typische mooie crossmotor van de jaren 50, meestal bereden door particuliere rijders met laag budget, dat is niet denigrerend bedoeld want het Triumph blok was sterk en door een handige sleutelaar gemakkelijk zelf te prepareren, zodat het crossen betaalbaar bleef. het BSA frame was eigenlijk een baanversie waar hier en daar de nodige versterkingen werden aangebracht
deze motor is momenteel in het bezit van Charlie Sneyd.
Historische foto van 3 Engelse rijders uit de vijftiger jaren.
vlnr: Brian Stonebridge, John Draper en Geoff Ward.
de foto is genomen in 1956, Hawkstone Park Engeland.
we weten niet of de foto voor of na de wedstrijd is genomen maar aan John Draper te zien denk ik dat het na de race was ... en nog iets, om een groot crosser te zijn moet je niet altijd "groot" van gestalte zijn.
Albert Van Vlierberghe van het team "De Oude Garde" in aktie op de classic cross van Bolderberg 2007 met de BSA 350 B40 van 1960 en in duel met de TriBsa 500 1957 van Charlie Sneyd.
op de site www.deoudegarde.be kun je meer lezen over de "de oude garde" zoals ze zichzelf noemen, maar dat niet alleen, als je de tijd neemt om de site te ondekken zul je een paar interessante items kunnen bekijken.
Eddy Ramon, vader van onze 51ste Belgische Wereldkampioen MX1 Steve Ramon.
Vader Eddy reed vooral met het crosszijspan in de punten en was op nationaal vlak niet te kloppen tijdens zijn BLB zijspancrossperiode, samen met Danny Goethals in de bak reed hij 5 nationale titels bij elkaar.
eind de jaren 80 ging hij over naar de BMB en werd zowel in 1991 als in 1992 vice wereldkampioen met de hulp van zijn toenmalig bakkenist Gino Strubbe, telkens na de Nederlanders Timmermans/Verhaegen.
de appel is hier dus niet ver van de spreekwoordelijke boom gevallen
Eddy Ramon reed op een KTM-EML combinatie, EML was een Nederlands produkt die uit de handen kwam van de onlangs overleden Hennie Winkelhuis.
de letters EML stonden voor: Eigen MakeLij (dit laatste blijkt niet te kloppen, Hubert Peusens schreef me het volgende hierover op 26/04/2009
in een van de reportages staat vermeld ,dat de naam EML staat voor Eigen Makelij ,terwijl het ,Eibergese Metaal Laswerken diende te zijn.Ik reed persoonlijk met de eerste zijspan die door Hennie met de hand werdt gemaakt ,in zijn METAALBUIZEN fabriekje te Eibergen,hij vervaardigde er metalen meubelen.Broer Dirkx was de eerste rijder die er een kreeg ,en ik de volgende gedurende4 jaar,door de overwinningen,en de goede resultaten kregen meer belgen zin in het systeem,dat HENNY had uitgevonden en uiteindelijk werdt Marcel Discart de verdeler van Belgie.Het is een prachtig verhaal hoe ik er belande en de band die ik later had met de kleine Hollander met zijn baard en zijn klompen,maar het zou te veel plaats in beslag nemen gr PEUSENS HUBERT EX zijspan rijder B.L.M
Proficiat Steve en volgend jaar opnieuw als het even kan. (misschien krijg je nu toch een oefenterrein in west-Vlaanderen van minister Bertje Anciaux ?)
hier de mannen die in 1965 2de werden in de Grote prijs der Natie's op de citadel van Namen, de Engelsen liepen met de hoofdprijs weg en de Zwitsers werden 3de.
vlnr: Jef Teuwissen, Sylvain Geboers, Joël Robert, Herman Desoete en de tijdelijk invalide Walter Baeten.
de tekst is niet erg duidelijk door de blauwgroene kleur van de flyer, wil je hem duidelijk dan print je hem in zwart wit en je hebt er een dokumentje bij.
ook dat is motorcross, modder en water, en bij aankomst zowel de motor als de piloot onder de smurrie.
de man in kwestie is André Vandecasteele uit Oostkamp die destijds zowel met Triumph als BSA aan de slag was, de foto werd genomen op 18/08/1968 te Erembodegem. de motor is een CZ voor diegene die het door de modder niet meer zo goed zien.
op zondag een sigaartje en het bandje sparen in een doosje voor later.
foto: collectie Jos Peeters
Aandacht: Lucy Poelmans maakte me er attent op dat Karel Dom (zie artikeltje hier juist onder) het eerste Belgisch kampioenschap zijspannen won in 1951, ere wie ere toekomt en ik voeg het meteen toe aan zijn palmares.
Karel Dom en bakkenist Peeters waren in de midjaren 50 serieuze tegenstanders van oa Leon Liekens, Pierre Frenay, Jozef Brems, Joris van Hoof en niet te vergeten Roger Vanlerberghe die onlangs nog gevierd werd voor zijn Belgische titel (BMB FMB)die hij behaalde in 1957.
Karel Dom won in 1951 het eerste Belgisch kampioenschap voor zijspannen (info Lucy Poelmans)en reed zich in 1953 en 54 telkens naar een 4de plaats in het Belgisch kampioenschap (BMB FMB) met de Matchless en het Precision zijspan.
een paar belangrijke piloten uit vervlogen tijden zijn tot nu toe nog maar weinig of niet aan bod gekomen, een van die piloten is André Vanheuverswijn .
op de foto André in aktie te Oostmalle (de Bruulbergen) op 30/05/1957 met de Matchless en op kop voor de legendarische Engelsman Brian Stonebridge op een Greeves.
hoe het er in die tijd aan toe ging kun je zien op het filmpje waar we enkele crossers zien vertrekken naar "Brian Stonebridge Memorial Trophy Scramble in Hawkstone Park op 20 maart 1960.
Brian Stonebridge kwam om in een verkeersongeval op het einde van de jaren 50
bij de Moonens zat het crossen er duidelijk in, tot zover zelfs dat Benita, dochter van Jackie en broer van Johnny ook aan de crossmicrobe niet kon weerstaan en zich met de Yamaha sierlijk over het parkoers bewoog. op de foto zie je Benita een behoorlijke sprong maken waar de meeste van haar sekse genoten toch zouden voor bedanken.
Rik Smeyers 74 jaar jong en nog altijd crossen met stijl en klasse, je moet het maar doen.
de BSA B50 500 is van 1970, Rik zelf is van 1933 en zij vormen een perfekte combinatie, de foto die je ziet is genomen tijdens de oldtimercross te Bolderberg op 19 augustus 2007 maar zou evengoed uit de late jaren 60 kunnen zijn.