een zeer mooie machine was de Matchless Metisse, midden de jaren 60 reden veel Belgische toppers op deze motor, oa Herman de Soete, Sylvain Geboers, Alex Bal, Jos Vermeeren om maar enkelen te noemen.
ik heb het misschien al een keer vermeld maar er zijn ook Metisse frames in België gemaakt onder licentie, nml de Fasotte frames, ze waren bijna identiek aan de originele.
de Fasotte frames werden rond de streek van Luik geproduceerd en zijn veel zeldzamer dan de Metisse 's die in veel grotere getale werden gemaakt.
prachtig gerestaureerde Sarolea Monotube Crossmotor uit 1950, deze motor is perfekt gerestaureerd door zijn eigenaar Egon Duchateau. veel Belgische en Nederlandse piloten hebben met dergelijke motor gereden, helaas zijn er maar weinig meer over, wat de motor meteen tot een geliefd verzamelobject promoveert.
wil je nog meer mooie motoren zien klik dan op de url van de Owen Collection
Stonebridge met de 250 Greeves, hier nog met de Villiers motor met ronde cilinder, het rijwielgedeelte was perfekt alleen miste de motor in 1957 nog de nodige kracht, vooral op de zwaardere omlopen was dat een nadeel, daar kwam verandering in mede door het tuningwerk van Stonebridge en later met de komst van de Villiers Starmaker motor. in 1959 reed Rudi Boom zich in Nederland naar het hoogste schavotje met een Greeves.
op de foto zie je Stonebridge op een van de eerste Greeves crossmachines.
hier zie je de Sarolea Monotube in aktie met Hennie Reitman in het zadel tijdens de "Moto-Cross des Nations"1950 in het Zweede Skillingaryd. Rietman werd er individueel 3de maar de Nederlandse ploeg haalde het schavotje niet, daar zorgde Engeland voor met Draper, Hall en Lines, die eerste eindigden, gevolgd door Zweden met Nigren, Eriksson en Brinkeback. België werd eervol derde met Cox, Meert en Leloup.
op diezelfde Sarolea werd Rietman in 1950 kampioen van Nederland.
mensen die zich inspannen om de oude crossmotoren op de omlopen te laten rijden tonen we ook graag eens op de blog, zij brengen tot slot al die foto's van lang geleden terug tot leven.
op de foto John Smeyers aan het werk met de BSA B44 van 1964 in de oldtimermotorcross van Bolderberg 2007, John eindigde 2 maal op het hoogste schavotje in de pre 65 klasse .
Marcel Wiertz, ook wel gekend onder de naam "Mister Bultaco" omdat hij met Bultaco reed en ze ook verdeelde.
tussen 1965 en 1971 werd hij liefst 5 maal kampioen van België in de 250 cc klasse en dat in een periode waar Joël Robert 6 maal wereldkampioen werd en ook nog 3 keer vice-wereldkampioen.
een feit was dat Wiertz en Robert boezemvrienden waren en ze de koek onder elkaar verdeelden.
Wiertz was zowel aktief in de trial, 6 daagse ritten en in zijn jonge jaren ook in de wegraces.
hij nam 5 maal deel aan de "Motocross der Naties"
op de foto zie je Marcel Wiertz in aktie met de Bultaco Metisse
De BSA nog goed in de modder en er moest nog een vaas worden gezocht voor de bloemen, er was nog werk op de plank bij de Vermeerens, maar het leverde een mooie foto op.
vrouwelijke piloten in het classic crossgebeuren zien we niet zo vaak, Kathy Michielsen is één van de uitzonderingen, met de Suzuki 250 staat ze haar mannetje tussen de "mannen" en kaapte ze op een mooie manier de 2 plaats weg in het Belgisch Kampioenschap van haar klasse, proficiat en volgend jaar nog een "treedje" hoger
foto: Kathy aan het werk met de 1973 Suzuki 250 op de cross van St lenaerts 2007
PS: kijk ook eens op de webstek van Kathy die je de laatste nieuwtjes laat weten ivm Classic Cross
wie kent er nog de imposante Engelse piloot Basil Hall, nooit wereldkampioen maar daarom niet minder verdienstelijk.
trouwens in een wedstrijd kan niet iedereen de eerste eindigen en hebben we ook een tweede, een derde enz.. maar ook een laatste en een voorlaatste nodig om het spectakel volledig te maken, iedere deelnemer brengt naar eigen vermogen en kunnen zijn deeltje bij in het totaal en vaak moeten de mindere getalenteerde rijders meer inspanning leveren dan de betere.
Gisteren zaterdag 10/11 was ik op de onderdelenbeurs van Kempton Park (Sunburry bij London) in Engeland, en zag er deze mooie Greeves Hawkstone 250 cc scrambler te koop staan voor 1500 , wat zeker niet veel is, vooral omdat de Greeves in zeer goede, originele en draaiende staat is.
echter, er is een serieuze kaper op de kust, de verkoper John Harding vertelde me dat de zoon van niemand minder dan Brian Stonebridge ook op de beurs aanwezig was en sterk geinteresseerd in de Greeves.
zoals je weet was Brian Stonebridge medeontwerper, tuner en succesvol piloot geweest bij Greeves tot hij in 1959 verongelukte in een auto ongeval.
volgens Harding zal de zoon van Brian nu het motor en framenummer checken en indien er genoeg "historie" aan de Hawkstone kleeft dan gaat hij waarschijnlijk richting zijn verameling.
maar de eerste die 1500 , of misschien na wat onderhandelen, nog minder, op Harding zijn tafel legt gaat met de Greeves naar huis.
info kun je opvragen bij John Harding, 0044 1989750731 of 0044 7973889401 in Engeland.
Wilbert Baeke in aktie, in 1960 werd hij Kampioen van België bij de junioren en in 1961 Kampioen van België bij de senioren telkens in de 500 cc klasse en bij de BMB.
het is een beetje de periode van het jaar waar er weer over de "onbekende soldaat" werd gesproken maar nu hebben we ook een onbekende piloot !!
wie kent er deze piloot die begin de jaren 50 bij de junioren reed, de foto werd genomen op een cross in Herentals op de Bosbergen of op de Kruisberg .
foto: Roger Verwimp
er is al reaktie gekomen op de foto van de onbekende piloot, het probleem is dat hij nu ineens 3 namen heeft, dat komt omdat er in de jaren 50 de piloot ieder jaar een ander nummer kon krijgen, bovendien had je bij de junioren een A en een B klasse met dezelfde nummers en daar komt nog bovenop dat we het exacte jaartal niet kennen, dus je begrijpt dat het een beetje behelpen is.
Albert Leeten zocht een en ander bij elkaar en mailde het vogende:
in 1950 reed Joseph Klopp met nr 145 in 1951 was dat Vanoyenbrughe in 1952 t/m54 was dat Petrus Maes
misschien komen we door die 3 namen tot een oplossing, met dank aan Albert Leeten, Lucy Poelmans en Leopold Nouwen
PS: hier nog een muzieksite met Franse muziek waar je even kunt wegdromen naar tijden van weleer en om de zoekers al te belonen voor hun inspanning.
ik ben voorzichtig begonnen met één foto van een onbekende piloot maar eigelijk zijn het er 2 waar de naam niet van gekend is.
Albert Leeten zocht terug een en ander op, en gaf een paar namen door, die een mogelijke aanwijzing in de goede richting kunnen zijn.
hier de namen van de piloten die met het nummer 113 reden.
1949 senioren Bert Vanhove 1950 junioren Nagels 1951 senioren Demeurichy Roger 1952 senioren Hermans Frans 1953 junioren Verrees Jozef
1955 junioren Defeyter Frans 1956 junioren Dumonceau Jacques
willen de specialisten ter zake zich nog eens over de zaak buigen, met dank bij voorbaat.
foto: Roger Verwimp
Roger Verwimp, inzender van de foto's liet het volgende weten: ik volg met grote verbazing het opzoekwerk naar de "onbekende soldaat". Prachtig werk ! Roger Verwimp
PS: Lucy Poelmans liet weten dat het nummer 145 (zie vorige "onbekende piloot "Petrus Maes niet is, dus het zou nog kunnen gaan tussen Klopp en Vanoyenbrughe
een tijdje terug kreeg ik een mailtje van Geert Braekevelt die op zoek was naar fotomateriaal van zijn naamgenoot Etienne die in 1958 Kampioen van Vlaanderen was.
op de foto zien we Etienne Braekevelt (58) met een Matchless tijdens de cross van Mol (Keiheuvel) in 1961.
de tweede piloot op de foto (19) is Hubaut die 2de werd, de zege ging naar Jos. Paelinckx en om het overzicht compleet te maken hier de volledige uitslag.
