu nog maar niet meer heel veel. Weet niet echt meer waarom deze olie dient. Wie weet hierover meer. (White Star zou in Gent een van hun laatste concurenten zijn heeft men mij gezegd).
(aan de rechterkant van de blog zie je afbeelding van een blik "ELEKTRION" van rond de jaren 60 )
motorcross staat soms gelijk met veel werk aan de motor, tijdens de week tussen 2 crossen door valt dat nog mee, maar tussen 2 reeksen op zondag werd dat soms een probleem.
hier een foto van de werken aan de versnellingsbak van een BSA Goldstar. en zoals dat meestal het geval was, een paar die het werk deden en de anderen die toekeken en commentaar gaven.
PS: het zou hier gaan om de motor van Jan Rombouts, normaal reed Jan met het nr 10, de negen op de nummerplaat blijkt over een ander nr te zijn gekleefd. wie weet er het fijne van en weet er misschien iemand waar deze foto zou genomen zijn in 1961.
sinds kort is er een nieuwe gratis oldtimer koop en verkoop site, ik heb hem meteen bij mijn "favoriete blogs en website's" geplaatst. ( in de linkerkolom bovenaan deze blog) , maar als je op de onderstaande URL klikt geraak je er ook binnen, geef er eens een klikje op:
hier een trio Geboers met vlnr Diseré, Sylvain en Louis, Eric was nog te klein om mee op de foto te mogen poseren.
als men van een motorcrossgeslacht wil spreken dan kan men niet naast de Geboers kijken, vroeger was dat zo, maar ook hedentendage en vooral bij de classic crossen staan er veel Geboersen aan de start.
hier nog een leuk filmpje, je kunt nooit raden over wat het gaat.
linksboven zien we Belgisch glorie August Mingels die in 1952 zowel kampioen van België als vice-Europees kampioen geworden was op Matchless. Mingels zou nog een paar keer Belgisch en Europees Kampioen worden maar dan met FN
linksonder Hennie Rietman (de Leeuw van Doetinchem)die toendertijd de nummer één was in Nederland en in 1952 het Nederlands Kampioenschap op zijn naam had gezet met Matchless. daarvoor was Rietman al Nederlands beste geworden in 1948 en 49 op Sarolea en zou na 1952 nog 3 maal Kampioen van Nederland worden nml in 53 en dan zowel in de betrouwbaarheidsritten als de motorcross op BSA en in 1955 met behulp van BSA en FN
rechtsboven, Brian Stonebridge die spijtig genoeg geen kampioen van Engeland was met Matchless, daar hadden de Engelsen wat op gevonden door te vermelden dat hij de winnaar was van de Internationale motorcross de Grand Prix of England
rechtsonder de Italiaan Italo Milano die in 52 de primus was in Italië.
een beeld vlak na de start op de Citadel van Namen, 1968 of 1969. vlnr zien we de volgende piloten ( geef een seintje als de namen niet kloppen of als je nog meerdere piloten herkend):
dus vlnr: Jeff Smith, Vic Eastwood(12), Sylvain Geboers (56), Roger De Coster (54), Paul Friedrichs (2) Jef Teuwissen (70) Herman Desoete (66)
het getrainde oog van Rudi Put, aanbreger van deze foto, zag nog dat Sylvain Geboers inderhaast zijn vlag verkeerd had aangedaan, ook nog een andere rijder, maar daar is het niet zo duidelijk had ook zijn Belgische vlag wat slordig omgedaan. (wie is deze rijder met het nr 60 ?)
(Correctie: nr 12 is niet Dave Nicoll maar Vic Eastwood, nr 60 is Gaston Rahier en de foto is genomen in 1968: info Marnix Vanslembrouck)
(reactie van Lucy Poelmans: Lucy bevestigd dat nr 12 inderdaad Vic Eastwood is, maar is er bijna zeker van dat nr 60 Frans Slechten is)
deze foto toont 3 (4) piloten die samen goed waren voor 10 (13) wereldtitels nml
Jeff Smith 64 en 65 Paul Friedrichs 66, 67 en 68 Roger De Coster 71, 72, 73, 75, en 76 (Gaston Rahier 75, 76 en 77)
nog een mooie foto uit 1968 die genomen is in het rennerspark, het moet wat aan de koude kant geweest zijn, gezien de muts en vest die Jean Berkmans droeg terwijl hij zich even laat fotograferen op de CZ.
let op de sportieve VW, met mistlampen en de "luchtclaxons", en de zware Mercedes.
typisch beeld van een rennerspark uit de jaren 60 met Jan Boonen en zijn Husqvarna machiene.
let op de Citroën camionette met de belettering "Husqvarna" en de Peugeot 404 om de aanhanger te trekken en Jan zelf in dat typische "crosstenue" van de jaren 60 .
op de foto zie je de eerste crossmotor van Albert Bervoets, zoals velen midden de jaren 60, koos ook Albert voor de BSA Goldstar.
Bervoets debuteerde in 1964 op de BSA maar de motor zelf was al een paar jaar eerder uit de BSA fabriek gerold.
zoals we op de foto kunnen zien is hier ook de voorvork en het voorwiel van de Goldstar vervangen door mogelijks een Matchless exemplaar, de BSA vorken waren niet van de beste, dat gaf zelfs Jeff Smith toe.
de Rode Goldstar is nu in het bezit van een verzamelaar van het eerste uur nml Egon Duchateau uit Kuringen die nog meer van dat moois in huis heeft.
hedentendage legt Albert zijn concurrenten het vuur aan de schenen tijdens de "Oldtimercrossen" met zijn Maico 490 uit 1981, ik zei het al, bonkige mannen waren het in de jaren 60.
Freddy Taillieu in aktie op de Triumph zijspan combinatie met in de bak Wilfried Goethals, let op de typische houding van de piloot tijdens het bochtenwerk. dat het prima bochtenwerk was kunnen we afleiden uit de onderstaande tekst.
het duo Taillieu - Goethals reed zich bij de BLB in 1964 naar het hoogste schavotje en dat zowel in het Belgisch kampioenschap als in het kampioenschap van West - Vlaanderen.
de overgang naar de BMB verteerden ze goed door in 1965 een 2de plaats te scoren in het Belgisch kampioenschap en in 1966 en 67 werden ze telkens 3de beste in België.
op de foto Fernand Biscop, broer van Jean en Pol, met de Triumph Metisse. de foto is genomen tijdens een BLB wedstrijd in 1965. Fernand werd in 1957 Belgisch Kampioen bij de kleine cilinders, in 1958 werd hij Kampioen van België bij de junioren en in 1963 deed hij dat nog eens over bij de Vedetten