een van mijn "jeugdidolen" toen ik een jaar of 9 was op het einde van de jaren 50 was Freddy Taillieu die samen met Roland Stubbe de Zeeweg in het West-Vlaamse Ettelgem/Oudenburg onveilig maakten met hun crossmachienen.
Freddy begon aan zijn crossloopbaan met een Ariel, stapte dan op de BSA Goldstar en ging uiteindelijk met succes over naar de sidecars, maar later meer daarover.
de foto is genomen in 1960 maar de plaats is onbekend (info Marnix Vanslembrouck)
een zeer mooie opname uit 1952 tijdens de internationale cross te Namen. de Norton bovennokker 500 van Leslie Archer ligt tegen de grond en onze Victor Leloup vervolgd ongestoord zijn weg.
let op de minimale achtervering op de FN van Leloup, de Norton van Archer beschikte toen al over de "zwevende achtervering"
prachtige Zweedse crossmotor uit de jaren 60, Rolf Tibblin reed er menig keer mee naar de overwinning.
wie graag Zweedse crossmotoren ziet, klik dan even op deze site, het begint een beetje lullig met veel tekst, maar als je naar onder toe scrolt zie je de mooiste Zweede crossmotoren.
op de foto Fernand Biscop, broer van Jean en Pol, met de Triumph Metisse. de foto is genomen tijdens een BLB wedstrijd in 1965. Fernand werd in 1957 Belgisch Kampioen bij de kleine cilinders, in 1958 werd hij Kampioen van België bij de junioren en in 1963 deed hij dat nog eens over bij de Vedetten
Freddy Taillieu in aktie op de Triumph zijspan combinatie met in de bak Wilfried Goethals, let op de typische houding van de piloot tijdens het bochtenwerk. dat het prima bochtenwerk was kunnen we afleiden uit de onderstaande tekst.
het duo Taillieu - Goethals reed zich bij de BLB in 1964 naar het hoogste schavotje en dat zowel in het Belgisch kampioenschap als in het kampioenschap van West - Vlaanderen.
de overgang naar de BMB verteerden ze goed door in 1965 een 2de plaats te scoren in het Belgisch kampioenschap en in 1966 en 67 werden ze telkens 3de beste in België.
op de foto zie je de eerste crossmotor van Albert Bervoets, zoals velen midden de jaren 60, koos ook Albert voor de BSA Goldstar.
Bervoets debuteerde in 1964 op de BSA maar de motor zelf was al een paar jaar eerder uit de BSA fabriek gerold.
zoals we op de foto kunnen zien is hier ook de voorvork en het voorwiel van de Goldstar vervangen door mogelijks een Matchless exemplaar, de BSA vorken waren niet van de beste, dat gaf zelfs Jeff Smith toe.
de Rode Goldstar is nu in het bezit van een verzamelaar van het eerste uur nml Egon Duchateau uit Kuringen die nog meer van dat moois in huis heeft.
hedentendage legt Albert zijn concurrenten het vuur aan de schenen tijdens de "Oldtimercrossen" met zijn Maico 490 uit 1981, ik zei het al, bonkige mannen waren het in de jaren 60.
typisch beeld van een rennerspark uit de jaren 60 met Jan Boonen en zijn Husqvarna machiene.
let op de Citroën camionette met de belettering "Husqvarna" en de Peugeot 404 om de aanhanger te trekken en Jan zelf in dat typische "crosstenue" van de jaren 60 .
nog een mooie foto uit 1968 die genomen is in het rennerspark, het moet wat aan de koude kant geweest zijn, gezien de muts en vest die Jean Berkmans droeg terwijl hij zich even laat fotograferen op de CZ.
let op de sportieve VW, met mistlampen en de "luchtclaxons", en de zware Mercedes.
een beeld vlak na de start op de Citadel van Namen, 1968 of 1969. vlnr zien we de volgende piloten ( geef een seintje als de namen niet kloppen of als je nog meerdere piloten herkend):
dus vlnr: Jeff Smith, Vic Eastwood(12), Sylvain Geboers (56), Roger De Coster (54), Paul Friedrichs (2) Jef Teuwissen (70) Herman Desoete (66)
het getrainde oog van Rudi Put, aanbreger van deze foto, zag nog dat Sylvain Geboers inderhaast zijn vlag verkeerd had aangedaan, ook nog een andere rijder, maar daar is het niet zo duidelijk had ook zijn Belgische vlag wat slordig omgedaan. (wie is deze rijder met het nr 60 ?)
(Correctie: nr 12 is niet Dave Nicoll maar Vic Eastwood, nr 60 is Gaston Rahier en de foto is genomen in 1968: info Marnix Vanslembrouck)
(reactie van Lucy Poelmans: Lucy bevestigd dat nr 12 inderdaad Vic Eastwood is, maar is er bijna zeker van dat nr 60 Frans Slechten is)
deze foto toont 3 (4) piloten die samen goed waren voor 10 (13) wereldtitels nml
Jeff Smith 64 en 65 Paul Friedrichs 66, 67 en 68 Roger De Coster 71, 72, 73, 75, en 76 (Gaston Rahier 75, 76 en 77)
linksboven zien we Belgisch glorie August Mingels die in 1952 zowel kampioen van België als vice-Europees kampioen geworden was op Matchless. Mingels zou nog een paar keer Belgisch en Europees Kampioen worden maar dan met FN
linksonder Hennie Rietman (de Leeuw van Doetinchem)die toendertijd de nummer één was in Nederland en in 1952 het Nederlands Kampioenschap op zijn naam had gezet met Matchless. daarvoor was Rietman al Nederlands beste geworden in 1948 en 49 op Sarolea en zou na 1952 nog 3 maal Kampioen van Nederland worden nml in 53 en dan zowel in de betrouwbaarheidsritten als de motorcross op BSA en in 1955 met behulp van BSA en FN
rechtsboven, Brian Stonebridge die spijtig genoeg geen kampioen van Engeland was met Matchless, daar hadden de Engelsen wat op gevonden door te vermelden dat hij de winnaar was van de Internationale motorcross de Grand Prix of England
rechtsonder de Italiaan Italo Milano die in 52 de primus was in Italië.
hier een trio Geboers met vlnr Diseré, Sylvain en Louis, Eric was nog te klein om mee op de foto te mogen poseren.
als men van een motorcrossgeslacht wil spreken dan kan men niet naast de Geboers kijken, vroeger was dat zo, maar ook hedentendage en vooral bij de classic crossen staan er veel Geboersen aan de start.
hier nog een leuk filmpje, je kunt nooit raden over wat het gaat.
sinds kort is er een nieuwe gratis oldtimer koop en verkoop site, ik heb hem meteen bij mijn "favoriete blogs en website's" geplaatst. ( in de linkerkolom bovenaan deze blog) , maar als je op de onderstaande URL klikt geraak je er ook binnen, geef er eens een klikje op:
motorcross staat soms gelijk met veel werk aan de motor, tijdens de week tussen 2 crossen door valt dat nog mee, maar tussen 2 reeksen op zondag werd dat soms een probleem.
hier een foto van de werken aan de versnellingsbak van een BSA Goldstar. en zoals dat meestal het geval was, een paar die het werk deden en de anderen die toekeken en commentaar gaven.
PS: het zou hier gaan om de motor van Jan Rombouts, normaal reed Jan met het nr 10, de negen op de nummerplaat blijkt over een ander nr te zijn gekleefd. wie weet er het fijne van en weet er misschien iemand waar deze foto zou genomen zijn in 1961.