Motocross Keiheuvel Mol 1961:
Senioren
1 Paelinckx Jos. BSA 2 Hubaut Jean BSA 3 Geboers Louis BSA 4 Verhaegen Leon BSA 5 Bresseleers Pol BSA 6 De Vleeschouwer J. Triumph 7 De Win Frans Matchless 8 De Groote Chareles BSA 9 Michiels Alfons Matchless 10 Van Tilt Georges BSA 11 Kreckx Marcel BSA ( zie een van de vorige foto's) 12 Breugelmans J. BSA 13 Dumont André BSA 14 Vermeulen A. Triumph 15 Braekevelt Etienne Matchless 16 Beys Sebastian Matchless
Braekevelt eindigde hier voorlaatste, echter op het moment dat de foto werd genomen lag hij in 2de positie, winst en verlies liggen soms dicht bij elkaar.
info Kurd Braeckevelt
In 1960 was hij bij de BMB gaan rijden. Op de foto bovenaan, daar zat hij op de 1st plaats en op het einde juist voor de aankomst zat er een scheur in zijn benzinetank waardoor hij op de 15 plaat eindigde.
copyright etienne willems
PS: Oldtimer motorcross bij Ronny Renders in Spanje op 6 en 9 december, voor meer inlichtingen bezoek deze site van Kathy en Werner: www.katesretropage.be
Marnix Vanslembrouck, verzamelaar van het eerste uur wat foto en infomateriaal betreft ivm met motorcross en steun en toeverlaat als er een naam van een piloot of er een klassement moet opgezocht worden zit nog altijd met een paar "hiaten" gelukkig nog niet in zijn geheugen maar wel in zijn boekjes van de BLB.
Marnix mist een paar exemplaren van "Motor Post BLB" en plaatst een oproep naar mensen die de boekjes reeds van buiten kennen of er gewoon vanaf willen en dat plaatsje op de zolder voor andere doeleinden willen gebruiken. voor diegene die nog teveel aan de boekjes gehecht zijn, kan Marnix altijd copies maken.
hier nog een foto van Etienne Braekevelt, links op de foto met de provinciale kampioenentrui in 1958 bij de junioren, rechts met de "erewimpel" in de handen herkennen we Maurits Lauwaert.
de foto van de ESO 500 was al eerder te zien op de blog "oude crossmotoren" niets aan de hand tot zover, tot er een mailtje kwam van Peter Rietman motorcrossfanaat van het eerste uur en helpende hand ivm foto's voor de blog.
Peter merkte namelijk op dat de ESO het nummer H1 op de nummerplaat heeft en dat was ook het nummer van Hennie Rietman, de oom van Peter.
de foto van de ESO is genomen rond 1962, toen reed Hennie Rietman niet meer, er waren wel nog H1 rijders in Nederland oa Henk Steman die samen met Map de Haas en Henk van Rees bij de zijspannen reed met een BSA Goldstar.
weet er iemand aan wie de ESO met het H1 toebehoorde ?
alle suggesties zijn welkom
hier een paar reakties op de "ESO H1" die het met elkaar niet helemaal eens zijn, maar dat maakt het juist spannend:
deze kreeg ik van Peter Rietman :
Hallo Etienne,
Ik werd hedenmiddag gebeld door Dhr. Hillebrink uit Dieren, die mij het volgende vertelde.
De ESO zou toen het eigendom zijn geweest van Henk Cortie uit Amsterdam.
Dit moet een 3 versnellings motor zijn geweest en heeft toen de foto gemaakt is, in St Anthonis, als reclame model gestaan, en om het aantrekkelijk te maken het nr H1 er op gezet.
Deze foto heeft gestaan in een boekje geschreven door Gerard Klomps "Wegrace en Motocross 1962",
Ik ben benieuwd of er nog meer reacties op komen.
Groeten peter
deze werd via "reageer", op de blog, toegezonden.
Titel: h1 Reactie: ,,simon schram,, heeft jaren met h1 gereden{250 /360 maico}deze foto is genomen in ,,wolvega,,{nederland friesland}maar heeft volgens mij nooit op de ,,eso ,, gereden groeten j.f
Titel: H1 Reactie: Simon Schram is mijn opa en die motor was inderdaad van hem. de foto is genomen bij ons voor huis in wolvega Simon Schram JR
Titel: het H-1 mysterie Reactie: Volgens Weekblad "Motor,, (Eso beschrijving door G.Klomps) S. Schram heeft die Eso van uit St Anthonis mee gekregen voor de handel in noord nederland .Die H1 platen zijn van hem (voor de aardigheid of stoer op gezet) Ik heb die motor ook zien staan. (Gerard Wigman)
van oud piloot Valére Pirotte kreeg ik deze foto, bijna identiek aan een foto die vroeger werd geplaatst op de blog maar op een andere plaats genomen en ter gelegenheid van een ander kampioenschap.
de foto werd genomen in Lommel, het juiste jaartal is niet gekend.
vlnr: Jaak Verhoeven Valére Put Valére Pirotte Danny Leeten zou eigenlijk Eddy Fourneau moeten zijn, zie rubriekje "reageer" (rechtsonder) Jozef Volders John Smeyers Robert Boudewijns
spijtig, de naam van "Miss Motorcross" konden we tot nu toe niet achterhalen .
(mochten er namen verkeerd geschreven zijn, geef me een seintje