prachtig gerestaureerde Sarolea Monotube Crossmotor uit 1950, deze motor is perfekt gerestaureerd door zijn eigenaar Egon Duchateau. veel Belgische en Nederlandse piloten hebben met dergelijke motor gereden, helaas zijn er maar weinig meer over, wat de motor meteen tot een geliefd verzamelobject promoveert.
wil je nog meer mooie motoren zien klik dan op de url van de Owen Collection
een zeer mooie machine was de Matchless Metisse, midden de jaren 60 reden veel Belgische toppers op deze motor, oa Herman de Soete, Sylvain Geboers, Alex Bal, Jos Vermeeren om maar enkelen te noemen.
ik heb het misschien al een keer vermeld maar er zijn ook Metisse frames in België gemaakt onder licentie, nml de Fasotte frames, ze waren bijna identiek aan de originele.
de Fasotte frames werden rond de streek van Luik geproduceerd en zijn veel zeldzamer dan de Metisse 's die in veel grotere getale werden gemaakt.
er is een spreekwoord dat zegt: "wanneer men zijn vrouw meeneemt dan komt men nooit te laat thuis".
zo dacht Valeré Put er waarschijnlijk ook over en nam zijn vrouw José mee op de crossmotor, José is trouwens de zus van Harry Everts en de tante van Stefaan.
als afsluiter een foto van Dave Bickers, genomen tijdens de classic cross in Rhenen, met links van hem Rob Hartendorp (Ned.) die vroeger, en nu nog, een vurig Bickers fan was
veelal wordt Dave Bickers gelinkt aan Greeves waarmee hij 2 maal Europees kampioen werd, Bickers reed ook op andere mahines oa op Matchless en CZ, hier zie je hem op een paddock foto met de CZ.
morgen kun je hem bewonderen op een andere machine en de dag daarop op nog een andere...
Europees kampioenschap 250 cc 1960:
1 Dave Bickers - Greeves 2 Jeff Smith - BSA C15S 3 Miroslav Souchek - ESO
Europees kampionschap 250 cc 1961:
1 Dave Bickers - Greeves 2 Arthur Lampkin - BSA C15S 3 Jeff Smith - BSA C15S
enige info ivm Dave Bickers en vele andere toppiloten, waaronder ook onze eigen Belgische legenden kan je vinden als je op deze link klikt
Raymond van Obbergen aan het werk met de Matchless in 1954.
de ELEKTRION olie reklame op de achtergrond is hier duidelijk aanwezig.
onlangs werd er een vraag gesteld ivm ELEKTRION, of deze olie nog gemaakt werd en door wie, waarvoor ze eigenlijk diende enz.. al de antwoorden op deze vragen kun je terug vinden op de volgende links.
we zagen al eerder een foto van een propere John Banks(3), van een propere Banks is hier op deze foto geen sprake meer wanneer we hem hier in aktie zien tijdens een cross ergens in Engeland. de Engelsen voelen zich thuis in regen en modder, maar teveel is teveel .
met zijn helm en "stofbril" aan en op de motor kreeg Jan Clynck de bijnaam " het atoomkanon van Helmond" vanwege zijn supersnelle startprocedure en zijn spectaculaire manier van rijden.
meestal werden de rijders herkend door hun specifieke manier van rijden of aan hun kledij en nog het meest aan hun nummer voor en opzij van de motor en zeer zelden door het zien van hun gezicht want die was meestal onttrokken aan het zicht door een "stofbril".
gekukkig werden er af en toe ook foto's genomen in het rennerspark en daardoor kregen we de piloot helemaal te zien, hier een dergelijke foto van Jan Clynk in het rennerskwartier te Schijndel (Ned) ergens midden de jaren 50.
een mooi groepje zijspan piloten en bakkenisten midden de jaren 60. nr 57 Felix Coppoy, nr 43 Fred Goeman en Gentiel Vermote, nr 53 Freddy Taillieu en Wilfried Goethals en last but not least Raf Uyttendaele en zijn Vrouw Julienne Goeman de dochter van Fred Goeman. het is bijna een familiefoto want Freddy Taillieu en Wilfried Goethals waren schoonbroers.
wie kent er nog de Engelsman Dave Curtiss, met de Matchless 500 reed hij zowel in België als in Nederland naar tal van ereplaatsen.
Peter Rietman, die voor de foto zorgde, zag Curtiss oa rijden in het Nederlandse Boekel, St Anthonis, Markelo enz enz.., veelal was hij tezamen met Les Archer, zegt Peter, en ze vervoerden hun machines met een Morris stationwagen. ik stond vaak bij hen in het rennerspark en keek toe hoe ze in de regen een "bandje" wisselden, mooie herinneringen uit vervlogen tijden.
foto en info: Peter Rietman
wie misschien in de regen ook af en toe een bandje moest wisselen was André Syvertsen, oud BLB en BMB piloot en nu ook "blogger" op het seniorennet. André laat foto's zien van zijn crossverleden die begon in het begin van de jaren 60. zijn blog noemt "Bultaco" en staat onder de rubriek "Sport" maar voor het gemak hier de link: