Freddy Taillieu in aktie op de Triumph zijspan combinatie met in de bak Wilfried Goethals, let op de typische houding van de piloot tijdens het bochtenwerk. dat het prima bochtenwerk was kunnen we afleiden uit de onderstaande tekst.
het duo Taillieu - Goethals reed zich bij de BLB in 1964 naar het hoogste schavotje en dat zowel in het Belgisch kampioenschap als in het kampioenschap van West - Vlaanderen.
de overgang naar de BMB verteerden ze goed door in 1965 een 2de plaats te scoren in het Belgisch kampioenschap en in 1966 en 67 werden ze telkens 3de beste in België.
op de foto Fernand Biscop, broer van Jean en Pol, met de Triumph Metisse. de foto is genomen tijdens een BLB wedstrijd in 1965. Fernand werd in 1957 Belgisch Kampioen bij de kleine cilinders, in 1958 werd hij Kampioen van België bij de junioren en in 1963 deed hij dat nog eens over bij de Vedetten
prachtige Zweedse crossmotor uit de jaren 60, Rolf Tibblin reed er menig keer mee naar de overwinning.
wie graag Zweedse crossmotoren ziet, klik dan even op deze site, het begint een beetje lullig met veel tekst, maar als je naar onder toe scrolt zie je de mooiste Zweede crossmotoren.
een zeer mooie opname uit 1952 tijdens de internationale cross te Namen. de Norton bovennokker 500 van Leslie Archer ligt tegen de grond en onze Victor Leloup vervolgd ongestoord zijn weg.
let op de minimale achtervering op de FN van Leloup, de Norton van Archer beschikte toen al over de "zwevende achtervering"
een van mijn "jeugdidolen" toen ik een jaar of 9 was op het einde van de jaren 50 was Freddy Taillieu die samen met Roland Stubbe de Zeeweg in het West-Vlaamse Ettelgem/Oudenburg onveilig maakten met hun crossmachienen.
Freddy begon aan zijn crossloopbaan met een Ariel, stapte dan op de BSA Goldstar en ging uiteindelijk met succes over naar de sidecars, maar later meer daarover.
de foto is genomen in 1960 maar de plaats is onbekend (info Marnix Vanslembrouck)
typische mooie crossmotor van de jaren 50, meestal bereden door particuliere rijders met laag budget, dat is niet denigrerend bedoeld want het Triumph blok was sterk en door een handige sleutelaar gemakkelijk zelf te prepareren, zodat het crossen betaalbaar bleef. het BSA frame was eigenlijk een baanversie waar hier en daar de nodige versterkingen werden aangebracht
deze motor is momenteel in het bezit van Charlie Sneyd.
Historische foto van 3 Engelse rijders uit de vijftiger jaren.
vlnr: Brian Stonebridge, John Draper en Geoff Ward.
de foto is genomen in 1956, Hawkstone Park Engeland.
we weten niet of de foto voor of na de wedstrijd is genomen maar aan John Draper te zien denk ik dat het na de race was ... en nog iets, om een groot crosser te zijn moet je niet altijd "groot" van gestalte zijn.
Albert Van Vlierberghe van het team "De Oude Garde" in aktie op de classic cross van Bolderberg 2007 met de BSA 350 B40 van 1960 en in duel met de TriBsa 500 1957 van Charlie Sneyd.
op de site www.deoudegarde.be kun je meer lezen over de "de oude garde" zoals ze zichzelf noemen, maar dat niet alleen, als je de tijd neemt om de site te ondekken zul je een paar interessante items kunnen bekijken.
Eddy Ramon, vader van onze 51ste Belgische Wereldkampioen MX1 Steve Ramon.
Vader Eddy reed vooral met het crosszijspan in de punten en was op nationaal vlak niet te kloppen tijdens zijn BLB zijspancrossperiode, samen met Danny Goethals in de bak reed hij 5 nationale titels bij elkaar.
eind de jaren 80 ging hij over naar de BMB en werd zowel in 1991 als in 1992 vice wereldkampioen met de hulp van zijn toenmalig bakkenist Gino Strubbe, telkens na de Nederlanders Timmermans/Verhaegen.
de appel is hier dus niet ver van de spreekwoordelijke boom gevallen
Eddy Ramon reed op een KTM-EML combinatie, EML was een Nederlands produkt die uit de handen kwam van de onlangs overleden Hennie Winkelhuis.
de letters EML stonden voor: Eigen MakeLij (dit laatste blijkt niet te kloppen, Hubert Peusens schreef me het volgende hierover op 26/04/2009
in een van de reportages staat vermeld ,dat de naam EML staat voor Eigen Makelij ,terwijl het ,Eibergese Metaal Laswerken diende te zijn.Ik reed persoonlijk met de eerste zijspan die door Hennie met de hand werdt gemaakt ,in zijn METAALBUIZEN fabriekje te Eibergen,hij vervaardigde er metalen meubelen.Broer Dirkx was de eerste rijder die er een kreeg ,en ik de volgende gedurende4 jaar,door de overwinningen,en de goede resultaten kregen meer belgen zin in het systeem,dat HENNY had uitgevonden en uiteindelijk werdt Marcel Discart de verdeler van Belgie.Het is een prachtig verhaal hoe ik er belande en de band die ik later had met de kleine Hollander met zijn baard en zijn klompen,maar het zou te veel plaats in beslag nemen gr PEUSENS HUBERT EX zijspan rijder B.L.M
Proficiat Steve en volgend jaar opnieuw als het even kan. (misschien krijg je nu toch een oefenterrein in west-Vlaanderen van minister Bertje Anciaux ?)
hier de mannen die in 1965 2de werden in de Grote prijs der Natie's op de citadel van Namen, de Engelsen liepen met de hoofdprijs weg en de Zwitsers werden 3de.
vlnr: Jef Teuwissen, Sylvain Geboers, Joël Robert, Herman Desoete en de tijdelijk invalide Walter Baeten.